Asuntosan akun räjähtäminen

JAAKOLA ERKKI 26.03.2013 20:27

Onko kellään tietoa että asuntosan akku olisi räjähtänyt. Minulla räjähti 2.4.2011 ostettu Excide 100AH akku. Silloin kun räjähdys sattui virrat ei ollut päällä. Akun kengät olivat kunolla kiini, ja kaapelit ehjät.

Tietoa odotellen.

NOVA KAI 26.03.2013 21:04

On jysähtänyt noin kymmenen vuotta sitten, muistaakseni vanha kotimainen tuotemerkki. Meni aivan palasiksi jopa lattiassa oleva luukun kansikin pomppasi Tämä tapahtui normaalissa matkanopeudessa moottorin laturi oli releleen kautta päällä olettaisin. Vahingosta selvittiin siivouksella ja uuden akun ostolla, auto oli matkaajan eurohotelli. .

VÄLIAHDE JUSSI 26.03.2013 21:14

On siinä voimaa se,voi saada aikaan pahaakin jälkeä.

HAKALA JYRI 26.03.2013 22:55

Kannattaa tarkistaa ainakin seuraavat:Syy selvittää akussa vai??? -akku oliko rakenne suljettu, onko laturi oikeatyyppi / kunnossa (jos korkillinen onko akkukotelon tuuletus kunnossa ) -oikosulku tai ylikuormitus esim inventterillä voi aiheuttaa (ylikuumentuminen sekä yhdistysvika akkukotelossa ym) -joa "autopuoli" kunnossa,vaikka ei akussa olis enää takuuta kannattaa ottaa myyjään tai maahantuojaan yhteys, uskoisin että hoitavat asian. ((-jäätynyt tai viallinen akku kuumenee ladattaessa, kunnossa oleva vain lämpenee))

terv jyrih

ps olen onnistunut jäätyneen korkillisen akun räjäyttää==:pikalaturi+kaapeli pihtien kipinöinti.

LAUKKANEN MAURI 27.03.2013 07:44

Vakava asia ja syy pitäsi selvittää ,ei noita akkuja ole minulla räjähdellyt, syy on varmaan latausjärjestelmässä jonka amatti-ihminen käy läpi nopeasti.

Erittäin mielenkiintoinen asia jota voisi tämä meidäkin lehti käsitellä miksi ja milloin tällaisia tapahtuu!.

VÄLIAHDE JUSSI 27.03.2013 12:19

Mauri Se on perhelehti kankaan metrihinta on tärkeämpi kuin,todellinen asija, poislukien tietenkin, J.Halmemäen, koeajot ja asijat. Mulla on heränny epäilys että, tietääköhän ne muut edes mitä ne kirjoittaa?

JAAKOLA ERKKI 27.03.2013 19:42

Sähkölan amattilainen kävi latausjärjestelmän läpi ja kaikki arvot ja johdotukset oli asian mukaiset. Joten akuun kohdistuu epäily viasta.

MÄENPÄÄ JUHANI 27.03.2013 22:46

Ettei vaan taas olisi Fiiatin tyyppivika

JAAKOLA ERKKI 28.03.2013 09:02

Hox, Hox. asunto-osan sähköjärjestelmä ei ole missään tekemisessä alustan kanssa. Siis ei Fiattia kannata mollata.

NYYSSÖNEN KAJ 28.03.2013 10:48

Akun räjähtäminen vaatii kipinän aina. Akku voi itse aikaansaada sen kipinän jos kennoon tulee oikosulku voi kenno kuumentua punahehuiseksi ja sytyttää vetykaasun. Sama voi syntyä ulkopuolisesta oikosulusta joka vääntää kennot solmuun niiden kuumentuessa.

Koska akussa syntyy ladatessa ja purettaessa vetykaasua ja happea ja kun nämä sotketaan yhteen syntyy räjähdysaineeksi luokiteltava kaasuseos.

Geeli ja AGM akuissa kaasut imeytetään akun sisällä olevaan "hyytelöön" eikä akusta tule ulos mitään kaasuja. Oikosulussa on kaasun muodostus niin voimakasta että Geeli ei kerkiä imemään kaasua jolloin akku voi mekaanisesti revetä jonka seurauksena voi tulla vaikka oikisulku kennoon.

TURUNEN HEIMO 28.03.2013 14:07

Ei ne itsestään räjähdä, olosuhteiden tulee olla oikeat. Vetyä ja sille sytytin. Vetyä muodostuu voimakkaasti ladattaessa ja silloin akku myös lämpenee ja jopa kuumenee jos virtaa on yllin kyllin. Oman henkilöauton lataus antaa pakkasella reilusti yli 15 volttia joka on sille ja sen akulle normaalia, mutta tavallisen akun se voi keittää. Asunto-osan akku on aika sopiva räjähtämään, suljettu tila jossa sähköliittimiä. Miksei myös kuljettajan jalkojen tai penkin alla oleva, Samat mahdollisuudet joskin suljettu akku jossa ylivuotoputki ulkoilmaan on aikalailla vaikea räjäytettävä. Apukaapeleilla on kuulemma saatu akkuja räjähtämään kun molemmat kaapelit on laitettu akkuun, aina se maakaapeli runkoon, ei akkuun. Ainakin Ducatossa on apukaapelille omat liitännät, saisi olla muissakin. Joissain camppereissa sähköliitännät tehdään jo tehtaalla kovin kotitekoisen näköisiksi. Jäykät ja lyhyet johdot alttiina irtoamaan ja hankautumaan tai liitin ei mene kunnolla kiinni. Siinäpä oiva sytytin jos onni on kortilla. Akun sisäinen oikosulku on myös mahdollinen. Poksaus sinänsä ei ole hirmuinen kun kaasua on vähän mutta se sotku joka lentää on vaarallista. Happo ei tee millekään hyvää jos sitä roiskuu. Varsinkaan iholle ja silmille. Tässä mallia: http://www.youtube.com/watch?v=d_TnsHu2u4c Kyydissä oleville tilanne on karmea, varma säikähdyksen paikka.

HYTÖNEN RAIMO 29.03.2013 15:49

ONko räjähätänyt vaiko jäätynyt?

Oudompi tapaus, jos virrat eivät olleet päällä (ellei ollut latauksessa). Harvemmin se omia aikojaan posahtelee.

Ja sillähän pitäisi olla vielä takuukin voimassa. Jos käyttävirhettä ei ole, niin kipin kapin hakemaan myyjältä takuuseen uusi akku.

VESTERINEN ERKKI 29.03.2013 17:48

Minullakin oli 2v vanha exside akku meni oikosulkuun eikä antanut enää virtaa ulos kävin myyjä liikkeessä totesivat ei sille mitään voi muuta, osta uusi arvatkaa ostinko exside akkua ja siitä liikkeestä.Tälläinen oikosulku voi aiheuttaa räjähdyksen.

VÄLIAHDE JUSSI 29.03.2013 18:45

Erkki Ei niillä akkujen merkeillä oo paljon eroja,sama paska erimerkillä voi olla monesti kysymyksessä. Minnen ainakaan maksa merkistä enkä, pätkääkään luota muuhun kuin,akunmyyjän vastuuseen.

HYTÖNEN RAIMO 29.03.2013 21:06

Itsellä ollut pari Exideä, eikä niissä ollut mitään vikaa - ja ihan kohtuullisestihan nuo ovat testeissäkin menestyneet.

Pari akkua on mennyt pilalle jäätymällä, yksi edesmennyt kotimainen (takuu korvasi) ja yksi ajoleikkurin Biltema (takuuaika meni umpeen, oma moka unohtui talveksi paikoilleen). Räjähtänyt ei ole yksikään.

Nykyaikana akuista ei aina tiedä, kun periaatteessa samaa akkua myydään monella nimellä. Kallis akku voi rikkoutua siinä missä halvempikin. Ja jos myyjä ei vastaa huutoonsa (takuukorvaukset) niin se on pian entinen myyjä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.