Mitä mieltä Hymeristä?

TIITTANEN HEIMO 21.02.2013 15:31

Olisi tarpeen takaa työntävä ja talvilämmin (tuplapohja). Mitä mieltä olisitte tuollaisesta? esim. ID 1374231

h

HJELM ARTO-VEIKKO 21.02.2013 15:58

Tupla pohja on hyvä ratkaisu. Integroitua vierastan. Kaksi mielipidettä.

t Jelmi

KARJALAINEN ALPO 21.02.2013 16:43

eipä tuo ID linkki toiminut??

AHONEN KAI 21.02.2013 16:48

http://www.nettikaravaani.com/hymer/siisti-yksilo-malli-bcm-575/1374231

Tästä varmaan kyse

TOIVO MIKA 21.02.2013 17:35

suuttimet kannattaa tarkistaa,tarkistuttaa,270 koneessa usein meneet ja jos uudet tarvii niin ostopaikka kannaattaa valita hyvin.

JANHONEN MATTI 21.02.2013 17:42

Näkemättä vähän paha sanoa mutta Alusta -vanhan hyvän ajan ratkaisu moottori pitkittäin - automaatti - kardaani ja perä -ketjukone -hyvä perusratkaisi ja halvempi korjata (työtunteja vähän) kompaktit paketit -huolto ja korjaustarvikkeista lähes kaiken saa mm.Motonetista ka KL-varaosista -moottorissa riittää kyllä puhtia ja kun ei ole ensimmäisiä mersun cdi-koneita niin sekin ok. -moottorin polttoaineen kulutus huomattavasti pienempi kun 312 tai 316 sarjan -automaattivaihteisto on matkailuautossa tosi hyvä -takaveto takaa liikkuvuuden huonommissakin paikoissa, lukkoperästä ei mainintaa -näyttäisi kaipaavan lisäjousia taakse -mersun omat iskarit ei ole hääppöset

Kori -tavaratilaa autossa on vähän ja sekin yhden tienpuoleisen luukun takana -markiisi näyttäisi olevan liian lyhyt -makuutilassa kaksi isoa ikkunaa (veto) -se on kuitenkin hyvää, että auto ei ole ns. ampuma-aukkoauto vaan autossa on ikkunoita -auton etuosassa on pitkä vähäeristeinen ohjaamoosa joka vaatii ehdottomasti pakkasilla kunnollisen etupeiton (tosin webasto auttaa asiassa) -auton oma massa tuskin pitää enää paikkaansa

Hintapyyntö on aluella kun huomio alustan merkin, rengasvarustuksen ja automaatin

Auto kuuluu niihin vuosimalleihin jolloin Hymerin johto koki kultamunakriisin. Aika meni itseä kehuessa eikä huomattu vahtia tuotannon laatua ja joitakin merkkejä pääsi laadussa rinnalle ja jopa ohi Hymerin laadun. Kilpailu on tehnyt hyvää Hemerillekin ja laatukin on jo kohdallaan.

Mutta kuten sanoin tämä näin näkemättä.

LAAMANEN OLLI 21.02.2013 21:46

muuten aika ok mutta tuo automaati vaihteisto oli printsift jonka valmistuksen mersu on lopetanut.Siinä tiettyjä heikkouksia

SUOMI SEPPO 21.02.2013 21:52

Minunkin silmissä tuo vaikuttaisi MB 316 sprintshift alustalta. @seppo

Käyttäjän lisäys viestiin 21.2.2013 klo 22:01:00 Tuollahan jotain mielipiteitä siitä laatikosta: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=81276288

Käyttäjän lisäys viestiin 21.2.2013 klo 22:03:35 Mistä päättelit että tuplapohja ?

KANTOLA TIMO 21.02.2013 22:24

Sprintschiftissä oli tullessaan alkusarjoissa ongelmia releen kanssa. -04 mallissa ongelmat oli jo korjattu.

Hymer on hieno peli ja mersuna vielä parempi. Mulla on B630 enkä usko, että tarvitsee hetkelleen vaihtaa. Rahalle on katetta!

TIITTANEN HEIMO 22.02.2013 16:52

Kiitos asiallisista kommenteista!

Takatuuppari "alkoviransuni" kaipaa jo päivitystä. Ikäähän sille on kertynyt jo 15 vuotta, ja ajokilometrejä vasta n.140000. Metsästys ym. luontoharrastukset vaativat hieman paremmat maasto-ajo-ominaisuudet, joten haeskelen seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi edelleen mielellään takatuupparia tms. Kevät talven hiihtoreissuille kaipaisin miellyttävän lämmintä lattiaa, jota arvostaisimme. Ransussani ei ole tuplapohjaa, joten -25 astetta ulkona, tuntuu varpaissa ikävän viileälle lattianrajassa. Kunnon töppösillä on pärjätty. Yksinkertainen vanhan hyvän ajan ratkaisu moottori pitkittäin, kardaani ja perä. Helppo ja edullinen huoltaa ja korjata, se pitää paikkansa.
Työni puolesta olen saanut seurailla pikkubussikäytössä olevia eri valmistajien alustoja. Fiat, Mersu, Ford ja Iveco ovat olleet pääosin käytössämme. Kaikissa merkeissä on omat harminsa. Asunto-auto käyttö on kuitenkin aivan eri juttu. Lahden messuilla kävimme tiirailemassa ja kuuntelemassa kun kaikki kehuivat tuotteitaan. Arvostan kuitenkin tämän saitin mielipiteitä ja kokemuksia huomattavasti enemmän, joten mielelläni lueskelenmielipiteitä ja kokemuksia eri autoista.

hemppa

TUOVINEN ILMARI 22.02.2013 21:52

Hei! Heimo on maininnut kaksoispohjasta. Tuossa Hymerissä, joka on edellä olevassa linkissä ei ole kaksois pohjaa koska se on MB:n omalla alustalla. Itselläni on lähes samanlainen. Olet kaipaillut lämmintä lattiaa ja sen saa ostamalla sähköisen lämpömaton lattiaan. Ainakin Monitampere myy sellaista. Tietenkään sähkölämmitys ei toimi puskaparkissa, mutta sähkössä kyllä. Terveisin:Ilmari

KUJANPÄÄ MARKKU 22.02.2013 22:29
-automaattivaihteisto on matkailuautossa tosi hyvä -

Voi olla, mutta omasta mielestäni optimoin vaihtamistarpeen paremmin kun automaattilaatikko. Tietty jos vaihtamisen ottaa ja kokee työksi, silloin automaatti.

KOTILAINEN ISMO 22.02.2013 22:46

Arvostat auton lämpimyyttä ja lämmintä lattiaa ja olet ostamassa trumaticilla varustettua autoa. Neljän trumatic-auton ja yhden alde-auton kokeneena sanoisin, että unohda toive lämpimyydestä...varsinkin lattiassa.

JANHONEN MATTI 22.02.2013 22:47

Kysymys ei ole mielestäni vain vaihtamisen optimoinnista. Sen verraan olen vielä tolkussani, että osaan automaattilaatikkoakin huijata.

Kysymys on enempi auton käsiteltävyyden paranemisesta eri tilanteissa. Liikkeelle lähtö liukkaalla, mäkilähtö, pehmeällä vähäpitoisella alustalla auton liikuttelu, parkkiruutuun ja vaikeisiin paikkoihin vaikkapa laivaan ajo, ajo ruuhkassa jossa "nyvitään" autonmitta kerrallaan eteenpäin jne. Automaatti on automaatti ja polkuautot on asia erikseen.

KUJANPÄÄ MARKKU 22.02.2013 23:23
Automaatti on automaatti ja polkuautot on asia erikseen. -

Varmaan noinkin, mutta myös niin, että aktiiviseen ajoon ja ajamisen tuntumaan tomaatit on peeceestä.

AHONEN KAI 22.02.2013 23:23

Jossain lämppäriketjussa joku tiesi 60 vuotavaa Aldea, montako rikkinäistä Trumaa?

Tuplapohjainen ilmalämmitys ei ole sekään ihan huono.

TIITTANEN HEIMO 23.02.2013 09:47

Miten tupapohjaisen ilmalämmitteisen lattian lämmitys on toteutettu? Puhaltaako se ilman lattianrajasta vai meneekö osa lämmitysilmasta kaksoispohjan väliin? Pidetäänkö harmaavesisäiliö sulana ajon aikana sähköllä? Onko vesikeskuslämmitteisen lattiassa lämmitysputket tai "patteri"?

h

JANHONEN MATTI 23.02.2013 11:31

Kaksoispohjalla on silläkin sekä hyvät että huonot puolensa.

Ilmalämmitteisen kaksoipohjallisen auton lämmitys on hoidettu joko niin, että vain suuttimille menevät putket kulkee lattian alla (välitilassa) ja luovutta lämpöä välitilaan tai niin, että osa lämmitysilmasta ohjataan suoraan välitilaan. Kun molemmat lituskaiset vesisäiliöt on välitilassa ne pysyy sulana. Tämä ei kuitenkaan takaa, että säiliön tyhjennusventtiili pysyy sulana ilman sähkövastusta. Venttiilirakenteita on montaa laatua mm. niin, että venttiili on harmaavesisäiliön sisällä ja pysyy siten sulana jos vesikin pysyy.

Vesikeskuslämmitteisessä on useista ratkaisuja lattialämmityksestä seinäpattereihin, jotka on vielä yhdistetty lämmönvaihtimella moottorin vesiletkuihin. Siitä kumpi lämmitysmuodoista ilma vai vesi on parempi on kaksi koulukuntaa eikä siitä sen enempää. Silloin kun kysessä on selkeästi 3/4 vuodenajan auto (kevät-kesä-syksy) mitä tuo Hymerkin edustaa, niin ilmalämmitys on ihan toimiva vaihtoehto,

Se kannattaa huomata, että yleensä kaksoispohjaiset autot on ns. takatallimalleja joissa takatalliosa (merkittävä osa auton pituudesta) ei ole kaksoispohjalla. Eikä kaksoispohja tarkoita automaattisesti kaksoiseristystä lattian osalta koska yleensä vain alin pohja on eristetty ja varsinainen lattia on teräristikon päällä olevaa vaneria ja muovimatto. Tästä ei kuitenkaan pidä vetää sitä johtopäätöstä etteikö kaksoispohjalla ole vaikutusta lattian lämpimyyteen. Kyllä on. Saman asian saa kyllä aikaan sähkömatolla ja paljon halvemmalla, joskin siitä tulee se rajoite, että toimii vain verkkovirralla- tai agrekaatin virralla.

TIITTANEN HEIMO 23.02.2013 14:18

Käytämme asuntoautoa huhtikuun alusta marrakuun loppuun, muun ajan se on aina ollut kuivassa (+10 astatta) hallissa. Joskus huhtikuussa on vielä napakoita pakkasia ja harmaavesisäiliö jäätyy. Vedenkäyttöä pyrimme aina pakkasilla välttämään. WC:n kanssa ei kuitenkaan ole ollut pakkashäiriöitä, luojan kiitos. Kasetti on pysynyt sulana, huuhtelukin on toiminut. Mutta se lattia on kylmä, varsinkin silloin kun emme ole tolpassa. Tolpassa ollessa lattian saa lämpimäksi sähköllä. "Puskaparkissa" pakkasella päästä tippuu hiki ja varpaita meinaa palella. Nainen, jonka kanssa harrastelen, muistaa muistuttaa asiasta. Kesä-aikaan meneekin sitten paljon paremmin. Hän on muuten innokas kuski, jota asiaa en ollenkaan pane pahaksi. Seuraava reissu olisi suunniteltu syksyllä Kroatiaan, kolmeksi viikoksi sukeltamaan. Viikon jos varaisi matkoihin ja pari viikkoa perillä. Sille reissulle sitä uudempaa versiota katselen. Jotenka hyvät tavaratilat olisi tosi tarpeen. Tuossa linkin Hymerissä ei taida liikoja tiloja ollakaan. Nykyiseen "rasuun" asensin (Elfan) metrin korkuisen verkkokoritornin (5 koria). Reissulle lähdettäessä voi pakata tavarat kotona ja kantaa korit telineeseen. On tykätty. Mitenkäs paripyörillä varustettu asuntoauto? Kuluttaa varmaan löpöä enemmän mutta olisi huomattavasti tukevampi ajettava.
Mielenkiintoisia kysymyksiä herättää, asuntoauto!

h

JANHONEN MATTI 23.02.2013 15:26

Rekisteröity kuudelle ja sopiva kahdelle, niin se menee. Kun kerroit, että reissaatte kahden niin silloin auto auto on ihan sopiva vallankin kun polkupyörille on oma teline. Auton pituus ei mene pyötätelineenkään kassa yli 8m eli menee laivassa 6-8 metristen sarjaan. Ja sopii sekä taipuu takavetoisena markettien pihassa parkkiruutuun. Tuossa mallissa voi tehdä niin, että jättää alaslaskettavan vuoteen patjan (aika painava) kotiin ja käyttää tilaa vaatteiden + muun kevyen puhtaan tavaran säilytyspaikkana, kunhan tavaroiden paino ei merkittävästi ylitä patjan ja sänkyvaatteiden painoa Jos jommalla kummalla on kuorsaustaipumusta joka häiritsee niin sitten ei. Autossa on myös ulosvedettävät sivulaatikot pienempien ei sisäsäilytystä vaativien tavaroiden säilytystä varten. Kahdelle ihan hyvä auto ja vielä neljäkin menee mutta 6, se on jo liikaa.

Sen syytä huomata, että auton jälleenmyyntiä ajatelleen kuudelle rekisteröinnistä ei ole haittaa.

NÄRHI JUHA 26.02.2013 13:14

Moi

Ihan yleisellä tasolla Integroidun suurin ongelma kylmempänä aikana on suuri lämpöhukka suurempien tuuli-ja etusivulasien kautta. Myyjät mielellään puhuvat 'lämpölaseista' - kaunista puhetta, lämpöä karkaa jokatapauksessa enemmän kuin esim. puoli-integroidussa.

No, lämpöpeitteet/-verhot sisällä/ulkona auttavat jonkun verran.

Yleisesti Hymer kuuluu ehdottomasti laadukkaimpien valmistajien leiriin. Täydellisiä ne eivät ole ja vanhemmiten vikoja ilmenee ihan kaikissa autoissa, mutta lähtökohta on paljon parempi kuin monella toisella: perusrakenne on vahva ja hyvin/siististi tehty.

Omien kokemusteni perusteella suosittelen lämpimästi Hymeriä yleisellä tasolla. Se onko 6 hengen auto sitten kuinka 'mukava' kun kaikki henkilöt matkassa mukana, on toinen juttu..ahdasta tulee...

LAUKKANEN MAURI 26.02.2013 17:54

tässäkin Hymerin kiehumisessa pitää muistaa että useammassa as,autossa on paljon sanoisiko yhteisiä komponentteja;

Ovi;saman yrityksen valmistamia monessa autossa. Ikkunat/katto-ikkunat,sama tapaus Lämmitin,sama tapaus Jääkaappi,sama tapaus. Lukot,sama tapaus. As.osan sähköpääkeskus,sama tapaus. Siis kun nuo ovat meillä kaikissa autoissa samaa tavaraa,niin jäljelle jää vain se as.auton kori ja siellähän ne suurimmat erot onkin sekä kalusteissa jotka on Hymerissä ykkös laatua. Vielä tulee mieleen tärkeä asia; Sähköistys,siis as.osan johdotus ja kytkennät jotka on myös Hymerin parasta antia,kun vertaa kilpailijoihin joita minullakin on ollut useita.

Mutta se laatu muodostuu pienistä kokonaisuuksita ja Hymerin vahvin puoli on se korin rakenne ja pitkälle viety viimestely jossa on minimoitu vesivuodot rakenteitten älykäällä tekniikalla.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.2.2013 klo 18:11:01 Listasta jäi pois myös alusta,oli se Al-ko tai Fiat niin sama tapaus monessa autossa. Sekä kaasulaiteisto/liesi on myös sama useimissa merkeissä. Ja vielä se sähköinen /mekaainen rappu/askelma ,sama monessa autossa.

VÄLIAHDE JUSSI 27.02.2013 06:53

Hyvä alusta Mutta tuosta hymerin korista on minulla vähän huonot kokemukset,alta 5v meni homeiseksi.

TIITTANEN HEIMO 02.03.2013 15:22

Tuliko homepilkkuja vai hajua vai miten aistit hometta? Oliko homeen haju talvisäilytyksen jälkeen vai kuinka? Mielenkiintoista! En mielelläni kaveeraa homeen kanssa.

VÄLIAHDE JUSSI 02.03.2013 17:22

Ei merkki homeettomuutta takaa vaan,pito.On niitä näyty homeisia Cabbyjäkin, Kaabeja, ja Hymereitä. Minulla vuosi seinä ikkuna kosteus mittaus sen paljasti,puut lahot kaveri korjasi sitä,montakuukautta.Hän tiesi vahtaissa mitä vaihto,minä en. Mutta tykäsin asua sillä savotalla siinä vaunussa ja sinne se siten jäikiin pohjanpoikiille asumukseksi.

KNAAPI JUHA 02.03.2013 21:41

Minkäs vuosimallin Hymeristä Jussi mahtaa kertoa?

LAINE ERKKI 04.03.2013 19:38

Kypsyin 07 Hymeriin tapeltuani liikaa sähköjen kanssa.Ala kerran johdotus oli ala arvoinen ,johdot roikkuivat miten kuten ja liitokset oli suojaamattomia.Takavalojen kanssa oli usein ongelmia vaikka liitoksia korjailin ja panin hydrokittiä päälle,Alhaalla olleet lamput suojaamatta,joten kaikista oli liittimet ruostuneet haperoksi,Ei kun uudet Espoosta.Kyllästyin raplaamaan.Nyt on Fendt,jämäkämpää tekoa.Lattiakin 12 senttiä.Vaunu0sassa laitettiin joku mötikkä vetokoukun sähköä varten takaluukkuun.Muuronen alkoi porata lattiaan reikää.sanoin toi ei mene läpi.se on 12 senttiä paksu.Sanoi tää on ennen näkemätöntä.

VÄLIAHDE JUSSI 05.03.2013 10:41

Se oli vanhempi vuosimallia en muista suuripettymys kokovehe. Ensimäinen ja viimeinen Hymeri.

KNAAPI JUHA 05.03.2013 10:59

Oliskohan tuo Jussin "vanhempi vuosimalli" ollut peräti jostain 1960 -luvulta?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.