Ducato jarrulevyn vaihto

HESSE PAAVO 29.05.2013 22:13

Nyt alkaa mennä hermo. Ajattelin kilttinä poikana vaihtaa myös jarrulevyt kun olivat pahasti ruosteessa. Vaan ompa s..tanan tiukassa. Lämmitin kuumailmapuhaltimella ja kiskoin erinäisillä pulttivirityksillä ulos, vasaraa, purkurautaa, irrotusspreitä. Jäi tänään vaihtamatta. Onneksi saa kesärenkaat vasta viikon päästä niin on aikaa. Miten olette saaneet irti vai pitääkö rälläköidä ne kappaleiksi? Ei noita nyt enää kehtaa konttorille viedä.

Pave

JANHONEN MATTI 29.05.2013 22:51

Ihan ensimmäinen asia on pistää jarrulevyn ja navan välinen sauma CRC:llä "likoon" sekä ulko että sisäpuolelta. Pyöränpultin reijistä liotusaine menee myös väliin. Yleisin syy kun levyn on kiinniruostuminen.

Et kerro minkä ikäinen auto on kyseessä. Vanhemmissa malleissa jarrulevyssä on reiät pyörän pulteille, yksi ohjuritappi ja kolme irroituspultin reikää. Irroituspultien reiät jotain M10. Niihin pannaan pultit joita kiristetään vuoronperään tasaisesti ja jarrulevyn pitäisi sillä irrota. Terävät iskut vasaralla levyn reiän ympäryskehälle sen jälkeen kun se ensin levy on ensin vedetty pulteilla jännitykseen auttaa asiaa. Navan päästä kannattaa ensin poistaa ruoste vaikka hiomakankaalla niin, että levy pääsee irrottuaan liukumaan pois paikaltaan.

Joskus vaan on niin, että levylle täytyy antaa kunnon "kuumat" ja silloin mistään kuumailmapuhaltimesta ei ole apua.

Ja vastaisen varalle. Ennen levyn asennusta puhdista pinnat hyvin ja sivele ne kuparitahnalla. Ei mitään lotraamista, ettei kuumetessaan mene levylle, asiallinen määrä riittää. Irtoaa seuraavan kerran nätisti.

HÄRKÖNEN MARI-SUSANNA 30.05.2013 19:47

meidän ducatoon vaihettiin korjaamolla etulevyt...sano asentaja et oli niin kovassa että joutu rälläkällä halkaseen....silleen lähtee t. ari

JANHONEN MATTI 30.05.2013 20:24

Eihän tätä pitäisi sanoa mutta sanon kumminkin. Jos levyt joudutaan irrottamaan muuten kun irroituspulttien avulla, auton huolto on tältä osin laiminlyöty. Kaikissa autoissa tätä kiinnijuuttumista ei tapahdu mutta ducatossa kyllä ja ennalta ehkäisyn pitää olla sen mukaista. Ei ole suuri työ esim. renkaanvaihdon yhteydessä ruiskuttaa levyn ja navan saumaan ruosteen irroitusainetta ja liikutella hieman levyä, jotta aine menee hyvin pinnoille.

HESSE PAAVO 30.05.2013 21:07

Jep, vuosimalli on 2005, jäähdytetyillä levyillä. Ilman kierrereikiä ja kahdella kohdistustapilla.

IMHO ja sorvarina sanon vaikkei saisi: Järjen köyhyyttä laittaa tuollaiseen paikkaan noin tiukkaa sovitusta, vaikka fiiua tutkiessa huomaa ettei Italian suunnittelijoilla mene kovin hyvin.

Kiitos vastauksista, kyllä se sieltä lähtee.

Pave

SAARELAINEN MATTI 30.05.2013 21:29

Katsastuksessa ei katsota jarrulevyjen ruosteisuutta, vain jarrujen tasaisuus riittää, ,, minulla ollut talven seisonnan jälkeen usein ruosteiset levyt, mutta jarrut ovat olleet kunnossa.

HÄRKÖNEN MARI-SUSANNA 31.05.2013 14:57

niinhän se on et tollanen huolto jää tekemättä kun muissa autoissa ei ole ko ongelmaa,pitäs lukee fiatin huoltokirjassa että 2x vuodessa rasvaa levyn ja navan väli :) :) T:ari

HALMEENMÄKI JUHANI 31.05.2013 17:57

Katsastuksessa ei piitata, jos levyssä on pintaruostetta muualla kuin kitkapinnalla. Kitkapinnaltahan ruoste lähtee ajossa jollei nyt suoraan tallista leimalle ajeta. Ja jos kitkapinnalla on epätasaisesti ruostetta, niin se on merkki satulan huonosta toiminnasta. Ja kyllä niitä on muitakin, joissa pitää levyn/navan/vanteen välistä rapsutella ruostetta sekä voidella. Meilläkin juniorin Pösösessä kuuluu renkaanvaihdon rutiiniin. Ja siis lapsikin osaa, 20-vuotiaana.

HÄRKÖNEN MARI-SUSANNA 01.06.2013 13:00

no harvassa on niin tunnolliset renkaanvaihtajat että joka kerta irrottaa jarrusatulan ja levyn et pääsee ruosteet raapimaan ja rasvaan ,mut ei huono idea kun ehkä noin kerran 6 vuodessa tulee eteen se levyn vaihto :))) T:ari

HALMEENMÄKI JUHANI 01.06.2013 20:35

Ei se ole kuin kasvatuskysymys. Ja kun kerran oppivat pitämään huolta omaisuudestaan, niin lompakkokin kiittää.

HESSE PAAVO 06.06.2013 15:31

Jep, vaihdettu on. Toinen oli vaan tiukassa. Siinä oli vissiin liian pieni viiste sovituksessa. Toinen lähti OK ja uudet oli aivan väljästi pyörän napaan.

Hauskaa kesää, t.Pave

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.