pidättekö sähköjohtoa kytkettynä?

LIIAS MARKO 10.01.2013 21:52

Terve, kyselempä täältä mielipiteitä (tietokaan ei pahitteeks). Eli kuten otsakkeessa mainitsen, miten te jotka kotosalla matkailuautoanne säilytätte talven yli, pidättekö akkuja paikallaan ja sähköpiuhaa seinässä kiinni vai irrotteletteko akut vai peräti akut paikallaan ja verkkojohto kytkemäti, Itselläni on kiinni enkä ole mitään isompaa sähkönkulutusmenoa havainnut tai että jokin autossa ei siitä tykkäis. Mulla on 2005 hymerin alkovi auto ja ohjekirja ei sano siitä suoraan mitään, ainoastaan sellainen maininta on että, asunto-osan akku latautuu ja auton akku pitää olemassa olevan varaustilan mutta ei vsrsinaisesti lataa sitä jos olisi päässyt tyhjäksi. Olen myös "looser manuaalia" jaamatessani ymmärtänyt että virtayksikön ylläpitolaturi ei ylilataisi akkua T. Marko Liias

KAAKKOLAHTI TOIVO 10.01.2013 21:59

Meitillä aikaisemmissa autoissa jatkuvasti piuha kiinni.Ei oo haittoja näkynyt.Silloin tällön mittararista kattonut varaus tilan (Täyttä näyttänyt)

UUTTU JUHA 11.01.2013 00:48

Johdon päässä tuo seisoo. Laturi ei ole ainakaan kolmen vuoden aikana pilannut akkuja. Trumatikin puhaltimen olen pyöritellyt loppuun kun pidin lämpöjä koko ajan päällä kuukausitolkulla, siinä kyl tais olla oikeata vikaakin.

VÄLIAHDE JUSSI 11.01.2013 04:10

Päinvastoin akku jos,seisoo tyhjä lämpimässäkin se sen pilaa, ei kytkettynä oleminen.sama, pillale meno tapahtuu kylmässäkin.

HIRVONEN JOUNI 11.01.2013 07:23

Piuhassa kiinni 9 vuotta ja toiset akut menossa.... Lienee normaalia?

KOISTINEN TOIVO 11.01.2013 08:15

Latailen sillon kun muistan, ja on lauha ilma. Mutta kyllä se väliin on pitkät ajat, kun unohtuu lataukseen. Tetlesissä oli kuusivuotta meillä samat akut, ja pelasivat kun myytiin. Kauanko sesoi kaupan pihalla ennen meitä. Traktori seisoo kuukausi kaupalla, enkä koskaan ole ladannut akku on vissiin 8-9v. vanha. Aina näkyy pyörivän. Jos sammuu ei huonouttaan. Toivopoika

PULKKI MARTTI 11.01.2013 12:16

Aina kun auto on pihassa, tosin enempi viikonloput liikenteessä, kesät - talvet. Ei siitä akut huonoa tykkää.

AHJOS TIMO 11.01.2013 13:53

"asunto-osan akku latautuu ja auton akku pitää olemassa olevan varaustilan mutta ei vsrsinaisesti lataa sitä "

Bürstnerin ohjekirjassa on samantapainen teksti, mutta hiukan eri sanoin. Osaisiko joku kertoa tarkemmin, mitä se auton akun ylläpitolataus käytännössä tarkoittaa?

Autoni sähkötaulussa on kummallekin akulle kiinteä volttimittari. Niistä näen, että käynnistysakun jännite on latauksen jälkeen selvästi matalampi kuin asuintilan akun. Jos käynnistysakun kuluttaa lähes 12,0 voltin tasolle, niin nouseeko se siitä verkkovirralla vaiko vain ajamalla? Käsikirjassa on ohje sen lataamiseksi, mutta sen mukaan akun toinen kaapeli pitää irroittaa ja pitää olla erillinen laturi. Miksi rakenne on tehty sellaiseksi?

KOLEHMAINEN KARI 11.01.2013 14:10

Piuhassa on viikkokellon päässä. Lataa molemmat akut ja vielä aurinkopaneeliveneenkin akun, mikä on talvet vierihoidossa autossa, kun sattuu olemaan sille oma laturi. Viikkokello ohjailee virtaa kerran viikossa vuorokauden verran. Näin on menty yhdeksisen vuotta alkuperäisillä akuilla... Systeemi puretaan keväällä, kun taas auto otetaan liikennekäyttöön.

VÄNNI MATTI 11.01.2013 14:51

Mielestäni täällä oli jollain sivulla keskustelua älylaturin käytöstä, Ducatossahan on apuvirran antoon paikat moottoritilassa. Eikös siihen voi kytkeä älylaturin,ilman akun irti kytkemistä. En nyt itse ainakaan pähkäilemällä ymmärrä onko siinä mitään haittaa/vaaraa,

Eikös se älylaturi tunnista akun varauksen myös tätäkautta. Autoa ei luultavasti kuitenkaan kannata roikassa samanaikaisesti pitää, koska silloin ladataan kahdesta suunnasta erillisellä ja auton omalla. Itsellä Defan Smart Charge jota olen ajatellut tässä talven aikana muutamaan otteeseen käytettä

En tosiaan ole mikään sähköasiantuntija, joten joku oikeasti osaava voisi tähän vastata, niin oppisi itsekin taas lisää.

AHJOS TIMO 11.01.2013 18:17

Tein äsken empiirisen tutkimuksen omassa pihassa. Kun 230 V verkkojohto on kytkettynä sähkötaulun kiinteät volttimittarit näyttävät:

käynnistysakku 13,2 V asuinosan akku 14,2 V Eikö tuo pienempikin jännite kuitenkin hitaasti lataa?

Ducaton käsikirjaa neuvoo irroittamaan negatiivisen virtakaapelin akun navasta ennen kuin latauslaitteen kaapelit yhdistetään akun napoihin. Jostakin muualta muistan joskus lukeneeni, että sillä estetään auton sähköjärjestelmän vahingot ja turvatyynyn laukeaminen.

Silloin kun moottori käynnistetään apuakulla, akkujen positiiviset navat yhdistetään kaapelilla, mutta apuakun negatiivista napaa ei turvallisuussyistä yhdistetä kaapelilla akkuun vaan konetilassa olevaan maadoituspistokkeeseen. Konetilassa ei ole vastaavanlaista positiivista pistoketta, johon latauslaitteen voisi kytkeä.

VÄNNI MATTI 11.01.2013 20:17

Ainakin tässä uudemmassa ducatossa siellä moottoritilassaläpän alla on + pistoke ja ohjekirja neuvoo - kytkennän paikan runkoon, Eikö se virta kuitenkin kierrä silloin akkuun? ylläpitolataahan se asuinosan laturikin auton akkua kaikki johdot kiinni.

Itsellä tosiaan kanssa byrre nexxo ja ohjekirjassa tosiaan käsketään talveksi irroittamaan maajohto. Katselin kanssa kiinteitä mittareita kun defa oli kone huoneessa pistokkeissa kiinni, Auton oma jännitesmittari nousi pohjaan (näin varmaan pitääkin koska tulojännite on 14,7) V ja asuintila näytti maltillisempia lukemia. DEFA näytti kuukauden seisonnan jälkeen täysiä palkkeja ja tätäkin mietin että näyttääkö oikein akun tilan tällä latausmenetelmällä.

Tätä ylilatausta minäkin olen juuri miettinyt, mutta eikö älylaturin juuri pitäisi estää ylilaaminen ja vahingot?

HEINONEN PASI 11.01.2013 22:35

Pari vuorokautta sähkössä viikon välein oon pitäny. Käyttöohjeessa kerrottiin muistaakseni, et pitäs irroittaa molemmat akut ja kantaa lämpimään. En viittiny tehä turhaa työtä, latailee silloin tällöin. Akut kun on laitettu kuskin ja vänkärin penkkien alle. Ja toisekseen, voi olla parempi nykypäivän ohjausyksiköitä ajatellen pitää akut paikallaan.

KOISTINEN TOIVO 12.01.2013 08:14

Ruohon leikkurin akun sisälle vien, muut annan olla paikallaan. Joskus käyttelen autoa jotta tietää olevansa elossa muuten johdolla latailen kun muistan. Toivopoika

ASIKAINEN MATTI 12.01.2013 10:55

Auto kotipihalla tolpassa, joka antaa sähköä 2 tuntia vuorokaudessa.

Älylaturi lataa vajaata akkua isommalla jännitteellä ja valuttaa sähköä diodin kautta myös käynnistysakulle. Diodilla on kuitenkin tietty ylimenovastus, josta johtuu käynnistysakun matalampi jännite. Kun tupaosan akku tulee täyteen, niin laturi toteaa sen ja asettuu matalammalle jännitetasolle ylläpitämään sitä.

Kun asuttaessa tupaosan akun jännite putoaa alle käynnistysakun jännitteen, niin akkuja yhteen kytkevä diodi estää käynnistysakun purkautumisen tupa-akun puolelle. Toisaalta, jos käynnistysakun jännite jostain syystä laskee diodin kynnysjännitteen verran tupa-akun jännitteen alapuolelle, alkaa tupa-akku purkautua käynnistysakun puolelle.

Kun moottori käynnistetään, niin akut yhdistävä rele kytkee ne rinnakkain ja ne alkavat latautua auton lataussäätimen ohjaamana.

KOISTINEN TOIVO 12.01.2013 15:48

Vaan ompa mieltäni vahvasti askarruttanut eräs asia, jonka tahdon viipymättä tietoonne saattaa. Onpahan askarruttanut mieltäni kauan myynnissä olevat akun lämmittimet. Luulen niiden vallan hyviä, ja vallankin tarpeelisia kapineita olevan. Kuitenkin on minun ilmoitettava näin julkisesti miten on meillä traktorin akun kohdalla on. Sillä onpa hän vallan kylmässä paikassa koneen keulassa, miissä jäähdyttäjän ilma ohitsensa, ja ylitsens' rientää. Kun siis tämän traktorin käynnistän, onpa hän viipymättä sähköä käyttöönsä luovuttanut näin traktorin käyttööni saattanut. Kuitenkin seuraavan seikan häluaisin tietoonne saattaa. Koskapa työni kestää lumien pois saattamiseksi pihoiltamme, vain tiimasta kahteen, ja valot ja lämmityslaitteen päälläpito varmaankin kovin virtaa pois akustani saattaa. Myöskin kun ajot olen päätökseen saanut olen traktorini latoon ajanut, ja sen siellä joskus viikkoja seistä antanut. Myöskin haluan tietooni saattaa etten ole häntä koskaan verkkovirralla ladannut. Näin ollen luulen, että akkuni virtaa kyllä vasttaan yhtään kipenettä juonittelematta ottaa. Myös haluan tietoonne saattaa, että ompa hän 8-9 ajast.aikaa työtäns tehnyt ilman moitteen sanaa. Toivopoika

VALTONEN MARTTI 12.01.2013 17:27

Joka kerta kun menen kotiin olen vienyt akun sisälle myöskin ja aika usein kytkenyt myös lataukseen.

Koskaan en ole havainnut ylilatauksesta johtuvia ongelmia mutta joskus alilataus on päässyt yllättämään....etenkin hyvin pitkien puhelujen jälkeen:-)))))))

Tsemppiä......

PS. Toissa päivänä ostin kolmannen akun 10-vuotiaaseen vaunuuni. Tyhjeni kahdessa päivässä kaasukäytössä vaikka oli juuri ladattu. Eikä suostunut enää ottamaan latausvirtaa vastaan. Tää on tälläistä......

KOLEHMAINEN KARI 13.01.2013 14:20

Katso, mitä yllä aiemmin kirjoitin. Akut voimissaan, eikä vielä mitään hätää. Kun on ylläpitolaturi, voi pitää koko talven piuhassa taikka pikkuisen säästää ns. viikkokellokytkimellä. Jos on oikein pihi, virran kytkeytymisen voi säätää vaikka vain yöajaksi, jos saa yösähkön halvemmalla.

VALTONEN MARTTI 13.01.2013 18:11

Edelliseen: jos on mahdollisuus virransaantiin tuo ihanteelleista tietenkin. Vaan kun ei ole kuin satunnaisesti. Akkukauppias tykkää:-))

HAAPANEN TIMO 13.01.2013 19:56

Kävin mittaamassa autosta akkujen jännitteet, lokakuun puolivälistä asti olleet sinällään, toinen kenkä irroitettuna. Starttiakku 12,67 V, hupiakku 12,70 V eli aivan täynnä molemmat kolme kuukautta seisseet.

Kenkä irti niin kyllä säilyy.

@timppa

HYTÖNEN RAIMO 15.01.2013 15:46

En pidä, ellei ole tarvis. Siinä on aina tietty vaaramomentti olemassa, varsinkin jos kaikki ei ole aivan kunnossa.

Esimerkkinä voi mainita eilisen uutisoinnin jostakin pohojanmaalta, missä lieassa ollut mopoauto syttyi tuleen ja taisi palaa osa tallistakin (muistaakseni aika iso rakennus).

ALAKULJU AULI 15.01.2013 16:11

Teposempa teki. Emme ole kerjenneet kulkupelillä kahteen kuukauteen liikkeelle ja se on seisonut, eikä olla välillä kyllä roikankaan nokassa pidetty. Saksalaiset sanoo, että Joulun jälkeen ja tammikussa alkaa kevät ja niin minäkin aloin laittamaan kulkupeliä lähtökuntoon mutta asuntopuolen akku oli aivan tyhjä, ei alkanut latamaan. Ei alkanut jännitteet nousemaan irtolaturillakaan mutta kun antoi vähän jännitelähtellä poveria niin nyt se tuolla lataantuu laturilla. Saapas nähdä onko mennyt pilalle ettei pidä jännitteitä sisällä? Oliskohan jäänyt kaasuhälytin päälle?

TOIVONEN MARTTI 15.01.2013 16:58

Lähes aina kun auto on pihassa on se myös johdon päässä. Joskus annan olla pari päivää omillaan niin että akku vähän purkautuu (kaasuhäly, radio tms.) ja sitten taas piuha kiinni. Kuvittelen että akku tykkää kun sitä hiukan puretaan ja ladataan aina välillä. Tiedä häntä, voi olla aivan toisinkin? mot

HAAPANEN TIMO 15.01.2013 17:50

Jos on auton omalla laturilla aina johdon päässä tulee sille kalliille laturille paljon työtunteja.

Lisäksi jos se on jonkun katkovan kellon takana voisi kuvitella sinne laturiin kertyvän kosteutta lämpötilan vaihdellessa virrankulun mukaan.

Ei ole iso vaiva se kengän irroitaminen. Sen jälkeen ei tarvitse ladata kuin muutama kerta talven aikana.

@timppa

HEINONEN PASI 15.01.2013 20:41

No on nuo akut -08 transitissa aika "mukavassa" paikassa. Etupenkkien alla, aika työmaa irroittaa akun kengät. Pitäs ottaa nähtävästi penkit kääntöjalustoineen irti, että pääsee akkuihin käsiksi.

Reilun vuorokauden oli auto roikassa. Ladataan viikon, kahden päästä taas uudelleen. Hyvä on antaa akkujen välilllä purkautua.

Eiköhön nuo nykyiset laturit kestä pikkuiset lämpötilan vaihtelut kosteuksineen.

UUTTU JUHA 16.01.2013 00:18

Mistäköhän nuo höpöhöpö ohjeet akun säilyttämisestä on ohjekirjoihin eksynyt? Lyijyakku säilyy parhaiten mahdollisimman kylmässä täyteen ladattuna, tietenkin toinen napa irroitettuna, koska kemiallinen reaktio akussa hidastuu joka sitä akkua muutoinkin vanhentaa. Akku antaa parhaiten virtaa lämpöisenä. Näitä kahta asiaa ei ole syytä sekoittaa keskenään.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2013 klo 00:51:16 Napa irroitetaa siksi, ettei mikään laite pura varausta. Täyteen ladattu akku ei jäädy, mutta tyhjä akku jäåtyy helposti ja menee pilalle. Varaustilaa pitää tarkkailla oli se akku kiinni tai irrallaan.

YLITALO ASTA 16.01.2013 12:02

Ja nimenomaan MIINUS napa irti, plussan voi sitten irroittaa jos se on sitten enää tarpeellista. Ei koskaan plussa ensin irti.

T: Masi

VÄNNI MATTI 16.01.2013 14:47

Nappasin juuri kanssa Ducato/byrre nexxosta miinusnaavn irti, + navan irrottaminen näyttääkin sitten mielenkiintoisemmalta, siinä on navassa kiinni metallilevy josta lähtee johtoja sinne sun tänne. En nyt ainakaan heti keksinyt sen lähtevän yhdellä klipsillä kuten miinusnapa, vaan näytti kovasti purku hommilta. Osaako joku valaista asiaa. Sinänsä nyt ei ole tarvetta purkaa enemmän, koska - kytkennän poistaminen riittää katkaisemaan virtapiirin autosta ja + napaan saa kuitenkin liitoshärpäkkeestä huolimatta defan smart chargen kiinni.

TOIVONEN MARTTI 16.01.2013 15:08

Oiskos semmoinen latauksen valvontasysteemi mistä tänään tulleessa Tekniikan maailmassa on juttua? Siinä on akuista kaikenlaista asiaa. mot

HYTÖNEN RAIMO 16.01.2013 15:35

Akun irtikytkeminen tietää nykyautoissa lisätöitä. Tietokone menee (tai voi mennä) sekaisin, kellot ja radiot, ja mahdollisesti jotkut muutkin härpäkkeet on ohjelmoitava uudelleen. Eli ei ole mikään niin kuin ennen.

Käyttäjän lisäys viestiin 23.1.2013 klo 17:51:18 Ja jos olet hukannut radion tunnuskoodin, niin siitä se taas riemu ratkeaa.

SUOMINEN TAUNO 16.01.2013 17:31

Myöskin airbagin varoitusvalo saattaa syttyä ja jäädä palamaan, jos esimerkiksi siirtelee penkkiä, kun akku ei ole päällä. Saahan sen tietysti korjaamolla nollattua, mutta saattavat pyytää siitä rahaa.

HYPPÄNEN KARI 17.01.2013 20:00

Minulla meni 2010 mallisesta Fiatista starttiakku viime keväänä sököksi vaikka latasinkin talven aikana n. 1 kerta/kk. Oli purkautunut ilmeisesti kuitenkin liikaa. Sama ongelma jatkui nyt syksyllä eli purkautui muutaman päivän seisokin aikana sen verran, että käynnistys alkoi olla hieman huonoa. Ainakin radion herätevirta ja varmaan joku muukin söi akkua. Ehkä kameran näytössäkin on hieman virtahäviötä kun siinä palaa jonkinlainen valmius ledvalo. Radiossa oli kyllä erillinenkin virtakatkaisin, jolla sai virran päälle vaikka autossa ei ollutkaan virtavaimesta virrat päällä. Lisäksi herätevirta vielä erikseen kytkettynä, jotta asemat pysyis paikoillaan. Auto on talven seisonnassa ulkona.

Asennutin sitten autoon pääkatkaisijan ja sen jälkeen on virrat pysyneet akussa hyvin. Ainoa harmi on, että joutuu hakemaan radiokanavat uudelleen. No ei tuo nyt niin iso vaiva ole siihen nähden, mitä tyhjä- / vajaa akku .

Nyt latailen ehkä 2-3 viikon välein ja akut melkolailla hyvässä latingissa. Kopsasin tämän samansisältöisen kirjoitukseni toisesta juttuosiosta kun se koski hieman samoja asioita.

T. KariH

HYPPÄNEN KARI 17.01.2013 20:06

Toki saman asian ajaa akun kengän irroittaminen kuin tuo pääkatkaisin, mutta se varmaan on hyvä ratkaisu silloin kun akku on hankalassa paikassa.

T. KariH

ASIKAINEN MATTI 02.02.2013 14:32

Jäi takaraivoon kiusaamaan tämä tupa-akun ja käynnistysakun välinen diodi ja kävin tarkistamassa EBL99:n kytkentäkaaviosta sen toiminnan. Aikaisemmin kirjoitin:

"Kun asuttaessa tupaosan akun jännite putoaa alle käynnistysakun jännitteen, niin akkuja yhteen kytkevä diodi estää käynnistysakun purkautumisen tupa-akun puolelle. Toisaalta, jos käynnistysakun jännite jostain syystä laskee diodin kynnysjännitteen verran tupa-akun jännitteen alapuolelle, alkaa tupa-akku purkautua käynnistysakun puolelle"

Tässä latauspiirissä on diodi, joka päästää latausvirran käynnistysakulle, mutta sen kanssa sarjassa on rele, joka vetää vain kun auto on kytketty verkkovirtaan. Näin ollen starttaushetkellä käynnistysakun jännitteen laskiessa tupa-akun jännitteen alapuolelle ei virtaa pääse kulkemaan tupa-akulta käynnistysakun puolelle.

Kuitenkin, mikäli auto on kiinni verkkovirrassa käynnistyshetkellä, niin e.m. rele on vetäneenä ja laturi sekä tupa-akku antavat lisävirtaa käynnistyspuolelle. Tämä piiri ei varmaankaan ole mitoitettu näille virroille ja seurauksena voi olla sulakkeen, releen tai diodin vaurioituminen, jolloin laturi ei jatkossa enää lataa käynnistysakkua.

HAAPANEN TIMO 02.02.2013 15:10

Hyvä huomio!
Oman autoni kytkentää en tunne, mutta aina olen varoitellut starttaamisesta auton ollessa maasähkössä.

@timppa

NOUSIAINEN ASKO 07.02.2013 10:51

Adria tyhjentää akun muutamassa viikossa moottorin puoleta kun lammittää moottorin eberi 5 kv tehoisella . On ollut sama ongelma jo kauan ja akun uusimisen jälkeenkin vaikka on verkkovirrassa kuukausia . Mutta ei hätää Ctec 7 .o älykkäämmällä laturilla on asia kunnossa eikä akku tyhjene.. Sen voi kytkeä pikaliittimillä kiinteäksikin mutta ei suositella koska voi häiritä moottorin laturia ?

Käyttäjän lisäys viestiin 7.2.2013 klo 11:00:23 Niin tuo latausohjelmia on useeita suomen kielelläkin opuksen loppupuolella
Elikkä ohjekirjaa on noudatettava , on melkoisia tietokoneita jo namä ulkopuoliset laturit .

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.02.2013 11:37

Minä olen poistanut starttiakun verkkolatauskytkennän EBL99 laturista, se lataa edelleen ajon aikana, mutta ei verkkovirralla (tosin ei sekään olisi ollut välttämätöntä kun EBL99:ssä on diodi vastassa). Ei se EBL paljoa ladannutkaan kun latausvirta menee diodin ja säätyvän vastuksen kautta starttiakulle (laitoin kytkimen tuohon reittiin) Kytkin starttiakkuun CTEC:in XS 7000 älylaturin kiinteästi, tosin CTEC:in omalla väliliittimellä, joten sen voi irroittaa tarvittaessa helposti. Liitäntä oli helppo tehdä EBL99 takanapoihin. Ei tuosta CTEC.in kiinteästä kykennästä akun rinnalle ole ollut mitään haittaa.

Harkitsin 25A:n CTEC:iä, mutta siinä oli puhallin (häiritsemässä yöunta) ja lisäksi 25A:n virta vaatii jo hyvät liitokset ettei tule ongelmia. Nythän on myös 10A:n CTEC jonka asentaisin tänä päivänä.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.2.2013 klo 11:40:39 Meillä on Webasto käytössä ja ei ole ollut ongelmia, kun on lataillut akkua jos on lämmitänyt moottoria paikallisajoa varten. Pidemmällä ajollahan auton laturi hoitaa homman.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.