Öljynvaihto

HALINEN HARRI 12.03.2013 12:11

Öljyt vaihdettiin 2,5 dci moottoriin viime keväänä. Sen jälkeen ajettu 5000-7000 km. Talvella pari kertaa käyttö pihalla lämpimäksi.
Ennen sanottiin että öljyt tulisi vaihtaa vähintään kerran vuodessa. Koskeeko tuo vaihtoohje näitä uudemman sukupolven moottoreita?

JANHONEN MATTI 12.03.2013 12:18

Tarkalleen ottaen ei koske, eikä vallankaan jos täyssynteettinen öljy niin ei noilla kilometreillä. Mutta en tee kuitenkaan niin kun opetan. Vaihdan kerran vuodessa keväällä sekä suodattimen että öljyn. Käytän vain puolisynteettistä ja öljytilavuus on peräti 9,7 litraa. Eli helpolla pääsee.öljy.

YLITALO ASTA 12.03.2013 12:41

long life toimii silloin kun auto on jatkuvassa käytössä. Raskaskalusto joka pyörii ympäri vuorokauden kestää hyvin sen. Mutta kone joka seisoo jatkuvasti suurimman osan ajasta ei ehkä haiduttele kosteuksia pois samaa tahtiin ja koneen peseytyminenkin on huonompaa. Eli vaihtoon vaan. Mutta jos hurautaa 20 000 reissun kesällä jossain päin, niin sitten ehkä antaisin mennä vain.

HYTÖNEN RAIMO 12.03.2013 16:32

Kyllä se Long Life äljy kestää normaalikäytössä sille luvatut vaihtovälit. Itse vaihdoin juuri uuteen entisen persoonapiilini (VW), joka käytössä seitsemän vuotta. Kertaakaan ei tarvinnut öljynvaihtivälillä (30 000/2 vuotta) öljyä lisätä, eikä öljyn suhteen ollut koko aikana minkäänlaisia ongelmia. Ei syönyt eikä vuotanut koko aikana tippaakaan öljyä.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.3.2013 klo 17:01:44 Ja nykyautoissahan tuo öljynvaihtoväli on yhtä kuin huoltoväli.

KOISTINEN TOIVO 12.03.2013 16:46

Kyllä kai se on niin, että miten laskee sen paljonko säästää kahden vuoden välein, ja vuoden välein vaihdon hintaeron, verrattuna auton hintaan. Molemmat lienee oikeita sääntöjä. Itse vaihdan joka vuosi kaikki öljyt, ja suotimet. Nesteet joka toinen vuosi. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 12.03.2013 18:09

Öljynvaihto maksaa oikeassa paikassa hyvällä öljyllä reilusti alle satasen. Kannattaako ajella enemmän kuin kymppitonni, moottorikoneistajat kyllä tykkää jos ajelee.

Just tänään ostin Motonetistä laatuöljyä 23€/5 litraa, mulle tulee alle viidenkympin vaihto matkailuautoon. Sitä en pihistele.

Tuossa pihalla on paku johon on öljyt vaihdettu 75 kertaa. Mutta ei moottorin osia lainkaan.

@timppa

HALINEN HARRI 12.03.2013 20:08

Voisiko joku neuvoa missä H:gistä alle 40 km saa Relluun (taitaa mennä n 8 litraa) alle satasella?

HAAPANEN TIMO 12.03.2013 20:16

Aivan pieni nosturi ei käy, mutta varmaan jollain noista on sopiva. http://www.automerkit.fi/palvelut/huollot.html?gclid=CIiU59bj97UCFdF4cAodcWMApw

@timppa

HIETAVUORI JUHA 13.03.2013 08:36

Eilen vaihdatin Transiittiin öljyt ja putsarin Kouvolan Vaunussa . Maksoi 117.20 €. 6.1 litraa öljyä saivat menemään .

Käyttäjän lisäys viestiin 13.3.2013 klo 08:42:54 Olisihan niitä varmaan halvempiakin paikkoja ollut ,mutta olin siinä samoilla kulmilla muilla asioilla ,ja pääsin heti sisään . Ja tuttu paikka muutenkin . Samalla käynnillä olisivat vaihtaneet mielellään koko auton , mutta onneksi ei alkanut kauheasti " himottamaan ".

Käyttäjän lisäys viestiin 13.3.2013 klo 08:43:04 Olisihan niitä varmaan halvempiakin paikkoja ollut ,mutta olin siinä samoilla kulmilla muilla asioilla ,ja pääsin heti sisään . Ja tuttu paikka muutenkin . Samalla käynnillä olisivat vaihtaneet mielellään koko auton , mutta onneksi ei alkanut kauheasti " himottamaan ".

Käyttäjän lisäys viestiin 13.3.2013 klo 08:44:08 Mitenkäs tämä tähän kahteen kertaan lipsahti ?

HELLSTEN KARI 13.03.2013 09:28

Mielenkiintoisia nämä öljynvaihtovälit, kun nuo kilometrimäärät ovat nykyään niin huimia. Itellä nuo matkakulkineet on olleet vähän vanhempia. Edellinen -92 ja nykyinen -05 mallia. Molempiin on tullut käyttökaudella aika vähän kilometrejä 6 -8 tkm. Olen vaihtanut öljyt aina syksyisin ennen auton talvilepoa. Ainakin ittelle siitä tullut hyvä mieli, eikä nuo autotkaan ole toivottavasti mokomasta mieltänsä pahoittaneet.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.3.2013 klo 09:31:55 Niin, ja tietysti suodattimen kans.

VÄLIAHDE JUSSI 13.03.2013 12:54

Loppupeleissä olisko kannatanut mennä muualle? Vastus on EI,en minä ainakaan anna kenenkään oudon autooni koskea.Tutut ihmiset sanoo heti jos ne näkevät jotain, todella korjattavaa.

KOISTINEN TOIVO 13.03.2013 15:27

Itse olen miettinyt, ja muidenkin mieltä kuunnellut. Kumpi parempi, vaihtaakko öljyt syksyllä ennen kun pistää auton talvilevolle. Vai sitten keväällä, kun ottaa auton käyttöön. Siinäkin on kaksi mieltä. Toiset, että on puhtaat öljyt kun auto pannaan seisomaan talveksi, tietysti jonkun kilometrin ajettuna, että pinnoilla on uusi ölykalvo. Toinen mieli, miksi laittaa öljyt talveksi sään armoille seisomaan koneeseen, ja sitten keväällä lähteä seisoneilla öljyillä. Kas siinäpä kysymys. Ollako vai eikö olla Toivopoika

JANHONEN MATTI 13.03.2013 16:08

On muuten sellainenkin koulukunta olemassa joka on vahvasti sitä mieltä, että auton moottorin kuolema alkaa siitä kun moottorin vaihdetaan uusi öljy. Öljyn lisääminen on sallittua mutta ei vaihto.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 13.03.2013 16:38

"moottorin kuolema alkaa siitä kun moottorin vaihdetaan uusi öljy"

Autokauppiaat varmaan sanovat noin.

Niin myös ihmisen kuolema alkaa lähestyä syntymän jälkeen:)

HAAPANEN TIMO 13.03.2013 16:44

Öljy kannattaa valita sen mukaan mitä purkin kyljessä luokituksista kerrotaan, ei nimen, tai mittavan mainostuksen perusteella.

@timppa

JANHONEN MATTI 13.03.2013 16:59

Ei autokauppiaiden vaan ihan viisan kirjoissa kulkevien autoinsinöörien.

Tämähän on jo elävää elämää monissa autoissa vaihteiston ja vetopyörästön suhteen. Laakerien suhteen näin on ollut itseasiassa aina. Osaamattoman tekemä laakerirasvan vaihto kun yleensä lyhentää laakerin ikää vaikka toisin luullaan.

Ps. Ajatus on kotoisin Saksasta jossa autojen keski-ikä on alle 7 vuotta ja autovero nolla. Kumpikohan tuossa on se syy ja kumpi seuraus, keski-ikä vai verottomus.

VÄLIAHDE JUSSI 13.03.2013 18:49

Minä käytän semoisia öljyjä kuin,valmiataja on suositellut vokkelissa täyssynteettistä ja muissa koneissa muita.Kuulun tuohon kevät vaihtaja sarjaan.

HALINEN HARRI 13.03.2013 19:00

Kaikenkaikkiaan kyselyni lähti siitä että edellisestä öljynvaihdosta on 5250 km. Jos vaihto maksaa esim 120 € niin sehän tekee kilometriä kohden 2,3 senttiä eli suositeltu öljyn korkeuden vaihteluväli mittatikussa.

Mitä tästä oppii: Pitää ajaa enemmän niin edullisemmaksi tulee öljynvaihdot!

HALMEENMÄKI JUHANI 13.03.2013 19:26

"Itse olen miettinyt, ja muidenkin mieltä kuunnellut. Kumpi parempi, vaihtaakko öljyt syksyllä ennen kun pistää auton talvilevolle. Vai sitten keväällä, kun ottaa auton käyttöön. Siinäkin on kaksi mieltä. Toiset, että on puhtaat öljyt kun auto pannaan seisomaan talveksi, tietysti jonkun kilometrin ajettuna, että pinnoilla on uusi ölykalvo."

Kyllä se hapan vanha öljy on isompi synti, etenkin kun se seisoo siellä moottorissa pitkään paikoillaan. Eli syksyllä ennemmin se vaihto.

JANHONEN MATTI 13.03.2013 20:43

Matkaluautojen vähäinen ajomäärä, moottorin kuormitus ja toisaalta käytetyn öljyn laatu tuolla syksy/kevät vaihtoajalla ei ole käytännön merkitystä. Kemiallisen syöpymisen vaara on lähinnä teoreettinen.

Hyvin tavallista on, että vallankin vanhemmissa autoissa käytetään "liian hyviä" öljyjä, tai ainakin liian kalliita.

KOSKINEN OLLI 14.03.2013 08:38

Viime vuosituhannella vaihdoin viiden tuhannen välein kallista merkkiöljyä. Moottorit kuluivat ja öljynkulutus kasvoi vähitellen. Eipä siitä muuta hyötyä ollut, kuin iso tynnyrillinen jäteöljyä. Tällä vuosituhannella vaihdan öljyn aina n. 20 tkm välein, henkilöautossa menee parivuotta, ja matkailuautossa noin puolitoista vuotta. En käytä kalliita merkkiöljyä. Moottorit eivät kuluta öljyä, eikä jäteöljyä kerry nurkkiin isoja määriä. Tietenkin kyseessä on eri moottorit. En tiedä mikä on syy moiseen, mutta kokemus se on huonokin kokemus. ;)

Vaihtoon sisältyy aina pieni riski. Vaihdon yhteydessä voi päästä epäpuhtauksia tai öljynsuodattimen tiiviys ei onnistu, tiiviste ei asetu paikalleen tai suodatin kiertyy väärälle kierteelle. Ei ole tavatonta että automaattivaihteistoon tulee ongelmia öljynvaihdon jälkeen. Vaihtotyö pitää tehdä huolellisesti, äärimmäistä puhtautta noudattaen.

JANHONEN MATTI 14.03.2013 09:23

Tuo öljyn kulutus on mielenkiintoinen juttu. Vanha totuus on, että ellei kulu öljyä, kuluu moottori. Ja yksi totuus on sekin, että ei öljyn tarvitse mittatikun ylärajassa koko ajan olla. Riittää kun öljyn pinta on mittatikun vaihteluvälialueella. Sitä varten se vaihteluväli mittatikkuun on tehty.

Monet lisää öljyä vaikka öljymäärä on reilusti mittatikun vaihteluvälialueella ja kohta on öljynvaihto edessä. Siinähän suorastaan tekemällä tehdään "jäteöljyä" ilman mitään merkitystä.

Vanhoilla automiehillä oli erilaisia uskomuksia öljynvaihdon suhteen. Yksi sellaisen, että moottori voi "oppia" syömään öljyä. Lienee ollut kysymys vain siitä, että moottoriin laitettiin liikaa öljyä, jolloin kone "söi" liian pois, kun männänrenkaiden pyyhkimiskyky ei enää riittänyt,

Toinen oli se, että jos vaihtaa öljymerkkiä niin kone syö parin ensimmäisen öljynvaihtovälin aikaan öljyä tavallista enemmän, mutta tasaantuu sitten. Aina ei kuitenkaan tämä odotus toteudu vaan kone syö tiettyä öljyä enemmän kun toista. Öljyissä on eroja.

KOISTINEN TOIVO 14.03.2013 09:45

Mielenkiintoinen juttu, tuo liika öljy. Tosi että viivojen välissä oleva määrä riittää. Henkilö autoissa se väli lienee joku desi. Mutta se liika. Esim sentti yli, ei kampiakseli yllä vielä syytämään pyttyihin öljyä, niinkuin ennen roiskevoitelussa. Näin ollen ei kai sillä liialla ole merkitystä. Öljypumppu pumppaa pohjalta öljyn, samalla lailla oli sitä paljon, elikkä niin vähän kuten naapuri tuumasi, kun koneessa ei tikku kastunut, että on öljy kierrolla Paremminkin jos on vähän, kuumuu helteellä enempi, ja on siten lirukkaa. Toivopoika

WELLING PERTTI 14.03.2013 10:57

Veneisiin suositellaan öljyn vaihto syksyisin samaa olen noudattanut myös matkailuautossa jota veron takia seisotan talvella

JANHONEN MATTI 14.03.2013 10:58

Liika öljy on monella tapaa pahasta ja vallankin näissä nykymoottoreissa. Nissähän on joissain jopa anturi joka iskee moottorin häiriövalon päälle jos on liikaa öljyä. Samoin jos öljyä on liian vähän. Vanhoissa moottoreissa liika öljy yleensä poistui joko palotilan kautta palaen ulos (sininen pahalta haiseva savu) tai huohottimen kautta tielle.

Jos uusissa mootoreissa on merkittäväti liikaa öljyä se joutuu/poistuu huohottimen kautta imusarjaan. Imusarjaan tulevalla öljyllä taas voi olla vaikutusta vaikkapa ruiskutusta vaikkapa ohjaavan ilmaläpän toimintaan tai kattiin pääsee muutakin kun bensiinin tai dieselin palamisesta syntyviä jäämiä.

VÄLIAHDE JUSSI 14.03.2013 11:57

Kyllä mulla ainakin tulee vaihdettua syksyllä ja kevääläkin. tuoko öljyn suodatin ja polttaineen suodatin on niin hyvästi käsillä siinä samalla ne menee kun startiakun katsoo. Kun siinä moottorin päällä on ne kaikki sisä vermeet ei nitä viitti tien päällä alkaa erikseen riisumaan, omaa huolimattomuutta syksyllä sakka kuppi tyhjäksi jo polttoaineen suodatin.

KOISTINEN TOIVO 14.03.2013 13:14

Eikö huohotin sijaitse vennttiilikannessa. Venttiiliohjareiden kuluminen aiheutti minusta oljyn syöntiä, ja sinisen savun. Totta merkittävästi liika öljy, ei ole hyvä jos se alkaa olla tikusta ulos tulossa. Mutta sentin pari liika, tietysti, jos moottorissa ylä hälytin. Eikä liikaa tarvi, oikea määrä riittää. Kyllä mulla rattorissa joskus on roiskahtanut litra toista liikaa, kun olen kakskymppisestä kaatanut, eikä siinä sen kummempaa. Vanhat koneet kun huohottaa, ne sotkee putsaria jos eivät ulos huohota, ja talviongelmia luulisi tulevan. Olen ihmetellyt kun nykykoneilla ajellaan useita satoja tuhansia, miten tiukentuneiden päästöjen kanssa pärjää katsastuksessa. Toivopoika

VALTONEN MARTTI 14.03.2013 17:46

Minä kun olen tarkka näistä öljymääristä. Avensikseen laittoivat kerran n. 3 mm öljyä yli. Mainitsin korjaamon esimiehelle siitä. Sanoi että parasta ottaa heti pois. Niin tehtiin.

TENLEN SAULI 14.03.2013 22:54

Anoppi soitti kerran ja kysyi, että mikä on vikana kun auto savuttaa ja kulkee huonosti? Kysyin että onko sille joku tehnyt jotain lähiaikoina? Vastaus oli että öljy oli alararassa, lisäsin koko 4 litran kannullisen, eikä se tullut täyteen! Menin ja päästin 3 l pois ja taas toimi hienosti.

Asiaan. 10-15 tkm ja vaihto, ei enempää. Hae kuukkelista, Audi longlife ja huomaat piitkän vaihtovälin edut... Kukin tekee tavallaan, minä tein itse ja joskus onnistuinkin. ;P

VÄLIAHDE JUSSI 14.03.2013 23:03

Martti Ihan oikein teit Sauli mulla on vollkelissa 1.9DAudin kone siihen pikään vaihto väliin ei kannata luottaa mitään.

KARJALAINEN ALPO 15.03.2013 20:21

En tiedä mikä on Oikein? Keskustelua seuranneena olen huomannut, että lähes jokainen on, omasta mielestään, oikein. Minä vaihdoin syksyllä talviöljyt (mineraalia) ja suodattimen vanahaan kulkijaani. Ajelin niillä ehkä tuhat kilometriä. Marraskuun lopulla pistin seisontaan. Tänään sitten täräytin talven jäljiltä käyntiin ja käyttelin paikallaan lämpimäksi. Piksusen viksailen ja viikon parin päästä lähden liikenteeseen. Kun ilmat lämpenee niin sitten vaihtelen kesäöljyt (mineraalia). Minusta tämä on oikein. Ja minähän tiijän mitä pittää tehä. En ole autoinsinööri enkä insinööri ollenkaan. Mutta mustatuuntuu!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.