Voiko samassa lämmitysjärjestelmässä olla kuparia ja alumiinia?

LEHMUS SAULI 05.02.2013 23:13

olisi tarkoitus laittaa asuntoauton etuosaan vesilämmitteinen matto, joka on tehty kumiletkusta, mutta T-liitokset on kuparia. Onko tuolla vaikutusta muun Alden kestävyyteen?

SALONEN MARKKU 05.02.2013 23:31

Mitenkä se alden pannun juttu päättyi. Menikö takuuseen?

Käyttäjän lisäys viestiin 5.2.2013 klo 23:35:35 Kupari ja alumiini korrodoituvat keskenään. Sinulla ne tulevat kuitenkin toisistaan irti. En kuitenkaan laittaisi...

LEHMUS SAULI 05.02.2013 23:43

Se Alden takuujuttu aivan kesken... Olin lomalla tuossa viikon välillä.

Juu siis nestehän siinä on välissä ja eipä kai se metallia siirrä... eihän?

Pitänee tuota vielä selvittää kuitenkin. Tosin auton lämmitys/jäähdytysjärjestelmissä käsittääkseni on aika montaa metallia?

SALONEN MARKKU 05.02.2013 23:49

Näinhän se on , mutta tuo alumiini on ongelmallinen.

AHONEN KAI 06.02.2013 01:21

Ennen kuin taas lähtee laukalle, aloittajan tapauksessa ne eri metallit on eri päissä autoa (tai minä tiedä missä se pannu on) ja eivät myöskään ole kosketuksissa toisiinsa, eikä näin ollen synny myöskään galvaanista korroosiota.

LEHMUS SAULI 06.02.2013 10:19

Ei noista kuparisista T-liittimistä olisi matkaa kuin kymmeniä senttejä alumiiniseen pannuun, mutta onhan välissä kuitenkin kumiletkua ja glykoolia.

Miksi tätä aloin epäileen johtui siitä että karavaani-huollon kaveri tuota alkoi miettiin, koska joskus on ollut suositus ettei kuparia ja alumiinia olisi samassa järjestelmässä. Ko. kaverilla on todella pitkä työura näiden kanssa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.02.2013 10:35

Galvaanista koorrosiota ei voi syntyä, mikäli aineiden välissä ei ole sähköä johtavaa nestettä, esim. vettä.

PAAVILAINEN JUSSI 08.02.2013 17:29

linja-autoissa on matkustamon lämmitys järjestelmä hoidettu kautta aikain kupari putkilla, venttiililohko joka säätää lämmityksen on valmistettu alumiinista.(nyky autoissa) myös moottorissa on paljon alumiini osia jotka on tekemisissä jäähd.nesteen kanssa. ja sama neste kiertää luonnollisesti niin moottorissa kuin lämmitysjärjestelmässäkin.

HAAPANEN TIMO 08.02.2013 19:17

Kiertääkö tosiaan sama neste? Eikös niissä käytetä lämmönvaihtimia?

@timppa

PAAVILAINEN JUSSI 08.02.2013 19:46

Aivan sama neste kiertää niin moottorissa kuin lämmitysjärjestelmässäkin.moottorin jäähd. järjestelmässä on ulosotot mistä kori valmistaja ottaa liitännät lämmitysjärjestelmään. (nimimerkillä. vuodesta 1988 leivän ansainnu linja-autojen korjaamisella)

HAAPANEN TIMO 09.02.2013 15:24

No tämä uskotaan sitten. Millaiset pumput sitä vesimäärää liikuttavat? Ilmauskin on varmaankin jotenkin ajateltu.

@timppa

SALONEN MARKKU 09.02.2013 15:44

Kuitenkin täytyy huomioida eri alumiinien seokset, valmistusmenetelmät jne. Kun puhutaan alden lämpöpattereista(alkuperäinen aihe) ja moottoreista, pitää ottaa huomioon että ovat eri alumiineja. Kun henkilöautoihin tuli alumiinivaluisia lohkoja ja kansia, jouduttiin käyttämään eri jäähdytinnesteitä kuin perinteisissä valuissa. Silumiinejahan oli jo 60 luvun vehkeissä yleisesti. Seosaineet ja valmistustavat ratkaisevat alumiinin ominaisuuden ja käyttökohteet. Alumiineissa on siis eroja.

PAAVILAINEN JUSSI 09.02.2013 16:00

Timpalle. sähköisellä kiertovesipumpulla, myös auton moottorin oma vesipumppu jaksaa kierrättää jonkun verran.. patteripiireissä on ilmausruuvit, yleensä samanlaiset kuin kotipattereissakin.

HAAPANEN TIMO 09.02.2013 16:09

Tämä selkee. Kiitos!

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.