Lämpökamera
LAUKKANEN MAURI
15.03.2013 15:41
Kun nyt väännetään kättä siitä Hymerin hyvyydestä ja lämpimyydestä niin se on kohta jokaisen karavaanarin testatavissa mikä as,auto vuotaa lämpöa ja mistä.
Minä voin ajaa hymerin testattavaksi ja sitten tapellaan mikä lämpökameran antama tuomio.
Eli on tulossa lämpökamera kännykkään ja hintakin on kohtuullinen noin 250€
Siis jos työssä on tarvetta niin halvalla saa,kun ne on ennen maksaneet noin 1500€.
Linkki;
http://vimeo.com/58758732
HÄMÄLÄINEN MARKKU
15.03.2013 18:09
Tuossa noita Hymerin lämpökuvia.
Tuolta se näyttää oikealla lämpökameralla kuvattuna pakkasessa.
Autossa oli ollut lämpö päällä ka kuvat on otettu heti ajosta tultua,joten renkaatin ovat lämpimät, samoin tuulilasi.
LAUKKANEN MAURI
15.03.2013 18:15
Melkein kuin Hymerin mainos! ,taisaista väriä ,eli eipä ole lämpövuotoja seinissä
mutta tuhon rinnalle pitäis saada toisen vaikka tyroksikopin vastaava kuva.
HALINEN HARRI
15.03.2013 18:54
Markku tuosta puuttuu yksi oleellinen tieto. Auttaisi esim keskeltä koria vaikka pollven korkeudella oleva lämpötila sisällä mittaushetkellä.
Jos kylmä auto kuvataan lämpökameralla saadaan ulkolämpötilaa vastaava väriarvo.
Parasta olisi että autoa olisi lämmitetty "ololämpötilaan" vaikka 1 vrk jolloin sisälle saataisiin käyttöä vastaava lämpötila.
En väitä että noissa kuvissa olisi tuo "jekku".
LAURONEN TAPANI
15.03.2013 19:00
Ajattelin juuri samaa kuin Harri, lisäksi pitäisi kuvata seinät sisältä, kun ulkona on -30C.
Jos ulkona on -30C, niin todennäköisesti seinät näyttää melko kylmältä.
Käyttäjän lisäys viestiin 15.3.2013 klo 19:01:28
Siis jos ulkona on -30, niin ulkoakin seinät näyttää melko kylmältä.
HALINEN HARRI
15.03.2013 19:15
Tuo sisäseinien kylmyys on vaikeampi asia noissa yli -15 asteen lämpötiloissa. Vain täydellinen huoneilmarako seinässä (siis vaikka ohut levy) saa seinäkylmän pienenemään. Ikkunakohdat ovat jo toinen asia.
Tehokas ilmanliike ja riittävän tehokas lämmitys tekee "miellyttävän" lämpöolon.
Kuitenkin jos ilma on vähänkään ihmisen tuntemuksesta kylmää/viileää se vaikuttaa vetoiselta.
LAUKKANEN MAURI
15.03.2013 19:46
Mutta tosi asia on että lämpökuvaus on se ainut tapa millä ne lämpövuodot
haetaan.
Siis vielä kerran; hyviä kuvia Hymeristä!,mutta pitäis saada se adria rinnalle ennen kuin totuus tulee esiin.
Siis kuikas muuten noita lämpövutoja testataan kuin lämpökameralla,vai onko
Adria miehet eri mieltä?.
Minulla oli aikoinaa se detfells alkovi ja lapissa nuorena miehenä hiihtämässä
ja sitten iltasella vähän pontikkaa ja nukkumaan sinne alkoviin.
Mutta kun aamulla heräsin(pitkä tukka) niin hiukset oli jäätyneet detskun nurkkaan kiinni ,eli alkovin nurkka oli umpi jäässä ja myös laukkasen hiukset kiinni siinä.
Sekin asia olis lämpökameralla tullut ilmi,jos ois etukäteen tutkittu;elä nuku defelsin alkovissa ainakaa pontikka illan päälle!.
KÄÄRIÄINEN PERTTI
15.03.2013 19:56
Tässä haukuttavaksi peltikoppi:
HALINEN HARRI
15.03.2013 21:09
Niin Mauri mitä edes arvelet tuon sisälämpötilan olleen?
Käyttäjän lisäys viestiin 15.3.2013 klo 21:16:08
Pertin kuvista olisi kiva ollut nähdä niiltä kohdin kun oli esim. ulkokuva seinästä myös sisäkuva vastaavasta kohdin. (Ehkä ei ihan patterin kohdalta.)
Kyllähän lämpimän auton ulkokuvista pakkasella kuvattuna näkee nuo vuotokohdat joka jo kertoo asiaa.
Kun kerran ko kameralla saa jonkun kohdan lämpötilaasteet kuvaan niin vastaava kohta toiselta puolelta kuvattuna kertoisi ko seinäkohdan lämpövuodon.
SALONEN MARKKU
15.03.2013 21:15
Maurilla taitaa olla Hymerilasit.
VÄLIAHDE JUSSI
15.03.2013 22:34
Kyllä lämpö kamera hyvä on antaa se kuvan kuoren lämpövuodoista.
Melkein Karmannin luokaa,eli noita osasi odottaa,kyllä siinä sittekin, viihtyy.
SALONEN MARKKU
16.03.2013 07:26
Matkailuauto ja vaunu testeihin olisi lämpimästi tervetullut lisä lämpökamerakuvat.
Kuitenkin kuvat täytyisi ottaa, niin ulkoa kuin sisältäpäin.
Ulkoakuvattuna saattaa tulla sellainen käsitys, että auto on lämmin niistä kohtaa mistä näyttää kylmältä.
Kuitenkin tulos saattaa olla päinvastainen, ja auto ei todellisuudessa juuri näistä kohdista lämpiä sisältäpäin.
Sama on lämpövuotojen kohdalla.
Kuvathan antoi juuri sellaisen tuloksen jonka oikeastaan kaikki tietää.
Kaikenkaikkiaan jos auto on "ihan susi" , niin ulkoapäinkin kuvattuna asia selviää ilman sisäkuviakin. Lähinnä ne autot kiinnostaisi, jotka ei ole eristetty kovalla materiaalilla, vaan ovat niinkutsuttuja purulaatikoita(taloista lainatakseni).
Jos eriste on levymäistä ja sovitteet hyvät, niin eristyskyky on tasainen.
Hienoja kuvia olivat.
KOISTINEN TOIVO
16.03.2013 07:40
On hyviä kuvia. Noita soisi kaikista merkeistä julkaistavan, mutta taitaa olla mahdoton vaatimus. Vaikka hintaan verrattuna pieni kustannus, ja kenties hyvä mainos.
Sillon, kun on ulkona pakkasta, ja sisällä parikymmentä, niin kyllä se kertoo
vuodot.
Itsellä semmonen lasermittari. Näyttää mitattavan pisteen lämpötilan.
Mutta häpeäksi, en ole kyllä hoksinut mittoa auton lämpötiloja.
Kotona olen kierrellyt ja kattellut, Kun tämäkin on tehty 63v. Ja kyllähän niitä eroja löytyy, niin paljon, etä pistin mittarin eläkkeelle.
Mitenkähän siittä puoli intekroidusta oli konetila, ja muu etuosa eristetty, kun oli sininen konepeltikin, vaikka renkaat punaset. Ikkuna lämmin. Hyvin on se auto tehty. Toivopoika
HÄMÄLÄINEN MARKKU
17.03.2013 11:29
Kun nuo kuvat aiheuttivat tämänkin verran keskustelua, niin kerron taustasta.
Meillä oli työpaikalla lämpökamera ja kun 2010 oli sopivasti yli 20 asteen pakkanen, niin lainasin kameraa. Tarkoituksena katsoa mitkä kohdat vuotaa lämpöä.
Autossa on sisällä normaali asumislämpö, en mitannut sitä (ehkä n. 22 ast.).
Autolla oli ajettu ehkä puoli tuntia
Tuolla pakkasella eivät varmaan pintalämpötilat nouse kovinkaan suuriksi, ellei vuoto ole todella paha.
Ostettuani auton ja kun pujottelin johtoja varashälyttimen ym. takia, selvisi tuon ohjaamon yläpuolen huono eristys.
Sama vika tosin vaivaa kaikkia saman ikäisiä autoja joita olen päässyt tutkimaan.
Nykyisissä autoissa on jo joissakin käytetty samaa tekniikkaa kuin veneissä eli kahden lasikuidun välissä on uretaanieriste
Kuvassa ….0239 näkyy selvästi oven kehys joka on alumiinia sisältä ulos ja se myös kostuu sisältä pakkasella. Samoin oven vieressä näkyy tummempana jääkaapin kohta, kun jääkaappi ei ollut päällä.
Kuvissa …0244 ja 245 näkyy selvästi ohjaamon takayläkulmissa oleva lämpövuoto, samoin tuulilasin yläpuolella kulmissa jotka ovat kaiutinkaappien takana ja josta puuttuu eristettä samoin koko tuulilasin yläpuolinen osuus.
Olisi tietysti ollut hyvä kuvata auto myös sisältä, vaan eipä tullut mieleen, eikä kaappien takaisia vuotoja olisi näkynytkään.
Ajattelin lisäeristää vuotopaikat uretaanivaaahdolla mutta, kun käyttö on jäänyt kolmelle vuodenajalle, niin ei ole tullut tehtyä.
Myös itse tehdyssä uretaanieristyksessä on riskinä, ettei vaahto pysy vaahtona jos sitä ruiskuttaa kerralla paljon (kokemusta on).
Lisäksi riskinä on uretaanitipat joita ei saa pois millään.
Homma pitäsi antaa asiantuntijan tehtäväksi, jos sen haluaa eristää.
Eli ei ne kuvat niin kovin mairettelevia ole ohjaamon osalta, takaosa sensijaan on OK.
SALONEN MARKKU
17.03.2013 11:38
Jotkut keskustelijat on laittaneet lisäeristeitä sisäpintojen päälle.
Siinä on vaaransa, sillä jos kastepinta tulee siihen peitettyyn sisäseinään, on kostuminen, sekä homevauriot odotettavissa.
HALINEN HARRI
17.03.2013 12:48
No se! Jos sisälämpötila + 22 ja ulkolämpö -20 paikkeilla niin voi todeta ettei tuossa autossa ole merkittäviä lämpövuotoja. Näkyvät korkeamman lämpötilan kohdat ovat luonnolisia vuotokohtia ja niitä on jokaisessa matka-autossa.
KOSKINEN OLLI
17.03.2013 12:50
"Mutta kun aamulla heräsin(pitkä tukka) niin hiukset oli jäätyneet detskun nurkkaan kiinni ,eli alkovin nurkka oli umpi jäässä ja myös laukkasen hiukset kiinni siinä.Sekin asia olis lämpökameralla tullut ilmi,jos ois etukäteen tutkittu;elä nuku defelsin alkovissa ainakaa pontikka illan päälle!."
Aha, kyllä minulle seviäisi jo ilman lämpökameraakin. Vitsi vitsi. ;)
LAUKKANEN MAURI
17.03.2013 16:01
Taas kerran karkasi keskustelu;minulla oli ainostaan tarkoitus esitellä tuota kameraan liitetävää lämpökameraa,ei kehua Hymeriä tai muutakaan.
VÄLIAHDE JUSSI
17.03.2013 16:21
No Mauri kyllä ne kaikki varmaan ymäräsisen, hyvä peli sille joka, sitä työkseen
tarvii niin kuin sinä,kyllä minäkin olen tutkinut monenlaisten vaipojen lämpö-
vuotoja ko.Laiteella.
SALONEN MARKKU
17.03.2013 16:34
Olen minäkin kolmen perillisen vaippavuotoja seuraillut.
Myönnetään, että Nykyhymerin seinävalmistustekniikka on tehokas.
Tehdään koko seinä kerrallaan liukuhihnalla.
VÄLIAHDE JUSSI
17.03.2013 18:32
Markku
Onkohan noissa nyky vehkeissä oikeesti paljon eroja? Minusta erot
tulee myynti- ja huolto-organisaatioista,mainos miesten kikkailua.
Se mikä sullakin on ei siitä voi auto enään paljon parantua,olkoo se
merkiltään mikä tahansa.Erinlaiset koot,lämmitys,sisustus ja muut ratkaisut,
ne erojatekevät.
SALONEN MARKKU
17.03.2013 18:56
Jussi, näinhän se on.
Tämä nykyinen on tiloiltaan toimiva ja sänkyjäkin kolmessa paikkaa, Wc-suihku markkinoiden suurimpia, lattiapinta-alaa riittävästi.
Kuitenkin on mukava tehdä parannuksia ja saada auto itselle toimivaksi.
Auto on toimintavarma kovimmillekin pakkasille ja tankeissa voi pitää vedet sisällä. Huollon kanssa saatu asiat,takuukorjauksetkin sovittua.
Oli muuten Rokualta lähdettäessä niin pahat kelit että suuntasimme suosista Itään Paljakkaan , Rukalle ja Vuokattiin .Oulussa vielä se ketjukolari...
VÄLIAHDE JUSSI
17.03.2013 19:09
Kyllä minusta jos huoltaa autonsa nyky autot ovat luotettavia, mutta aina
niihinkin vikoja tulee merkistä riipumatta,samoista osista pitkälle rakennettuja.
Mikä laiset kelit oli lasketella? Oli kyllä täällä tosipaha keli.
Voimisia teille kaikille.Itse olen lunsassa nyt.
VÄLIAHDE JUSSI
17.03.2013 19:09
Kyllä minusta jos huoltaa autonsa nyky autot ovat luotettavia, mutta aina
niihinkin vikoja tulee merkistä riipumatta,samoista osista pitkälle rakennettuja.
Mikä laiset kelit oli lasketella? Oli kyllä täällä tosipaha keli.
Voimisia teille kaikille.Itse olen lunsassa nyt.
Käyttäjän lisäys viestiin 17.3.2013 klo 19:10:28
Mitähän tämä kone nyt teki?
SALONEN MARKKU
17.03.2013 19:12
Ladut oli hyvät kaikkialla. Koiraladutkin oli aivan vieressä. Revontulia olisin ihaillut, muttei tälläkertaa näkynyt. Paranemisia.
Käyttäjän lisäys viestiin 17.3.2013 klo 19:16:13
Ai niin toipilaana minäkin olen ja muutama tikki kahessa paikkaa kolmessa kerroksessa.
VÄLIAHDE JUSSI
17.03.2013 22:25
Joo kiitos kuumaa mehua palellun taloyhtiön hommissa,tuossa pihalla
kylmässä viimassa. Vaikka vähän aikaisemmin rintarotingilla kehun
mustaa viinimarjaa,sitä se ylpeys teettää.
Aika on sairastaa ja aikan on parantua.Kaikella on aikansa aurigon alla.
KOSKINEN OLLI
17.03.2013 23:43
Mitenkäs, voiko tuolla tutkia kylmävuotoja?
Lämpövuotojen tutkiminen ajoneuvon ulkopuolelta on oikeastaan aika epäoleellista asumismukavuuden kannalta, lähinnä energiatalouden kannalta sillä on jonkinlaista merkitystä.
Nythän on niin, että jos sisätilassa on jossain kylmä kohta, se ei johdu lämpövuodosta, vaan siitä ettei siihen kohtaan viedä lämpöä.
HALINEN HARRI
18.03.2013 12:51
Mietipä tuohon tarkoitukseen Infrapunamittaria joka toimii paristolla esim. Bilteman tuote n:o 17-236 tai 15-278. Hinnat ilman paristoja 30-55 euroa.
Myös muut "halpaliikkeet" myyvät. Ajavat mm. juuri tuon asian.
LAUKKANEN MAURI
18.03.2013 15:27
Kyllähän nuo halvat infrapunamittarit toimii,mutta tarkuudesta voidaan olla eri mieltä.
On väärä luulo että nämä uudet mittarit antaisivat oikeita tuloksia lämmönmittauksessa,eli se mittaaminen infrapunamittarilla vaatii amattitaitoa vaikka sitä nappiahan oassa painaa kuka vaan.
Mutta minulakin on Fluken mittari parhaasta päästä ja senkin mittaustulokset ovat suuntaa antavia jos ei tiedä mitä tekee.
Ko,mittarissa on säädettävät emissiokerroin,eli siinä on kolme(3) aluetta ja nämä määrävät sen mittaukset todellisuuden.
Siis eriliset pinnat heijastaa lämpöa eri tavalla ja siinä on näiden mittarien heikoin lenkki.
Amatti ihmisillä on mukana esim.mittaus teipi jolla on tunettu emssiokerroin,
jolloin tulos on optimaallinen.
Siis joku on sanonut että lämpötilan mittaus näillä mittareilla on vaikein mittaus
jos vaaditaan oiketa tuloksia! eli kokemusta on.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
18.03.2013 16:15
Mauri, olet aivan oikeassa, lisäksi tulee tietää mittausalueen laajuus.
Meillä oli työssä käytössä tuon lämpökameran lisäksi infrapuna mittareita ja niillä kyllä löytää lämpötila eron kun kyllin läheltä mittaa, mutta jo parin metrin päästä mitattuna tulos on mitä sattuu.
Yksi etu "oikeassa" lämpökamerssa on se, että kuvasta voidaan katsoa eri pisteiden lämpötilat myös kuvauksen jälkeen kunhan on ohjelma joka osaa lukea kuvaa.
Samoin lämpötilaskaalaa voi muuttaa kuvauksen jälkeen.
Nuo minun kuvathan ovat jpeg kuvia jotka on konvertoitu Is2 tiedostoista erillisellä ohjelmalla ja niistä ei saa enepää irti kun mitä niissä näkyy.
HALINEN HARRI
18.03.2013 16:41
Olen edelleen sitä mieltä että suuntaa antavana kylmävuotoihin/kylmä hohtamiseen tuollainen halpa mittari toimii.
Tuollainen "tuntuu viileältä" tunne voidaan hyvin kohdentaa hyvin kun liikuttaa mittaria kohdeseinällä niin voi lukea miten ko lukukohta kylmenpi/lämpimämpi.
Itselläni on ollut käytössä mittari jonka mukana oli muutostaulukko eri pintamateriaaleille sekä lukupisteen laajuus eri etäisyyksiltä. Eikä sekään mittari maksanut kuin noin satasen.
Oletan tuon suuntaa antavan vuotokohdan lämpötilaeron olevan tärkeämpi tieto kuin absoluuttisen tarkka lämpötilalukema.
Tuossa kokeeksi mittasin kipsilevyseinäpinnan lämmöksi 23,4 ja n 1,5 metrin päässä olevan 3 krt ikkunapinnan 18,4, seinän ja ikkunan ulkopuolella - 4,6 astetta.
Nuo lukemat riittävät usein kotikäyttöön.
Käytän myös mittaria joskus lämmitystakan pintojen mittaamiseen, kun olen paneutunut tuohon puulämmitykseen kai hiukan normaalikuluttajaa enemmän niin sillä voi helposti mitata kannattaako lisätä puita lämmityksen loppuvaiheessa eli alkaako takka olla jo niin lämmin ettei se vastaanota hyvällä hyötysuhteella lisälämpöä.
LAUKKANEN MAURI
18.03.2013 17:16
Enpä minä tai muukaan ole väittänyt ettei se toimisi ko,tarkoitusessa nyt oli
kysymys tarkuudesta ja mittaamisesta yleensä infrapunamitarilla.
Siis monella on selallainen kuva että sillä vaan suuntailaan ja painetaan nappia,se on siinä,mutta kuten kirjoitin totuus toinen asia jos haluaa tarkkoja tuloksia.
Tuossa yksi tarina mittauksesta;
Kun olen ammatikseni kierellyt pankkeja jossa neidit, ne kauniit valittaa aina että
on kuumaa,kylmää ja vetää.
Yhdellä kaverillä välähti kuinka neidit hiljenee;siihen aikaan känykkä teki tuloaan
ja kaveri näppäili mieleisen lukeman kännykään ja näytti sitä pankin tytöille ja
sanoi:täälähän on aivan oikea lämpötila ja tytöt hiljeni!.
SALONEN MARKKU
18.03.2013 17:39
Ei se laitteen hinta todellakaan aina ratkaise.
Noi kalliimmat tietenkin kuvaa kaukaakin kerrostaloja, mutta tässä nyt puhutaan ohutseinäsistä laatikoista jotka on reikiä, ikkunoita, ovia ja läpivientejä täynnä.
Ilmastointiaukotkin aina auki, mitä taloissa koneellisine ilmastointeineen ei ole huoneistoiden seinissä paljoakaan.
Kuitenkin asia on hyvä, ja mitä enemmän nyt kerkiätte kuvaamaan, kun on vielä kylmä, sitä hienompaa on kuvia katsella.
Siis halppiksella tai kalliilla laitteella. Verrataan sitten niiden kuvia.
HALINEN HARRI
18.03.2013 18:33
Kyllä minäkin haluaisin nähdä noita lämpökamerakuvia eri auto/vaunumerkeistä ja malleista toteutettuna siten että kussakin mitattavassa hoidettaisiin sama sisälämpötila mahdollisimman samaan pisteeseen (esim pituus- ja leveyssuunnassa keskelle, ja samalle järkevälle korkeudelle). Sen jälkeen esim. 20 asteen pakkaseen ja mitattaisiin 1 vrk energiankulutusta ja mitattaisiin/kuvattaisiin ulkoa tuolla menetelmällä tuon 24 tunnin jälkeen.
Loppuisipa puheet kenellä menee vähiten kaasua ja kenellä lämpimin (edellyttäen ettei mittauskohteita olisi erikseen viritetty).
Käyttäjän lisäys viestiin 18.3.2013 klo 19:58:02
Niin ja sisälle anturi ja sisälämpötilan piirturi toteutuneista lämpötiloista.
KOISTINEN TOIVO
18.03.2013 20:53
Tuossahan olisi karavaani lehelle oiva lisä testauksiin, tosin ne ajoittuisi talveen, mutta sehän on suomessa pitkä. Niin ja eikös autotehtaat testaa erilaisissa kylmähuoneissa. Toivopoika
HALINEN HARRI
18.03.2013 21:06
Näinköhän pakastetukut antaisivat ajaa auton varastotilaan pariksi vuorokaudeksi?
Esim. FinnFrost?
KOISTINEN TOIVO
19.03.2013 07:14
Missä ne tekniikan maailmat, ja muut lehet testaa autojen kylmä käynnistys, sun muita asioita. Eikö maahantuojia kiinnosta.
Sitä kyllä mielikuvan mukaan ostellaan melekeen saantuhannen autoja, Mutta
tärkeistä ominaisuuksista ei mitään tietoa. Ainoastaan kuin iso jääkaappi, ja montako valaisinta, ja miten hienolta näyttää.
Mutta ei miten riittää virta akussa, ja miten tarkenee. Mitä kuluttaa kaasua talvella
Kuin hyvin pysyy vesi katolla sateella.
Toivopoika
HALINEN HARRI
19.03.2013 11:26
En puolustele TM:aa mutta sehän yleistekninen aikakausilehti ja pääsee sen suojan taakse. Pyrkivät tekemään mahdollisimman tarkkoja testejä ettei valmistajat ja maahantuojat pääse kiinni. TM taitaa käyttää VTT:n kylmälaboratoriota ja se on todella kallis.
Uskon että meille karavaanareille riittäisi huomattavasti yksinkertaisempi ja mittatarkkuudeltaan vaatimattomampi testi.
Pääasiassa tulisi havannoida vain ulko- ja sisälämpötilojen ero sekä tarvittava energiamäärä. Lisäksi kenties huomioida pistekohtaiset lämpötilaerot mittauksen lopulla ja mahdolliset kosteus/jäätymispaikat.
KOSKINEN OLLI
19.03.2013 14:21
Pojat, pojat. Ihan turhia on testit ja mittaustulokset ym. ostajan valinnan helpottamiseksi. Sen ostokohteen kuitenkin ratkaisee eukko. ;)
KOISTINEN TOIVO
19.03.2013 17:25
Olli pentele. meiltä pilasit hyvät suunnitelmat.
Mutta puolustukseksi pitää sanoa, että kyllä testit ja muut tärkeät asiat olisi hyvä olla faktana. Nääs sittenkun vaimo on sen valinnut. ja siinä on niitä vikoja, jotka on sitten sen miehen syytä joka on sen kapineen ostanut.
Niin on hyvä olla jotain faktaa jota esittää puolustukseksi, vaikka ei siitä mitään apua olisikaan. Toivopoika