Auton ja tolpan välinen johto

SUUMÄKI HEIKKI 14.03.2013 11:58

Minkälainen johto pitää olla, kun auto kytketään esim. kiinteistöjen auton lämmitystolppaan. Mitä sääntöjä esim. minkä mallinen ja /tai pituinen tulisi johdon olla lakisääteisesti. Onko olemassa jokin EU- direktiivi tästä asiasta. Olisi kiva kuulla mielipiteitä. terveisin hekuli

AHJOS TIMO 14.03.2013 12:14

Esim. tuolla Matkailuautoilijoiden sivulla on ohjeet:

http://files.kotisivukone.com/matkailija.kotisivukone.com/kotisivukone/tekstit/juttutekstit/matkailuajoneuvojen_liittminen_shkverkkoon_2008.pdf

POHJANTÄHTI JORMA 14.03.2013 14:12

Tarpeeksi pitkä, onko muulla väliä. Jos nyt yhtään ymmärsin kysymystä. Omaa autoa latailen tuossa parkkipaikan lämmitystolpassa. Taitaa olla jatkopiuhalla mittaa n. 5 m normi halpahallin piuha.

JANHONEN MATTI 14.03.2013 15:23

Kyllä muulla on väliä. Tuo Timon esiin nostama linkki vastaa asiaan tyhjentävästi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.03.2013 16:41

Timon linkki liittyy toiseen asiaan, ei lämmityslaitteen johtoon.

Tukesin ohjeessa: http://www.tukes.fi/tiedostot/sahko_ja_hissit/ohjeet/auto_lammitysjohdot.pdf

Mainitaan mm.

Auton lämmitysjohdon tekniset ominaisuudet Suomalaisen asennusstandardin mukaan auton saa liittää sähköverkkoon vain liitäntäjohdolla, joka on teknisiltä ominaisuuksiltaan vähintään seuraava:

Kaapelityyppi: liitäntäjohtona saa käyttää vain siihen tarkoitettua kaapelia, jonka alin käsittelylämpötila on alempi tai yhtä suuri kuin -40 °C. Soveltuvia kaapeleita ovat esimerkiksi H05BQ-F, H07BQ-F, H05BB-F ja H07BB-F tai kylmänkestävyysominaisuuksiltaan vähintään näitä vastaavat kaapelit. (Viitedokumentit: HD 516, HD 22, SFS 6000-7-753). Johtimien poikkipinta: Vähintään 1,5 mm2 Kotelointiluokka: Kojepistokkeen osalta IP44 ja pistotulppana voidaan käyttää normaalia suojakosketinpistotulppaa (IPX4).

Ei jatkojohtoja Auton lämmitysjohdon saa kytkeä vain suojamaadoitettuun ns. suojakosketinpistorasiaan. Johdon tulee olla riittävän pitkä, jotta jatkojohtoja ei tarvita. Sähköliikkeet voivat tilauksesta tehdä halutun pituisen autonlämmittimen liitäntäjohdon. Jatkojohtoa ei tulisi käyttää, koska ne eivät yleensä ole lapsisuojattuja Jos auton lämmitykseen on kuitenkin tilapäisesti käytettävä jatkojohtoja, on lämmitys suoritettava valvottuna. Lasten on melko helppo avata tavalliset jatkojohtojen liitokset, jolloin heille saattaa aiheutua vaaraa.

Ei jos käyttää tuossa mainittua adapteria niin Tukesin ohjeen mukaan sitä tulee vahtia. Myös tuossa matkailuajoneuvon liittämisestä puhutaan EN tyypin liittimestä eli tarrkoitetaan SFS-EN 60309-2 mukaista pistotulppaa.

Autoissa on nykyään erilaiset (pienet) lämmittimen liittimet yleensä mallia joko Defa tai Calix ja verkkoliitimen schuko.

JANHONEN MATTI 14.03.2013 16:51

Luulin huonosti luettuani että Heikin kysymys tarkoitti virran ottoa taloyhtiön autopistokkeesta matkailuautoon ei lohkolämmittimelle. Niin sitä ihminen erehtyy. Kumpaa Heikki tarkoittaa?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.03.2013 17:08

Sama riski siinä on myös jos kytketään asunto-osa adapterilla. Siksi en ymmärräkkään tuon adapterin käyttösuoritusta (ohjetta). Adapterin tulisi sopia liitäntäkoteloon kaikissa tapauksissa.

HYTÖNEN RAIMO 14.03.2013 19:17

Jos kysymys on loki- tai vastaavantyyppisestä lämmittimestä, niin samanlaisella johdolla kuin henkilöautotkin (uudehkot pienikokoisella autopistokkeella, vanhemmat normaalilla sukopistokkeella).

Matkailuauton omaan sähköpistokkeeseen voi liittyvä seuraavasti:

Suoraan EN -tyyppisellä liitäntäkaapelilla (jos vastaava pistoke virranottopaikasssa): Pitäisi olla kaikilla leirintäalueilla, mutta ei kuitenkaan aina ole. Sukoverkkoon EN -tyyppisellä kaapelilla adapterin kanssa Sukoverkkoon vanhan -tyyppisellä sukopistotulppaisella kaapelilla

Tässä on huomionarvoista se, että liitäntäjohdon on oltava yhtenäinen (ei jatkoroikkia)

Käyttäjän lisäys viestiin 14.3.2013 klo 19:19:40 Kohdassa 3 mainitun kaapelin toisessa päässä pitää olla tietenkin standardin mukainen (EN) pistoke.

AHJOS TIMO 14.03.2013 19:49

Luulin tosiaan, että kysymyksen sanamuodolla "kun auto kytketään esim. kiinteistöjen auton lämmitystolppaan" ei tarkoitettu lohkolämmittimen johdon kytkemistä lämmitystolppaan vaan verkkovirran ottamista matkailuauton muuhun käyttöön kiinteistön lämmitystolpasta. (Kun menin ostamaan ensimmäiseen matkailuautooni lohkolämmitintä, myyjä sanoi: "Suosittelen mieluummin Webastoa, vaikka meillä ei niitä myydäkään.")

Käyttäjän lisäys viestiin 14.3.2013 klo 19:50:23 Sen jälkeen autoissani onkin ollut aina Webasto eikä lohkolämmitintä.

PITKÄRANTA TOIVO 14.03.2013 20:56

Kun taloyhtiö suostuu rakennuttamaan matkailuautolleni virtapistokkeen, niin onko sen oltava EN-tyyppiä?

Onko teillä tiedossa muita käyttökohteita, kuin nämä matkakulkimet, joissa EN-tyyppistä kytkentää vaaditaan?

Huvittavaa, että moottorin sähkölämmitin tarvii lisäksi shukon.

Kiitos valistuksesta ToPi

HALINEN HARRI 14.03.2013 21:30

Miten turvallisuusasiat suhtautuvat täällä aiemmin mainittuun "jatkojohtoon" parkkialueella jossa lapset liikkuvat. Aimakin aiemmin mm lämmitysjohtoja ei saanut jättää roikkumaan tolppaan.

HYTÖNEN RAIMO 14.03.2013 23:32

Topille: Taloyhtiö ei ehkä kovin helposti ala rakentamaan/rakennuttamaan yksittäiselle matkailuautoilijalle/-vaunuilijalle omaa EN -pistoketolppaa, koska sen käyttö rajoittuu vain mainittuun tarkoitukseen (ilman adapteriviritelmiä).

Harrille: Se jatkoroikkakysymys on melko yksiselitteinen eli kielletty. Poikkeuksen tekee ns. johtoadapteri, johon aiemmin on jo viitattu. Sen käyttö on sallittua, koska EN -liitin on lukittuva, jolloin se katsotaan tässä mielessä yhtenäiseksi johdoksi. Toki liitokseen saa melko helposti avatuksi ja se voi jäädä jopa lukittumatta jos pistoketta ei työnnetä tarpeeksi pitkälle.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 15.03.2013 10:47

"EN -liitin on lukittuva, jolloin se katsotaan tässä mielessä yhtenäiseksi johdoksi."

Mistähän tuollainen tieto on kotoisin? Ei Tukesin ohjeissa ainakaan ole siitä mainintaa.

Ymmärtäsin paremminkin jatketun johdon tai adapterin käytön yhtenäiseksi johdoksi jos jatkos on suojattu lukittuun koteloon, vaan ei SFC:n turvatoimikunta ole sitäkään hyväksynyt.

JANHONEN MATTI 15.03.2013 11:00

Ollakseen adapteri, johdon pitäisi olla lyhyt. Niin lyhyt että se sopii pistokekaappiin sisälle. Näkee ratkaisuja jossa siitä onkin tehty itse asissa jatkojohto.

HYTÖNEN RAIMO 15.03.2013 11:09

Niinpä.

Tuolla edellä olevassa malinkissähän on juuri tuo johtoadapteri, eikä se ihan lyhimmästä päästä ole (arviolta 1,5 - 2 m). Itsellä samanlainen, jota silloin tällöin tarvitsee. Oli ainakin silloin laillinen kun sen hankin.

Ja liitoshan lukittuu samoin kuin matkailuauton pistokkeeseenkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.3.2013 klo 11:10:26 Näppihäiriö, löin malinkissähän, kun pitää olla linkissähan.

KEMPPAINEN OLAVI 15.03.2013 18:44

Kyllä on taas asiantuntijat kertoneet kirjaimia ja koodeja. Vastatkaapas nyt vähän yksinkertaisemmin. Minulla on vanha viisimetrinen kaapeli, joka tuli ensimmäisessä vaunukaupassa vuonna 1986. Nyt kytken sillä ajoneuvoni vuonna 1983 tehdyn talomme autotalli/-katosrakennuksen maadoitettuun pistorasiaan. Samaa käytin vuosikymmenet kesämökin pihassa asuttaessa viime kesään asti, jolloin seinään rakennettiin uudelle kolmepiikkiselle tulpalle oma pistorasia. Siis onko tämä ensin mainittu kytkentä, joka vastannee taloyhtiöiden lämmitystolppia, jotenkin nykypykälien vastainen?

Käyttäjän lisäys viestiin 15.3.2013 klo 18:47:35 Saakos sitten tämän kolmepiikkisen johdon päähän kytkeä adapterilla kaksipiikkisen sähkömoottorisahan?

SUUMÄKI HEIKKI 16.03.2013 11:58

Jees veljet! Kysymys oli lämmitystolpasta Auton "sisäiseen käyttöön". Esim . akun lataukseen. Taikka imurointiin. Ei moottorin lämmitykseen. ( on eberi) Terv.hekuli

AHJOS TIMO 16.03.2013 14:30

Bravo! :)

AHJOS TIMO 16.03.2013 20:41

Siinä täytyy ottaa huomioon myös seuraava asia: Ainakin meidän talossa lämpötolppien aikakytkin kytkee virran tolppiin tiettyinä kellonaikoina vain silloin, kun lämpötila on alle tietyn rajan, joka on luullakseni +5 astetta. Meillä on erikseen päätetty, että lämmityskuukausien ulkopuolella pääkytkin laitetaan ns. kesäasentoon. Silloin sähkö on tolpissa lämpötilasta ja kellonajasta riippumatta ympäri vuorokauden juuri imurointia ja pieniä korjauksia varten.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.