Hobby ja ne muovit!
LAHTI RISTO
14.03.2013 17:45
Kirjoitin kolme vuotta sitten Hobby matkailuautomme (vaimo+) muovien katkeilemisesta. Nyt jatkan siksi, että näin punaista kun sain vastauksen mailiini Hobbyyn vahvasti liittyvästä firmasta. On taas maalispakkaset yöllä, lauhempaa aamulla, ja naps. Auton vasen taka (lue=koristeellinen)palkki oli yöllä mennyt siististi poikki 2 metrin korkeudelta (kuten kolme vuotta sitten oikealla). Rako oli 5 mm, iltapäivällä lauhemmalla kelillä 2 mm. Näitä on vissiin tapahtunut tehtaan (tai maahantuojan) mielestä liikaa lamaaikana, kun tehdas on perunut lupauksensa hoidella jutut kuntoon omaan piikkinsä. Vai olisiko profiilit 08 malleista jo loppuneet? Minulla on itseäni tyydyttävä korjauskonsti. Sen ymmärtää insinööriäkin tyhmempi. Siisti jatkos, jännitteet pois ja koristelista. Yhdenmukaisuuden takia molemmin puolin, mutta? Se ei kelpaakaan jos haluan vaihtaa autoa (huom. ja merkkiä!) Sanovat jossain liikkeessä, että tonni ainakin pois vaurioiden takia! Että näin tänään. Vastailkaahan tietävät, mikä ero on takuulla ja valmiste/suunnitteluvirheellä?
Käyttäjän lisäys viestiin 14.3.2013 klo 18:37:42
Mietin, mikä on tuotevastuu, ja miten siihen liittyy "ajan hammas". Olen jo itse parasta ennen päivän ohittanut (miten lie viimeisen käyttöpäivän?) enkä ole poropeukalo. Muovejakin voi korjata ilman viisaita piirustuksia. Lämpötilan aiheuttamiin laajenemisiin voi varautua sopivin välyksin, jotka voi peittää liukuvalla osalla. Toinen reuna kiinni ja toinen elää raon päällä vaikkapa sopivan tiivisteen kanssa. Muistan ratakiskot ennen kuin niitä alettiin hitsailla kolkkeen hävittämiseksi. No, nykytaloudessa muutkin kuin työntekijät on ajettu yksinkertaistamaan ja oikaisemaan. Onhan se niinkin, että tavara ei saa kestää, ei kiertää.
SALONEN MARKKU
14.03.2013 18:14
Maaliskuu on todella pahin matkailuauton muovien vihollinen suomen leveysasteella.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.3.2013 klo 18:27:08
Kaikki mennyt takuuseen omalta kohdaltani tähän asti.
Kuitenkin, ja mainittakoon että taas minullakin autossa pariviikkoa sitten yksi muovi napsahti. Tästä laitoin myyjälle vain tiedon, että kirjatkaa ylös, en viitsi edes kuvaa ottaa, vaan selvitän tilanteen seuraavassa huollossa. Viime vuonnakin samaan aikaan napsahti. Ja mikä huvittavinta, niin aiemmistakin autoista maaliskuu muoveja on halkonut. Ollut eri merkkejä. Eikä auta, vaikka autossa on sisällä lämmöt päällä.
On muuten sellainen asia, mistä kannattaa enemmänkin keskustella caravan lehdenkin sivuilla. Tämä muovien kutistuminen ilman liikkumavaraa kun kuuluu vielä kymmeniä vuosia caravanelämään.
KOISTINEN TOIVO
14.03.2013 18:36
Näin se menee, elnakki ensimmäinen, käytettynä. Muovit katkesi. Huoltomies sanoi, ei outoa. Korjasin silikoonilla, ja päälle jeesusteippiä. Telesi ostettiin 05
vaihtoon 2011 ei poikkinaisia muoveja.
Mutta toinen asia. Levyjen reunoissa, siis kalusteden. Niissähän on semmoset muovinauhat kalusteen värisiä. Kaikissa ne lyhenee, ja siis päistä paljastuu alus levy. Onko muilla samaa. Meillä elnakissa, ja tetlesisä.
Toivopoika
SALONEN MARKKU
14.03.2013 18:44
Toivo, ne kalustenauhat on sama asia , lähes kaikissa kutistuu ja valitettavasti kuuluu karavaanielämään pitkään tulevaisuuteen.
LAHTI RISTO
14.03.2013 19:17
Eiköpän olisi varoituksen paikka vaikkapa liikkeille, joilla on myytävää taivasalla. Löysätkää esim. pitkien muoviprofiilien toinen pää kunnes kelit paranee.
SALONEN MARKKU
15.03.2013 08:50
Liikkeet taitavat asian tietää ja hiljaa toivovat ettei asiakkaat huomaa, luulisin.
No nyt taas yön jälkeen varsinkin uutta kalustoo on melko varmasta kymmeniä muoveja on haljennut. Yöllä ollut lähellä 38 pakkasastella ja aurinko nyt jo paistaa, niin voi hyvällä kohdalla mennä 40 asteen lämpötilaeroon ulkonakin.
Käykääpä lajitoverit katsomaan autojanne. Varmuudella jossain päin suomea alkaa tulla painokelvottomia sanoja.
KOISTINEN TOIVO
15.03.2013 09:00
Se sitä met karavaanarit ollaan kilttiä porukkaa. Viijenkymmenen- saantuhannen autot hajjoo kässiin. Mutta kirvaamalla siittä näköjään seleviää.
Tetlesin myyjälle ylivieskassa mainittin niistä kaluste nauhoista. Vastasi, ne laitetaan tehtaalla lämpimänä, ja kutistuvat sitten myöhemmin. Ei voi mittään.
Suomi on niin pieni markkina. Mitenkähän kaaben miehet
Toivopoika
HIETAVUORI JUHA
15.03.2013 09:32
Kyllä se on sama minkä merkkinen muoviauto kenelläkin on . Meillä ollut neljän merkkisiä ja kaikissa nuo samat vaivat. Pitäisi vaan löytää semmoinen jossa nuo kalusteet olisi umpipuuta , mutta ei taida löytyä , tai menee jo liian kalliiksi eläke vaarille .
SAARI RISTO
15.03.2013 09:43
Muovit katkeilee meilläkin 07-Hobbyssä. Huolto vaihtoi kulmapilarit kerran, mutta nyt eivät edes vastaa kyselyyn.
Katselin lakitekstiä asian tiimoilta:
"Kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n 1 momentin mukaan tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.
Kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n 2 momentin 5-kohdan mukaan jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.
Kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n 4 momentin mukaan jos tavara poikkeaa siitä, mitä 1-3 momentissa säädetään, siinä on virhe."
Sopimukset on tehty aikanaan myyjän kanssa. Kyllä on syytä olettaa, että tavaran pitää kestää Suomen ilmastossa. Tavarassa on selvästi virhe!
Eikä tosiaan liittomme ja lehtemme voisi tehdä mitään vai pitääkö meidän vaan tyytyä epäkurantiin tavaraan.
Terv. RÖö
EKDAHL MARKKU
15.03.2013 10:24
Miksi noita asuntoauton helmamuoveja ei voi tehdä samasta vuovista kuin henkilöauton puskureita? 80-luvun henkilöautojen puskurit halkeilivat nekin lämpötilaeroista, mutta 2000-luvun autoissa ei ole näkynyt yhtäkään...
Käyttäjän lisäys viestiin 15.3.2013 klo 11:51:12
Parista kohtaa ovat helmamuovit poikki Eura-Mobilissakin. Sisäpuolelle alumiinipellinpala ja parilla pop-niitillä kiinni, suhteellisen huomaamaton korjaus. Vaikka vierestähän se tietysti sitten ratkeaa uudelleen...
AALTONEN JUKKA
15.03.2013 11:00
Nämä on näitä Tupperwareautojen ongelmia jotka evät ole tarkoitettu arktisiin olusuhteisiin. esim. Hymerissä helmat alumiinia ja sisälistat rautaa.
t. valan tehnyt Hymeristi
SALONEN MARKKU
15.03.2013 11:25
Jukka, tuo oli aamun vitsi. Hymerit kuuluu aivan samaan kastiin muiden kanssa. Surkean näköisiä ovat muovilistoineen. Nyt ei kannata omaa merkkiä kehua, vaan kertoa niinkuin asiat todellisuudessa on.
JANHONEN MATTI
15.03.2013 11:44
Hymerin helmat ei pauku pakkasessa eikä kuumassa kun ovat profiiliin vedettyä alumiinia. Sen sitten eri asia pysyykö niissä aina maali kiinni.
SALONEN MARKKU
15.03.2013 12:00
Hymerin sisäkalusteiden muovilistat irtoaa ja kutistuu.Eivät mitenkään nätti näky. Nythän hymerikin keventää ja muovi ja lasikuitu on päivän sana.
Käyttäjän lisäys viestiin 15.3.2013 klo 12:07:30
http://www.nettikaravaani.com/hymer/kaikki/matkailuauto?yfrom=2010
Kun nouta Hymereitä katsoo, niin ainakin minun mielestä niissä on paljon muoviosia ulkona.
YLITALO ASTA
15.03.2013 12:09
hymer b534 30 000km pro mobil test:
Sobald die unster Kuchenshublade belanen war,scloss sienicht mehr richtig und ging während der Fahrt ständig auf. Nur mit Klebedand lieb sich das verhindern.
Noin niin kuin vapaasti suomennettuna ettei hymerin vakio varustukseen pitäisi kuulua jeesus teippi.
T: Masi
NISSINEN JUHA
15.03.2013 12:28
Minulla Adria Matrix käyty etelässä päin nyt kolmena viikonloppuna ja aina lähtiessä vesikeli tiellä ja suolapaska lentää. Olen pessyt auton kotiin tultaessa ja pakkasta tietenkin -15--30 eipä ole muovit halenneet mistään päin autoa. En kehu omaani vaan tälläisen hannon olen tehnyt ja pesen auton kyllä jojka reissun jälkeen kuumalla vedellä jos kakkainen. Auto seisoo ulkona taivas alla.
Käyttäjän lisäys viestiin 15.3.2013 klo 12:30:04
Sorry kirjoitus virheet.
HIETAVUORI JUHA
15.03.2013 12:33
Matille
Mutta mites ne muovit siellä sisällä ?
SALONEN MARKKU
15.03.2013 12:52
Nissisen Juha.
Tuollainen tunne minullakin on ollut, ennenkuin jossain on muovi napsahtanut.
Toivottavasti se tunne saa jatkua.
Hiukan hutiloidusti tehty matkailuauto isoilla toleransseilla ja pakkasessa joustavilla sauma aineilla on kova sana.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
15.03.2013 13:44
Tutkailin noita samoja pykäliä kuin Saaren Ristokin, kun jokunen vuosi sitten (kirjoitin asiasta silloin tännekin) reklamoin uuden Detskun ihmmeellisyyksistä.
Takaiskarit eivät kestäneet 30tuhatta km, akut olivat kypsät alle kahden vuoden, muoviosat kutistu pakkasessa yms.
Muistaakseni Halmeenmäen Jussi asiantuntijana otti kantaa puolestani, vaan Delta-auto ei korvaansa lotkauttanut, Jyväs-Caravan kyllä uusi muoviosat.
Tuli ostettua kaksi fiiattia yhdellä kertaa, ensimmäinen ja viimeinen.
Myös valantehnyt hymeristi, eipä tarvitse kitistä, kun mersun tekniikka.
PARNETTI ROY
16.04.2013 21:30
Heippa, hyvä muovinkorjauspaja, Overpaint,Kellokoski.
Tänään hain Hobbyn sieltä, halkeamat korjattu ja päälle uusi lakkamaali.
Alkuperäisen värinen Hinta kohtuullinen ja työ laadukasta.Tiedoksi !!
TOIVO MIKA
16.04.2013 22:08
Komppaan edellistä ,asiallinen palvelu kaiken lisäksi.
NISSINEN JUHA
17.04.2013 07:28
Minulla ollut kolme erimerkkistä autoa. Kaikkia on pesty talvella ja pakkasilla eikä yhdestäkään ole koskaan haljennut yhtään muovia mistään päin.Elikä ollut siis hyvää tuuria eikä maanantai päivän autoja. Merkit LMC, Adria ja Adria välissä pari Kaben vaunua eikä niisäkään muovit halkeilleet. Kabessa kylläkin sisälistat muoviset perääntyivät.
HIETAVUORI JUHA
17.04.2013 08:43
Odota vaan kaima , kyllä ne on samasta p......ta tehty .
LEHTONEN TIMO
17.04.2013 09:30
Kyllä muovien kutistuminen taitaa olla merkkikohtainen ongelma. Itsellä ollut Adria, Detthlefs, Lmc. Vain Detthlefillä oli kutistuminen/katkeamisongelmia.
KOISTINEN TOIVO
17.04.2013 11:17
Tetlesissä kuuteen vuoteen ei olkomuovit katkeilleet, mutta listamuovit kaikissa kutistuu kaappien reunoilla. Perkele kettään myyjää ei asia huoleta.
Toivopoika
HAATAJA LASSE
18.04.2013 01:48
Mulla oli edellinen auto ARCA:n kopilla,siinä helmat ja muut "pylväät"oli lasikuitua,ei muuten halkeilleet eikä katkeilleet.Sisätilan listoille tein sillein että otin irti muovilistat ja ylhäältä alaspäin laitoin takaisin.Lopuksi lisäsin myyjältä saamaani listaa alapäähän tarvittavan määrän.Sen jälkeen ei listat irvestelleet,pysyivät kuosissaan.Tämä ongelma on kaikissa autoissa sama.Kalusteissa käytetään havupuun lastulevyä sen keveyden takia siksi ne ei oo umpipuuta.
RAUTIAINEN SEPPO
20.04.2013 09:28
Uutena karavaanarina huomasin eilen ajaessani auton ulos kylmästä pressutallista, että kummaltakin puolelta takaa oli muovipilarit poikki ja pienempiäkin halkeamia oli tulossa. Mitenkähän takuun kanssa onnistuu, täytyy alkaa soittelemaan.
HILTUNEN NIKO
25.04.2013 07:43
Niin, hobby-06 ja helmi-maaliskuussa napsahti keulamuoviin halkeama jäsentarran kohdalle. Nätisti meni jäsentarra mukana halki.
Rako tuntuu elävän kummasti lämpötilan mukaan. Vaikea "paikata" kun rako elää, paras voisi olla joku siisti ohut lista ja sikalla toisesta reunasta kiinni, jotta saa elää rauhassa.
Jos tekee kunnon korjauskiinnityksen niin poksahtaa jostain uudelleen kun jännitys säilyy edelleen.
Toistaiseksi korjaus on Sika 221 valkoinen saumaan ja uusi jäsentarra päälle. Toinen juttu on että uusi tarra on huonompi laatuinen kuin edellinen muutaman vuoden takaa, on muuttunut jäykemmäksi ja huonotarraisemmaksi.
Onko kellään ideoita korjaamiseksi?
HEINONEN PASI
29.04.2013 17:47
Napsahtelevia muoveja meilläkin. Vm. -08 Hobby siesta alkovimalli, viime syksynä hommattu. Myyjä laittatti vas. keulamuovin, vas. takapanelin ja katkenneen takapuskurin. Talvella piti siirtää autoa, oik. keulamuovi poikki. Myyjä ei innostunut enää korvaamaan, kuulemma muoveja on laitettu tähän autoon ihan tarpeeksi. Panelin ja tarran hinnan kuultuani minulle vältää sikafleksillä liitetty paneli. Kaiversin katkosta vähän, maalarinteippiä rajaukseen ja sikaa uraan. Uusitaan jos sikaflexi ei kestä.