Asuntoauto - vesivuoto

JUHELA JUKKA 15.02.2013 12:37

Moi, uudehkon integroidun Detskun sisäkaton etureunasta tippuu havakseltaan vettä sateella kojelaudalle. Kondenssista ei voi olla kyse. Katto tai tuulilasin yläosa vuotaa. Hometta ei ole. Läpivientejä on satelliittilautanen, aurinkokenno. Kuka osaisi paikantaa vuotokohdan purkamatta koko autoa? Sivuston lukijoilla näyttää olevan runsaasti tietoa ja taitoa moneen asiaan. Onko teillä tekniikoita, millä voisi todeta vuotavan sauman/tiivisteen? Pölynimurilla pientä painetta sisään ja saippuavesi vai patoanko pieniä lammikoita katolle? Auto on nyt ollut talven seisonnassa tallissa. En liene ensimmäinen, enkä yksin.

HALTTUNEN TEUVO 15.02.2013 13:25

Rakenteen tuntemus voisi auttaa hahmottamaan tilanteen. Voisi päätellä minkä riman reuna on vettä ohjannut katon sisärakenteissa. Kosteusmittarilla pitänee tutkia missä kosteutta on eniten ja mihin suuntaan vähenee. Halppis-piikkimittari ei riitä, soveltuvan mittarin hintaluokka n. 500 €.

Tiedän veden vaeltaneen katon vuotokohdasta 2 m sisärakenteissa ennenkuin tippui sisälle autoon.

SUOMINEN TAUNO 15.02.2013 14:02

Itse käyttäisin vain vesiletkua ja suihkuttaisin kullekin saumalle vuorollaan ja katsoisin, mikä vuotaa. Todennäköinen paikka lienee tuulilasin yläreuna. Vuodon korjaaminen on sitten asia erikseen. Myöskin kostuneet rakenteet on syytä saada kuiviksi, joten purkuhommiin joutuu väkisin.

VALLIUS MARTTI 15.02.2013 15:31

Onko autosi tosiaan integronoitu vai puoliintegroitu ja mihin kohtaan vesi kojelautaan tippuu itsellä integroitu 08 mutta ei vuotoja ""vielä"" Tosiaan vesi voi vaeltaa useita metrejä enen kuin löytää ulos tuo paikan,Detskussa on kyllä hytin päälä katolla sauma kohta missä kohtaa etuosan lasikuitu ja katto alumiini siinä myös lista pällä,omasani olen ajatellut monta kertaa kuinka kauvan tivistys saumassa pysyy,olen huomannut että sihen listaan juuri kertyy useampi litra vettä kun auto seisoo ja on sade.Mutta onhan niisä 7 vuoden tiviys takuu voimassa jos olet käynyt joka vuosi tarkastuksessa.TV Kulkuri

HJELM ARTO-VEIKKO 15.02.2013 21:34

Vettä ja hieman fairia suihkutetaan alimpaan kohtaan missä epäillään vuotoa, runsaasti ja ajan kanssa. Odotellaan ja tutkitaan. Näin edetään ylöspäin. Fairia sen takia että vedestä katoaa pintajännite.

t Jelmi

HAAPANEN TIMO 16.02.2013 12:00

Minä vetäisin varmistuskittaukset jokaiseen läpivientiin sellaisiin paikkoihin jotka eivät näy maasta. Parin millin palko riittää.

@timppa

VÄLIAHDE JUSSI 16.02.2013 12:56

Minulla on kallis kosteus mittari Pietiko oy tekemä,mutta siitä huolimatta aijon ostaa halpis mittarinkin.Katson että,se on tarpeeksi hyvä sekä riitävä. Ei ylilöntejä tälläkään saralla pidä harrastaa,halvenmillakin tulee ihan hyvin toimeen. Suojaa nyt se kohta ressulla jos ei oo katoksenalla.

KNAAPI JUHA 16.02.2013 12:57

Timpan ajatus hyvä.

Saisikohan sitä sisäkattoverhoilua raotettua se verran, että lampun ja vaikkapa pitkävartisen peilin avulla näkisi, mistä se vesi läpi tihkuu. Kyllähän ne korjaamoillakin kohtuullisen vaivattomasti niitä verhoiluja irrottavat ja kiinnittävät.

HALTTUNEN TEUVO 16.02.2013 13:04

Kun ei tunne rakennetta.... Mikäli katon reunoilla on n. 1 cm levyinen peitelista, voi sen alla olla ruuvin reikiä, mutta ei ruuvia jokaisessa reiässä. Ruuvien kannatkin voivat olla ilman tiivisteainetta ja vinossa.

VÄLIAHDE JUSSI 16.02.2013 13:07

Joka tapausessa se lisäkastuminen ensin saadakuriin,sitten katoo mitä tekkee.

KOCH HANS 18.02.2013 01:29

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tällaisissa tiiveysvaurioissa kannattaa ilman muuta uskoa kaikkeen MUTU tietoon. Älä vahingossakaan mene näyttämään autoasi mihinkään Caravan-huoltoon.

Tältä palstalta EI voi saada vastausta tuollaiseen epämääräiseen kysymykseen. Anteeksi voi kyllä saada ja kymmeniä eri ohjeita mutta unohda ne.

Terv HooKoo

KOISTINEN TOIVO 18.02.2013 07:44

Olen HooKoo n kanssa aika samoilla linjoilla. Kyllä kannattaa kysellä neuvoja. Mandeliin vainaa eläessään sanoi. Neuvosta kannattaa aina kiittää, kun ei tiedä milloin saa hyvän. Mutta kyllä sen verta kalliita vehkeitä, että kannattaa mennä karavaanihuoltoon. Heillä on vehkeet mitata, kuivattaa, ja korjata. Usein jopa jonkinlaisella takuulla. Meillä elnakissa rupesi vuotamaan kattoluukku. Koetin butyylimassalla korjata. Mutta ei tulosta. Caravan huollossa Kinnunen sanoi Oikean suuntainen toimi. Otti luukun pois, ja laittoi uuden. Massa oli kuulemma oikea. Toivopoika

VALLIUS MARTTI 18.02.2013 08:19

Niin ja mikksi sitä pitäisi ittse ruveta räplämään kun kulkimessa on tiviys takuu 7 V.tietysti itse voisi vaan pälisin puolin katsella josko näkyis jotain mistä se vesi sisälle menee.TV Kulkuri

NIEMELÄ TAISTO 18.02.2013 08:49

Vie hyväihminen autosi Caravan liikkeeseen kosteusmittaukseen,sieltä löytyy hyvät neuvot ja ammattitaitoiset laittajat.Eihän sinun tarvitse siellä korjauttaa autoasi jos et halua,voihan sen korjata joku hyvä kaverikin ja ehkä ilmaiseksikin,mutta valmistaudu kuitenkin sen jälkeen viemään auto korjaamolle korjattavaksi.

VÄLIAHDE JUSSI 18.02.2013 12:29

Nyt se ajoissa se kannattaa laitaa jos itellä ei oo tiloja ja jos myyjä eikä tehdas siitä ei ota siitä mitään vastuuta (yleisen tapansa mukaan) niin se homma jää sinulle. Vuokraa joku tallipaikka tai osta teltta jossa,sitä voi tutkia rauhassa. Mieluumin läpimässä hallissa kuin,kylmässä teltassa saat vain enenmpi muovi vaurijoita aikaan.

PUUMALA RAIMO 19.02.2013 10:56

Vie hyvä ihminen autosi huoltoon,älä itse edes yritää korjata .Dethlefsissä on .monen vuotinen tiiviystaku.Jos itse yritä korjata niin taku on menetetty..Vaikka vuoto löytä itse ja saa korjattu .niin kosteus jää kuitenkin rakentessa seuraus on homevaurioita.Jos auto on Advantage niin rakenteessa on Puuta ja styroksi .Ja ne ovat ilmeisesti läpimärkiä.Styroks homehtuu ja puu lahoa.Vie pikaisesti .Dethleffs myyjän huolton ennen kun on myöhästä.T Raimo

Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2013 klo 11:05:54 Vaikka auto olis tuotu itse Saksasta voi tiiviystaku olla voimassa.Jos vaan vuotuinen kosteus mittaus on suoritettu.Tehdas on se kun myentää takuun.Ja onhan tehdas muutenkin vastuu vaikei tiiveys tarkastus olis tehty.

VÄLIAHDE JUSSI 19.02.2013 12:52

Raimo Niillä on tuhat ja yksi syytä miksi se ei mee takuun piikkiin. Aina kannattaa kokeilla.

HAKALA JYRI 19.02.2013 14:18

Dethleffs koritakuu, edellyttää vuositarkastukset valtuutetussa liikkeessä: sisältää kosteusmittauksen, alustan saumojen käsittely ym ja tärkein on takuukirja merkinnät,hintaluokka reilu satanen, korvausperiaate saattaa olla monimutkaisempi. ehkä lisätietoja Suomen takuu asioiden hoitajalta, (on maakohtainen yhteyshenkilö, myyjäliikkeet ovat maahantuojia) kori- takuu tais olla 6-8 vuotta käyttöönotosta, jos muistan oikein. t jyrih

ps vuotovikaisen auton sisäsäilytys talvioloissa hyvä, ei ainakaan tule pakkasen aiheuttamia lisävaurioita

Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2013 klo 14:25:42 Lisäys Huomioitava katossa olevat listat ei ole tiivistystä vaa ovat peitelistoja varsinainen tiivistys on pinnan tasossa. Tarkoitan ettei listoja kannata alkaa tiivistää, vaan lista irroitus ja vika hakemaan saumoista.

PUUMALA RAIMO 20.02.2013 17:39

Minulle ainakin korjattiin takulla 5 vuotta vanha täysintegroitu Dethleffs. kun katto luukkun ympäri vuoti.Oli kyllä hoitannut .Joka vuoden tarkastukset.Ja minun mielestä Turun Caravanpiste hoiti mittaushomma kunnolla.Mittasi joka paikasta myös tavaratilassa .Ja suihkutti kaikki saumat pohjassa.Kesti noin tunti ne työt joka vuosi.Edelisella autolla kuin kävi toisella firmalla ei kestännyt edes viisi minutia sama työ.Kyllä firmojen välillä on isoja eroja.Jossain saa olla mukana ja toisella ei.Tietysti täytyy anta työntekiöitä tehdä rauhassa työnssä..T Raimo

HALINEN HARRI 20.02.2013 18:33

Selvisikö sinulle oliko se suihkutus ns. homeen tapposuihkutus vai joku muu? Itse olen käyttänyt jo kauan suihkutusta joka tappaa 99,99% homeitiöistä ja se ei sisällä näi kohuttuja aineita joita kohta ei saa käyttää esim. rakennusten suihkutuksissa. Ei ole autoissa homevärjäytymiä vielä näkynyt, eikä astmainen vaikerra tuuletuksen/kuivamisen jälkeen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.