Alde 3500 sähkön kulutus
JOKELA TUOMO
22.03.2013 14:10
Ihmettelen kun olin tuolla....Tuunaansaaren Caravan alueella, ja autoni oli siellä lämmityksessä sähköllä.....niin voiko mielestänne Alde 3500 kuluttaa sähköä yli 500€/kk....?? Mun mielestä siinä on vähän vedetty "välistä"...kun ei ollu omaa mittaria niin oli pakko tyytyä alueen mittariin.....joka tällasia lukemia näytti! Siis vajaassa kuukaudessa oli sähköä kulunut n 1500kW/h a) 0,24€ Haluan muidenkin kokemuksia sähköllä lämmittämisestä....kun sen TIEDÄN että kaasua ois kulunut max. 60€!! Elikkä kolme pulloa...(ehdoton max.)
HALINEN HARRI
22.03.2013 14:24
Keskikulutus siis hiukan yli 2 kw/t. Jos ollut kylmää ja pidetty koko ajan "ololämpöä" on aivan mahdollista. Kannattaa tiputtaa lämpöä oleellisesti jos ei siellä ole oleskelua. Tuollainen + 8- 10 astetta on ihan hyvä säilytyslämpötila.
Kosteuden muodostuminen ei ole tuossa lämpötilassa ongelma.
Veikkaisin kulutuksen puolittuvan sillä.
RIIHELÄ ESA
22.03.2013 14:41
Euroissa ei näitä voi vertailla.
1500 kWh kuukaudessa vastaa jatkuvaa 2 kW tehoa. Jos tuossa lämmittimessä on 2 kW vastus (en tunne lämmitintä), on se ollut päällä koko ajan eikä termostaatti ole sitä pätkinyt ollenkaan.
Kolme 11 kg nestekaasupulloa sisältävät energia yhteensä vajaat 500 kWh. Jos siis nuo kolme pulloa olisivat ylläpitäneet tasan saman lämpötilan autossa kuukauden, on sähkönkulutuksessa jotain selvästi pielessä. Joko siis auto on ollut sähköllä paljon lämpimämpi, tai alue on veloittanut liikaa.
PULKKI MARTTI
22.03.2013 14:55
Voi olla. Alde ainakin 3010 käyttää ensin sähköä ja vasta toiseksi kaasua. Sopivat ilmat niin tiedä kulutusta.
Voithan aina säätää taulusta esim vain 1 kw käyttöön, silloin ei ainakaan ole vaikeaa laskea maksimikulutusta vuorokaudessa.
RIIHELÄ ESA
22.03.2013 15:10
"Sopivat ilmat niin tiedä kulutusta. "
Riippuu auton ilmanvaihdosta, mutta 2 kW ei paljoa yli 30 asteen lämpötilaeroa pysty pitämään ulkolämpötilaan nähden. Jos siis pakkasta on keskimäärin -20 astetta, ei sisällä keskimäärin paljoa yli 10:n asteen ole, eli sopiva ylläpitolämpö vaatii tuon tehon.
Kyllä tuo sähkönkulutus hyvinkin voi olla todellista, mutta ei mitenkään täsmää väitteeseen, että kolmella kaasupullolla olisi päässyt samaan.
HALINEN HARRI
22.03.2013 15:47
Hetkinen!
Alde 3500?
En tunne kovin hyvin noita muita malleja kuin 3010 -mallin.
Sähkö/kaasu ohjaus riippuu ohjaustaulusta/ohjauksen valmistajasta.
Minulla on muistaakseni Schaudtin ohjaus ja sen voi kytkeä erikseen 1/2/3 kw ja erikseen kaasulle tai molemmat yhtäaikaa.
Valistakaa minua mikä tuo 3500 on.
POHJANTÄHTI JORMA
22.03.2013 15:51
Ei tuohon voi ottaa vakavasti kantaa, kun ei ole sen tarkempaa faktaa kulutuksesta. Sen tiedän ettei kolmella pullolla pidetä lämpöjä kuukautta, taitaa jäädä vajaaseen puoleen kuukauteen, näillä keleillä mitä nyt on ollut. En keksi myöskään syytä miksi leirintäalueen pitäisi huijata. Laskelman mukaan tuo n.1500kWh maksaa 360€ ja viidellä sadalla saisi 2083 kWh mikä kulutuksena on 69,4kWh vuorokaudessa tai 2,89 kWh/h.
ASIKAINEN MATTI
22.03.2013 16:11
Olimme reissussa Pohjanmaan ja Oulun alueella 1.-14.3., jolloin oli ainakin öisin reilusti pakkasta. Auto on Dethleffs T6501 ja lämmittimenä Alde 3010. Yövyimme osan aikaa kaasulämmityksen varassa ja 8 päivänä 3 eri paikassa lämmitimme 2 kW sähköllä, jolle oli varmistuksena kaasu. Öisin meillä oli 17 asteeseen laskettu lämpötila, joka automaatisesti nousi aamulla 20 asteeseen (päivälämpötila). Tänä aikana sähköä kului (oman mittarin mukaan) 441 kWh, joka vastannee n. 1709 kWh/31 pv. 2 kW:n teho ei ajoittain riittänyt, vaan kaasu ryhtyi avustamaan. Vara olisi kyllä ollut kytkeä käyttöön 3 kW:n teho.
Jos vertailukuukautesi pakkaset ovat olleet maaliskuun alun kaltaisia, niin samassa suuruusluokassa liikutaan.
Käyttäjän lisäys viestiin 22.3.2013 klo 16:24:55
Kun ottaa huomioon, että kaasupullossa on 140 kWh ja se maksaa 20 €, on kWh:n hinta n. 15 senttiä. Siitä voi laskea milloin sähkölämmitystä kannattaa käyttää.
SALONEN MARKKU
22.03.2013 16:21
Sähkö on vain kallista ja hallitus nosti taas veroa.
Tuo sähköverohan ei ole ollut voimassa , kuin pari `´vuotta, mutta korotukset satoja prossia tulevaisuudessakin.
Kulutus on täysin realistinen, joskin 14senttiä kwh olisi ollut tietenkin halvempaa, mutta palveluistahan veloitetaan.
VALLIUS MARTTI
22.03.2013 16:47
Kyllä se pitää paikansa minulla kokemusta syksyisin ja keväälä ja "Alde" pakasten aikaan lämitän leirialuella vain sähköllä ja jos on ollut pakasta noin -6 astetta niin sähkö on ritänyt pitämään sen 20 astetta sisälämmön ja sähköä on kulunut noin 24-28 KWh vuorokausi auto on intekroitu Dethleffs 720 pitkä.TV Kulkuri
SALONEN MARKKU
22.03.2013 16:59
Tuo on jo pientä kulutusta.
Jos laitan henkilöautoon saman 1kw lämmittimen, niin juuri ja juuri pitää lämmön.
Olkoonkin ettei eristyksiä ole, muttei pakunkaan ohjaamossa juurikaan ja kuuutiot aivan toista maata.
LAUKKANEN MAURI
22.03.2013 18:25
Nyrkkisäänto on se 2KW/20astetta,mutta taas on hyviä/huonoja autoja,minulla se pitää paikkansa hyvin tuo nyrkkisääntö,auto on se Hymer 524SL.
Mutta tässäkin tapauksessa onpoikkeuksia, kuten tässä;
jos on ollut pakasta noin -6 astetta niin sähkö on ritänyt pitämään sen 20 astetta sisälämmön ja sähköä on kulunut noin 24-28 KWh vuorokausi auto on intekroitu Dethleffs 720 pitkä.TV Kulkuri
Mutta niihän se polttoaineekin kulutuksen kanssa;toiset ajaa pelkällä hajulla,
samanlaisilla ducatoilla,mutta minun täytyy tankata silloin tällöin!.
LAUKKANEN MAURI
22.03.2013 18:32
Niin se 2KW/20 astetta on hyvä arvo,eli eristykset kunnossa!
SALONEN MARKKU
22.03.2013 19:40
Jos on intekroitu, niin ei ilman lasien lämpöpeitteitä toivoakaan 2kw- 20 astetta.
LAUKKANEN MAURI
22.03.2013 20:20
Kuten kirjoitin minun Hymerissä tuo pitää paikkaansa,kun on tuulilasipeitto ja myös
ne etupään lisäeristykset;eli minulla on peitto joka kattaa osan etupäästä ja oven
siis kuljettajan oven ns,monttun eli ovisyvenyksen eristys.