jakopään hihna
HÄMÄLÄINEN HEIKKI
23.02.2013 21:09
miten on?vm-90 ducaton korilla jakopään hihnan vaihtoväli on riippuen lähteestä 80-120th kilometriä.koneena 2,5 td.miten olette vaihtaneet ja tarviiko vaihtaa vesipumppu ja kiristimet?neuvosta kiittäen.
KOISTINEN TOIVO
24.02.2013 07:38
Eikös dukatossa vuosissa kolme, ta kilometrit. Maku asia vaihdattaako muut tilpehöörit. Suosittelen vaihtamaan. Myös korjaamoa suosittelen. Maahan tuojalta saa tarkemmat ohjeet.
Toivopoika
KOSKINEN JANI
24.02.2013 09:43
Vesipumppua pyörittää kiilahihna eli sitä ei ole pakko vaihtaa jakopään yhteydessä, eikä noista se pumppu kovin herkästi edes hajoa.
Vaihtaisin hihnan neljän vuoden välein ja jos kilometrejä tulee vähän niin joka toinen kerta ohjurin ja kiristimen.
Pelkkä hihnanvaihtohan on aika nopea, kampuran pään iso pultti ainoa mitä joutuu vähän enemmän vääntämään.
JANHONEN MATTI
24.02.2013 09:55
Ducaton hihnan vaihtoväli näkyy käyttöohjekirjasta ja on kaksiehtoinen.
80-120.000 tai 4 vuotta riippuen siitä kumpi määrite täyttyy ensin.
Huom! Muitakin arvoja huoltokirjoissa on ilmoitettu.
Vesipumpun vaihtaminen riippuu siitä, paljonko autolla ylipäätään on ajetttu, onko vesipumppu jo vaihdettu ja jos niin milloin. Rullia tuskin kukaan vaihtaa muuten kun hihnan vaihdon yhteydessä ellei ole pakko.
Olen vaihtanut ja vaihdattanut joskus pelkän hihnankin mutta silloin täytyy tietää paljonko autolla on todella ajettu.
Hihnan vaihdon hinta koostuu työstä ja osista. Lähes samalla työmäärällä vaihtaa vesipumpun ja kiristysrullat siinä missä hihnankin. Eli tätä taustaa ajatellen kannattaa laittaa/laitattaa koko etupää kerralla ns. omille jäljille niin tietää missä kunnossa se on. Ja samaan syssyyn tietenkin myös uusi laturin hihna kun on niin pirullisessa paikassa muuten vaihtaa.
Laturin laakerit kannattaa samassa yhteydessä tarkastaa aksiaali ja säteisvälyksen osalta ja tehdä laakereille kuuntelukoe.
Jos laakereista kuuluu pyöritettäessä merkittävää kohinaa niin loppu ei ole kaukana. Jos laturi on mallia joissa jännitten säätäjä on laturissa kiinni niin myös se tulee tarkastaa. Sen vaihto ei ei paljon maksa.
Osien hinnan voi tarkastaa jo ennakkoon vaikkapa Motonetin sivuilta syötämällä autosi tiedot hakutietoihin.
MYLLYHARJU ALPO
24.02.2013 10:11
Vanhemmassa autossani joka oli samalla koneella mutta oli 89 mallia, silloisen Deltta-auton ohjeitten mukaan oli kyseiselle turbokoneelle rajat 80tkm tai 5vuotta, sen mukaan kumpiko tulee ensin täyteen. Näin mentiin kaksi aikaväliä eli vuodet tuli täyteen samaa tahtia kuin kilometritkin. Kiristin rulla vaihdettiin samalla kertaa, oli pieni lisäkustannus kun oli paikat auki. Kumma kyllä remmi oli joka kerta hyvän näköinen mutta venymää oli tapahtunut hiukan.
VASKIMO EERO
24.02.2013 10:47
Jos hihna vaihdetaan ajettujen kilometrien perusteella, kannattaa vaihtaa samalla kaikki pyörivät osat, myös vesipumppu.
Itse jätin vastaavassa vehkeessä vesipumpun vaihtamatta, koska sitä ei pyöritä jakohihna, vaan laturin hihna.
Kun vesipumppu tuli kiusallaan tiensä päähän vähän jakopään kalikoiden vaihdon jälkeen, sain tietää, miksi jotkut suosittelevat sen vaihtoa jakopäähomman yhteyteen:
se oli niin ahtaassa paikassa, että jouduin purkamaan jakopään uudelleen, että sain sen vaihdettua.
Oppia ikä kaikki.
KOISTINEN TOIVO
24.02.2013 11:08
Muisti pettää, neljä vuottahan se oli. Mutta tosi jos purkaa koko etupään, miksi jättää kiristimet, tai vesipumpun, ja laturihihna vaihtamatta, jos aikoo ajaa
edelleen samalla autolla. Toivopoika
WELLING PERTTI
24.02.2013 13:12
Tuosta ei käy ilmi onko hihna vaihdettu aiemmin vai onko alkuperäinen, kestänyt
yli 20v? Jos näin on niin on 4 vuoden vaihtoväli korjaamoiden keksintö?
HALMEENMÄKI JUHANI
24.02.2013 16:51
Se käytännön maksimi-ikä riippuu siitäkin, onko tuo aikaväli tasaista käyttöä harvakseltaan, vai yhtäjaksoinen pitkä seisonta. Karavaanarin satunnainen mutta usein toistuva lyhyt käyttö on paljon parempaa hihna kestolle. Se kun saa hihnan ja rullat pyörähtämään eri asentoihin aina vähän väliä.
Ja kyllä tässä on myös takuuasia kyseessä. Autovalmistajalle on paljon turvallisempaa laittaa vaihtoväli hieman liian lyhyemmäksi kuin ottaa maksettavakseen moottoriremontteja.
Totta tosiaan, apulaitehihna rullineen harvoin kestää jakohihnaa kauempaa, eli vaihtoon samalla, niin pääsee yhdellä työkululla. Lisäksi etenkin Renaultistit tietää, että moniurahihnakin voi särkeä mennessään jakopään.
Kannattaa myös varmistaa se vesipumpun vaihtotyö, esim omaan Fordiin vesipumpun vaihto ei onnistu purkamatta yli puolta samoista osista uudelleen pois. Vaikka ei olekaan jakohihnakäyttöinen.