VAIHDELAATIKON ÖLJYT
SARAMÄKI PEKKA
29.04.2013 15:43
Kuinka usein vaihdatte/vaihdatatte laatikkoon/voimansiirtoon öljyn?
Sinne ei ihan purkista kaatamalla mee, vähän pitää olla kikkoja?
Ja se öljymäärä? Pitää olla tarkkana.
Mun auto Duka/dethleffs 1.9 td
En aja kyllä mäkiä 5 vaihteella, kun keppi hyvällä paikalla,
voi pykältää pienemmälle, hyvin on toiminut, ainakin tähän asti.
Se on kyllä "hyvässä" tallissa :)
Toimivia laatikoita kaikille t. Pete
IMMONEN TEUVO
29.04.2013 20:27
ittellä -07 viitatti ajettu 57tmk 6vaihteinen ohjekirjan
mukaan öljyt pitäis vaihtaa 5,v välein tai n:60.tkm välein
öljyn tilavuus tosi pieni . Mielestäni kannaattaa vaihta
paljon halmempi kuin vaihelaatikko
KOISTINEN TOIVO
29.04.2013 20:47
Vanhoissa fiateissa pitivät laatikossa oljyä melkeen täynnä, sen takia, että voiteli paremmin.
Minä olen kaikissa autoissa vaihtanut ajomäärästä riippumatta moottoriöljyt, ja laatikkoöljyt joka vuosi. Nesteet kahden kolmen vuoden välein.
Toivopoika
HAAPANEN TIMO
29.04.2013 21:37
Jos tuo on se vanhan mallinen auto, kannattaa ehdottomasti vaihtaa ja sinne pitää lykätä öljyä yli huoltokirjan määrän.
Kaikkiin autoihin ei vaihdeta lainkaan, ei ole edes tyhjennysroppua.
@timppa
SARAMÄKI PEKKA
30.04.2013 08:23
Sitä minäkin olen miettinyt, kyllä on pienellä määrällä öljyä
paljon tekemistä, pitää latikko toimivana.
Öljyhuolto halvinta ja parasta tehdä vaikka vuosittain.
Onkos kaikissa autoissa vaihteistoöljylle lauhdutin?
Putsailin paine-ilmalla syylärit puhtaaksi.
Joissain autoissa näkee kesällä hyttysverkon keulassa.
Mitäs mieltä siitä, pienentää kyllä jäähdytystehoa.
VALTONEN MARTTI
30.04.2013 08:55
Hyttysverkoista: ne on yleensä tarpeen kun liikutaan Lapissa. Jäähdytys tehoa nimittäin heikentää myös ötököistä tukkeentunut syylari. Suojaa syylaria myös kiviltä vähän auton rakanteesta riippuen.
Myös tuo verkko voi mennä tukkoon ötököistä mutta se on helppo puhdistaa.
Käyttäjän lisäys viestiin 30.4.2013 klo 08:57:22
Ymmärtääkseni lauhduttimia käytrtään automaattilaatikoissa, eikä niissäkään ole kaikissa.
Käyttäjän lisäys viestiin 30.4.2013 klo 09:00:14
Niin ja verkkojakin on monenlaisia, toiset vie jäähdytystehoa enemmän kuin toiset
TURUNEN HEIMO
30.04.2013 09:35
Täkäläisissä lämpötiloissa ja ajonopeuksilla on vaikea aiheuttaa ylikuumenemista hyttysverkolla.
Laatikon ylitäyttö on aika tyhmää sillä kun öljyä on liikaa, paine kasvaa ja ölypinta on stefojen yläpuolelle. Hyvät eväät vuodolle ja surkea näky kun kottero kusee alleen. Tympeää ajaa paikalle jossa jonkun kotterosta valunut haisevaa öljyä.
KOISTINEN TOIVO
30.04.2013 11:57
Henkilö auto tulee kymmenvuotiaaksi kesällä, koko ajan ylitäytöllä.
Mettälatalla ajoin loppuun kolomekymmentä vuotta ylitäytöllä. Yhtään stefaa ei mennyt. Painetta ei voi tulla, koska ei ole painevoitelua, ja ylä puolella on laatikoissa, ja perissä yli- ja aipaine hattu, joka tasaa lämpimän, ja kylmän öljyn tilavuus muutos eron. Mutta vanhoissa fiatin, ja latan viitos laatikoissa oli voiteluongelmia viitosella ajettaessa, varsinkin liian hitaasti ajeli. Siittä remontit.
Liian paljolla öljyllä asiaa saattoi auttaa. Tämä minun osalta. Hyvää vappua.
Toivoipoika
KOLEHMAINEN KARI
30.04.2013 14:20
Yritin vaihdatuttaa Ducaton automaattilaatikkoon öljyt, kun nyt yhdeksän vuoden jälkeen alkoi jotenkin painaa mieltä, että onkohan vuosihuolloissa vaihdelaatikkoöljyt muistettu vaihtaa. Eivät suostuneet vaihtamaan. Mutta sanoivat, että, jos omistaja pakottaa, vaihdetaan.
On kuulemma Ducaton automaattilaatikossa ikuinen öljy... Jotenkin alkoi tuntua mukavalta, että edes jokin asia maailmassa on ikuista! (Mutta kuitenkin meinaa hieman arveluttaa.) Pitäisiköhän kuitenkin joskus vaihtaa, vaikka vaikea ja tarkka vaihdettava onkin?
HAAPANEN TIMO
30.04.2013 14:54
Vanhassa (<- 02 ) Ducatossa on syytä pitää laatikko ylitäynnä koska se ei muuten voitele päädyssä olevia rattaita.
Siihen loppuu sen automaatin toimiminen jos erehdyt öljyt vaihtamaan. Kaikki epäpuhtaudet lähtevät liikkeelle.
Esim. VW kielsi vaihtamasta T-5 Transporteriin, vaikka aluksi vaihtoväli oli 60 000km. Venttiiliyksikkö, parin kilon mötikkä, jossa on kymmenittäin pieniä venttiilejä vaihtamista ohjaamassa alkaa öljynvaihdon jälkeen jumittelemaan.
Manuaali Transporteriin vaihdoin 500 000 km:n kohdalla.
@timppa
SARAMÄKI PEKKA
30.04.2013 17:04
Yläjängällä tulee taas ajeltua, kesän päälle.
Siitä se hyttysverkko, kun niitä siellä lentelee,
vois olla tosiaan helpompi puhdistaa siitä verkosta ne ötökät pois.
Siitä vaihteistosta vielä. Tossa mun autos näyttää olevan lauhdutin
vaihteistoöljylle, vaikka onkin manuaali laatikko, harvinaisuus?
Dukassa ei oo muuten täyttöproppua, paitsi huohotin, eli sen kautta pitäs ne öljyt. Olen kyllä tullu sille kannalle, missä on öljy, se vaihdetaan ja olen vaihtanut. Mobil on minun öljymerkki (hyviä toki muutkin).
Automaateissa erikoisöljyt, jos laittaa väärän öljyn, eipä niin sutjakkaasti vaihda enää.
Tallivappua, eli kalusto kuntoon!
Pete
PALM PEKKA
01.05.2013 07:09
Minä vaihdatan joka toinen vuosi ja toivon että se lisäis laatikon käyttöikää. Auto on Dugato 06 eikä ammattiasentajalla ollut vaihtovaikeuksia.
Hyvä että tällaisia keskusteluja käydään.
ITE
KOLEHMAINEN KARI
01.05.2013 15:18
Kiitos, Timppa! Nyt alkoi seljetä.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
01.05.2013 16:32
"Vanhassa (<- 02 ) Ducatossa on syytä pitää laatikko ylitäynnä koska se ei muuten voitele päädyssä olevia rattaita."
Alkuperäinen ilmoitus noihin oli oljymäärästä 1,2 L mutta se korjattiin 1,9 L:ksi, eli kaksi litraa on aivan sopiva määrä.
Joidenkin autojen laatikkoöljyn mittatikkuihin on myös korjattu tuo uusi täyttömäärä
SARAMÄKI PEKKA
01.05.2013 22:32
Laatikot/autot kehittyy...usein jopa parempaan suuntaan.
Kannattaa tarkistaa auton merkki/tyyppikohtainen täytösmäärä.
Lisäksi vielä ne hyväksi havaitut ylitäytöt (en tarkoita ihan täyteen)
Ja lopuksi vielä: Eipä ole tullu vastaan, että olis öljyhuollolla aiheutettu
laatikolle matkan lyhentymistä, mutta se vanha, väsynyt öljy...
Kiitokset kaikille neuvoista/kommenteista
Taas "kottero rullaa"
Pete
HAAPANEN TIMO
02.05.2013 16:43
Karin huoltomiehet tiesivät kyllä että yhdeksänvuotisen öljyn vaihto todennäköisesti aiheuttaa matkan lyhentymistä. Näin se vaan on.
@timppa
HEINONEN PASI
02.05.2013 22:01
Ajatus on vaihtaa Fordin vaihteistoon öljyt, 60tkm ja kohta 5 vuotta ajettu eikä ole tietoo onko edellinen omistaja vaihtanut. Ihmeellistä pimitystä fordilta, ei käyttöohjekirjasta löydy mitään tietoo vaihteistoöljystä. Ei laatuvaatimuksista, täyttömäärästä, vaihtovälistä yms.. Sama jatkuu teboilin ja mobilin verkkosivujen soveltuvuus taulukoissa. Jotain ihmeellistä lienee fordin 6 vaihteisessa manuaalissa??
Laatikko vissiin suunniteltu kestämään auton iän??
HAAPANEN TIMO
03.05.2013 15:49
Eikös Transit ole ollut ilman pohjaproppua jo kolmisenkymmentä vuotta. Jostain -90 luvun puolivälistä alkaen on laatikotkin toimineet moitteetta.
@timppa
HEINONEN PASI
05.05.2013 13:27
Eilen tuli käytyä shoppailemassa joensuussa. Pistydyin Öljypisteellä olisko aikaa öljytellä isompaa autoa. Sattui sopiva sauma ettei ollut muita, eiku auto rasvamontulle. Aikaa kun oli, niin vaihdatin kerralla kaikki öljyt ja suodattimet. Fordiin sopivat Castrolin öljyt laittoivat. Hinnat ja palvelu mielestäni Öljypisteellä ihan kohdallaan. Ei tarvinnut kauempaa tullessa ennakkoon varata aikaa ja hommat hoitui lauantain kauppareissulla.
Ps. Montun reunalta pilkistellessä, ainakin vm.-08 transitin 6-vaihteisessa laatikossa on näköjään pohjaproppu. Öljyä laatikkoon vain 2.1 litraa.
KARTE TOMMI
09.05.2013 20:16
Eikös ne öljyt saa imemällä laatikosta jos ei ole tyhjennysproppua? Ainakin suurimman osan saa pois. Meillä Toyotan automaatin öljy haisi ihan palaneelle kun se vaihdettiin, taisi olla ainakin 6 vuotta vanhaa. Forten lisäaine ja oikea öljytyyppi lootaan, kyllä kelpaa ajella huoletta vuosia. Laatikko maksaa nimittäin usein yhtä paljon kuin se käytetty auto. Näin ainakin Toyotan automaatissa. Volkkarilla kuulemma myös suolaisen hintainen automaattilaatikko...
Harvassa matkailukamppeessa kuitenkaan automaattia.