Retkeilyautot
KÄNSÄLÄ JUHA
31.03.2013 15:47
Olen tuossa miettinyt nykyisen alkovi-mallin vaihtamista retkeilyautoksi , syynä tällainen poikamies elämä . Alkovi-malli kun tuntuu turhan kookkaalta .
Mikähän noista merkeistä olisi varteen otettava ja mitä pitää niissä huomioida ?
Adria Twin on luonnossa nähnyt . Onkohan muissa merkeissä , kuin Twin SL mallissa pituus-suunnassa vuoteet ?
KOISTINEN TOIVO
31.03.2013 16:30
Kasacar tekee pitkittäispeti autoja. vabasto lämmityksellä, tai kaasulla. Käsittääkseni voi itse olla suunnittelemassa sisustusta. Voi myös ostaa pakun, jonka he sisustaa.
Haaramo tekee sisustuksen ostajan kuoriin, tai kokonaan koko auton.
Sitten on nämä suuret valmistajat, heillähän on kaikilla retkimallit.
Toivopoika
KOISTINEN TOIVO
31.03.2013 16:54
Niin luin tuon aloituksen huonosti, niin kun tavallisesti.
Poikamies hommiin minusta paras on retkiauto. Käy hyvin ainoana kulkupelinä, ja tila kyllä riittää yhdelle, ja kahdellekin. Luulisin olevan polttoaineelle pihimpejä.
caa carista senverta kokemusta meillä, että liukas kulkuinen, hyvä ajaa. ja lämmin.
Liukuovi,,, no jaa. Muuten noista on taitettu peistä aiemmilla saiteilla. Olikohan retkiautojen lämmitys, tai jokin semmoinen, ja sitten perkeleen liukuoviauto.
Toivopoika
KOISTINEN TOIVO
31.03.2013 16:59
Diesel lämmitteiset matkailuautot. Siellä puhetta retkiautoista
Toivopoika
KAAKKOLAHTI TOIVO
31.03.2013 17:53
Merkki "Mese" automaatti ja valmistaja Casa Car erillis pitkittäis vuoteet, sähkö-
liukuovella jo olis aika hyvä paketti.Niin ja itse voi vaikuttaa valmistukseen.
POHJANTÄHTI JORMA
31.03.2013 19:26
Viimeisessä no:3 Camper lehdessä oiva lukupaketti retkeilyautoista. Myynnissä lehtipisteissä 7,40€
MERIKALLIO VELI-PEKKA
31.03.2013 19:39
Eikä tarvitse mennä lehtipisteeseenkään, voi lukea netissä: Lehtiluukku.fi 5,90€
KNAAPI JUHA
31.03.2013 21:15
Haaramon tekemässä retkeilyautossa nukuin edellisen yön Varkaudessa, 14 asteen pakkanen oli ulkona, sisällä Webasto piti huonelämpöä. Mersussa peti perällä poikittain. Auton pituus on sitten kyllä alle 6 metriä. Ne pitkittäisvuoteelliset on yli 7 -metrisiä, joka kannattaa ottaa huomioon.
KOISTINEN TOIVO
31.03.2013 21:36
Meitin kasakaari pituus 6.20 m pitkittäisvuoteet
KAAKKOLAHTI TOIVO
31.03.2013 21:52
Meitin "Mesen" Casa Car pituus 5910 mm pitkittäis erillis vuoteet.
KNAAPI JUHA
31.03.2013 21:53
Niin Toivopojalla on vissiin sellainen Opel Movanon pakettiauton kopassa tuo asunto? Muistanko vallan väärin?
SALONEN MARKKU
31.03.2013 22:44
Juha, noin väliaikaiseen muutokseen ei kai kannata autoa vaihtaa.
Kyllä kunnollisella alkovilla on paremmat mestat....
VIRTANEN VESA
31.03.2013 23:11
Toivopoika, onko sun kotikaara rellupohjainen, asiantynkää vain sen käsijarrukahvan takia, eli voiko painaa kahvan alas kässäri päällä ?
Vesa
KOISTINEN TOIVO
01.04.2013 07:28
Ooppelin movano, eli rellun sisar auto. Kyllä käsijarrun voi laskea alas vaikka se on päällä. Pari kertaa olen yrittänyt lähteä se päällä, kun ei hoksaa kun on kahva alhaalla, ja ei kovin iso ole merkkivalo. Fiatissa minusta parempi, kun on ulkolaidalla se kahva, vaikka kaikki ei siittä kuulemma tykkää.
Meillä näyttää olevan se vika, että jos tiukalle vetää jarrun, niin ei oikeen pääse tuoli kääntyyn, jää käsijarrun kynkkä sen verta korkealle. Täytyy kesempänä kattoa, mitä sille.
Näillä kokemuksilla peltikori jotenkin tukevampi, ja hiljaisempi. Mutta kasan kalusteet kyllä rämähtelee koloissa. En tiedä miten muissa retkiautoissa.
Ei tuon hintaluokan kalusteita voi verrata noihin kalliimpiin
Toivopoika
KUJANPÄÄ MARKKU
01.04.2013 09:17
Adria tukevan oloinen eikä kalusteet elämöi pahasti. Liukuoven ikkunakasetti pärisee ikävästi. Hiljenee kun vetää molemmat verhot puolitankoon.
KAAKKOLAHTI TOIVO
01.04.2013 16:22
Kyllä meitin casa:ssa kaikki kaapit ovat tosi hyvin kiinni ei tosiaankaan nitise eikä natise edes kuoppaisella tiellä.Tosin ikkuna kasetti myöskin meillä rämisee, mut pistää ala asentoon ja keski vekäsen laittaa niin kuin vähän kampeukseen niin johan tulee hiljaista.
KÄNSÄLÄ JUHA
02.04.2013 09:19
Myönnettävä muut syyt vaihtoa ajatelen :
nykyisen m-auton lämmönpitävyys surkea , ovessa tuuletusritilä , jollaista en muissa autoissa ole tavannut
kun laitoin ulkovaloa , yllätyin eristeiden puutteista ; alupelti- 2-3 sm styroksi , n. 5 sm ilmarako , ja tapetilla verhoiltu vaneri sisäseinänä .
Huomaan parhainten kesähelteillä , kun ikkunoissa foliopintaiset rullaverhot - seinät huokuaa lämpöä enempi kuin isot ikkunat .Kylmemmillä ilmoilla ilmalämmitys lämmittää kyllä nopeasti lämpimäksi , mutta ei pysy lämpimänä - seinät on kylmät .
Onneksi autoa tarvittu vain kesäisin , jolloin tuo ongelma ei haitannut - onhan se ollut paljon mukavampi vesisateilla ( joita on kyllä riittänyt) , kuin telttamajoitus .
Retkeilyauto ratkaisisi varmaan myös talvisäilytys ongelman , kun nykyinen kopille on joka talveksi etsitty kuiva säilytystila .
KOISTINEN TOIVO
02.04.2013 11:02
No siinäpä syitä. Se mikä minua vaivasi lasikuitu kopissa, oli se, että tasakatot, ja jopa laidoilla korotus. Vesi kyllä pysyi. Peltikuoressa vähän parempi malli.
Oikeastaan kapeus, ja ylöspäin kapeneva kori peltikuoressa. Ja se liukuovi.
Muuten kyllä parempi.
Toivopoika
AHJOS TIMO
02.04.2013 13:49
Toivo Koistinen kirjoitti: "Se mikä minua vaivasi lasikuitu kopissa, oli se, että tasakatot, ja jopa laidoilla korotus. Vesi kyllä pysyi. Peltikuoressa vähän parempi malli."
Minulla on noista asioista ihan päinvastainen kokemus vaihdettuani retkeilyauton puoli-integroituun: Molemmissa on katon sivulaidoilla korotus, mutta retkeilyauton katto oli keskellä aaltoileva kun taas puoli-integroidussa se on aivan sileä eikä puoli-integroidussa ole korotusta katon etu- eikä takareunassa. Puoli-integroidusta paksukin lumi liukuu helposti työntämällä, kun pitää lämmityksen yön yli päällä, jolloin katon ja lumen väliin tulee liukas vesipatja. Vesi valuu kyllä pois katolta, kun pysäköi auton hiukankin kaltevalle pinnalle alamäkeen.
KOISTINEN TOIVO
02.04.2013 15:44
Kyllä. Lahessa viimisyksynä panin merkille, paremmissa retki autoisa oli tosiaan sivulla koriste kaiteet. Jolloin kyllä estyy veen tulo pois.
Tetlesin puoli intekroitussa oli etuosan , ja koppiosan välissä katossa koroke sauma, sen, ja sivusauma korotusten ansiosta kyllä liikkeelle lähtiissä tuli vettä katolta ämpäri kaupalla.
Movanossa katolla ei vesi pysy, tosin lumi kyllä koska siinä on tosiaan pokkauksia sivulle päin. Mutta ei ihan tasa katto sivuille päin
Tosin kalliimmissa nyky puolikkaissa, ja koppa autoissa korokket sivuilla, ja tasa katto. Olen aiemminkin kirjoitellut tuosta tasakatto ongelmasta.
Toivopoika
KÄNSÄLÄ JUHA
02.04.2013 23:08
Ehkäpä retkelyautossa olisi kattokaitteet , jolloin siihen voisi kiinnittää ( jossain netissä nähdyn) pienen katoksen - vaatii kuitenkin jonkunlaisen tuulen suojaisen paikan ?
.Varsinkin , jos talvella autoa ei tarvitse .
Hauskasti tuo mielikuvaa "liukuovi "maininta ... :D
SALONEN MARKKU
03.04.2013 06:37
Sitä mieltä, ettei pakettiauton sisuksiin tehtyä oleskelutilaa(retkiauto) voi oikein verrata matkailuautoon.
Ovat kuitenkin aivan eri kastissa tiloiltaan ja toteutuksiltaan.
KOISTINEN TOIVO
03.04.2013 07:13
Ehkä nimi on näissä onnistunut kuvaamaan. Retkiauto, ei kyllä sovi paikalla asumiseen, vaan enempi liikkumiseen, ja yöpymiseen, pariskunnille, ja sinkuille
Asuntoauto paremmin paikalla oloon, ja helppoon liikkeelle lähtöön.
Tosin nykyään asutoautoissa ollaan jossain määrin malleja tehty kapeuden, ja lyhyyden mukaan retkikäyttöön. 2,10m - 6m. Ilmeisesti eläkelläis pariskunnille ainoaksi liikkumisvälineeksi.
Jokaiselle jotain, aina suuriin liikkuviin omakotitaloihin asti.
Toivopoika
KAAKKOLAHTI TOIVO
03.04.2013 17:26
Aikaisemmin oli noita matkailuautoja niin Alkoovi ,Puoli intekroituja.Kuiteskin tilanteet muuttuu ja matkustelun tarve myös muuttuu niin silloin on harkinnan paikka ,ainaskin meille kävi niin.Silloin astui kuvaan "Retkiautot"ja valinta on ollut hyvä ratkaisu, niin et tilanteitten ja tarpeitten mukaan auto valitaan.
.
KÄNSÄLÄ JUHA
05.04.2013 21:16
Nykyinen auto on ensimmäinen matkailuautoni ja ollut kymmenen vuotta , helposti kestäisi toiset kymmenen , mutta käyttötarkoitus ei vastaa nykytilannettani .Tämän kesä olisi tarkoitus vielä ajaa , syksyllä täytyy miettiä asiaan .
Katselin tuossa Camper 3-13 numeroa . Ihmettelin vähän tuota artikkelia "Kaukainen haave - VW Galifornia " .
En ymmärrä miksi tuosta haaveiltaisi - pohjaratkaisu ei toimisi Suomessa .
vähän neliöitä ja kiinteiden vuoteiden puute - ei ole houkuttelisisi ostamaan .
Suomi on pitkien välimatkojen maa - kahvipaussien aikaan olisi mukava pistää hetkeksi vaakatasoon i , pidemmällä päivä matkarupeamalla.
Kävisi turhan työlääksi jatkuva petien muokkailu .
KUJANPÄÄ MARKKU
05.04.2013 22:45
Kyllä nyt kikalle pitäis päästä jos kikatuttaa, ilman isompia manööverejä.