Minkälainen akku tuvan puolelle?

PELTOLA JARI 13.02.2013 18:09

Akkuja kun on nyt perinteisten lyijy-happo akkujen lisäksi ainakin geeli ja agm tyyppiä niin onko käytännön kokemuksia kannattaako näistä uutuuksista maksaa? Tai ovatko jopa arempia kylmälle tai jännitteen satunnaiselle laskemiselle kuin ns. tavalliset akut? Löytyykö suosituksia hyvästä hinta-laatu suhteesta 100Ah huvi-akuksi?

HAAPANEN TIMO 13.02.2013 19:16

Mun mielestäni se olisi nimenomaan tuo: http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/900100/0

Ei avattavia korkkeja, haihtunut kaasu kierrätetään takaisin kennoihin. Perinteisen tekniikan uudenaikainen akku joka ei aiheuta yllätyksiä.

Vankka käsitykseni on ettei kannata maksaa uutuuksista. Rahalle ei saa vastinetta.

@timppa

AHJOS TIMO 13.02.2013 19:26

Ihan maallikkona minusta tuntuu tärkeältä tuo ominaisuus, että akku ei ladattaessa päästä syttyvää kaasua lämmityslaitteen, jääkaapin tai kaasulieden ilmatilaan.

JANHONEN MATTI 13.02.2013 19:44

Samaa mieltä Timojen kanssa. Tyylinä näyttää olevan, että hupiakuille asetetaan sekä koon että ominaisuuksien suhteen ylimitoittuja vaatimuksia. Ihan kun oltaisiin menossa naparetketkelle. Laadukkailla suljetuilla lyijyakuilla homma hoituu ihan hyvin, eikä tarvitse maksaa maltaita.

HALINEN HARRI 13.02.2013 20:13

Minäkin joudun akkuhankintaan ja nyt siellä on geeliakku joka sanoi vajaan 5 vuoden jälkeen sopimuksen irti. Kun pelkän akun varassa eläminen on vuositasolla vain tunteja tuntuu turhalta hankkia geeliakkua. En vain tiedä onko Dethleffin akkulaturi sen tyyppinen että siinä on sopiva asento tavalliselle suljetulle akulle. Tuntuu turhalta maksaa yli tuplahinta geelistä. Talvella auto on koko ajan 220 -virrassa. Pitäisikö välillä irroittaa ja antaa purkautua esim. viikon itsekseen/niiden pientä kulutusta käyttävien avulla.

JUHELA JUKKA 14.02.2013 07:40

Jos lisään toisen akun niin ei kai sillä ole väliä jos lisäakku on eri tyyppiä?

JANHONEN MATTI 14.02.2013 09:45

Kyllä niiden pitäisi olla samaa tyyppiä ja mieluusti vielä saman ikäisiä/kuntoisia.

VÄRRÄLÄ PEKKA 14.02.2013 17:22

Myöskin täällä "tupa akku" oireilee! Minulta tuo nykyakku tietämys karannut, mutta täältähän löytyy tietäjiä!

Onkohan enään olemassakaan "happo" akkuja, niistähän lähti letku joka meni lattian läpi. Tämä oireileva DETA GEL 80 AH uusittava. Starttiakkuna on MEGANETI MARELLI 100 AH Mitat molemmissa 18 x 19 x 35 cm. Onko tolkkua ostaa uusi starttiakku ja siirtää entinen tupa akuksi?? (joskus näin tehty)

HALMEENMÄKI JUHANI 14.02.2013 17:30

Vaika akku olisi suljettu = ilman tuuletusletkua, on sen sisällä silti happoa. Geeliakussa happo on geelinä, ja AGM-akussa lasikuitumatossa. Tavallisessa uljetussa "lilluu vapaana" kuten ennenkin. Se happo nyt vaan ei karkaa kaasuna ulos, vaan otetaan akun kannen rakenteissa talteen, takaisin akkuun. Vanha starttiakku on vapaa-ajan akkuna kovin lyhyellä elinikäennusteella.

TERVO JARI 14.02.2013 17:40

Pekka . . . Missä tolkkua, missä ei . . .

Jos käyttö on sellaista että ollaan aina leirintäalueella roikan nokassa ja auton laturi lataa "hupi"akkua ajon aikana, eikä tarvetta yöpyä pidempää aikaa ilman verkkovirtaa, tällöin voi koettaa "onnea" vanhalla akulla, muutoin lienee viisain ostaa uusi akku.

Tutki laturin käyttökytkimet, onko siellä valintakytkintä geeli/"happo"akulle ?

Jos on tuo vaihtokytkin löytyy, ei ongelmaa sama kumpaista käyttelee. . .

Halmeenmäen Juhani vois jatkaa tuosta että onko mahdollista ladata geeliakun asetuksilla "happo"akkua ?

Kuisen käyp' ? Tuleeko murhehia ?

Käyttäjän lisäys viestiin 14.2.2013 klo 17:41:45 .

.

Jussi kerkis sillä aikaa, no vastaappas kymysykseen . . .

VÄRRÄLÄ PEKKA 14.02.2013 18:21

Kiitos Jari!

En haikaile ainakaan happoakun perään. Ja se startti akun siirto ajatus, muisto vain. Kuulin akkuhuollossa noista Geeli ja Lasikuitumatto (agm) akuista mutta kun en tiedä niistä enempää, saati merkeistä, VARTA tuttuin? Hinta erokin kun jaetaan muutamalle vuodelle, menettää merkityksensä.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.2.2013 klo 18:24:44 Niin ja kiitos myös Jussille tiedoista!

HAAPANEN TIMO 14.02.2013 18:55

Kuinka vanhaksi se sun DETA GEL eli?

Vuodesta 1925 Sznajder akkuja tehnyt. Vaikka on puolalainen firma, voi se silti tehdä laadukkaita tuotteita. Ja edullisemmin kuin naapurimaassa.

http://www.sznajder.pl/index.php?lang=en

@timppa

KOSKINEN OLLI 14.02.2013 23:07

Minulla on ollut muutaman vuoden juuri tuollainen kun Haapanen aiemmassa viestissä suositteli. Ihan hyvä akku, latautuu korkeampaan napajännitteeseen kuin vieressä oleva exide. (Akut on erotettu vaihtokytkimellä, käytetään vuorotellen) Tai sanotaanko tuo niinpäin, että exidessä jännite putoaa heti purkamisen alussa voimakkaasti, ja sitten pysyy vakiona hyvin pitkään, kun taas SZNAJDERissa jännite lähtee laskemaan ylhäältä hitaasti ja laskee tasaisesti loppua kohti. Tarkoittaa sitä että jännitemittarilla saan Sznajderissa paremman käsityksen akun varaustilasta kuin exidessä. Muistaakseni tuota on saatavana myös AMG akkuna, ja sellaisen talvikäyttöä ajatellen kolmanneksi akuksi viime syksynä hankin. Sairastelun vuoksi talvimatkailu on jäänyt tekemättä, joten mitään kokemusta siitä ei ole kertynyt.

http://www.zap.pl/

KOMULAINEN HANNU 15.02.2013 09:17

"Tupa-akun" tärkeimpiin ominaisuuksiin mielestäni kuuluu pari seuraavaa asiaa:Nimittäin että se pysttyy mahdollisimman hyvin luovuttamaan KAIKEN varastoimansa energian ja myös kylmissä olosuhteissa ja että pystyy myös mahdollisimman lyhyessä ajassa ottamaan vastaan ja varastoimaan "amppeerit"! Naputtele "googleen" : reisemobil-optima löydät sieltä aikapaljon tietoa/testiä akuista ! Itse laitoin 2 kpl "testivoittajia= Optima Yellow Toppeja 75 amp. MUTTA, me olemme oikeastaan enimmäkseen "puska-parkeissa" ja myös lapin pakkasissa...ja kaverina on vielä,tarvittaessa agregaatti.... Tietenkin "vähemmälläkin pärjää"....

VÄRRÄLÄ PEKKA 15.02.2013 11:51

Timon kysymykseenkin.

Ostin tämän GLOBEBUS 2:n heinäkuu 2011. Ensireisteröity maaliskuu 2006. Olen varmaan kolmas omistaja. En ole kysynyt aiemmilta omistajilta ovatko ostaneet akkua. mutta lienee mahdollista että akut ensiasennuksesta. Tulee 7v. ikää? Ja kun eri merkkiset, luultavasti alustantekijä laittanut oman ja korintekijä toisen merkin?

Toivottavasti en ole näillä kyselyilläni sotkenut jutun aloittajan "rätinkejä"?

Tv:pekka

HAAPANEN TIMO 15.02.2013 16:36

Eikös hupiakku ole lämpimässä tilassa? Onko näppituntumaa siitä miten ne testivoittajat käytännössä eroavat kunnossa olevista perinteisistä akuista?

Voisi kuvitella helposti käyvän niin, kun vanhat, huonot akut vaihdetaan uusiin, ei olekkaan vertailupohjaa. Uudet tuntuvat hyviltä aina.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 15.02.2013 16:46

"Halmeenmäen Juhani vois jatkaa tuosta että onko mahdollista ladata geeliakun asetuksilla "happo"akkua ? Kuisen käyp' ? Tuleeko murhehia ?"

Saattaapi tullakin, kun on vaparikäytössä eli usein ja pitkään.laturissa. Meinaan kun noissa on eri kaasuuntumisjännite, eli joko se laturi lataa yli tai ali. Muistaakseni tässä tapauksessa että geeliasennossa olisi tavallinen = yli.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 15.02.2013 17:19

Kyselin aikoinaan akuista ja latauksesta Exideltä, sieltä vastasi Juha Eerola seuraavasti:

"Suljetuille akuille,oli agm tai geeli,latausjännite syklisessä käytössä max 14.4V Suljetuissa akuissa ei kaasuuntumista oli agm tai geeli. Geeli akku kestää toistuvia purkaus-latauskertoja (syklejä) paremmin kuin agm akku. Valitse Blei-Gel myös agm akulle"

Eli kaikille suljetuille akuille riippumatta tyypistä kannattaa valita GEL asento, jos laturi on tehty oikein, niin GEL asento ei kiehuta akkua.

Liittenä vielä EBL99:n latauskäyrä, joka oan samalainen myös EBL101:ssä

HÄKLI HANNU 17.02.2013 10:56

Minulla on talvella kaksi akkua asuntopuolella, toinen 60AH ja toinen 80AH. Toisesta menee putki ulos toinen on huoltovapaa suljettu. Välikaapelit tein hitsauskoneen kaapeleista. Tämä systeemi siksi että nostan venen akun talveksi autoon koska se on joka päivä liikenteessä ja välillä vielä piuhan päässä kun yöllä on lämpöpatruunalla. Onhan veneen akku pysynyt talven yli hengissä ilman muuta latausta.

HAAPANEN TIMO 17.02.2013 16:04

Pienempi kiehuu pilalle. Laita akunvalintakytkin ja lataa sekä käytä sen avulla vuorotellen.

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Virtakytkimet/Akunvalitsin-1-2-12-25877/

@timppa

HÄKLI HANNU 20.02.2013 19:15

Olet varmaan oikeassa mutta kun tällä systeemillä on toiminut jo kolme vuotta, molemmat akut kunnossa niin menköön edelleen näin. Eihän kimalaisenkan pitäisi osata lentää mutta kun sitä ei itse tiedä niin se vaan meenee eikä varmaan tiedä sitä.

HAAPANEN TIMO 23.02.2013 15:59

Kytkentä olisi varsin helppo, ja samalla tulisi pääkatkaisin kaupan päälle.

Nykyiseen pääakkuun menevät (+) piuhat valintakytkimen kolmoseen, pääakun plussa ykköseen, ja kakkosakun plussa kakkoseen. Sulake molempien akkujen lähelle jos elleivät ole vierekkäin. Joku 6mm² johto riittää, ellei käytössä ole inverttereitä.

@timppa

HANNUS ARI 23.02.2013 17:57

Eikö suljettuja akkuja ole myös muita kuin agm- tai geelityyppisiä? Niille ei siis käytetä laturissa ilmeisesti geeliasetusta?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.02.2013 19:43

Exiden ohjeen mukaan aina suljetulle akulle, tyypistä riippumatta GEL-asento. GEL-asennolla estetään akun kiehuminen, tosin esimerkiksi EBL99 laturissa on sama jännite molemmissa asennoissa, se lataa vain GEL-asennossa kauemmin14,3V:lla. GEL-asento pitäsi taata ettei 14,4V ylity.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.02.2013 16:44

Kuulostaa siltä, kuin tuossa ohjeessa olisi nyt mennyt suljettu huoltovapaa ja suljettu VRLA sekaisin!

LAURONEN TAPANI 24.02.2013 18:02

Itse en kyllä laita enää rahojani AGM tai Geeliakkuun, suljettu lyijyakku on paras, itselläni on autossa alkuperäisenä 5v vanha 75Ah:n TAB suljettu lyijyakku ja edelleen hyvässä iskussa, sen rinnalle ostin Motonetistä 180Ah:n Boschin suljetun lyijyakun ja vaikuttaa hyvältä, eikä hintakaan ollut kuin muistaakseni 220€. Boschin ohjeessa on maksimaalinen latausjännite 14,1-14,4V ja ylläpitojännite 13,38V (2,23V/kenno), nämä arvot on samat mitä käytetään myös normaaleille lyijyakuille ja ylläpitojännite on sama kuin AGM-akuille. Kaikki Geeliakut jotka olen nähnyt vaatii 13,8V:n ylläpitojännitteen. Itse en missään nimessä lataisi tavallista tai suljettua lyijyakkua ja AGM-akkua GEL-asennolla, 13,8V:n jatkuva ylläpitojännite ei varmaan olisi terveellistä.

Jos on pakko ostaa AGM-akku, niin en uskaltaisi ostaa muualta kuin Biltemasta, koska siellä on 4 vuoden takuu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.