Vesisäiliön vuoto

LAINE MARKKU 15.05.2013 20:48

Ostimme marraskuussa 2012 15 t ajetun Burstnerin, jolla olemme talvella tehneet pari matkaa yhteensä 5000 km kuitenkin niin että olemme käyttäneet erillistä vesiastiaa ( - 33 pakkasta enimmillään). Nyt täytin vesitankin ensimmäisen kerran huomenna parin päivän matkalle lähteäkseni ja ensi keskiviikkona kuukaudeksi Eurooppaan.

Tankin tiiviste ilmeisesti vuotaa, sillä poistoletkusta tulee vettä koko ajan, vaikka olen käännellyt aukaisuventtiiliä eri asentoihin.

Onko mitään kotikonsteja vian hoitamiseksi?

HAKALA JYRI 15.05.2013 21:35

Kannatais tarkistella::: -Jos vesi tulee säiliön pohjasta onko pohja tulppa irroitettu, säiliön sisään näkee kun avaa säiliön yläpinnasta tarkistus / puhdistusluukut. -Jos vesi tulee lämmittimen läheisyydestä vois jäätymissuoja venttiili olla auki joka "kuittaamalla" sulkeutuu . -Voihan olla irroitettu joku letku tyhjennyksen yhteydessä
-Jäänyt vettä ja jäätymällä rikkoontunut.

Ehdottelin siltä pohjalta että syksyhuollot tenyt liike tai edellinen omistaja

terv jyrih

Käyttäjän lisäys viestiin 15.5.2013 klo 23:07:31 Jos hana vika niin tuo Haapasen Timon ohje kätevin toteuttaa ja kun tulpan laittaa säiliön sisältä se pysyy varmiten paikalla (monessa autossa ei ole hanaa poistoputkessa on vain pohjatulppa säiliössä...) terv jyrih

LAINE MARKKU 15.05.2013 21:47

Vesi tulee oikean takapyörän takaa poistoletkusta, eli ymmärtääkseni vesitankin poiston tiiviste tai joku muu siellä päästää vettä läpi.

Poistoventtiili avaaja oli niin jumittunut etten uskaltanut sitä väkisin aukoa, vaan ollessani muussa huollossa pyysi katsomaan sitä, ja huoltaja sanoi sen olleen erittäin tiukassa. Tästä voisi vetää johtopäätöksen että tiiviste on ollut puristuksissa ja päästää nyt vettä läpi. Katsoin yläosan luukusta kääntöventtiiliä ja heiluttelin sitä, jolloin vettä tuli enemmän mutta se ei lakannut vuotamassa. Aamulla tankki on mahdollisesti tyhjä.

Lähetin sähköpostin myyjälle, jonka kautta ostin liikkeestä auton marraskuussa, jolloin siellä suoritettiin tarkistus, mutta todennäköisesti tankkia ei tarkistettu koska se oli ollut tyhjänä muutaman kuukauden. Ehdotin takuukorjausta, katsotaan vastaako huomenna soittopyyntööni.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.5.2013 klo 21:51:49 Jäin miettimään vielä tuota lämmityslaitteen kuittausta. Otin vettä vain kylämävesihanat auki eli en käsittääkseni ja tarkoituksella lämminvesivaraajaan, mutta voisko se siitä huolimatta olla syy.

Mitä tarkotat sen kuittaamisella? En ole käyttänyt koskaan tähän asti lämminvesivaraajaa edellisessä 10 vuotta vanhemmassa autossakaan.

HAAPANEN TIMO 15.05.2013 22:02

Varsinaiselle korjaukselle näyttää tulevan kiire. Entäpä jos tulppaisit sen poistoputken pään sopivalla kumitulpalla tms. Tai sitten tulppaat tankin sisältä poistoputken lähdöstä, sinne saattaa saada helpostikkin tavallisen Etran kumitulpan.

Reissussa ollessasihan sun ei tarvitse tankkia välillä tyhjentää.

@timppa

NIEMINEN RAIMO 15.05.2013 22:09

Jos lämmityslaite on Truma.Tarkista että se pakkasventtiili on yläasennossa ja virtaushana tarkalleen vaakasuorassa,menee ainakin mulla vähän alemmas vaakatasosta,silloin vetet tulee ulos,samaten jos pakaasventtiili on alhaalla,se laukeamisraja on kaiketi +4-8 astetta.

@rami

LAINE MARKKU 15.05.2013 22:25

Kiitos vinkeistä. Kävin juuri katsomassa ja koko tankki oli tyhjentynyt kolmessa tunnissap. Minun täytyy lukea ohjekirjasta nuo lämmityslaitteen säädöt. Lämppäri toimi ilman vettä mainiosti talvella kovissa pakkasissa joten en ole osannut seurata sen säätöjä.

Täytyy tarkistaa kiertyykö vesihana auki ylöspäin niin paljon että sinne alle saa kumitulpan- se olisi tietysti helppo ja nopea väliaikainen korjaus.

JANHONEN MATTI 15.05.2013 22:38

Jos autossasi on Truman lämmitin siihen integroituna on myös lämpimän veden boileri. Boilerissa on autonominen pakkasvahti joka tarkoittaa sitä, että pakkasvahti laukeaa (pitokäämi) tyhjennyshanan auki kun lämpötila laskee +4 asteeseen. Tämä on varotoimi huonomuistisia varten. Pakkasvahti suljetaan nostamalla punapäistä nappia ja se jää ylös jos lämpötila on +8 tai enemmän. Pakkasvahdin venttiili löytyy lämmittimen vierestä. Jos lämmittimen boilerissa on vettä kun pakkasvahti laukeaa ja jos boilerin purkuputken pää on alempana (käytännössä aina) kun veden pinta säiliössä, syntyy lappo joka tyhjentää sekä boileri että vesisäiliö. Kokemusta on.

Pakkasvahdin lisäksi itse säiliössä on oma tyhjennyshana joka voi tosiaan olla talven jäljiltä aika jäykkä ja sen lisäksi auton vesiletkuissa voi olla vielä oma tyhjennnyshanat.

Omassa autossani puhdas vesi tyhjennetään neljästä eri hanasta.

AHJOS TIMO 16.05.2013 10:24

Minäkin ostin marraskuussa Bürstnerin enkä ole vielä vettä laittanut säiliöön. Taitaa olla jo korkea aika minunkin kokeilla, saanko veden pysymään tankissa. Myyjän esittelystä minulle jäi sellainen muistikuva, että vesisäiliön pohjassa ei ole säiliön sisältä avattavaa tulppaa, kuten edellisessä autossani. Sen sijaan säiliössä on poistoventtiili, jota käytetään säiliön kannen päällä ikkunan lähellä olevasta nupista kiertämällä. Sohvan istuintyyny täytyy tietysti nostaa ensin pois, jotta siihen pääsee käsiksi. Olisikohan tämän ketjun aloittajankin autossa sellainen?

HALINEN HARRI 16.05.2013 20:01

Huomioi, että noita alle +4 asteen aukeavia tyhjennysventtiilejä voi olla useampiakin. Minullakin on kaksi, toinen siellä kuumavesiboilerin/lämmittimen yhteydessä ja toinen vaatekaapissa lähellä vesipumppua. Tutki letkujen kulkutiet josko löytäisit vieläkin useampia.

LAINE MARKKU 19.05.2013 02:52

Minulla on juuri tuollainen poistoventtiili, joka käännetään auki ja kiinni vesisäiliön päältä. Se oli niin tiukasti juuttunut kiinni etten uskaltanut sitä väkisin avata vaan huollossa käydessä pyysin sen kokeilemaan eli avaamaan muttei tullut silloin mieleen, ettei se pidäkään vettää. No olen varannut tiistaiaamuksi huollon, ja samalla tarkistetaan toimimaton wessanpöntön vedensyöttö.

Mielenkiintoista että autonmyyjillä ei ole aikaa opastaa tällaisia yksityiskohtia ja huoltokirjassakin esitys on puutteellinen. Etsin noita tyhjennysventtiilejä ja käänsin ne kiinni. Testasin että vesi juoksi edelleen pois säiliöstä, muttei valunut maahan. Emme kuitenkaan aio käyttää lämminvesivaraajaa 4 viikon matkalla säästääksemme kaasua, jotta selviäisimme kahdella 11 kilonpullolla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.