Etuiskarien yläpään laakerit

KLEMETTI SEPPO 07.05.2013 11:56

Jo toiset laakerit pitää vaihtaa Fiatiin. Kestävät kolmevuotta ja rupeavat sitten kanittamaan ohjausta eli ohjaus jää puoltamaan sille puolen minne on kääntänyt jyrkästi rattia. Viimeksi hupi maksoi 400 euroa töiltä. Jos nyt kesän aikana kokeilisi itse vaihtoa, niin antakaapa ammattimiehet ohje, miten se tehdään ja mistä päästään yläpään muttereihin käsiksi. Siis sellaiset, jotka ovat itse tehneet homman eikä arvuuttelijoita. Auto 2,3 jtd vm. 2006.

SUOMINEN TAUNO 07.05.2013 13:19

Tuolla on ansiokas ketju näistä laakereista:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=85784

Siellä on muutamia ohjeita tee-se-itse miehillekin. Hieman tosin mielipiteet vaihtelevat.

HARJULAMPI JUKKA 07.05.2013 14:59

Tänään vaihdettiin yläpään kääntölaakerit molemmin puolin, samoin kulj. puolelle rikkoutuneet vetonivelten suojakumit Suolahdessa Borofkofin korjaammolla. työ maksoi 130 euroa ja osat samanverran. Tuntiveloitus 55 euroa. Alkoi vasen talvella jumittaa Portugalissa. Saksassa vaihdettu 4 vuotta sitten ja laitettu kuulemma väärinpäin. Omassa 2002 on vahvistetut jouset ja ne ovat paljon jäykemmät kuin vakio, vaatti kunnollisen jousipuristimen. Ylä pään pultit ohjaamossa lokasuojan päällä, löytyy muoviset verhoilut poistamalla johtohässäkän takaa.

HAAPANEN TIMO 07.05.2013 17:33

Oikein toivon että mun autosta alkaisi ohjaus kangertelemaan niin pääsisin kokeilemaan temppua.

Kaataisin hydrauliöljyä sinne yläpään kuppeihin, varmaan desi sinne mahtuisi. Se on kovaa poikaa kulkeutumaan pienistäkin raoista alaspäin, veikkasin aika pian öljyn päätyvän laakereihin kunhan tovin on ajellut.

Tämä on vain ajatus, mutta heti kokeilen kunhan vain tulisi ajankohtaiseksi.

@timppa

SEILISTÖ RAMI 07.05.2013 21:08

Täällä takertelee... mistä ajattelit kaataa öljyn? voisin kokeilla ja raportoida.

HAAPANEN TIMO 07.05.2013 21:46

No sieltä kojelaudan alta sinne missä iskarin yläpään mutterit ovat. Mutta tämä on vain ajatelma siitä ettei hydrauliöljy pysy oikein missään. Ja ellei se siellä pysy se ilmeisesti voisi valua oikeaan kohtaan.

Tällä ajatuksella ei ole edes perävalotakuuta, kun en ole päässyt kokeilemaan.

@timppa

SUOMINEN TAUNO 08.05.2013 08:56

Tuosta voitelusta voi olla apua, mutta kannattanee aloittaa säännöllinen voitelu ennen laakerin jumittamista. Kun se jumittaa, se on jo pahasti ruosteessa ja voitelu ei välttämättä enää paljon auta.

HARJULAMPI JUKKA 08.05.2013 11:54

On laakerit melkoisella tasanteella, liekö öljy pysyisi siellä ja ovat suojatut tiivisteellä, ettei sinne mitään "ylim". Laittoivat vaseliinia laakerien suojaksi, tod.näköisesti vedenpääsyn estämiseksi. Takertelevassa ei ollut ulkopuolista voitelua.

ETELÄ PENTTI 08.05.2013 17:19

Laitoin sivusta muoviputken js sitämyöten teräketjuöljyä säännölliseti, kuusi vuotta meni ensioireiden jälkeen. Sitten vaihtoon. Ducato 2,8 2003.

HAAPANEN TIMO 08.05.2013 20:57

Siis sinne sisälle ylös vai??? Oliko ajatukseni oikea?

@timppa

POHJANTÄHTI JORMA 08.05.2013 21:22

Punttisalille pojat jos ei jaksa rattia palauttaa, myös tämä kaikkitietävä!

TOIVONEN MARTTI 08.05.2013 22:34

Juu ja juoksuharjoituksiin jos vaikka turbo hajoaa eikä auto kulje, jaksaa sitten työntää räväkämmin!

Vai onko sittenkin niin että tämmöiset ohjeet on heikohkoja yrityksiä vinoilla keskustelijoille, alkoholin tai sen puutteen innoittamia?

Tiedä häntä mutta ilmankin tultaisiin toimeen. mot

POHJANTÄHTI JORMA 09.05.2013 00:03

Nauratta nämä viisaudet ja neuvot, vähän kuin sokea antaisi neuvoja kuurolle. Suurin osa sitä mutua. Heh heh!

ETELÄ PENTTI 09.05.2013 08:41

Juuri sinne.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.5.2013 klo 08:43:19 Tämä Timpalle...

HAAPANEN TIMO 09.05.2013 10:33

Hyvä Pentti! Mukavaa kun näitä Pelle Peloton ajatuksia on jollain muullakin.

Illalla nukkumaan mennessä pistää myllyn pyörimaan niin aamusella on paljon valmista.

@timppa

KARTE TOMMI 09.05.2013 20:04

Auton pitää toimia niin kuin se on tehtaalla suunniteltu, ei siinä punttisalilla ole mitään tekemistä. Katsastuksessa ei auta vaikka kuinka hauberia esittelisi katsurisedälle. Tukivarren puslatkin kestäisi maailman tappiin jos niissä olisi rasvanipat kuten ennen vanhaan. Mutta tämä kertakäyttökulttuuri ja bisnesmaailma ei arvosta sellaista kestävää kulutusta.

KLEMETTI SEPPO 20.05.2013 14:50

Siis ei ainuttakaan kunnon vastausta tullut vielä vaikka ketjussa on näin paljon viestejä. Siis lukekaapa, joka tietää ,alkuperäinen viesti uudemman kerran ja antakaa purkuohje, mitä ruvetaan irrottelemaan ohjaamon puolelta.

POHJANTÄHTI JORMA 20.05.2013 15:42

Tukivarren alapäästä isot pultit (4) auki ja moottoritilasta yläpään pultit auki. Kierrejousi ja iskunvaimennin alapuolen kautta pois, sitten tarvitaan järeitä jousipuristimia ( ei mitään bilteman rihkamaa) joilla jousen saa puristettua kasaan. Työ vaatii erityistä varovaisuutta joten en suosittele jollei ole kokemusta.

TOIVONEN MARTTI 20.05.2013 15:52

Jos aikoo itse tehdä tuommoisia hommia tai edes haluaa tietää missä mikäkin vehje omassa autossa on kannattaa mieluummin ostaa korjaamokäsikirja kuin kysellä täällä ohjeita. Fiatiin on saatavissa hyvä halpa korjaamokäsikirja/ teeseitse -opas jossa kuvat selittää yhtä paljon kuin täällä tuhat sanaa. Ei tarvi sitten moittia muita ohjeiden puutteesta tai arvuuttelusta. Muutenkin on hyvä miettiä tyyliä millä apua kyselee. Voi muuten käydä niin että metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. mot

KARJALAINEN ALPO 20.05.2013 20:27

Tuota Martin ohjetta kannatan. Näin olen itsekin tehnyt, ostin ohjekijan ja täältä olen joiltakin saanut lisäksi hyviä neuvoja ja kaavioita kuten esim sähkökaaviot.

SEILISTÖ RAMI 20.05.2013 21:30

Juuri vaihdatutin 2005 ducatoon perssoninlaakerit, n200€ oli hinta työlle osineen. Tarkkaa hintaa en tiedä kun tehtiin vähän muutakin. Iskarinyläpäät on auton sisällä ja koetaulua pitää purkaa alapäästä ja joku sähkötaulu pitää irroittaa ja siirtää. Tässä ns.uudemmassa on vielä pienemmät ja huonommat laakerit kuin vanhemmassa mallissa. Omasta oli jo toisesta laakerista kaikki "kuulat" kateissa. Muuttu ohjaus aikaslailla paremmaksi, nyt on kevyt käännellä ja eikä jää kanittamaan...

POHJANTÄHTI JORMA 21.05.2013 08:53

Se kirjan hankkiminen ei tässä kyseisessä tapauksessa tee sinusta ammattilaista. Vaatii muutakin kuin ulkolukutaitoa. Vaikka tuolla aiemmin ehdottelin punttisalia oli se sitä hirteishuumoria jota nämä palstan älyköt eivät ymmärrä. Aivan suosiolla jättäisin työn ammattilaisen hoidettavaksi. Kohtuu hinta tuo 200€ jos joku sillä homman hoitaa osineen.

HAAPANEN TIMO 21.05.2013 17:39

Kyllä se näin taitaa olla. Alapään pultit voivat vaatia täristelyä, ne on lujaa kiinni. Koko nokka pitää saada turvallisesti ylös pukeille. Harrastelijalta kohtalaisen työn urakka, ja työkaluja pitää olla.

@timppa

AARNIO JUKKA 22.05.2013 00:01

Annoin viime syksynä ruosteenestomiesten huijata itseäni ostamaan lokarit eteen. Väittivät, että nuo laakerit pysyvät kauemmin kunnossa, kun kuran roiskuminen sinne vähenee. Jos asiassa on perää, kannattaa lokareihin satsata. Näissä on myös nykyisin "kuralätkät" eli takareunaa on pidennetty alemmaksi.

Jukka

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.