Ducato Matkaaja perävaunumassat

KOIVUMÄKI JELENA 21.05.2013 12:28

Heippa,

onko kellään tietoa, paljonko -89 2.5 Ducato-Matkaajalla saa vetää? Rekisteriotteessa ei ole merkintöjä perävaunumassoista ja katsastuskonttorilla sanottiin, että matkailuautojen suhteen ei ole ihan yksiselitteistä vastausta siitä, mitä niillä saa vetää. Joissakin asuntoautoissa on kuulemma jopa sellainen tilanne, että vaikka koukku olisi, siihen ei saa kytkeä yhtään mitään!?!

Tarvisin pikaisesti tiedon, sillä kohtapuoliin pitäisi yksi auto lähteä etelästä hakemaan, ja toiveissa olisi hakea se asuntoautolla - olettaen siis, että siihen saa autolla kuormatun trailerin edes kytkeä. :D

POHJANTÄHTI JORMA 21.05.2013 12:45

Vävymies vetää Ducato Maxilla 2.8 kärriä johon mahtuu 2 henkilöautoa kyytiin ja hyvin kulkee. Tosin polttoainetta kuluu 22 l/100km.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.5.2013 klo 13:27:36 Lisäys vielä, että auto on matkailuauto.

HAKALA JYRI 21.05.2013 13:49

Kyllä kats konttorilta pitäis tiedon saada, käy kokeeksi toisessa konttorissa.

Jos autossa on koukku eikä rek otteessa tietoja se ei ole kats sen mukaan hyväksytty, vai olisko tiedot jäänyt pois jossain vaiheessa otteesta?

Ellei ole koukkua,sen laittamisen kanssa voi tulla ongelmia nyt just on selvittelyn alla hyväksyntä asiat, siitä ollut aiemmin textiä "näillä palsoilla"

Yleensä asuntoautoissa pienet nuo pv painot tuon kokoisissa n 2000kg jarrullisen pv max painot. Jos löytyy asuntokopin tekijän kirjallisuus siellä on mainittu pv painotkin (asuntoautoissa pv painot määrää korin tekijä ainakin autoissa joissa al-ko alusta )

Ei vastausta kysymykseen jotain perustietoja tässä olis

Näin vaikea asia nykyään: -pitää olla hyv koukku ja alustan kiinnitysosat maksaa n tonnin -sähköt nykyautoissa kallis rakentaa ellei valmiutta paimmillaan tonnin sekin -uusden auton kannattaa tilata sähkövalmiudella ym huoimoitava

terv jyrih

Käyttäjän lisäys viestiin 21.5.2013 klo 13:52:35 anteeksi kirjoitus virheet textissä jh

TOIVONEN MARTTI 21.05.2013 16:15

Jos en väärin katsonut niin kyse on vuoden 1989 autosta. Eikös sitä koske aika paljon lievemmät määräykset perävaunun vetolaitteen suhteen mitä nykyautoja. Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt niin tuon ikäisessä ei muut kuin alustan rakentaja määritä vedettävän massan. Rekisteriotteeseen ei kai 80-lukulaisen kohdalla merkitty vetokoukkua.

Ja kohta joku oikaisee jos olen väärässä ja hyvä niin. mot

KOISTINEN TOIVO 21.05.2013 16:32

Kyllä oikeassa olet vanhemmissa autoissa vaunun koot jarrullisena määriteltiin vetoauton koneen koon, ja sen massan mukaan. Myöhemmin autovalmistajat ilmoittivat painot. A katsastus konttorilla pitäisi onnistua katsastamalla koukku ristiin kytkentään, mikäli sitä ei ole tehty. Toivopoika

KOIVUMÄKI JELENA 21.05.2013 16:46

No niin, yritin oma-aloitteisesti etsiä tietoa. Eli: koukussa ei ole merkintää (kilpi ilmeisesti pudonnut?), rekisteriotteessa ei merkintöjä, Matkaajan käsikirjassa mainitaan ainoastaan auton oma- ja kokonaismassa (perävaunumassoista ei mitään mainintaa), katsastuskonttorilta ei tietoa saa, alustan maahantuojalta (Fiat) ei tietoa saa, ohjasivat kysymään caravan-liikkeestä. Caravan-liikkeestä tietona tuli, että Matkaaja on kuollut ja kuopattu eikä tietoa siis saa muuta kuin enintään samanlaisesta autosta, jossa hyvällä säkällä on ko. merkinnät otteessa. :O Eli toivoni on nyt sellais(t)en henkilö(ide)n harteilla, jolla olisi turboton 2.5 diesel Ducato Matkaajan kopalla. Help!

HAKALA JYRI 21.05.2013 17:12

En huomioinut vm tuolloin tuli ristiinkytkentäkoukut ja aiemmin oli kytkennät nerkitty rek otteeseen.

Voisko apu löytyä www.nettikaravaani.com sivuilta jossa vastaavia autoja myynnissä esim soittaa myyjälle tai rek numerolla trafilta selvittää terv jyrih

HAAPANEN TIMO 21.05.2013 17:49

Tuon ikäisessä ei se Matkaaja siellä päällä vaikuta mihinkään. .

Mun tulkintani mukaan saat vetää auton omamassan verran.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 21.05.2013 19:34

Jollei Trafilta (katsastusaseman kautta) löydy mitään perävaunumassoja, ja koukun voidaan olettaa kestävän (koska siinä ei ole kilpeä), niin omamassan verran on minunkin tulkintani.

HEIKKINEN JORMA 23.05.2013 19:51

toiselta saitilta kopioituu tietoo.. " Kokeillaan toimisiko YYA SF-palstan puolelle. Siellä Jelena kysyy pikaista vastausta otsikon kysymykseen. Minulla on vm -90 Matkaaja, jossa on käyttöohjekirjan neuvomiin kiinnityspisteisiin laitettu omatekoinen koukku, jolle katsastusmies pyynnöstä etsi jostain kirjastaan vetokyvyksi 1500 kg jarruin ja 750 kg jarruitta. Hän kirjoitti tiedot kynällä rekisteriotteeseen, josta ne ovat katsastuksissa siirtyneet nykyiseen tulostettavaan otteeseen."

"Ducaton moottoritilan tyyppikilvessä on viides rivi ylhäältä päin auton ja peräväaunun kokonaispaino. Neljäs rivi on auton paino, joten erotus on perävaunun paino. Minulla 5. = 5000 kg ja 4. = 3500 kg erotus 1500 kg. Vuoden 1992 käyttöohjekirjassa on perävaunupainotkin ilmoitettu, yleensä 1500 kg, paitsi bensiinimoottoriselle ja 10-mallille 1200 kg. 1992 malli on alustaltaan ja moottoreiltaan käytännössä sama kuin tiedon tarvitsijan 1989 malli.

Minulle tiedot etsi Kuopion A-katsastus."

KAUPPI ERKKI 23.05.2013 21:53

Aika paljon näkee matkailuautoissa että raja on 1400 kg moottorin koosta riippumatta ainakin minun autossa, kun taasen pakettiautossa jossa on pienempi kone niin raja on 2000 kg kokonaispaino menee kuitenkin yli 3500 kg joten kortista pitää löytyä pikku e .

KARJALAINEN ALPO 24.05.2013 07:46

Minkä kokoinen paino saa olla jarruttomalla kärryllä jos tuo peräkärryn paino kyltin mukaan on 5000 kg - 3500 kg = 1500 kg? Onko se silloin 750 kg vai jotain muuta?

TOIVONEN MARTTI 24.05.2013 08:12

Eikös jarruttoman maksimi ole aina 750 kg vaikka yhdistelmän kokonaispainossa olisi tilaa vaikka kuinka. mot

AHOLA JARI 24.05.2013 09:44

Jarruttoman perävaunun kytkentämassa on puolet jarrullisen massasta enintään, ellei auton tai koukunvalmistaja vähempää määrää. Ja enintään 750kg, jos veto auto on M1 henkilöauto tai N1 pakettiauto.

ISOMÄKI KAI 24.05.2013 19:28

Mielenkiintoinen asia omalla kohdallanikin... Autona -92 Ducato + Euramobil A745. Kokonaispaino 4000 kg, jarruttomana saa vetää sen 750 kg, mutta eipä jarrullisenakaan saa olla kuin 900 kg painoinen kärry. Lisäksi täytyy vielä huomioida, ettei yhdistelmän kokonaispaino saa ylittää 4800 kg... Ettei olisi liian helppoa. 8)

SUOMI SEPPO 24.05.2013 20:28

Vetopainoihin vaikuttaa mm. seuraavat seikat: Auton valmistajan sallima. Alustan muutosten valmistajan sallima. Koukun valmistajan sallima. Näistä pienin määrää painon. Siksi aivan saman näköisissäkin autoissa voi olla eri vetopainot. Ohjekirjoissa on yleensä vain alustan valmistajan sallimat. Muutosten tekijän painot puuttuu. @seppo Ennen ei oikein saanut yli 1500 kg:aa suurempaa painoa omatekemälle tai muunnellulle koukulle. Löytyypä autoja joiden perävaunupaino on 0/0 (mm.monet nykyiset hybridit). Aikaisemminkin mm. amerikkalaisissa autoissa oli todella pieniä sallittuja vetopainoja. Ford P100 avolava ei saanut paljon polkupyörää painavampaa laittaa koukkuun. Eipä se taida ketään kiinostaa jos vanhan Matkaajan perässä roikkuu pieni peräkärry.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.5.2013 klo 15:52:54 Kuten aikaisemmin on kirjoitettukin niin ennen sai max. jarrullisen massan vetoauton omasta massasta ja jarruton siitä puolet mutta max 750kg. Koukku on ollut usein yksi rajoittava tekijä. Silloin ei ollut ajoneuvon valmistajan tietoja massoista

KARJALAINEN ALPO 24.05.2013 22:12

Seppo sanoi. "Eipä se taida ketään kiinostaa jos vanhan Matkaajan perässä roikkuu pieni peräkärry."

Onkohan se niin, että katsastusmiestä alkaa kiinnostaa ja poliisia tien päällä, jos noin on kuin täällä on kirjoiteltu.

HALMEENMÄKI JUHANI 25.05.2013 18:51

Eikös P100 ollut avolava-Sierra, ja liekö epsanjalainenkin? Jenkki taasen F-100. Ja jenkeillähän matalat vetomassat on sitä "älä kuivaa kissaa mikrouunissa"-hätävarjelua. Jos ostaa jonkun trailer-optiovarustelun niin saakin yht'äkkiä vetää vaika tuomiokirkkoa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.