Fiat Ducato (alusta) Multijet 120 vm. 2007

RANINEN VELI-MATTI 10.03.2013 22:26

Olen kuullut kaveriltani Ducaton ilmanottoaukkoon konepellin aukkojen kautta tippuvan veden haittavaikutuksista. En vain oikein ymmärtänyt mitä haittaa siitä voisi olla? Olen omistanut ajokin vasta viikon.

Huomasin saman ilmiön omassa autossani. Mitä haittaa siitä on?

Toinen kysymys koskee jäähdytysnesteen häviämistä ja painetta paisuntasäiliössä. Onko normaalia, että n. 1000 km:n ajon jälkeen pitää lisätä n. 4 dl jäähdytysnestettä? En ole huomannut, että olisi paikallaan ollessa lumessa jälkiä allevuodosta. Heti ajon jälkeen kun avaan varovasti paisuntasäiliön korkin, niin siellä tuntuu olevan painetta. Kuuluuko asiaan? Kai siellä pieni paine pitääkin olla...Autollani on ajettu 157.000 km.

KOISTINEN TOIVO 11.03.2013 07:31

Jossain saiteilla on ollut paljon puhetta siittä kosteus ongelmasta. Jäähdytys nesteen häviäminen. Siinä on syy mennä korjaamoon tarkistuttamaan asia. Se ajon aikana kun häviää, niin ei sitä välttämätä nää paikallaan. Tai sitten ajele kunnes vika isonee, tai sattumalta löytyy. Tarkkaile ettei öljyn väri muutu, eikä öljy lisäänny Korkin alla on aina paine, älä avaa sitä heti, se on kuumaa, ettet polta itseäsi. Erittäin kova paine voi kieliä kansi tiiviste vuodosta. Suosittelen aina korjaamolla käyntiä. heillä on ammattitaito. Minulla on mutu. Toivopoika

PASANEN MIKKO 11.03.2013 09:32

Terve https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=90415190 Tuon linkin takaa löydät aikaisempia 'keskusteluja' tuosta sadevesi ongelmasta.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.3.2013 klo 09:37:36 ....niin, tuosta veden valumisesta moottoritilaan, talvella voi veden jäätyessä esim. jakopään hihnan seutuville, seurauksena voi olla vähän isompi remppa.

JANHONEN MATTI 11.03.2013 13:11

Jos olet omistanut ajokin vasta viikon niin sitä paremmalla syyllä tarkkaile jäähdytysveden pintaa. Tarkailussa pitää kuitenkin muistaa -tuo neljä desiä voi mahtua mittavirheen piikiin -täytä säiliön pinta tietylle tasolle auton ollessa suorassa -katso alkutaso tietyssä lämpötilassa kylmä/normaalilämpö koska lämpötilan nousun seurauksena nesteen pinnan taso laajenemisen seurauksena nousee -tarkasta pinnan taso aina samassa moottorin lämpötilassa -laita moottorin alle muovi seisonnassa niin näet jos tiputtaa, pakkasella vuotaa herkemmin (vesipisarat ja nesteen erottaa kielenkärjellä) -nuuhki tuntuuko nesteen hajua jossain -yleensä isomman vuodon näkee tekemällä päältä ja altapäin "taskulampputestin" -jos lämmityslaitteen kenno vuotaa niin ikkunoiden sisäpinnat ikäänkuin huurtuu

Mahdollisen vuodon paikantaminen on joskus vaikeaa kun tiputus on eri paikassa kun vuotokohta.

Tuon ikäisessä auton mahdollisia ´"halvempia" vuotopaikkoja on -letkujen liitokset, jäähdyttäjä, lämmityslaitteen kenno ja vesipumppu Kalliimpia on sitten kansi ja lohko. Toivo sinulle jo kertoikin tuon öljyn muutosten seuraamisen. Se on tärkeä asiaa vuototauksissa, koska veden joutuminen oljyn joukkoon saattuu seteliin.

NURMI JANI 11.03.2013 13:42

Minulla oli juurikin vastaavantyyppinen ilmiö omassa vm. 2010 Multijet 130:ssä (ajettu 53000 km).

Selvyyden asiaan sain kun kerran töistä tullessa nestettä tuli kuin hanasta. Kun paine laski, ei nestettä enää vuotanut. Ja nestelisäyksen jälkeen sain hyvin ajettua huoltoon, kylmänä ei tiputtanut.

Oli alavesiletku halki. Eli alkoi juuri noin että ensin tiputti vähän kunnes tuli kunnolla nimenomaan kuumana.

PASANEN MIKKO 11.03.2013 16:02

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=92487471

Tuolta löytyy jotain vahoja juttuja tuosta jäähdytysneste vuodoista.

SEPPÄLÄ ILMARI 12.03.2013 12:32

Minulla tuo vuoto aiheutui kuskin penkin takana olevan lisälämmittimen putkien liittimistä, joita kiristettiin. Ei häviä enää nestettä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.