As,autojen/vaunujen ilmanvaihto

LAUKKANEN MAURI 28.01.2013 08:51

Kun tuolla tarvikkeet osiolla juttu lipsahti ilman vaihtoon.joka on erittäin mielenkiintoinen asia,ainakin minusta kun olen tavallaan alan miehiä,niin väännetään kättä täällä.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2013 klo 09:09:13 Kun olen joskus mitannut ja opiskellut ko.asioita ja vieläpä säätänytkin ilmoja,niin kuka teistä arvon herroista kuinka ne as,auton/vaunun ilmamäärät mitataan?. Ja millä lämpö-tilalla,kun se ilmamäärä perustuu kokonaan siihen lämpötila eroon!. On helppoa kopioida erilaisia dokumentteja ja määräyksiä ja olettaa että asiat on niin kuin siellä määräyksissä lukee mutta mikä on se totuus vai onko kaikki vain teoreettisia arvoja vailla todellisuuden pohjaa?.

LEIVO JUKKA 28.01.2013 09:59

Annelle niistä ikkunoiden peittämisistä, voi peittää ne pienet reijät auttaa sisäilmankiertämistä, jos sinulla on pimennysverhot kiinni, niin ikkunat ei pitäisi huurtua.

NYYSSÖNEN KAJ 28.01.2013 10:02

Niinpä niin Mauri sinä asut villissä Pohjolassa jossa lait, asetukset ja määräykset ovat tarkoitetut vain viihdyttämään ihmisiä ja rohkeat taplaa tyylillään.

Minun kokemus on että vuonna 2000 Auktorisiutu kaasutarkastaja mittasi että aukkoni olivat määräyksen mukaiset. Hän hylkäsi ne 50 aukoa jotka olivat kattokanavatuuletuskanavassa koska ne pystyi sulkemaan. Hänen vaatimuksesta tehtiin suora hormi katolla halk 150mm ja rappisten juureen kaksi halk. 90mm ilmanvaihtoputkea.

Kysymys on suhtautuuko tarkastaja leväperäisesti autoa näkemättä hyväksymisprosessiin.

Minulla oli kysymyksessä Linja-auton muuttaminen matkailuautoksi vuonna 2000.

Kaasutarkastaja oli Wilhtom Ot edustaja

NOUSIAINEN ASKO 28.01.2013 10:18

Adriassa on tuloilma rappujen . rapun alla ja sitä ei saa tukkia tai sulkea . oli kylläkin suljettu jollakin paksulla pahvila , joka on tietenkin laitonta. Avattuani tukoksen ilmanvaihto parani huomattavasti ja ilma raikastui. Auto on 2003 vuotinen puoli-indegroitu.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2013 klo 10:36:53 Niin auto oli käytettynä ostettu ja oli peitetty nin ettei sitä huomannut ritilän takaa ,eikä sen kummempaa . Oli tietenkin tehty koska pakasilla kay veto oven kohdala tuloilman kohdalla , vai onko se korvausilmaa..

Käyttäjän lisäys viestiin 30.1.2013 klo 14:54:04 Yksi syy miksi näitä korvausilma venttilejä tukitaan on ehkä puheet kaasutksista ja ryöstöistä joillakin aineilla , eipä ole onneksi koemusta onneksi.. Mielestäni ongelma on vielä suurempi kun ei ole yöpymiseen vartioituja paikkoja.

KNAAPI JUHA 28.01.2013 10:22

Teitä on sitten Mauri kaksi, jotka "säät ja ilmat säätää" ;-)

LAUKKANEN MAURI 28.01.2013 10:58

Nyyssönen: Niinpä niin mitaatiiko ilman määrät?. Eli tuossakin tapauksessa tehtiin virhe,kun se ilmanvirtaus perustuu lämpötila eroon eli aikojen koot oli mielivaltaisin,ne ei voi perustua muuhun kuin oletukseen että sillä aukon mitoilla se ilma virtaa ja virtaavan se jos on lämpötila eroa.

Jos lämpötila ero on +/- nolla,virtausta ei tapahdu,oli ne aukot mitä tahansa jos ilmaa ei koneellisesti siirretä.

Minusta tuokin on fysiikan laki,perus asioita jotka jokaisen pitäisi ymmärtää eikä levitellä taulukoita ja säädöksiä että kyllä se toimii,kun säädöksistä niin lukee.

Siis tämäkin asia ei ole niin musta-valkoinen kuten säädökset ja asetukset olettaa,kun ymmärtää perusasiat ilmanvaihdosta.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2013 klo 11:06:13 Ei tarvitse yhtään ihmetellä miksi tehdään ns,hometaloja kun ei edes osata tulkita ja tehdä säädöksiä As,autojen/vaunujen ilmanmäärän asetuksista.

Ehkä sitä osataan käyttää jotain ohjelmaa joka laskee arvoja ja antaa lukuja,mutta jos ohjelman käyttäjä ei ymmärrä mitä tekee lopputulos voi olla mitä vaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2013 klo 11:14:54 Tulee mielee ne vanhat keskustelut,oliko 2006 ,tai jotain sinne päin ,kun keskusteltiin samasta asiasta ja silloin totetesin saman ongelman ja tarkoitus oli kun silloisessa As,autossa oli se Truma 6000 ilmalämmiys ett muuttaisin sitä että se ottaisi raitista ilmaa kierto-ilman sijaan,mutta sekin jäi vain ajatukseksi.

Ko,muutoksella olis taattu se ilman vaihtuvuus lämpötila eroista huolimatta,mutta se jäi ajatukseksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.1.2013 klo 11:59:13 Painovoimaisen ilmanvaihdon luotettava mittaaminen onnistuu yleensä vain merkkiainemenetelmän avulla, koska vuotoilmavirtoja ei muuten pystytä ottamaan huomioon,eli vaikeeksi menee tuo mittaus homma.

JANHONEN MATTI 28.01.2013 11:14

En rupea tästä asiasta Maurin kanssa vääntämään, ei ole alaani.

Ihmisillä on usein huoli ilman riittävyydestä ja eritoten karavaanareilla. Ihminen tarvitse n. 15.000 litraa vuorokaudessa ilmaa veren hapettamiseen ja hiilidioksidin poistamiseen keuhkoista. Kahden ihmisen autokunta tarvitsee töllöin 30 m3/vrk. Kun 7 m pitkän m-auton sisätilavuus on luokkaa 30 m3 niin kahden ihmisen vuorokautinen hapentarve on auton sisätilan hapessa, noin teoriassa.

Siksipä kysynkin sinulta, että mihin niitä suuria poistoventtiileitä tarvitaan ja aiheuttaako ylisuuren poistoventtiilit yhdessä sisä/ulkoilman lämpötilaeron kanssa automaattisesti suuren korvausilmatarpeen ja mitä kylmä korvausilma taas aiheutta ajoneuvon lämmitystarpeelle ja vedontunteelle.

KNAAPI JUHA 28.01.2013 11:20

Herran pieksut tätäkin fysikaalista teoriaviisautta ja kauhukuvien maalailua.

Oliskos ihmiskunnan historiassa esitettävänä esimerkkiä matkailuautoon/vaunuun ilmanpuutteeseen kuolleista ihmisistä?

LAUKKANEN MAURI 28.01.2013 11:25

Olipa hyvää tietoa,noin se jotenkin menee,kun olen tutkinut tämän ja edellisen as,auton ilmanvaihdon ratkaisuja,niin kyllä ne tuloilla-aukot on minimoitu ,varmaan sen vedontunteen takia.

Jos nuo Matin mainitsemat ilmanmäärät pitää paikkansa ,silloin ymmärtää miksi näin on.

Minä en työssäni tarvitse kuin Sumomen rakennus määräykset ,D2 taitaa olla se raamattu jonka mukaan meillä rakennetaan iv- laitteet ja astellaan ilman määrät.

Ja mitä tulee ilmanmääriin ja vaihtuvuuteen minusta As,autoissa ja vaunuissa tulisi olla ne samalla tavalla hekilö luvun mukaan.

TOIVONEN MARTTI 28.01.2013 12:18

" tarkoitus oli kun silloisessa As,autossa oli se Truma 6000 ilmalämmiys ett muuttaisin sitä että se ottaisi raitista ilmaa kierto-ilman sijaan,mutta sekin jäi vain ajatukseksi. Ko,muutoksella olis taattu se ilman vaihtuvuus lämpötila eroista huolimatta,mutta se jäi ajatukseksi."

Seuraavalla juoksulenkillä voisit Maukka miettiä tätäkin ajatuskuviotasi. "Taattaisiin ilman vaihtuvuus lämpötilaeroista huolimatta..."

Tiedät tasan tarkkaan itse että kun lämppäri on päällä eli ulkona on niin kylmä että täytyy lämmittää vaihtuu ilma tosi sukkelaan kaikista mahdollisista tarkoitetuista ja tahattomista reiistä, ei silloin tarvitse miettiä ilman vaihtuvuutta.

Sitä pitää miettiä silloin kun lämppäriä ei käytetä eikä lämpötilaeroa ole, sitähän sinäkin tarkoitit vaikka kirjoitit päinvatsaisia? mot

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.01.2013 12:20

En tiedä kuinka nykyään mitataan riittävä ilmanvaihto. Aikoinaan selvittelin tilannetta rakentaessani Nalle Sisusta matkailuauton. Silloin VTT:ltä vastattiin testaus tehtävän pottamalla kaasua tietyllä nopeudella vastaten ihmistä ja hiilidioksiidipitoisuus ei saanut ylittää tiettyä raja-arvoa kokeen jatkuttua tietyn aikaa. Tuo testi antaa varman tuloksen hapen riittävyydestä esim. matkailuautossa.

Nalleen en tehnyt ylimääräisiä rekiä lukuunottamatta pakollista jääkaapin alusreikää, yhtä kattoventtiliä ja liesituuletinta.

Meitä nukkui autossa yhteensä varmaan parin kuukauden ajan kahdeksan henkilöä eikä koskan tullut tunnetta ilman loppumisesta.

HALTTUNEN TEUVO 28.01.2013 12:50

Parissa ilmanpoistoaukossa on propeli. Jos siivet seisoo poissa ollessa, huomaa oven avattuaan tuuletustarvetta olevan. Säädän nopeutta nenän mukaan. Sisällä oltaessa häkkyrä pyörii aina.

Jotain ne kaasujen osapaineetkin vaihtavat kunhan rakoa jossakin on.

LAUKKANEN MAURI 28.01.2013 15:21

Olen nähnyt sellaisia poistopuhaltimia jotka pyörivät tuulen voimalla,niitä asennetiin ennen vanhaan,eli toimiva laite kun tuulee. Hiilidioksidin pitoisuus kasvaa korkeaksi usein makuu huoneessa yön aikana. Tällöin syynä on riittämätön ilman vaihto,minullakin on ollut testissä niitä mittauksia ja tieto pitää paikkansa.

Hiilidioksidille ei ole olemassa terveydellistä ohje-arvoa, mutta yli 2 700 mg/m3 eli 1 500 ppm hiilidioksidipitoisuutta pidetään osoituksena huonosta ilmanvaihdosta,kun raitiin ilman pitoisuus on 400ppm ,niin 800-1000ppm on se arvo jolloin pitää ruveta toimiin ilman-laadun parantamiseksi.

Kun teen työkseni näitä systeemejä;ravintolat,kuntosalit ja suuret myymälät siellä iv-koneet pyörii aina nykyään ilman laadun ohjaamina,eli raitista ilmaa ei oteta sisään se minimi määrä ja ilman-laadun huonontuessa kasvatetaan raittiin ilman määrää.

Siis ainut ratkaisu as,autoissa/vaunuissa olisi se koneellinen poisto-puhallin,kuten joku oli sellaisen asentanutkin ,varman ilman-kierron ja laadun varmistamiseksi ja se korvausilma kyllä tiensä sisään löytää ei ne autot/vaunut niin tiivitä ole.

Että tällainen tapaus ,tämä as,auton ilmanvaihto,tuumasi m laukkanen

SUOMINEN TAUNO 28.01.2013 15:28

Näitä viisaita ajatuksia lukiessa ihmettelee, miten sitä oikein aikanaan ollenkaan tultiin toimeen, kun ei koneellisesta ilmanvaihdosta ollut tietoakaan.

Kyllä jo vanhastaan on tiedetty, että painovoimainen ilmanvaihto toimii silloin, kun ulkona on kylmä. Jos ulkona on lämmin, avataan ikkuna. Jos aoimesta ikkunasta tulee kärpäsiä tai hyttysiä, laitetaan verkko. Eiköhän tämä sama toimi myös asuntoautoissa ja vaunuissa.

JANHONEN MATTI 28.01.2013 15:40

Omassa autossa on liesituulettimen lisäksi kattoluukun reikään asennettu puhallin, joka puhaltaa joko sisälle tai ulos, kierrosluku on portaattomasti säädettävissä ja käynnistyy joko katkaisijasta tai termostaattiohjattuna. Sillä vaihtaa ilmat äkkiä. Fiksu vekotin.

VÄLIAHDE JUSSI 28.01.2013 15:56

Mulla on painovoimainen ilman vaihto tosin tuuletin alkovissa.

HALTTUNEN TEUVO 28.01.2013 17:18

"Näitä viisaita ajatuksia lukiessa ihmettelee, miten sitä oikein aikanaan ollenkaan tultiin toimeen, kun ei koneellisesta ilmanvaihdosta ollut tietoakaan."

Ennen materiaalit taisi olla enemmän "luonnollisia" - vähempipäästöisiä. Ei ollut niin paljon kuumia kumiputkia, haihtuvia muoveja, massoja ja liimoja ilmaa pilaamassa eikä allergisia ihmisiä moista sotkua ihmettelemässä.

HAAPANEN TIMO 28.01.2013 17:24

Mulla on autossa ovessa helkkarinmoinen reikä ehkä 10cmX30cm. Lämmityskaudella sitä kertakaikkiaan ei voi pitää auki, ei riitä villasukat ei.

Vuosia se on ollut täysin tukittuna. Kahdessa kattoluukussa on aukot joita ei saa kiinni, jos sieltä ilma mene pois niin kyllä jostain tulee uutta tilalle. Ohjaamon lämppärin aukoistakin tarpeeksi.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 28.01.2013 17:43

Kun olen sattumalta mukana yrityksessä ,siis työ suhteessa ,joka valmistaa energiatehokkaita ilmanvaihtolaitteita, joissa on lämmön talteen-otto. niin pakkohan tässä on oman leivän eteen jotain keksiä.

Kun puhutaan tämän-päivän kiinteistöistä,niin ne tehdään energiatalodellisksi, seinät on tiiviitä ja eivät hengitä,jolloin ilma vaihdetaan koneellisesti jo kerros taloissakin on huoneistokohtaiset iv-koneet.

Omakotitaloissa se on vakoi kaluste ja kun se rikki niin kosteutta alkaa heti kertymään ja ilmanlaatu heikkenee. Siis ei ole rossi-pohjia ja puru-seiniä ,kuten rintama-mies taloissa joissa ei ollut home tai kosteusongelmia,maailmaa muuttuu tässäkin asiassa.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2013 klo 17:46:04 Saatapi olla että as,autot ja vaunutkin ovat ns,pulloja jos ne tehdään energiaa säästäviksi ja minimoidaan se ilman kierto?

POIKULAINEN ESA 28.01.2013 17:44

"Näitä viisaita ajatuksia lukiessa ihmettelee, miten sitä oikein aikanaan ollenkaan tultiin toimeen, kun ei koneellisesta ilmanvaihdosta ollut tietoakaan."

Liika tieto rasittaa pollaa ja lompakkoa. Miten tultiin toimeen ennen ilman keskuspölyimuria kulkimessa? Varmaan sekin liittyy puhtaampaan sisä-ilmaan ja sen laatuun.

HAAPANEN TIMO 28.01.2013 18:14

Ja miten tullaan toimeen kun ei ymmärretä mitään. Useassa homekoulussa fundeerattiin huonon sisäilman korjausta ja laitettiin talon katolle helkkarinmoinen lietso imemään huonoa ilmaa pois. Lähtihän se, ja uutta todella homeista tuli rakentaista tilalle kun ei ollut huomattu antaa korvausilmalle reittejä.

Nämä olisi tulleet kuntoon jos rakennukset olisi ylipaineistettu lämpiman, puhtaan ilman tulolla.

@timppa

SALONEN MARKKU 28.01.2013 22:52

Viileämmällä ilmalla +10 - -15 huomaa sisäkosteudesta, varsinkin sisänurkissa/-reunoissa kosteuden tiivistymisen. Silloin ei ilma kierrä riittävästi kattoventtiileistä pois. Ei se kummempaa mittausta tarvi. Jos ei vielä silloinkaan usko, niin viimeistään kun kaasuliesi ei enään pala, on happi jo melko vähissä. Tuloilmaa tulee myös auton ohjaamon kautta melkoisesti. Poistoventtiilit on ne joilla säädetään matkailuautoissa ilmamäärät.

Noi talot automaattisine lvi laitteineen on ihan eri asioita, niinkuin sukellusveneetkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2013 klo 23:18:42 http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/tarjoukset.php?lTuoteTunniste=221&language=en Autooni jouduttiin laittamaan kaksi tuollaista venttiiliä . Toinen alkoviin korkeimmalle paikalle , toinen kerrossänkyjen viereen. Ilma ei aiemmin vaihtunut riittävästi kattoikkunan kautta.

NYYSSÖNEN KAJ 29.01.2013 04:21

Jos Maurin ehdittamaa koneellinen ilmastointi tulisi pakolliseksi kaikkiin matkakulkimiin. Miten paljon se nostaisi hintaa kun vaatimuksiin tulisi sisäilman laadun ja kaasujen haistelu.

Saati miten isot akut se vaatisi että toimisi viikoiksi parkkipaikalle jätettynä puhaltaen pois mahd vuotavan kaasun. Minusta epärealistinen edes ajatuksena. Vihje 1: Jos sisätiloissa on happea kuluttavaa toimintaa aihettaa se jo lämpötilan noisua ja ventiileissä ilmavirtausta. Eli mielestäni kaasusäädökset ovat tältäosin kohdallaan.

Vihje 2: Hapenpuute + avoin nestekaasuliekki voi aiheuttaa HÄKÄKAASUN muodostumisen.

Vihje 3: Nestekaasu lieden käyttö lämmityslaitteena on laissa kielletty! Koska se polttaa niin paljon happea että häkämyrkytysvaara on olellinen. Kuolemantapauksia on ollut Suomessa useita lähinnä kesämökeillä.

Balilla on oman tyylinen asuntovaunu käytössä, siinä on vain katto ja lattia ei seiniä lainkaan.

VÄLIAHDE JUSSI 29.01.2013 11:49

Nyysönen höpö höpö, se LTOei tiedä millä se lämpö on tuotettu sehän puhdistaa kierrättämänsä sisä ilman jäteilma poituu viilentyneenä. On siis Korvausilma joka,otetaan ulkoilmasta kierrätys ilma. Mulla karmannissa siirtoilma jäteilma joka poistetaan jäätyneenä Niistä Balilaisista en tiijä ovatkohan ne perillä muusta kuin, nuotioista lämmitys laiteena,tai sade suoja siellä tärkein on 98%kansasta lukutaidotonta. Nesekaasu tuotaa palaessaan vettä,vesihöyryä ja lämpöa kaasun täydellisellä palamisella päästään yli 90%hyötysuhteeseen.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.1.2013 klo 12:14:24 Pertana nyt vasta tuli luettua Maurin aloitus,minä jo huhkin toulla toisella sivulla ettei,vaan kukaan erehdy liikaa sijoittamaan "ilmanpuhdistimeensa" asuntoautossaan.Kyllähän ne meitä yrittää kusettaa jos millä lailla. Jotkut siihen menee toiset onneksi kysyvät täältä.

LAUKKANEN MAURI 29.01.2013 12:12

NYYSSÖNEN KAJ ; Enpä ole tehnyt lakialoitetta että as,autoihin/vaunuihin asennettaisiin iv.koneet,mutta niinkin saattaa tulevaisuudessa olla,kun paskataan luonto/ilmasto.

Mitä noihin minun juttuihin tulee pyrin kirjoittamaan faktaa,enkä kirjoita mitään mutu tuntumalla. Siis kaikki mitä olen tuonut julki noista mittauksista ja teoriasta kuinka ilma käyttäytyy on faktaa;ne on fysiikan lakeja ja ei Nyyssönen tai joku muu voi niitä kumota.

Ja minun periaate on ,EN RUPEA VÄITTELEMÄÄN KENENKÄÄN KANSSA , kuinka jokin asia on ,jos joku tietää tai on tietävinään ja se lämmittää ko,henkilön omaa minää,se on hyvä asia.

Mutta taas tulee esiin mikä tämän saitin funktio on?. Kun mies tulee tittyyn ikään niin sillä ei pelaa mikään,paitsi oletus omasta minästä ja älykyydestä!.

NYYSSÖNEN KAJ 29.01.2013 12:13

Jussi yllä keskusteltiin kaasulieden käytöstä eikä lämmytksestä. Balilla ei ole käytössa lämmittimiä ei edes autossa on vain kylmäpuhallus tai ilmastointi.

Jussi mistä se nestekaasu tekee sitä vettä jos happea on lian vähän happi=O vety = H

Vesi on H2O tulos on että osa lieden kaasuista on HÄKÄÄ. Se on sama kuin puuhella josta tuloilma puuttuu tekee HÄKÄÄ jos pelti on suljettu lian aikaisin

VÄLIAHDE JUSSI 29.01.2013 13:11

Kaitsu OTAN SAMAN LINJAN MAURIN KANSSA

Ei näistä kannata väitellä Minä vaan sanoin mitä profesoriOlli Sepänen sanoo kirjassaan sisäilmasto ja ilmastointitekniikka. Sorry Kaitsu mutta luotan hänen tietoonsa enemän näissä asijoissa. Paa toinen fakki siihen toisen päälle ja rusetti kaulaan niin sitten,jutellaan enenmän

VIRTANEN VESA 29.01.2013 15:40

Minkäskokoisia Jussin jäteillmajääpalat on, sopiiko wiskilasiin ? Wemppu

NYYSSÖNEN KAJ 30.01.2013 03:53

Professori Olli Seppänen ei huomioi kaasun poltosta syntyvää myrkkykaasua joka on tappava.

Lainaus karavaanarin turvaoppaasta:

"Liekki kuluttaa huoneilman happea. Tuuletusaukkojen, joita ei ole tarkoitettu suljettaviksi, tulee olla avoinna. Yksi lieden paloportti kuluttaa saman verran happea kuin 5 henkilöä.

Kun nestekaasu palaa täydellisesti on liekki väriltään sinertävä. Punertavan liekin pakokaasuna syntyy aina myrkyllistä häkää. Hyvä vakuutus kaasu- ja häkävuotojen varalle on kaasuhälytin."

http://www.karavaanarit.fi/leirintamatkailu/turvallisuus/turvaopas/turvallinen_leiriytyminen/nestekaasun_kaytto/

VÄLIAHDE JUSSI 30.01.2013 09:12

Kaitasu Se karaavaanarin tuvaopas on laadittu näitten yksityiskohtien tai se vain on "ylimalkainen" Referaatti näistä eriyksityskohdista eriasijantuntijoilta. Kun mun kanssa rupeaa keskustelemaan sisä ilman laadusta jotta siitä tulisi mielekästä pitää vasta pouolenkin siitä jotain tietää.

Mitä kaasun palamiseen tulee sanoin vain, mitä se tuotaa,enkä sinällään palamiseen tai palamis ongelmiin mitenkään. Se mulle riitää kun tulitikkua kaasulle näyttää palavana,niin jo kaasukin humahtaa tuleen.

Mutta on kavereita joille ei varmasti mennyt hukkaan nuo varotuksen sanat Ei niistä koskaan liikaa puhuta Tämä puhumattomuus kaasu asijoista, sai aikaan tuon kaasukatsatus ehdoituksekin.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.1.2013 klo 09:20:37 Kaitsu Sorry katasua ei ollu tarkoitus kirjoittaa,mutta Volvolle se katsastus on katasu,eihän siinä mitän vikaa ole,sanovat katsastusmiehet kun eivät viiti pitkän märän auton alle mennä kyykimään

JYLHÄ HANNU 30.01.2013 11:22

Tässä linkki yhteen tapaukseen: http://www.tukes.fi/Tiedostot/varoasiat/raportit/suomussalmi_121002.pdf

Onnettomuustapaus Kaksi henkilöä kuoli asuntovaunussa häkämyrkytykseen Tapahtuma-aika 12.10.2002 Tapahtumapaikka Suomussalmi Yhteenveto onnettomuudesta ja tutkinnan tuloksista (mitä tapahtui, syyt, seuraukset) Kesäasuntona käytetystä asuntovaunusta löydettiin kaksi henkilöä kuolleena. Kuolemansyy oli häkämyrkytys. Vaunussa oli käytetty kaasuhellaa ja kaasulämmitintä. Vaunun ilmanvaihtoaukkoja oli tukittu.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.1.2013 klo 11:40:40 Tässä lyhenneltynä yx toinen taulukko vaunut poimittuna. Googlettelemalla noita löytyy ja tuolta tukesin sivuilta löytyy noita raportteja. Taulukko 9. Kaasuonnettomuudet tapahtumapaikan mukaan v. 1978–2001 Onnettomuuspaikka 1978–1989 (N=49) Asuntovaunu Tulipalo 4kpl

Räjähdys -

Häkä 5 kpl

Onnettomuuspaikka Asuntovaunu 1990–2001 (N=54) Tulipalo 7 kpl

Räjähdys 1 kpl

Häkä 3 kpl

Käyttäjän lisäys viestiin 30.1.2013 klo 11:46:31 Asuntovaunuissa sattui viisi häkäonnettomuutta. Kahdessa tapauksessa vaunun jääkaappi ja kolmessa tapauksessa vaunun lämmitin tuotti häkää. (Taulukko 14.) Jääkaapin polttimessa epätäydellistä palamista aiheutti vääräntyyppinen paineensäädin, joka antoi liian suuren käyt-töpaineen jääkaapille ja toisessa tapauksessa jääkaapin polttimen suutin oli liian iso aiheuttaen epätäydellistä palamista. Molemmissa tapauksissa jääkaapin palokaasut pääsivät vaunun si-sään aiheuttaen korkean häkäpitoisuuden. Asuntovaunun huonokuntoiset lämmittimet olivat kahdessa tapauksessa tuottaneet häkää, li-säksi lämmittimien palokaasut pääsivät vaunun sisälle. Toisessa näistä tapauksista oli lisäksi liian suuri suutin polttimessa. Kolmannessa lämmittimen aiheuttamassa häkäonnettomuudessa oli käytetty vääräntyyppistä paineensäädintä, joka antoi liian suuren käyttöpaineen lämmitti-mille aiheuttaen näin epätäydellistä palamista. Asuntovaunujen lämmittimien aiheuttamat häkäonnettomuudet sattuivat talviaikaan, lokakuun ja maaliskuun välisenä aikana. Jääkaappien aiheuttamat häkäonnettomuudet sattuivat touko-kuussa ja syyskuussa. Lämmittimet ja jääkaapit olivat vaunun omia kiinteästi asennettuja lait-teita. Jääkaappien aiheuttamissa häkäonnettomuuksissa toisessa kuoli kolme henkilöä ja toi-sessa yksi henkilö. Lämmittimien aiheuttamissa häkäonnettomuuksissa kuoli yhteensä viisi henkilöä. Vaunujen kaasulämmittimet ja kaasujääkaapit ovat jatkuvakäyttöisiä laitteita, joiden käyttö ei vaadi jatkuvaa valvontaa.

Asuntovaunuissa sattui kolme häkäonnettomuutta (Taulukko 15). Yhdessä tapauksessa vau-nun lämmitin tuotti häkää vaunun sisälle. Vaunussa oli käytetty vääräntyyppistä paineensää-dintä, joka antoi liian suuren käyttöpaineen lämmittimille aiheuttaen näin epätäydellistä pala-mista. Lisäksi lämmittimen palokaasut olivat päässeet vaunun sisälle. Toisessa tapauksessa vaunun kaasuliesi tuotti häkää, koska lieden polttimien päälle oli laitettu kiviä varaamaan lämpöä. Kolmannessa tapauksessa vaunun sisään oli tuotu kaasukäyttöinen grilli, jonka käy-töstä vaunun sisällä oli syntynyt häkää.

SALONEN MARKKU 30.01.2013 12:48

Kesällä kun jääkaappi kuluttaa paljon (liekki palaa) on ongelmana "keittiön" ikkuna. Se kun usein on jääkaapin pakoputken yläpuolella. Se häkä nyt ei tapa, kun muitakin luukkuja on auki kesäaikaan, mutta kylläkin jonkinmoinen suunnitteluvirhe tuokin Itsellä nyt jo kolmas auto peräkkäin tälläinen. Se on viimeinen luukku, minkä yöksi auki tai raolleen jätän.

VÄLIAHDE JUSSI 30.01.2013 12:53

Jos ilman vaihto on kunnossa niin ei mitään hätää,vaikka olis kaksi jääkaappia päällä ja liedet siihen samaan sysyyn.Töhölläkin olen työmailla jotain vaunun sisällä lämmittänyt tuulen takia. Ei ne varotukset aivan turhiaa oo,mutta aina sitä jotkut vain nytkähtää noihinkin. Minä olen monen kanssa sanonut että, tuuletus on kova sana,ilman pitää päästä kiertämään.Näitähän paloja sattuu taloisakin vähän väliä. Ja monenlaisesta syystä.Ei näillä asijoilla kannata mitenkään panikoida. Eihän nuo päättäjätkään mitenkään reakoi erimaiden erinlaisiin kaasujärjestelmiin niin että, yhtenäistäsivät säännöt, paineet ja liittimet ym. Tämä tyyli kukin,taaplaa tyylillään,sopii minulle hyvin,Venäjän työmaille ja Ruotin työmaille.Näissä nestekaasu asijoissa.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.1.2013 klo 13:19:46 Pertana nyt vasta tuli luettua tuolta edeltä tuo Janhosen laskelma Siihen sen kumenmin puuttumatta1- 3 l/h,näissä vehkeissä ei vaipanvuoto oo RakMK D5 tasoa 0,2 l/h vaan suurempi, matkailuautoissa nimenomaan.

REINI SEPPO 01.02.2013 10:06

Hannulla on on oikea ote elämään! Tuossa on kaikille lukemista ja pohtimista! Oma kantani on että "pakollinen" kaasuhälytin on paras tae hyviin yöuniin. Halvin henkivakuutus kertamaksulla!

LAURONEN TAPANI 01.02.2013 23:56

Olisi mukava tietää kuinka moni asuntovaunuun tai autoon tukertunut on ollut selvinpäin tai humalassa, luulen ettei tässä joukossa ole yhtään täysraitista;)

NOUSIAINEN ASKO 06.02.2013 14:19

On tullut palautetta häkävaroittimista ainakin kesämökeilttä , on ollut jotain halpis hälyttimiä eivät kai ole turvallisia , kun alkavat soimaan ennen aikojan. Olisi oltava häkämäärän lukemalla olevia . Tietenkin on parempi olla halpis kun ei mitään vaunuissa ja asuntoautissa..

Käyttäjän lisäys viestiin 6.2.2013 klo 14:25:31 Onkohan vanha näppis ja ite kone vai kirjoittaja kun konekin kaatui kerran .. Kun kirjaimet hyppii ..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.