Epätietoinen matkailuvaunuilija
STRÖMMER HEIKKI
02.02.2013 19:00
Haluaisin kysyä matkailu-autoilijoilta, voiko matkailu-autossa toinen olla sängyllä matkan aikana. No ei tietenkään kuski, vaan se jonka selkä ja jalat kipeytyvät istumisesta, eikä sen jälkeen ole kivaa kellään. Itse olemme harrastaneet vain vaunuilua, ja siellä ei kyllä voi / saa olla matkan aikana sängyllä. Uhkaa tämä meidän matkailu tyrehtyä ihan kokonaan tämän vaivan takia.
KAAKKOLAHTI TOIVO
02.02.2013 19:18
Tietääkseni asuntoautossa ei ajon aikana saa matkustaa sängyssä jossa ei ole
turvavöitä. ??
HALINEN HARRI
02.02.2013 19:29
Turvavyön käyttö vaihtelee maittain, pääosin Euroopassa käyttövelvollisuus. Ainakin aiemmin oli Autoliiton sivuilla varsin tarkat tiedot maittain eri määräyksistä ym sekä myös ohjeita. Sivuille pääsee kai karavaararitunnuksin, en ole varma kun olen myös AL:n jäsen ja menen niillä tunnuksilla.
STRÖMMER HEIKKI
02.02.2013 19:55
No noin mäkin sitä vähän ajattelin. Katselin joskus taannoin tieto-iskua, jossa ajettiin törmäyskoe henkilöautolla jonka takaikkunalle oli laitettu täysinäinen termospullo. Hidastetussa filmissä näkee kuinka termospullo lähtee kuin nato-ohjus ikkunalta, ja lentää läpi tuulilasista. Taitaisi sängyssä nukkujalle käydä vähän samaan tahtiin?
Käyttäjän lisäys viestiin 2.2.2013 klo 19:57:53
Hmm, mäkin olen myös AL:n jäsen, mut en muista tunnuksia. Finnlinesille näkyy saavan samat alennukset sitäkin kautta.
AHJOS TIMO
02.02.2013 20:07
Ainakin Suomessa se on laitonta, mutta luullakseni se ei olisi kovin vaarallista ainakaan silloin, jos sänky on pitkittäin ja jalat ovat menosuuntaan. Kiinni jäämisen riski riippuu siitä, malttaako matkustaja pysyä sängyssä myös poliisin pysäytettyä auton jostakin syystä. Tuskin poliisi tulee auton sisään katsomaan, onko sängyssä joku.
Vertaa: Ambulansseissa potilas makaa kahden turvavyön alla, mutta pää menosuuntaan. Äkkijarrutuksessa tai törmäyksessä potilas liukuu vöiden alla ja ottaa törmäysvoiman vastaan päällään, joka on seinälevyä vasten. Luultavasti matkailuautossa olisi turvallisempaa ja mukavampaa matkustaa. Ambulanssikyytien osalta puhun noin kymmenen siirtokuljetuksen kokemuksella. Ne olivat epämukavia matkoja, varsinkin töyssyissä, kaarteissa ja jarrutuksissa.
MYLLER AHTI
02.02.2013 21:31
Ei siinä ole mitään selitelyjä.Matkan aikana istutaan turvavöissä. Eikä hypitä ympäri autoa niinkin karavanohjelmassa.
SUOMI SEPPO
02.02.2013 21:34
Jos on vaihtoehtoina homman lopettaminen tai sitten makuullaan matkailu niin
olisiko vaihtoehtona niin sanottu leposide. Eiköhän se vastaa turvavyötä. Pää asia on että homma jatkuu.
Mikäli sänky on auton takaosassa niin siellähän ole turvallisempaa kun edessä sinnehän ne jääkaapit ym. sellaiset lentää niinkuin kauhukuvissa on manattu. "Lipassa" matkustus tuntuu vähän riskaabelilta.
@seppo
KNAAPI JUHA
03.02.2013 00:02
Toinen asia on, mitä voi tehdä ja toinen, mitä saa tehdä.
Hyvä keksintö voisi olla ilmapatja lattialla ja jalat edellä kun matkustaa, voisi ehkäö matkan aikanakin nukkua. En minä yllytä, kiellettyähän se on. En kyllä ole havainnut, että poliisilla tien päällä olisi tarvetta kurkistella takalattialle.
AHONEN KAI
03.02.2013 04:33
"Uhkaa tämä meidän matkailu tyrehtyä ihan kokonaan tämän vaivan takia. "
Tuparutuna Fugessa olisi saman hintaista kuin siellä kämppärin pusikossakin, putkella edes takas.
Paljon ole järkeä asustella kiinteästi koko talven minnekkään liikkumatta jossain kämppärillä alkeellisissa oloissa, jos vaihtoehtona liikkumattomuudelle olisi kivitalokämppä, molemmat maksaa saman per kuukausi, mutta voit käydä vessassa, suihkussa, tiskata, tehdä ruuat ilman mitään kommervenkkejä.
Silloin kun oma liikkuminen vähenee, jään tuparutuksi tänne.
18,3°C PdI/ GC
KOCH HANS
03.02.2013 05:02
Matkailuauto on M1 luokan henkilöauto.
Henkilöautossa kaikkienatkustajien tulee AJON aikana käyttää turvavyötä.
MUTU jutut on sitten ihan erikseen
terv.
HooKoo
MATTILA JARI
03.02.2013 06:59
Moi
Meillä on vuoden 2003 matkailuauto, siinä ei tarvitse kaikkien matkustajien käyttää turvavöita. Se on rekisteröity 6 henkilölle ja vaan etuistuimissa on turvavyöt, muut matkustajat istuvat poikittaen, kylki menosuuntaan, jotka eivät tarvitse turvavöitä niin pedissäkään kuin istuenkaan.
ISOMÄKI KAI
03.02.2013 09:32
Ja tuossa -92 mallisessa, 9:lle rekisteröidyssä Euramobilissakaan ei vöitä ole kuin etuistuimilla ja kahdelle naama menosuuntaan matkustavalle henkilölle. Loput 5, selkä tai kylki menosuuntaan matkustavat saavat kaiketi "istua" paikoillaan missä asennossa haluavat ja mahtuvat... 8)
AHJOS TIMO
03.02.2013 10:48
Jos tuossa viime perjantain onnettomuusautossa Sipoossa olisi ollut kolmas henkilö sängyssä pitkällään jalat menosuuntaan, luultavasti hän olisi selvinnyt kaikkein vähimmin vammoin ja päässyt ainoana autosta ulos omin voimin. Makuulla matkustava voisi kyllä saada tavallisissa kaarteissa yläkaapeista putoavia tavaroita päälleen ja ylipäänsä ihmisen elimistö ei ole luotu elämään makuuasennossa.
VÄLIAHDE JUSSI
03.02.2013 12:16
Meillä on monesti taka penkillä matkustajia kun,me mamman kanssa ajellaan
välillä nukkuvat siellä lukemis päälle. Autorekisteröity 6 h vuodepaikkoja 6.
Turvavöitä 2kpl
Käyttäjän lisäys viestiin 3.2.2013 klo 12:19:50
Mukava aloitus kokeneelta rekkakuskilta ja karavaanarilta,pitihän tähän nöösipojankin välttämättä ottaa osaa.
STRÖMMER HEIKKI
03.02.2013 12:22
Ahosen Kai:lle ymmärsit Kai vähän väärin. Juu ei tykätä kökötellä samassa paikassa, ei edes kivitalokämpässä. Tykätään nähdä eri paikkoja silloin tällöin, kerran vuodessa, tai kerran parissa vuodessa. Mut se matkustus, siis se autossa istuminen ottaa vaimon selän päälle, ja jalat puutuu, vaikka kuinka olisi ortopedia istuin.Kumpikaan ei tykätä pitkistä laivamatkoista. Noh sen mukaan siis kannattaisi mennä Linkillä Ruotsiin jne. Siinä tulee sit loman aluksi ja lopuksi pitkiä siirtymätaipaleita, Ruotsin,Tanskan ja Saksan läpi, joiden aikana ei haluta tehdä muuta kuin käydä Saksassa kaupassa. Mut jos selkä ei kestä kuin 200 - 300 km / vrk, loma hupenee siihen siirtymiseen. Noh olenpa kehdannut jopa ehdottaa emolle, jospa hän tulisi lenskarilla esim. Zagrebiin ja mä parissa päivässä vetäisin yhdistelmämme sinne, mua kun näin rekkakuskina ei se ajaminen haittaa, edes vaunun kanssa. Sitä kun tulee tehtyä työnkin puolesta koko-ajan. Niinpä sitten ajattelin mielummin kysäistä, kuin ostaa matkailuautoa ja kokeilla, voisiko emo matkustaa siirtymätaipaleet selällään matkailuautossa, kun vaunun kans niin ei voi tehdä.
Käyttäjän lisäys viestiin 3.2.2013 klo 12:32:31
Olen tainnut itsekin tulla vanhaksi kun nyt kysyn ensiksi. Ennen aina kokeilin, enkä kysynyt keltään mitään.
HALTTUNEN TEUVO
03.02.2013 12:29
"Ambulansseissa potilas makaa kahden turvavyön alla, mutta pää menosuuntaan. Äkkijarrutuksessa tai törmäyksessä potilas liukuu vöiden alla ja ottaa törmäysvoiman vastaan päällään, joka on seinälevyä vasten."
Voiskohan matkailuautoon laittaa yhtä turvattomat turvavyöt ja saada katsastuksen hyväksynnän? Jollakin vammais- tai invalidijärjestöllä voisi olla lisätietoja. Pakettiautoja varustetaan erilaisiin tarpeisiin sopivaksi. Löytyneekö vinkkejä siltä suunnalta.
SUORTTI ANSSI
03.02.2013 12:31
Voihan tuota spekuloida. Kaikki kuitenkin riippuu pysähdyksen nopeudesta ja siitä, missä asennossa ja paikassa makailee. Tuossa tapauksessa mahdollisesti se kolmas olisi tullut hienosti tuulilasin kautta pihalle. Eli ei olisi omin voimin vaan G-voimien ansiosta. G-voimaa ei kannata väheksyä.
Tuolla sängyllä makailuhan on oma valinta ja tietyin ehdoin mahdollista (kuten edellä mainittu). Onnettomuuteen joutuminen on kuitenkin melko pieni todennäköisyys ja jos sen riskin ottaa niin eikun makaamaan.
Ja jos poliisia pelkää, niin kuinka moni on joutunut oikeasti ratsiaan niin, että auto tarkastetaan? Edelleenkin riski pieni.
STRÖMMER HEIKKI
03.02.2013 12:37
Suortin Anssille. Puhut viisaita sanoja. Tuskimpa sitä tulisi lähdettyä mihinkään, jos aina olettaisi että luultavasti tulee onnettomuus, että kyllä sitä luultavasti ajaa ainakin ojaan jos kolaria ei nyt satukkaan,tällä reissulla.
JANHONEN MATTI
03.02.2013 13:16
Voi sen turvavyön käyttämättä jättämisen laillistaakin lääkärintodistuksella.
Laki antaa siihen mahdollisuuden terveydellisillä syillä.
Direktiivin mukaan annettu vapaus (kirjallinen) pätee myös muissa maissa.
Norjasta en tiedä kun ei ole EU-maa.
STRÖMMER HEIKKI
03.02.2013 13:16
Ahjoksen Timolle. Sanovat viisaat tohtorit, että istuma-asento on luonnoton ihmiselle, kukaan ei kuitenkaan ole käsittääkseni puhunut että makuu-asento olisi luonnoton. Vai miten itse nukkuisit luonnollisessa asennossa, jos et makuullasi?
HÄKLI HANNU
03.02.2013 13:44
Minulla rekisteröity 8:lle. Turvavyöt ohjaamossa kahdelle ja asunto-osassa kahdelle joilla on katse menosuuntaan, toiset kaksi selkä menosuuntaan ja loput sohvalla sivuttain ajosuuntaan ilman vöitä.
STRÖMMER HEIKKI
03.02.2013 13:53
Kiitoksia vastauksistanne! Ehkäpä aluksi vuokraan matkailuauton, ja käydään kokeilemassa miltä tuntuu selällään matkustaminen. Toisaalta eipä kyllä uskaltanut olla rekassakaan selällään matkan aikana, kun joskus vuosia sitten sain houkuteltua mukaan. Piti jäädä tauolle kun repsikka ei jaksanut istua, arvatkaa ottiko pannuun?
KOSKINEN OLLI
03.02.2013 17:53
Eikös esim. pitkänmatkan busseissa istuskella pytyllä matkan aikana ihan yleisesti, vai pysähtyykö bussi jokaisen matkustajan pyhän toimituksen ajaksi?
VALORANTA JUHA
03.02.2013 19:07
Heikki,hommaa hyvä patja sänkyyn,kova tai pehmeä niin vaimosi takuulla pystyy olemaan makuullaan matkan aikana,niin myös vaimoni tekee selkä vaivainen hänkin.Yksi asia saattaa olla matkapahoinvointi ainakin selällään matkustettaessa.Hyvin on nukuttu pitkiltä keikoilta palatessa ambulanssin paareilla.Ei oo pienet eikä suuretkaan heitot häirinny.Kerran oli poliisikin paluumatkalla pötköllään ja hyvän krtoi matkan olleen.
AHJOS TIMO
04.02.2013 16:54
Anssi Suortille: Tasaisen maan nokkakolarisssa tuossa nimenomaisessa autossa sängyssä makaava törmäisi jalat edellä ensin noin 10 mm vanerista tehtyyn sängyn päätyyn, jonka toisella puolella on tukeva metallikehys. Sen toisella puolella on sohvan selkänoja kiinni kahdella turvavyöllä. Niistä pitäisi ensin mennä läpi, jonka jälkeen edessä olisi vielä kuljettajan istuin ja siinä kuljettaja turvavöissään - Tuulilasista voisi ehkä entää ulos, jos auto putoaisi rotkoon.
AHJOS TIMO
04.02.2013 17:03
Heikki Strömmer kirjoitti: "Ahjoksen Timolle. Sanovat viisaat tohtorit, että istuma-asento on luonnoton ihmiselle, kukaan ei kuitenkaan ole käsittääkseni puhunut että makuu-asento olisi luonnoton. Vai miten itse nukkuisit luonnollisessa asennossa, jos et makuullasi?"
Kyllä minulle nimenomaan lääkäri sanoi vuodepootilaana ollessani, että ihmistä ei ole luotu elämään makuuasennossa. Ihmisessä on paljon sellaisia rakenteita, jotka tukevat ja edellyttävät pystyasennossa olemista. Ne rapistuvat nopeasti, jos on päivätkin makuuasennossa.
HAAPANEN TIMO
04.02.2013 18:40
Mun ajatuksilla se sängyssä jalat edellä makaava törmää ensin jaloillaan siihen sängynpäätyyn ja sen jälkeen, koska energiaa vielä on, lähtee painavampi ylävartalo nousemaan ja siirtymään edelle. Lopputuloksena sukellus pää edellä tuulilasista ulos.
@timppa
AHONEN KAI
04.02.2013 19:29
"Niinpä sitten ajattelin mielummin kysäistä, kuin ostaa matkailuautoa ja kokeilla, voisiko emo matkustaa siirtymätaipaleet selällään matkailuautossa, kun vaunun kans niin ei voi tehdä."
No meillä saa autossa tuvan puolelle rikattua punkan poikittain, ja usein ollaan lähdetty matkaan vaimon yövuoron jälkeen, hän on levyttänyt usein siinä muutaman tunnin, verhot kiinni pimeässä, pintakaasulla enempää driftailematta, laillista tai nou, toimii meillä.
Nuo kauhukuvat jostain törmäämisistä ja tuulilasin läpi lentämisistä kuulunee rutujuttuihin, minusta
HAAPANEN TIMO
04.02.2013 19:59
Fysiikan lakijuttuja ne lentämiset on, jos kolaroidaan.
Mies ja lapsi takalasista, aivan samoin lähtee etulasista:
http://www.youtube.com/watch?v=QwkJKEHw1L4
@timppa
AHONEN KAI
04.02.2013 20:18
Timppa,
Miten monta Strömmeriä noin vaikkapa sadan vuoden periodilla on lentänyt / tulee lentämään ikkunasta taivaan tuuliin oman arviosi mukaan fysiikanlaillisesti?
Ja lentää sitten vaikka Ahosia, pappi saa kahvia juodakseen, täytyy lopettaa tuo ns. "luu ulkona"-ajelu näin talviaikaan, ettei varise pihalle ;))
rutujuttuja nuo kauhukuvat
HAAPANEN TIMO
04.02.2013 20:40
KOSKINEN OLLI
04.02.2013 22:59
Mutta jos tuleekin hirvi tuulilasista pelkääjän paikalle, niin sitten pelkääjän on turvallisempaa olla takavuoteella.
Pornaistentien kolarissakaan takamatkustajan istuimella ei niin kovin turvallista olisi ollut istuskella.
JYLHÄ HANNU
05.02.2013 10:24
Tämmönen löyty netistä:
"kuusikymmenkiloinen aiheuttaa
jo 20 km/h nopeudessa
tapahtuvassa etupäätörmäyksessä
400 kg kuormituksen...Törmäys kiinteään esteeseen
esimerkiksi 50 km/h nopeudella
vastaa pudotusta keula edellä
maahan kolmekerroksisen ta-
lon katolta. Jos törmäysnopeus
kasvaa kaksinkertaiseksi,
törmäysvoima kasvavaa noin
nelinkertaiseksi."
Eli 80 km/h ja se kuusikymmenkiloinen lähtee eteenpäin 6400 kg painoisena jos oikein räknäsin. 100 km/h vastaa pudotusta kymmenennestä kerroksesta.Tarttee vissiin laittaa siihen vaneriin lisää paksuutta.
NYYSSÖNEN KAJ
05.02.2013 10:56
Sänky joka ei kestä ajonaikaista käyttöä merkitään rekisteriotteeseen että ei täytä vaatimuksia. Vaatimukset kohdistuu sängyn pohjan ja etusenän rakenteeseen.
Asuntoautolla on samat kolarikestävyysvaatimukset kuin asuntovaunulla eli ei mitään. Ainoa vaatimus on että runkopalkin pitää olla mitoiltaan vähintään 30x30x2 mm3.
Henkilö- paketti-, kuorma- ja Linja-autoille on vaatimukset kolarikestävyydestä.
KUJANPÄÄ MARKKU
05.02.2013 13:45
Pelaaminen liikenteessä varman päälle on aika usein liian kallista yhteiskunnalle käytännössä. Siksi asetukset ja lait on säädetty sinne hiinä ja hiinä tasolle, kipurajan vielä siedettävälle kynnykselle.
Riskejä ottaa lainsäätäjä kun tietää, että 'tälle' tasolle asetettu pykälä on jonkunlainen kompromissi jostain kokonaisuudesta jolla hyväksytään tietty määrä kuolemantapauksia.
Riskejä ottaa tavallinen ratinvääntäjä aina astuessaan puikkohin ja arvioidessaan/soveltaessaan liikennettä omalta kohdaltaan näkemyksensä mukaan. Riskin ottoon lompakon kannalta yllyttävät joskus älyttömiltä tuntuvat määräykset.
Lainsäätäjän tehtävä ei ole helppo. Paljon on niinsanottua 'harmaata aluetta' johon on vaikea vetää selkeää viivaa.
AHJOS TIMO
05.02.2013 14:06
Hannu Jylhä kirjoitti: "Eli 80 km/h ja se kuusikymmenkiloinen lähtee eteenpäin 6400 kg painoisena jos oikein räknäsin. 100 km/h vastaa pudotusta kymmenennestä kerroksesta.Tarttee vissiin laittaa siihen vaneriin lisää paksuutta.
"
Kyllä kyllä, mutta sitä lähtönopeutta hidastaa, jos edestä on jo esim. 3 metriä omaa autoa mennyt törmäyksessä lyttyyn. Jotenkin vaan intuitiivisesti tuntuu siltä, että olisi turvallisempaa olla sen lyttyyn menneen etuosan takana kuin sisällä.
VALTONEN MARTTI
05.02.2013 15:40
Anteeksi jo etukäteen tämä brutaali kommenttini, mutta jos sivuvaunumoottoripyöräilijät pähkäilisivät asioita tuohon tapaan olisi koko mp-harrastus niiltä osin kuopattu aikaa sitten:-))
Jatketaan asiasta...
JYLHÄ HANNU
05.02.2013 21:42
Samanlailla se nokka menee luttuun siinä vapaassa pudotuksessakin. En haluaisi olla silloin takana ilman turvavöitä... enkä kyllä edessä vöissäkään. Veikkaampa, että painoindeksi paukahtaa kuiteski punaselle. Enkä tällä tarkoita etteikö joku siellä takana vois ollakin. Minäkin olen kova poika hakkaamaan nauloja vaikka välillä tulee napautettua peukaloonkin. Silti otan sen riskin :). Jos äitee menee taakse pötkölleen pitää kuskin olla vaan paljon tarkempana; paras laittaa sanomalehti pois lopettaa parranajo.
Sitikka rules
HIETAVUORI JUHA
06.02.2013 08:34
Tuossa varhemmin kun ajettiin pohjoiseen rahtia kahteen mieheen, niin kyllä siellä makuuhytissä joutui nukkumaan aika paljon ajon aikana. Ja siellä takana oli vähän enemmän tavaraa kun näissä matkailuvehkeissä . Eikä pelottanut ollenkaan. Muutamissa autoissa oli sellainen verkko petin laidalla estämässä putoamista lattialle ,jos ajo kaveri jarrutteli liian äkäisesti . Eikö tämä ole Heikillekin tuttua puuhaa ?
STRÖMMER HEIKKI
09.02.2013 20:54
Ja edelleen Ahjoksen Timolle. Se on nyt kai "vähän" eri asia, jos joku makaa 24 / 7 viikko, tai kuukausikaupalla, tai me jotka kerran vuodessa tai kerran parissa vuodessa teemme kuukauden matkan johonkin Eurooppaan, silloinkaan ei toinen kokoajan vain makaa, mutta ehkä osan ajomatkasta, 6 - 8h vuorokaudessa nukkumisen lisäksi. Mielestäni se on ihan pikkaisen eri asia kuin jos elää selällään kokoajan,vai onko?
STRÖMMER HEIKKI
09.02.2013 21:04
Hietavuoren Juhalle. No henkilökohtaisesti en koskaan enkä mihinkään päin, ole ajanut kahteen pekkaan, siis jonkun kans kimpassa samalla autolla. Ilmeisesti kukaan ei ole suostunut tulemaan samaan hyttiin kanssani. Vuosia olen jo ajanut xl loope rottelolla, jossa on yläsänky kamoja varten, ja se mainitsemasi verkko sängyn etureunassa putoamista estämässä. Sanovat ilkeämieliset kolleegat, että mulla pitää olla xl-hytti jotta egonikin mahtuu sisälle.
HIETAVUORI JUHA
09.02.2013 22:23
Heikille
Hyvä näin . Ei se mitään mukavaa hommaa ollutkaan . Joskus joutui herättelemään hyvä unisempia ja vihaisia työ tovereita oven raosta harjan varrella tökkimällä . Ja aina nuorempi kuljettaja sai turpiinsa ,jos ei ehtinyt juosta karkuun . " Ja tämä tarina on tosi ."
Vanhempi rekkamies nykyään ..
Käyttäjän lisäys viestiin 9.2.2013 klo 22:26:42
Onneksi on nykyään ollut omat kamppeet , ei ole tarvinnut toisten kanssa painia .
VÄLIAHDE JUSSI
10.02.2013 01:06
Tuohon Nyyssösen Kaitsun puheen vuoroon vielä lisäisin että,rauta pitää olla
vielä tuotetukin siihen tarkoitukseen,näin lyhyesti sanottuna.
YLINIEMI SEPPO
10.02.2013 09:36
Rahtarihomma ois varmaan paljon mielenkiintoisaampaa jos ajokaverin ois
"tällänen tyttö".
http://www.youtube.com/watch?v=7zdG_PUcozk
HIETAVUORI JUHA
10.02.2013 10:36
Joo kyllä . Mutta mitähän oma rouva tykkäisi . ..........
STRÖMMER HEIKKI
10.02.2013 13:20
Tyttöparka, näyttää potevan pahanlaatuista keuhkolaajentumaa.
KNAAPI JUHA
10.02.2013 16:23
Ammattilaisen elkeet; osaa katsella peilit !
LAUKKANEN MAURI
10.02.2013 17:28
Kusko häkin pyörälle ennen lähtöä,vai kuinka se menee?.
VÄLIAHDE JUSSI
10.02.2013 19:27
Ei pääse mihinkään siitä etteikö tämä aloitus naurattaisi.
AHJOS TIMO
10.02.2013 20:43
Urakkanuppi vasemmassa kädessä!
VÄLIAHDE JUSSI
10.02.2013 22:43