A-Katsastus katsastaa ajoneuvot asiantuntemuksella,Kuopiossakin?

LAUKKANEN MAURI 08.02.2013 15:23

Siis se tuli ajankohtaiseksi se katsastus VW transporter 122 000km ajettu. Kun yrittäjällä on aina kiire katsastus oli jo viikon myöhässä ja siksi menin ensin yksityiselle asemalle jossa meidän firman/perheen autot katsastetaan,mutta siellä oli jonoa,noin kymmen autoa odotti vuoroaan.

No menin sitten sinne A-katsastus asemalle ;piha tyhjä ,mutta miehet töissä ja katsastus alkoi välittömasti ja maksaessa sanottiin että halliin saa mennä seuraan katsastusta.

Menin sinne kun katsastus oli loppu suoralla ja kysäisin onko vikoja,ei ollut mutta sitten hän katseli aikansa takapyörien jarru-paloja ja totesi;kuluneet auto ei mene läpi!

Laukkanen oli pyörtyä,ei ennen palojen kuluneisuuden takia ole hylätty,mutta. Sitten sanoin katsastajalle että ensi viikolla on VW merkkikorjaamolla aika jolloin palat vaihdetaan,mutta katsastaja sanoi ,ei mene läpi,tule siiten uudestaan kun palat on vaihdettu.

Se oli oikea A-katsastus Kuopiossa.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.2.2013 klo 15:26:26 No vähän vidutti,lätiessä sanoin arvon katsastajalle että naapuri asemalla oli kymmen autoa jonossa ,täällä piha/halli tyhjä ettei tarvii ihmetellä miksi!.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.2.2013 klo 15:30:18 Siis muuta vikaa ei ollut kuin kuluneet jarrupalat takana,mutta jarrut oli hyvässä iskussa viisarit kulki tasaiseti ja oikeilla arvoilla.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.2.2013 klo 20:41:28 Minulla on aika jakopään hihnan vaihtoon,maksaa 660€ ja hintaan kuluu uusi vesipumppu ja hihnankiristin/laakeri,eli se on joku paketti hinta. Samalla oli tarkoitus että ne jarrupalat vaihdetaan.

Palojen kuluneisuutta en tiedä,ei siellä vielä rauta hankaa rautaa vasten,mutta kuluneet ne on sitä en voi kieltää,mutta A-katsastus teki tempun ja minä en vie sinne autojani ja kuten kirjoitin halli oli tyhjä,kun siellä Q-merkisellä asemalla oli ruuhkaa!.

NYYSSÖNEN KAJ 08.02.2013 16:23

Mitä! Eikö A-katsastus hyväksynyt yrittäjän takavalo takuuta?

HAAPANEN TIMO 08.02.2013 17:11

Merkkikorjaamolle palojen vaihtoon???

@timppa

VALTONEN MARTTI 08.02.2013 17:31

Jokaisessa käytetyssä autossahan on 'kuluneet' jarrupalat. Ja kaikki autot liikenteessä on käytettyjä!

HALMEENMÄKI JUHANI 08.02.2013 17:46

Kuinkas paljon niissä paloissa sitten sitä pintaa oli jäljellä?

JANHONEN MATTI 08.02.2013 18:34

Näppärä konsti kohottaa katsastuksen autokohtaista kokonaistuloa. Pohjalla usein jopa tarjoushinta ja se johtaa jälkitarkastukseen Näin toimien autokohtainen maksutulo kasvaa ja Trafikin on tyytyväinen kun hylkäysprosentti pysyy suhtkoht korkeana.

TOIVONEN MARTTI 08.02.2013 18:44

No, mulla taas yksityinen katsastusasema sanoi että jarrulevyt on liian ohueksi kuluneet eli heti vaihtoon ja uudestaan näytille.

Saman auton oli saksalainen katsastusmies katsastanut kolmea päivää aiemmin. Saksalainen kutsui mut katsomaan auton alle ja sanoi että jarrulevyt näkyy olevan vähän ruosteessa (auto oli seisonut aika kauan) niin että kun tästä lähdet niin paina parikertaa napakasti jarruja että ruosteet häviää.

Olinkohan painanut liian kanssa? Outoa oli vielä että kun tarkistin itse levyjen paksuudet oli ne tehtaan mitoissa. Mutta vaihtaa piti.

Saman merkin nelivetomallissa on muuten paksummat levyt. Mutta katsastusmies on aina oikeassa...

Niin ja Maukka kyllä se A-Katsastuskin on ihan yksityinen.

"A-Katsastus on johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien, kuljettajantutkintojen ja ajoneuvontestauspalveluiden tarjoaja Pohjois-Euroopassa." Tämä lainaus A-katsastuksen nettisivuilta.

SUOMI SEPPO 08.02.2013 19:18

Martille pieni kysymys. Mikä oli jarruleyjen mittaamasi paksuus ja millä mittasit ? @seppo

SALONEN MARKKU 08.02.2013 20:09

Viimeksi A katsastuksella keskeytin katsastuksen ja otin rahat takaisin. Tuli erimielisyyttä tulkinnasta. Menin toiselle konttorille ja kaikki meni ok.

KONTINAHO ALPO 08.02.2013 21:06

Minä kävin -94 Oulainten A-katsastuksessa ensinäytillä Hilux-ia ja moitti jotta olkatapissa välystä mutta leiman löi silti vain kehotti vaihtamaan sen Ittemielesä kotona kummastelin sitä kehotusta.En vaihtanut muuta kuin katsastusasemaa ja moitteita ei siitä koskaan tullut Ja samalla tapilla meni viime kesänä vaihtoon
A.K

SUOMI SEPPO 08.02.2013 21:53

Voisikohan olla näissä tulkinnoissa syynä se että A-Katsastuksella on vielä painolastina virkamiesaika. On totuttu noudattamaan asetuksia ja määräyksiä ? Ei ole vielä osattu tässä mielessä kentällä asettumaan liiketaloudellisiin vaatimuksiin, vaan on vahaan tapaan yritetty ajatella turvallisuutta ja määräyksiä. Tietenkin ylilyöntejä tapahtuu. Nimimerkillä: Taatusti puolueellinen A-Katsastuksen eläkeläinen. @seppo

Käyttäjän lisäys viestiin 9.2.2013 klo 14:38:51 Esimerkiksi jarrulevyjen ja -palojen paksuuden arviointiin käytetään TraFi:n ohjeidenkin mukaan soveltuvaa mittalaitetta ja raja-arvot löytyvät yleensä "Auto Data" ohjelmasta.

KERÄNEN OSMO 09.02.2013 10:07

Käytin henkiläfiattia katsastuksella Raahen A-lla. Koko henkilökunta toimistoa lukuunottamatta oli vaihtunut edellisen käynnin jälkeen. Edellinen katsastus 2 v sitten oli yksityisellä. Toimisto pisti pienen rastin tarkastuslapun reunaan..Auto on 5 vuotias ja siihen on vaihdettu jarrupalat taakse äskettäin. Jarruissa oli muutaman prosenttiyksikön heitto, Katsuri syynäs ja syynäs mutta mitään muuta näkyvää ei ollut kui että uusi pala ei ota jarrulevyyn koko leveydeltään ja näin kosketusjälki ei ole täysleveä. Katseli niveliä ja aina palasi puheissaan jarruihin. Kysyin että eikö mene läpi, "menee menee" no mikä on ongelma, vilkaisi tarkastuslappua ja koetti väkinäisesti hymyillä tulostaen uuden otteen. Olen Fiatin kanssa ennenkin joutunut mielivallan kohteeksi mutta luullut sen jo kuopatun. Positiivista oli sielläkin että ei ollut jonoa ja hinnat 15 euroa alemmat kuin kaupungin yksityisellä. Vien auton jatkossa Oulun suuntaan yksityiselle, siellä olen perheen toista vanhempaa Fiattia käyttänyt 3 krt eri paikoissa ja aina on palvelu ollut hyvää ja asiallista. A-katsastus on palannut ajassa 25 vuotta taaksepäin.

LAUKKANEN MAURI 09.02.2013 10:41

A-katsastus on palannut ajassa 25 vuotta taaksepäin.

TÄYSIN SAMAA MIELTÄ!!!

VÄLIAHDE JUSSI 09.02.2013 11:19

Oulussa on hyviä katsastus paikkoja, Lakeuden katsastuksella useita,Oulun alueella. Eikä varmasti oo yksikään ajasta jäljessä.

JANHONEN MATTI 09.02.2013 12:02

Voi se Seppo olla niinkin, että on "asetuttu liiketaloudellisiin" määräyksiin. Omistaja kun on rahoitusyhtiö. Autoille on luotu jo piirustuspöydällä jälkimarkkinat. Jospa ne on nyt luotu myös katsastukselle?

Tuskin olen ainoa joka tätä epäilee.

Tarjoushinta ja suhtkoht suuri hylkäysprosentti tuottaa ainakin lyhyen aikaa lisää markkinaosuutta tarjousten perässä juoksevista ja ainakin niiden joukossa jotka ei autostaan mitään ymmärrä. Ja se joukko lisääntyy koko ajan.

AHJOS TIMO 09.02.2013 14:32

Kun katsastustoiminta yhdistetään korjaamotoimintaan, niin eiköhän silloin entistä herkemmin havaita, että tietyt korjaukset ovat tarpeellisia ennen kuin auto voidaan hyväksyä. Siis juuri tuullaiset arvionvaraiset, joihin esim. jarrujen mittaustulos ei vielä antaisi aihetta.

LAUKKANEN MAURI 09.02.2013 14:45

Siis A-katsastuksen omistaja kun on rahoitus yhtiö. Mutta mikä on se yksityinen,kuinka se tulkitaan ja missä kulkee raja,on varmaan isojakin yksityisiä,mutta on monta katsastus asemaa mitkä on oikeasti yksityisiä ,vanhempien katsastus miesten perustamia perheyhtiöitä,ne on minusta yksityisiä sana varsianeisessa merkityksessä.

Kun sitten katsastetaan ,niin se ei olekaan musta-valkoinen juttu, milloin hyväksytään,milloin hylätään auton viat.

Pako-kaasujen/päästöjen osalta se on helppoa;mittari kertoo totuuden ja siihen on uskottava jos mittari on kalibroitu oikein.

Mutta kaikki muu onkin sitten suhteellisia asioita joita mittari ei kerro,poikkeus taitaa olla se iskunvaimennin testi joka vispaa autoa,sen toimintaa en tarkkaan tunne,mutta jonkinlaista dataa sekin kai antaa.

Kun sanonta harmaalla alueella on minusta hyvin sanottu,se pätee autojen katsastuksen ,vikojen ja puutteiden tuomari on se katsastus-mies joka määrää ne raja- arvot henkilökohtaisesti.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.2.2013 klo 17:07:14 Niin jarrujen testaushan on se vakio juttu,mikä unhtui ja siinähän taas kerram mittarit kertoo toduuden,johon ei katsastajalla ole paljon osaa lopputuloksen kannalta.

JANHONEN MATTI 09.02.2013 15:48

Suomessa katsastus on pitkälti kahden kauppa. Näiden kahden firman markkinaosuus on n. 70 % A-katsastus on englantilaisen sijoitusyhtiö Bridgeport Capitalin omistama yhtiö joka omistaa myös kuljettajatajatutkintoja vastaanottavan Ajovarma Oy:n Toinen suuri on K-1 katsastus jonka omistaa espanjalainen Applus sijoitusyhtiö

Jos ovat kovia katsastamaan niin vielä parempia ovat verosuunnittelussa. Vuonna 2011 A-katsastuksen liikevaihto oli 72 miljoonaa josta voittoa jäi 11,6 miljoonaa mutta maksoivat veroja Suomeen vain 94 euroa. Hyvin kannattava A-katsastuksen sisarfirma Ajovarma Oy maksoi veroja Suomeen v. 2011 yhteensä 523 euroa.
Samaan aikaan kuljettajatutkintojen hinnat nousi erittäin jyrkästi.

Tuotot siirrettään konserniavustuksiana tai korkoina veroparatiiseihin missä on halvempi tai suorastaan olematon verokanta.

.

HALINEN HARRI 09.02.2013 20:10

Tuollaistahan se on kun poliittisin päätöksin virkamiehet valmistelevat ja poliitikot päättävät valtion omistamien oikeuksien tai yritysten myynnin joko ulos maasta tai toimivalle johdolle. Nyt jäi rahaa (veroja) toiminnasta kuten Matti mainitsi . Aiemmin jäi kun toiminta oli byrokraattista sentään huomattavasti enemmän. (Hyvä byrokratius!) Säästettiinhän investoinnit joita "vanhoille" asemille piti tehdä autojen kehityttyä pois jakoavainasteelta. Ei noille veijareille pitäisi antaa talousasioita hoidettavaksi ja kuitenkin he tekevät yksisilmäisesti päivittäin talouspäätöksiä.

JANHONEN MATTI 09.02.2013 20:36

Sanos muuta Harri. Kun noita eläkerahastojen miljardeja on aina muuta miljardi likviidinä niin mikseivät ostaneet katsastusbisnestä pois kuleksimasta. Takuuvarma tulonlähde. Olisi saanut kaksinumeroisen sijoitustuoton sijoitetulle pääomalle.

Mikä heveletti siinä on, että ulkomainen raha tulee tänne napsii suomalaisten nenän edestä parhaat sijoituskohteet ja vievät tuotot maasta ilman verotusta. Ei tähän ole kun yksi selitys - järkeä kyllä olisi kun sen saisi juoksemaan.

HAARAKANGAS ALLAN 10.02.2013 08:57

Konsulit. " Kaukana pohjoisessa lumien ja metsien keskellä asuu sinisilmäinen, pieni, nöyrä ja työteliäs, mutta hieman yksinkertainen kansa..... " sanoo puosu ystäväni aina kun tulee rahasta puhe.

Allu vaari

HJELM ARTO-VEIKKO 10.02.2013 09:34

Poliittinen paine on ostaa rahareikä-telakka. Mitä jos ostettaisiin sähköverkko,siinä taitaa olla se huono puoli ettei se työllistä virolaisia ja puolalaisia ja mikä huonointa Suomen paras vienti tuote verottamaton raha vähenisi.

t Jelmi

KOISTINEN TOIVO 10.02.2013 10:05

Eduskunnan kyselyssä, politikot laidasta laitaan aikoivat hulestuneena seurata forttumin toimia sähköveron myynnissä. Näytää olevan muotia myydä suomen kansallis omaisuus pörssiyhtiöille. Taannoin oli salaisessa valmistelussa metsähallituksen omaisuus muuttaa osakeyhtiöksi, joka toteutuu jossain vaiheessa. Sitten haikaillaan ostaa takaisin kalliilla tappiollisia yrityksiä työllisyyden nimissä. Mitenkähän päin herra kekkonen makaa suuren kiven alla. Toivopoika

JANHONEN MATTI 10.02.2013 10:43

Järjen köyhyyttää tämä on, ei mitään muuta. Tässä valmistellaan masiivista tulevaisuuden tulojen siirtoa kansalta bisnessmiehille, ihan samaan tapaan kun tuossa katsastusjutussa. Fortum ilmoittaa myyvänsä kun saa sähköverkostaan vain 8 % tuoton sijoitetulle pääomalle. Tuoton joka kaksinkertaistaa omistuksen arvon 9 vuodessa. Ja sekään ei näille suoneniskijöille riitä!

Tässä asiassa on kyllä toinenkin puoli. Saman omistajan hallussa on suuria alueita maasta siten, että sähkön tuotanto, jakeluverkko on yksissä ja samoissa käsissä. Nämä kytkennät pitää purkaa.

Mutta luottakaa siihen, että valtion omistajaohjausministeriksi on aina ja kaikkina aikoina valikoitunut hallitusneuvottelujen pitkinä öinä järjenjuoksun jättiläisiä, jotka ovat osanneet myydä yhteiskunnan omaisuutta alle markkinarvon tulevat tuotot samalla unohtaen. Ja aina heidät on tästä syystä palkittu hyvällä viralla tai johtajan vakanssilla.

Suomessa jos missä pätee tämä vanha sääntö; Jos hallitusneuvottelut antaa jollekin rivikansanedustajalle ministerin postin niin kyllä se sama porukka antaa järjenkin sen postin hoitamiseen. Tämä vaan todistaa, että ihmeiden aika ei ole ohi, kun nouta yhdessä yössä viisastumisia tapahtuu alvariinsa hallituksen nimittämisen jälkeen.

HALINEN HARRI 10.02.2013 12:02

Niiltä osin kun mahdollista tulisi hoitaa määräykset siten, että esim 70 % Suomessa tehdystä tuotosta tulisi sijoittaa omistajasta riippumatta ko. yrityksen kehittämiseen tai muuhun työllisyyttä tai kilpailukykyä edistävästi Suomessa. Mutta EU:ssa on nämä määräykset ja sopimukset jotka turvaavat esimerkiksi tuon verokikkailun. Olen sitä mieltä että kyllä korkeintaan 30 %:n verotettava tuotto tulisi riittää, onhan tuollainen tuotto jo euroopanlaajuisestikin hyvää tasoa. Suomalaisten PKS-yritysten tuotto ei yllä keskimäärin edes puoleen tuosta. Konsernien sisäiset tuet tai ostopalvelut tulisi rajoittaa mahdollisimman pieniin esim määrättyyn prosenttiin liikevaihdosta.

KOISTINEN TOIVO 10.02.2013 12:07

Veit Matti jalat suusta. Hyvä esimerkki oli Norjalais sijoittajille myyty Suomen. jopa ainutlaatuiset lannote kaivokset, ja koko tuotanto. Tunnetuin seurauksin. Toivopoika

LAUKKANEN MAURI 16.02.2013 17:55

Siis kävin perjantaina uusinta katsastuksessa se jarru-palojen hylkäyksen vuoksi. Minulla oli Autotalo Laakosen lasku ja työ-selitys mukana jossa oli mainita ko,ajoneuvon takajarrupalojen vaihdosta ja oletin että se on riittävä todiste että ajokki hyväksytään,mutta se nuuskitiin ja ja testattiin jarrut penkissä taas uudelleen ennen kuin kuin hyväksyttiin.

Uusintakatsastuksen hinta oli 26€ ,eli ei paha maksu.Hylkäysperuste oli uusi myös Autiotalo Laakosen työn-johdolle,kun keskuselin heidän kanssaan,mutta maailma muuntuu,muutuko ihminen;kysyy m laukkanen.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2013 klo 18:01:09 Tähän VW Transporteriin loppui laukkasen VW-elämä,vaihdoin sen Subaru Outbckiin 2l Diesel turbo/150hv/vääntö on hyvä.

Myös kulkee kuin juna,yhtä vakaasti ja mitä liukkaampaa on sen helpompi sillä on ajaa ja valoista lähtee vaikka on kitkat eli mahtava auto japanilaiseksi!.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2013 klo 18:06:10 Tuossa Subaru mainos; http://www.subaru.fi/lineup/outback/overview

SALONEN MARKKU 16.02.2013 21:23

Onneksi olkoon Mauri. Minullakin oli kaksi subarua, ensimmäinen ja viimeinen. Se boxeri.....

LAUKKANEN MAURI 17.02.2013 08:25

Varmaan totta,mutta lukee tämänkin palsta juttuja tuntuu siltä että ei edes rautakanki kestä ,se vaihdetaan takuuseen.

Miksi? minulla on sellainen olettamus että esim,autojen kohdalla moni vika on itseaiheutettu eli käyttäjän vika.

Minulla on ollut eri merkkisiä autoja enkä voi niitä haukkua tai kehua,kaikki ovat toimineet toisaalta joitakin vikojakin on ollut.

Esim,eukon 308 pösössä moottorin häiriövalo kummittelee,siihenkin on aina selitys löytynyt kun on tuo vianhaku laite käytössä.

Mutta se on varmaa että tämän päivän autoissa on jo tekniikkaa paljon,ollaan paljon korjaamoiden armoilla,kun ei niille matti meikäläinen mitään mahda jos hankala vika tulee,vaikka ois se diagnoosi laatikko,kuten minulla on.

KOISTINEN TOIVO 17.02.2013 09:07

minkälainen diaknoosi laatikko sulla on, mistä, paljon makso? Toivopoika

SALONEN MARKKU 17.02.2013 10:06

Kytketään auton testeripistorasiaan ja koneen kaikki arvot saa näkymään kännykässä(siis aivan kaikki). Voi tilata netistä alkaen 30e. On ihan hyvä peli, sillä voi kuitata myös vikakoodit pois. Tossa kesällä kaverin 2.0hdi katottiin.

Sellaistako Martti tarkoitit?

Käyttäjän lisäys viestiin 17.2.2013 klo 10:07:55 Siis, tänä päivänä autoille voi itse tehdä taas paljonkin, jo tien päällä.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.2.2013 klo 10:18:45 http://www.nettivaraosa.com/tyokalut/1247135

Tossa yksi testeri malliksi. On ne nykyään pieniä, vai mitä? aiemmin vedettiin pyörillä kulkevaa masiinaa, ja nyt se on tuollainen. Ei muutakuin karavaanarit opiskelemaan tekniikkaa....

SAVOLAINEN TOIVO 17.02.2013 10:13

Hyvä Matti että toit esille nuo omistukset.Olin juuri itse aloittamassa lähettää

terveisiä lajiystäville,että kiertäkää kaukaa nämä asemat ja käyttäkää yksityisilla

Suomalaisilla asemilla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.