Ducaton ohjaustehostimen ilmavaivat

KARTE TOMMI 07.06.2013 01:37

Laitan tämän uuteen ketjuun kun aihe on ihan eri kuin alkuperäisessä ketjussa. Eli kysymys oli siis ohjaustehostimen öljyn seassa olevasta ilmasta. Jonkin aikaa ilmausta yritettyäni totesin ettei onnistu vaikka olin jo vaihtanut pullollisen ATFää säiliöön. Aloin tutkia pumpun tuloletkun tiiviyttä ja huomasin letkua heilutellessa että ilmaa alkoi tulla enemmän säiliöön. Silloin tajusin miksi ei ollut öljylammikkoa auton alla: pumpun tuloletkussa on imu eikä paine. Jos vuoto olisi paluuletkussa niin vuoto olisi selvästi havaittava ulkopuolelta. Tuloletkun kun painoi lyttyyn niin öljyn pinta nousi heti yli säiliön reunan. Syy ilmavuotoon on tehtaan käyttämä kertakäyttöinen puristamalla lukittu letkunkiristin, jota ei voi uudelleen kiristää. Letku on vanhetessaan painunut kiristimen kohdalta ja sehän riittää ilman läpipääsyyn mutta öljyn vuoto on pysynyt pienenä. Vain kun otin kiinni letkusta putkiliitoksen kohdalta ja pyöritin ja vedin edestakaisin, alkoi öljyä vuotaa kunnolla auton allekin. Aamulla heti klemmarikaupoille ja laadukkaat kiristimet tulee sekä ylä että alapäähän. Letkun uusiminenkin kävi mielessä mutta lienee turhaa. Oli hyvä että en vienyt autoa pajalle. Olisivat ehkä vaihtaneet pumpun turhaan.

KARTE TOMMI 07.06.2013 19:06

Tänään selvisi ilmavuodon syy lopullisesti. Pumpulle tuleva kumiletku oli puoliksi poikki metalliputken liitoksen kohdalta ja puolivälissä letkua oli hiertymä joka saattoi jo myöskin läpäistä ilmaa. Uuden letkun hankinta ei onnistunut Deltan kautta ja nykyisen merkkiliikkeen varaosapuhelin oli ruuhkautunut. Ostin erikoisliikkeestä öljynkestävää kumiletkua josta teen uuden. Kannatta tarkistaa tehostimen letkujen kunto ainakin ennen pitkää reissua jos ei muuten ole tullut pitkään aikaa katseltua noita öljyletkuja. Ajaminen muuttuu hankalaksi kun tehostin on pois pelistä ja pumppukin on nopeasti vaihtokunnossa ilman öljyä. Itsekin mietin paljonko likaa on päässyt öljykiertoon tuon vuotavan liitoksen kautta kun se on imupuolella.

KARTE TOMMI 09.06.2013 09:31

Ohjaustehostim toimii taas kuten pitääkin. Pumpussa tai muualla ei ollut vikaa. Jos tehostimen öljysäiliössä kuplii eikä öljyä vuoda näkyvästi muuten kuin säiliön korkin kautta, tarkista letkujen kunto. Syy löytyy todennäköisesti sieltä. Turha uusia pumppua ensimmäiseksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.