Mitä rengaspaineita suosittelette?

AHJOS TIMO 13.02.2013 19:07

Ihmettelen sellaista asiaa, että Ducaton käsikirjassa ei ole rengaspainesuositusta rekisteriotteessani mainitulle rengastyypille. Rekisteriotteessa ainoa sallittu rengatyyppi on 215/70 R15C 109/107Q ja juuri sellaiset minulla autossani on. Ducaton ohjekirjassa mainitaan vain "215/70 R15" (siis ilman C-kirjainta) ja "215/70 R15CP Camping-renkailla varustetut autot". Noiden kahden rengastyypin ilmanpainesuosituksissa on noin yhden barin ero. Renkaani ovat "Michelin Agilis X-Ice North"-nastarenkaat, mutta siis eivät "Michelin Camping" (joiden tiedän olevan M+S-merkinnällä varustettuja kesärenkaita).

NIEMINEN RAIMO 13.02.2013 19:24

Mulla on Ducaton ovipalkissa lätkä jossa lukee paineiden osalta takana 5,5 ja edessä 5.Renkaina on tällä hetkellä Michelin agilis snow-ice.Koko on juurikin tuo mainitsemasi toki C-renkaat ja tietysti metalliventtiileillä.Samoja paineita olen pitänyt myös suvikumeissa,en nyt muista merkkiä.Ilman vaurioita on tähän asti selvitty.

@rami

HYTÖNEN RAIMO 13.02.2013 19:40

Kun minulla oli vielä hiivatti, sen ohjekirja antoi matkailuautokäyttöön juuri samat paineet kuin edelläoleva kirjoittaja toteaa.

HAAPANEN TIMO 13.02.2013 20:03

Katso sieltä renkaan kyljestä max. paine. Aika lähelle sitä pitää varmaankin mennä.

Eikös se auto ole kokonaispainoltaan 3500kg.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.02.2013 11:14

Tuolla on aiheesta keskusteltu jo aiemminkin https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=89902742

Kuvana vielä Hymerin rengapainetaulukko

WILHELMSSON LEIF 14.02.2013 11:15

Retkeily autossa olen pitänyt 4 kiloo kaikiissa ja tasasesti ovat kuluneet. Nyt on vähän yli 72000 km ja aikomus olisi kessällä hankkia uudet ei vielä sakkorengas. Kokonaisapaino 3300 kg.

AHJOS TIMO 14.02.2013 13:49

Kiitos tähänastisista vastauksista ja varsinkin Markku Hämäläiselle linkistä syyskuussa käytyy keskusteluun. Luen sen ketjun ja muistakin lähteistä saamani informaation huolellisesti, käyn tutkimassa autoni ovenpielessä mahdollisesti olevan tarran sekä valokuvaamassa renkaiden merkinnät. Paljain silmin en niitä näe, mutta ehkä digikuvasta. Palaan sen jälkeen vielä asiaan.

Haapasen kysymykseen lyhyt vastaus: Kyllä, 3500 kg. Se tässä ja syyskuisessa keskustelussa pistää silmään, että kukaan ei puhu mitään etu- ja takarenkaiden välisestä paine-erosta ja sen merkityksestä. Sekä edellisen että nykyisen autoni käsikirjoissa neuvotaan eturenkaisiin matalammat paineet kuin taakse kaikkien rengastyyppien kohdalla. Esim. edellisen autoni käsikirjassa suositeltiin eteen 4,1 bar ja taakse 4,5 bar. (Siinä oli erimalliset renkaat kuin nykyisessä ja suurin sallittu kokonaismassa 3300 kg.)

JANHONEN MATTI 14.02.2013 17:12

Rekisteriotteessa mainittua rengaskokoa saa tietyissä rajoissa muuttaa ilman muutoskatsastusta. Ja mieluusti kantavampaan suuntaan.

On oikeastaan itsestään selvyys, että auton etu- ja takapään renkaissa on hieman eri paine. Rengaspaineeseen kun vaikuttaa mm: -auton paino/suurin sallittu akselipaino -auton koko ja rakenne (mm. pitkä takaylitys) -itse renkaat kuten valmistajan antama max-paine tai renkaan profiili -kuorman määrä ja sen sijainti autossa (vaikkapa peränylityksellä) -ilman lämpötila (kesäpaine/talvipaine) pakkanen laskee rengaspainetta 0,1 br/-10 C -omakohtaiset mieltymykset (yliohjaus/aliohjaus/auton vaeltelu urissa jne.)

Ohjekirjasta tai auton korista löytyvät rengaspainemerkinnät on minimipaineita ellei ole merkitty paineen vaihteluväliä. Tuo C-merkintä alkaa olla menneen talven lumia ja sen korvaa merkinnät RF ja XL. Merkittävin asia on se, että renkaan kantavuusmerkintä riittää suurimmalle sallitulle akselipainolle jaettuna kahdella. Ylikuormavarasta ei rengasmääräyksissä ole mainintaa.

Taitaa noissa pakuissa olla alla melkoinen määrä renkaita, joista C-merkintä puuttuu.

AHJOS TIMO 14.02.2013 21:42

Tähän mennessä saamastani informaatiosta teen seuraavat johtopäätökset:

Autoni ovenpielessä oleva suositus "Eteen 5 bar, taakse 5.5 bar" koskee Camping-tyyppisiä kesärenkaita. Niin ymmärrettynä ohje vastaa Fiatin käsikirjan taulukkoa. Jos ajon pehmentämiseksi laittaa takarenkaisiin vain 5.0 bar, se vastaa Markku Hämäläisen edellä liittämän Hymerin rengaspainetaulukon kohtaa "Perusajoneuvo Fiat, Tyyppi 15".

Nastarenkaissani on merkintä "109/107 R at 65 PSI". En löytänyt mistään suomen tai saksankielisistä rengasmerkintöjen kuvauksesta selitystä, tarkoittaako ilmanpainemerkintä enimmäispainetta, jonka rengas kestää, vai vähimmäispainetta, jolla mainittu kantavuus saavutetaan. Joka tapauksessa 65 PSI = 4.5 bar, joka se vastaa sekä Hymerin että Fiatin käsikirjojen taulukoiden sitä riviä, jossa rengas ei ole Camping-tyyppinen (mutta ei siinä ole C-kirjaintakaan). Molemmissa käsikirjoissa suositellaan silloin taakse 4.5 bar, mutta eteen vain 4.1 bar. Ehkä etupyörien pienempi paine antaa paremman pidon ja vähentää sutimista.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.2.2013 klo 21:50:07 C-kirjain puuttuu vain Fiatin käsikirjasta, Hymerillä se on.

JANHONEN MATTI 14.02.2013 22:25

Oikea rengaspaine löytyy usein myös kokeilemalla eri paineita. Ja siinä taas auttaa, että tietää mitkä on lastatun auton todelliset akselimassat. Ja ne taas saa tietoonsa punnitsemalla auto. Tähän tarkoitukseen riittää ihan hyvin katsastuksen yhteydessä saatava arvo.

AHJOS TIMO 15.02.2013 10:05

Miten se päättely siitä sitten etenee, jos punnitut akselimassat ovat edessä X kg ja takana Y kg?

JANHONEN MATTI 15.02.2013 11:31

Punnitus näyttää painojakauman ja sitä kautta renkaiden kantavuustarpeen. Rengastyypillä ja rengaspaineellahan tähän asiaan vastataan. Aika monelle varmaan olisi melkoinen yllätys jos tietäsivät kuormatun autonsa painojakauman. Ja kun eivät tiedä niin varmuuden vuoksi kaikkin renkaisiin sama paine. Ja sitten ihmetellään kun vähän täristää.

Otan esimerkiksi oman autoni. Punnittu massa lastattuna edessä 1300 kg ja takana 2200 kg = 3500 kg. Jos autoon laittaa kaikkin pyöriin saman paineen niin etupää on kun jyräpölkkky. Kaikki renkaat on samaa kantavuusluokkaa 112. Etusissa riittää ihan hyvin 3,75-4 kun takana taas on oltava 5.0. Ja kaikissa pyörissä tietenkin teräsventiilit.

Ja vähän sivuun aiheesta: Auton ominaisuuksien lisäksi myös rengastyypillä on vaikutusta, ei niinkään kantavuuteen kun ajo-ominaisuuksiin. Vaihdoin omaan autooni taakse Michelin Agilisten tilalle Michelin Agilis Alpinit ja auton ajettavuus huonosi "silmissä". Nämä Michelinin huiput "lieruillee" sivusuunassa mitä vielä pahentaa auton peränylitys ja em. painojakauma. Tämä siitäkin huolimatta, että autossa on takana uudet iskunvaimentajat ja kaksipiiriset ilmajouset latien lisäksi. En edes osannut aavistaa että saman merkin sisällä tapahtunut rengastyypin vaihto tuo tällaisen ongelman. Kovempi paine helpotti hieman ongelmaa mutta ei poistanut sitä. Huhtikuussa ne vaihtuu jäykempiin renkaisiin .

NIEMINEN RAIMO 15.02.2013 12:10

Saattaa tuo Timon 4,1 ja 4,5 paineet olla oikeitaAinakin tämän mukaan http://www.rengaspaine.fi/jakeluautot/fiat/ducato/ducato_(ptac_3300)/130_multijet/2006/tulos Itse käytän kuitenkin 5 ja 5,5 paineita.Autossa on painoa vähintään se 3500 kg joka hetki.Toisaalta renkaat on kuluneet todella tasaisesti näillä paineilla.

@rami

Käyttäjän lisäys viestiin 15.2.2013 klo 12:23:26 Suurin osa rengasvaurioista syntyy liian alhaisista paineista ja siinä ei sitten paukkupullot auta pitää olla varapyörä. Tuossa jotain. http://www.rengasvalmistajat.fi/25

AHJOS TIMO 15.02.2013 15:27

Nyt hävettää! En ollut hoksannut etsiä ilmanpainesuosituksia oman autoni eli Bürstnerin puoli-integroitujen yhteisestä käsikirjasta. Siinä suositellaan, kun alustana on Fiat ja rengaskokona 215/70 R 15 C (109/107) Q:

Michelin Camping -renkaisiin eteen 5,0 bar ja taakse 5,5 bar Kaikkiin muihin renkaisiin eteen 4,1 bar ja taakse 4,5 bar.

Käsikirjan taulukko vastaa siis edellä tekemiäni johtopäätöksiä.

AHJOS TIMO 15.02.2013 15:42

Tässä ja syyskuisessa keskustelussa on sanottu, että renkaaseen on merkitty enimmäispaine. Mihin tuo tulkinta perustuu? Missään Googlella löytämässäni suomen- tai saksankielisessä rengasmerkintöjen selityksessä ei ollut sellaista tietoa. Liitän tähän viestiin valokuvan renkaani kyljestä. Siinä on rinkula, jossa on kaksi riviä tekstiä: Ylemmällä rivillä lukee "109/107 R" ja alemmalla "AT 65 PSI". Ihan näin maallikkona olettaisin, että toisella rivillä oleva "AT" on englanninkielen prepositio ja merkintä ilmaisee, millä ilmanpaineella ensimmäisellä rivillä mainittu kantavuus ja nopeusluokka ovat voimassa. Jos renkaan enimmäisilmanpaine olisi 65 PSI, olettaisin, että merkintä olisi "MAX 65 PSI", eikä sitä merkintää olisi yhdistetty kantavuus- ja nopeusluokkatietoon tuollaisella rinkulalla.

WILHELMSSON LEIF 15.02.2013 16:32

Sehän on niin että Camping renkaat on tehty suuremmalle paineelle ja myös suositellaan käyttään suurempaa painetta kun tavallinen C rengas ei ole hyvä samalla painolla kun C renkaassa. Se on auton painosta kiinni minkälaista rengasta siinä käytetään. Näin on asiantunia kertonut.

KOSKINEN JANI 15.02.2013 17:20

Kyllä se renkaan valmistaja nimenomaan tarkoittaa 109/107 R AT 65 PSI merkinnällä että renkaan kantavuus on tuolla 4,5 bar paineella yksittäispyöränä 1030 kg ja paripyöränä 975 kg.

Meidän autossa pidän aina edessä ja takana mainittuja paineita eikä ole kyllä mitään ongelmia ollut, ennemmin hiukan kova paine kuin alipaine. Nykyrengas kun ei kulu väärin ylipaineesta.

AHJOS TIMO 21.02.2013 19:55

Tänään minulle soitti ulkomailta joku englantia puhuva nainen. Hän tiesi nimeni ja kysyi pariin kertaan, olenko minä sen niminen. Aluksi kuulin hänen edustavan jotakin charity (hyväntekeväisyys)-organisaatiota. Hän viiittasi johonkin sähköpostiin, jonka olin muka lähettänyt tiettynä päivänä tässä kuussa. Kiistin lähettäneeni viime aikoina mitään englanninkielistä sähköpostia kenellekään, joten joku muu on lähettänyt sen minun nimelläni. Olin jo valmis katkaisemaan puhelun, mutta kun se edelleen jatkui, minulle selvisi lopulta, että kysymys olikin tästä rengaspainekysymyksestä, jonka olin esittänyt ennen tänne kirjoittamista Fiatin tukisivustolla www.fiatcamper.com :)

Kysymystäni oli nyt käsitelty ilmeisesti Italiassa. Tämä nainen ei tiennyt vastausta aikanaan esittämääni kysymykseen, vaan hän vain ilmoitti, että se on nyt välitetty Suomeen vastattavaksi. Sanoin hänelle kyllä, että löysin jo vastauksen Bürstnerin käsikirjasta. Hyvää palvelua tavallaan, mutta ...

NIEMINEN RAIMO 21.02.2013 21:32

Olisiko tuo: Usein kysyttyä. Mikä on renkaiden suositeltu paine,tuolla Fiatin camper sivustolla. Ja vastaus on eteen 5 ja taakse 5,5

@rami

AHJOS TIMO 21.02.2013 22:08

Tuo on oikea vastaus, jos rengasmerkki on Michelin Camping. Muilla renkailla Bürstner suosittelee eteen 4.1 ja taakse 4.5 bar.

NIEMINEN RAIMO 21.02.2013 22:20

Tuossa ei kyllä puhuta mitään Michehelin Campingeistä. http://www.fiatcamper.com/lisatoiminnot/fi/faq

@rami

YLINIEMI SEPPO 22.02.2013 07:11

Mikähän siinä on että" misukassa"pitää olla suurempi rengaspaine?

AHJOS TIMO 22.02.2013 08:44

Mielestäni aloitusviestissä esittämäni kysymys tuli jo hyvin vastatuksi siinä vaiheessa kun Markku Hämäläinen oli 14.2.2013 klo 11:14 lähettämäänsä viestiin liittänyt Hymerin ilmanpainesuositustaulukon ja minä löysin vastaavan Bürstnerin taulukon, jonka liitin 15.2.2013 klo 15:27 lähettämääni viestiin.

Seppo Yliniemi: Huomaa, että noissa taulukoissa on eri paineet muille Michelineille kuin Michelin Campingeille.

NIEMINEN RAIMO 22.02.2013 09:45

Timo kirjoitti: Tänään minulle soitti ulkomailta joku englantia puhuva nainen. Hän tiesi nimeni ja kysyi pariin kertaan, olenko minä sen niminen. Aluksi kuulin hänen edustavan jotakin charity (hyväntekeväisyys)-organisaatiota. Hän viiittasi johonkin sähköpostiin, jonka olin muka lähettänyt tiettynä päivänä tässä kuussa. Kiistin lähettäneeni viime aikoina mitään englanninkielistä sähköpostia kenellekään, joten joku muu on lähettänyt sen minun nimelläni. Olin jo valmis katkaisemaan puhelun, mutta kun se edelleen jatkui, minulle selvisi lopulta, että kysymys olikin tästä rengaspainekysymyksestä, jonka olin esittänyt ennen tänne kirjoittamista Fiatin tukisivustolla.

Tarkoitin noilla aikaisemmilla kirjoituksilla että onko tuo Fiatin tukisivustolle ilmestynyt UKK kysymys renkaan paineista juurikin vastaus Timon s-posti viestiin jonka olet sinne lähettänyt?Vai onko tämä kysymys ollut siellä jo pidempään?En ole noilla sivuilla usein käynyt. Ja niinkuin jo aiemmin mainitsin niin ei siellä vastauksessa mitään misukoista puhuta.No jokatapauksessa minun on uskominen auton valmistajan ilmoittamiin rengaspaineisiin jotka siellä vastauksessa on kyllin selvästi ilmoitettu.Kai auton valmistajalla nyt joku tieto on mitä suosittelee tai määrää. Se että Bürstner tai Hymer ilmoittaa omia arvojaan,hehän ovat vain asunto-osan valmistajia,ei auton.Ja ei kai Fiat oleta että jokaisessa autossa olisi Misukat ja kirjaisi nämä arvot senvuoksi korkeammiksi.Mulla ei ainakaan ollut ensiasennusrenkaina Misukoita, Näillä mennään.

@rami

AHJOS TIMO 22.02.2013 10:35

Minäkin luulen, että ilmanpainetieto on lisätty sille UKK-sivulle vasta esittämäni kysymyksen jälkeen, sillä tutkin kyllä sen sivun ennen kysymykseni lähettämistä. En muuten lähettänyt heille mitään sähköpostiviestiä. Sen vuoksi minun oli vaikea aluksi ymmärtää, mistä sähköpostiviestistä se nainen puhui. Fiatcamper-sivuston "Premium Area"-osassa on lomake "Kysy ammattilaiselta", jolla kysymykseni esitin. Heille sen lomakkeen sisältö tietysti saapuu sähköpostiviestinä.

Liitän tähän viestiin vielä Fiat Ducaton käyttöohjekirjan rengaspainesuositukset. Kopio on saksankielisestä kirjasta, koska minulle ei ole suomenkielistä sähköisessä muodossa. Jos keskitymme vain 215/70R15-kokoisiin renkaisiin ja 3500-kiloisiin autoihin, suosituksia on tässäkin kaksi:

eteen 4,1 ja taakse 4,5 bar "mit Reifen der Grundausstattung" eteen 5,0 ja taakse 5,5 bar "Gamma mit Wohnmobilreifen"

Ensimmäisen suosituksen kohdalla rengastyypistä puuttuu C-kirjain. Toisen suosituksen kohdassa taa rengastyypissä on kirjaimet "CP". Mitähän se P-kirjain siinä tarkoittaa? Omissa renkaissani on C mutta ei CP.

Autoni ovenpielessä on kyllä tarra, jossa suositellaan 5,0 eteen ja 5,5 taakse, mutta nykyisissä Michelin-nastarenkaissani on tuo aiempaan viestiini (15.2.2013 klo 15:42) liittämäni rengasmerkintä ".... AT 65 PSI" = 4,5 bar.

SUOMINEN TAUNO 22.02.2013 10:46

Luulisin, että tämä AT 65 PSI liittyy vain renkaan mittoihin. Tarkoittaa, että mitat ovat tietyt tuossa paineessa. En usko, että on mikään suurin sallittu paine.

AHJOS TIMO 22.02.2013 13:18

Kävin äsken autossani valokuvaamassa Ducaton käsikirjasta edellistä vastaavan suomenkielisen taulukon.

AHJOS TIMO 22.02.2013 13:41

Google löysi Timo Haapasen tälle foorumille 22.5.2012 kirjoittaman selityksen, mitä rengasmerkintä "CP" tarkoittaa:

"CP-rakenteen ansiosta renkaan turvallisuusominaisuudet ovat normaaleja C-renkaita paremmat. (CP=Camping Pneu)".

Sama selitys renkaiden poikkileikkauskuvien kera löytyy Continentalin sivulta http://goo.gl/DDxFa

Siis: Michelin Camping -renkaat ovat CP-tyyppisiä ja vaativat siksi suuremman ilmanpaineen kuin Michelinin C-tyyppiset renkaat.

KIVIOJA HANNU 22.02.2013 15:18

Minulla on alla oleva tarra -08 mallisen Ducaton ovi aukossa. Rengastyypistä tai valmistajaste ei puhuta mitään.

AHJOS TIMO 23.02.2013 11:15

Hannu Kiviojalle: Samanlainen tarra on myös minulla vuoden 2012 Ducaton ovenpielessä. Mutta eikö sinullakin ole auton käsikirjassa rengastyypistä riippuvat kahdet eri paineet?

Tulkitsen asian niin, että ovenpieleen on haluttu laittaa turvallinen ohje satunnaiselle ilmanpaineen tarkistajalle, joka ei välttämättä edes osaisi päätellä, minkätyyppiset renkaat autossa on. Jos camping-renkaisiin laitettaisiin ilmaa vain 4,1/4,5 bar, se olisi vaarallista tai ainakin vahingoittaisi renkaita, mutta jos muun tyyppisiin renkaisiin laitetaan 5,0/5,5 bar, se tekee vain ajosta epämukavaa, mutta ei ole vaarallista.

Fiatin käsikirjassa ei mainita valmistajia nimeltä. Michelin mainitaan Bürstnerin ja Hymerin käsikirjoissa, mutta kyllä myös Continental tekee camping-tyyppisiäkin renkaita, kuten sivulta http://goo.gl/DDxFa näkyy.

KIVIOJA HANNU 23.02.2013 11:33

Kyllä näin on. Mutta olen silti pitänyt tuota 5 kilon painetta kesärenkaissa (olivat Continentalin), joskin tänä keväänä alle tulevat Michelin Camping rekaat. Voin kertoa myöhemmin huomaanko mitään eroa. Alussa, kun auto minulle tuli, pitivät renaat aika moista meteliä, mutta kun laitoin lokarit ja pohja"panssarin" äänet hiljenivät kummasti. Muuten olen pitänyt noilla paineilla ajoa ihan kelvollisena.

ASIKAINEN MATTI 23.02.2013 21:47

Laitoin uudet Nokian talvirenkaat 225/70R15C ja olen pitänyt niissä aikaisemmin paineita 4,1/4,5, mutta rengasliike suositteli samoja paineita eteen ja taakse, eli 4,5. On kuulemma tasapainoisempi ajettava ääritilanteissa. Liekö kellään kokemuksia tai mielipiteitä asiasta? 215 leveät renkaat ainakin tekevät auton kivireeksi ja siksi uusinkin kesärenkaatkin 225 leveiksi.

HAAPANEN TIMO 24.02.2013 09:55

Minäkin vaihdoin syksyllä taakse 215 -> 225, kantavuusluokka muuttui 109->112 ja painetta voi pitää pikkuisen vähemmän kuin kapeassa. Tämä voi tietty olla merkkikohtaistakin. Mulla on Firestonen Vanhawkit ja Misukat lähtivät pois.

Hassuja ne Misukan merkinnät renkaassa kun renkaan ollessa pakun alla maximi on pienempi kuin matkailuauton alla.

@timppa

AHJOS TIMO 24.02.2013 18:27

Timo Haapanen kirjoitti: "Hassuja ne Misukan merkinnät renkaassa kun renkaan ollessa pakun alla maximi on pienempi kuin matkailuauton alla. "

Minkälaisia merkintöjä sun Misukoissa sitten on, kun noin päättelet?

HAAPANEN TIMO 24.02.2013 18:52

Muistin väärin, ne olivatkin Continentalit missä on kahdet merkinnät. Max 69psi, ja jos ne ovat matkailuautossa niin 78psi.

Aivan älytöntä, pakussa voi hyvinkin olla painoa saman verran kuin matkailuautossa. Ei rengas tiedä mitä siellä päällä on.

@timppa

AHJOS TIMO 25.02.2013 09:57

Arvaan, että pakettiautokäyttöön suositeltu paine on pienempi sen vuoksi, että pakettiautolla pitäisi olla kohtuullisen mukavaa ja turvallista ajaa myös tyhjänä. Ducato-pakettiauto painaa kuormasta riippun 2,0-3,5 tonnia, kun taas matkailuautossa on yleensä sen verran kiinteitä varusteita, että se painaa aina vähintään 3,0 tonnia.

KETTULA MATTI 25.02.2013 15:23

Minulla Fiat Nokia hakkapeliitta CR 225/75 R16 paineet edessä ja takana 5.5 kokonaispaino 4000kg kitkat. Kesärenkaat Continental 225/75 R 16 CP Paineet 5.5 e/t

AHJOS TIMO 09.04.2013 21:00

Vaihdatin tänään alle uuden autoni kesärenkaat, joita en ollut aiemmin nähnytkään. Sain ne nimittäin marraskuussa pussitettuina ja vein ne silloin suoraan rengashotelliin. Odotin pusseissa olevan C-tyyppiset "ensiasennusrenkaat", mutta olin iloisesti yllättynyt, kun renkaat olivatkin näin hienot Continental Vanco Camperit: http://goo.gl/KH0Br

Yritin valokuvata kaikki rengasmerkinnät ja tutkin niitä sitten kotona suurella tietokoneen näytöllä. Onnistuin siinä muuten hyvin, mutta valmistusviikon ja -vuoden merkintää en löytänyt. Vanco Campereissa on paljon enemmän tekstiä kuin aiemmissa Misukoissani. Ilmanpaineista on mielenkiintoinen ohje: Nimelliskantavuus saavutetaan paineella 69 PSI (=4,76 bar), mutta pitkä selitysteksti lupaa, että matkailuautoissa saa käyttää korkeampaa ilmanpainetta, kuitenkin enintään 5,5 bar. Tässä tekstit muuten alkuperäisessä muodossaan, mutta renkaissa kaikki sanat on kirjoitettu isoin kirjaimin:

Continental Vanco Camper

215/70 R 15 CP 109 R 69 PSI

Due to special service conditions of motor caravans it is permitted to increase the inflation pressure PERMITTED MAXIMUM INFLATION PRESSURE 5.50 BAR.

DOT HWNT ETFO

E4 0011612 012115 S

57411 072282 1072282

RADIAL TUBELESS

Tread 6 plies (2 polyester + 2 steel + 2 nylon) Sidewall 2 ply polyester

Load range D
Max. Load Single 1030 kg (2271 LBS) at 475 KPA (69 PSI) COLD Max. Load Dual 975 kg (2149 LBS) at 475 KPA (69 PSI) COLD

Made in Czech Republic Tyres - Engineered in Germany www.conti-online.com

SAFETY WARNING Serious injury may result from:

Tire failure due to underinflation / overloading - Follow vehicle owner's manual or tire placard in vehicle. Explosion of tire / Bad assembly due to improper mounting. Mount only on 15 inch diameter p??? ???? Only specifically trained persons should mount tires.
ESKOLA PENTTI 09.04.2013 21:07

Tuollainen opastusteksti löytyy valmistajan sivuilla ... " So that you can check when the tire was made, the major tyre companies use a common coding system. You will find this code on the sidewall of your tire. On tires made after 1999 the last 4 digits identify the date of manufacture. The first two of these 4 digits identify the week of manufacture. The last two numbers identify the year of manufacture. For example, a tire marked 2207 was made in the 22nd week of 2007."

HAAPANEN TIMO 09.04.2013 22:01

Kyllä se merkintä siellä josssain on. Painemerkintä on kummallista soopaa. Ajatteles pakumiestä kuinka kismittää kun ei saa laittaa painetta vaikka kuinka tekisi mieli. Mistä se rengas tietää mitä siellä päällä on.

@timppa

AHJOS TIMO 18.04.2013 12:45

Olen tutkinut vielä kaikki renkaat auton luona kyykistellen, mutta en todellakaan löydä niistä valmistusajankohtaa osoittavaa merkintää. Mutta tänään löysin kahdeltakin saksalaiselta sivustolta selityksen: Valmistusajankohta on aina merkitty vain renkaan toiselle puolelle. Renkaan toisella puolella on DOT-sanan perässä vain kaksi nelikirjaimista merkkijonoa, mutta toisella puolella niiden lisäksi myös valmistusajankohta. Renkaani on siis tästä päätellen asennettu vanteille niin, että valmistusajankohta osoittava merkintä jäi sisäpuolelle.

Tämän keskustelun toisen viestin kirjoittajalla on samat renkaat kuin minulla eikä hänkään löydä valmistusaikaa: : http://www.wohnmobilforum.de/w-t68749,start,15.html Renkaan toisella puolella DOT-merkintä on pidempi: http://www.kfz-teile-service.de/lexikon/60-dot-nummer

HAAPANEN TIMO 18.04.2013 16:36

Kyllä se tuo 0905 on valmistuaika. Tuollaisen kehän sisällä numerot ovat.

Kysymyksessä on varmaan renkaan paistomuottiasiakin. Joka viikko ei vaihdeta muottia, vaan siellä tuollainen kohta johon on mahdollista tekstin sisältöä muuttaa.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 18.4.2013 klo 16:58:59 Katselin Timon Continentalin linkistä kitkarenkaita:

http://www.continental.fi/www/rengas_fi_fi/teemat/pakettiauto/talvi/vanco_viking_contact2_fi.html?page=3

Ja sitten juuri hankkimiani Vikingien sivua: http://www.viking-tyres.com/fileadmin/user_upload/download/ProductFactSheet_Wi_2012_Snow_Tech_Van_en.pdf

Aika samoin argumentein kehuvat renkaitaan, nuo Contin ''konnektoritkin'' ovat aivan samanlaiset Vikingissä. Ja kuvio hyvin lähellä. Saman tehtaan jälki näkyy. Vikingin hinta vain on kolmasosan vähemmän

AHJOS TIMO 18.04.2013 18:29

Timo Haapanen kirjoitti: "Kyllä se tuo 0905 on valmistuaika. Tuollaisen kehän sisällä numerot ovat."

Kyllä, kyllä, mutta renkaitteni ulkopinnalla ei ole tuollaista kehää eikä numeroita ollenkaan, kuten ei tuon ensimmäisen saksankielisen linkkini http://www.wohnmobilforum.de/w-t68749,start,15.html keskustelun sisältämässä kuvassakaan. Kirjoittaja ihmettelee siinä aivan samaa asiaa kuin minäkin. Hänen lähettämässään kuvassa on DOT-merkinnän jälkeen täsmälleen samat kirjaimet kuin minulla eli DOT HWNT ETFO, mutta ei sitten muuta. Oikea vastaus on varmaankin se, että merkintä on renkaan toisella puolella ja varmaankin juuri mainitsemastasi syystä se on vain yhdellä puolella.

IMMONEN TEUVO 18.04.2013 20:00

Oikea vastaus voisi olla sekiin.ostais renkaat Suomalaisesta rengasliikkeestä osaavat laittaa ja neuvoa oikeista rengaspaineista ja muihin osteittuihin renkaisiisi liittymisiih kysymyksiin PS. En ole rengas alalla kuin kuluttaja

AHJOS TIMO 18.04.2013 21:06

Kun vaihdatan kesä/talvirenkaat rengasliikkeessä, minulta kysytään aina, minkälaiset ilmanpaineet niihin haluan. Eri asiakkaat haluavat ajella erilaisilla paineilla eikä rengasliikkeen työntekijöillä ole kiireaikana mahdollisuutta selvitellä erilaisten matkailu- yms. erikoisautojen ilmanpainesuosituksia eri rengastyypeille. Varsinkin kun renkaat ovat tulleet uuden auton mukana eikä niitä ole heiltä ostettu.

AHJOS TIMO 19.04.2013 09:40

Väärinkäsitysten välttämiseksi totean vielä, että minulla ei ole pienintäkään epäilystä, että upouuden autoni mukana olisi tullut vanhat renkaat. Kyllähän kumin tuoreuden näkee jo silmilläkin. Tiedän aiemmasta kokemuksesta, minkälaiseksi rengas muuttuu ikääntyessään. Kiinnosti vain ymmärtää, miksi valmistusaikamerkintöjä ei ole.

NISSINEN JUHA 23.04.2013 08:52

Mulla misukat,kun laittaa 5.1 on kivjyrä. Tiputin 4.8 jopa muuttui hiljaiseksi. Kylmänä jos laittaa sen 5.1 muuttuu kuumana tosikovaksi edelliseen autoon laitoin kylmänä 4.5 ja oli kans tosi hiljainen. Enkä ole huomannu mitään eroja kulumisessa.

HAAPANEN TIMO 23.04.2013 17:04

Auton paino, sekä akselipaino on tärkeä osa asiaa.

Mulla on auton kokonaispaino 3200kg. Juuri katsastuksessa tarkastettiin paljonko se on lihonut. Nyt täydessä matkatällissä, täysillä tankeilla, kahdella hengellä paino yllättävän tasan n.790kg jokaiselle pyörälle.

Vaihdoin syksyllä kokoluokan 215/70-15 luokkaan 225/70-15 nyt painoluokka on 112, renkaan kantavuus 1120 kg. Rengas kuormittuu nyt vain n. 3/4 maximista. Huoleti voin ajaa normaaleilla Ducaton paineilla.

@timppa

ps. Terveiset Matti A

TURUNEN HEIMO 23.04.2013 18:42

Minun Ducato Maxin painesuositus 16" on 5,5 ovenpielessä olevassa tarrassa. Mahtuu hienosti kumintekijän raameihin. Kevyemmässä autossa tietty vähemmän. Maksimaalista mukavuutta ei kannata hakea siitä kärsii ajo-ominaisuudet ja renkaan kestävyys. Alipaine on renkaalle pahempaa kuin ylipaine näin ainakin rengasvalmistajat sanoo kuorossa.

AHJOS TIMO 23.04.2013 19:32

Timo Haapanen kirjoitti: "Vaihdoin syksyllä kokoluokan 215/70-15 luokkaan 225/70-15 nyt painoluokka on 112, renkaan kantavuus 1120 kg."

Onko sinulla rekisteriotteessa nuo molemmat mainittuina?

HAAPANEN TIMO 23.04.2013 20:03

Ei tarvitse olla. Rengaskokoa saa muuttaa rekisteriotteen merkinnästä 5% renkaan ympärysmitan, sekä yhden tuuman vanteen halkaisijan osalta ilman muutoskatsastusta.

Ko. muutoksessa ympärysmitta kasvaa 2% Rengasleveys 215 käy vanteille 5-7 tuumaa ja 225 vanteille 6-7,5 tuumaa. Ducaton vanne mahtuu tuohon väliin.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 23.4.2013 klo 20:06:06 Tarkoitan ettei vannetta tarvitse vaihtaa, muistaakseni 6'' on mulla, ehkä 6,5''.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.