Akkukytkennät

TALHOLA MATTI 05.01.2013 20:35

Keskusteluun akkuvirran riittävyydestä ja akkujen yhteenkytkemisestä kerron oman ratkaisuni asiaan,joka on mielestäni paras mahdollinen. Laitoin sähköohjatun pääkytkimen yhdistämään akut tarvittaessa, olipa kumpi akku tahansa avun tarpeessa.Käyttökytkimet tälle pääkytkimelle ja 1200W invertterille ovat yläkaapissa yhdessä mikron kanssa ja aina mikroa käytettäessä akut yhdistetään.Koskaan en ole onnistunut tyhjentämään molempia akkuja niin että käyntiinlähtö olisi vaarantunut.

TERVO JARI 05.01.2013 20:52

Mitä tuo tuli maksamaan ?

Todennäköisesti tuolle olisi kysyntää, kerro komponentit jota käytit . . .

Kytkimet ( kontaktori ) lienee "jyty"kokoa koska kyseessä 12V, ja kaapelointi myös . . .

Onko akkujen välimatka piiiitkä ?

No Inventterin kytkentäkaapeleiden pituus pitää minimoida, sillä 230V jännitettä on helpompi/taloudellisempi siirrellä kuin 12V . . .

Tuo tuokio vois olla "yhteneväinen" tän jutun kanssa . . .

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=11&x26555=92841374

Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2013 klo 13:21:22

.

.

http://www.adita.fi/laskuri.asp

Tolla voi hakea suuntia "missä mennään" . . .

HAAPANEN TIMO 06.01.2013 11:23

Tälläinen kytkentä vaatii helkkarinmoisen paksut kaapelit ettei auto pala. Hupiakun maadoituskin on yleensä melko hennolla piuhalla tehty.

Jos käynnistysakku on vähänkään vajaa, lähtee startattaessa virta hupiakusta ja johdot on heti punaisena.

Mun autoni ei lataa starttiakkua verkovirrassa ollessa. No, eihän sitä tarvitsekkaan ladata, mutta olen kuitenkin yhdistänyt akut ohuella johdolla jossa on sulakkeet molempien akkujen vieressä sekä katkaisija ohjaamossa.

Tällä kytkennällä saan tarpeen tullen virtaa siirretyksi kummin päin tahansa. Hupiakun vieressä oleva sulake palaa heti jos ei ole muistanut kääntää katkaisijaa ennen auton käynnistystä.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 06.01.2013 13:54

Taas tehdään yksinkertaiseta asiasata vaikea,eli ne akut saa yhteen helpolla koska se laturi yhdistää ne aina kun se lataa.

Siis esim,tuolla EBL 101 latauslaiteella on se kaapeli joka tulee sieltä laturilta; B+ merkinällä ,siis kun siihen kytketään se jännite rele vetää ja yhdistää akut. Siihen ei mene kuin se katkaisin ja johto/sulake. Mutta jos kytkee ne akut yhteen niin pitää muistaa akut ei ole yhdessä käynnistys tilanteessa jolloin se 50A sulake joka on sinne starttiakulle menevässä johdossa palaa ja johdot ovat vain latausta varten.

Tuossa se EBL-laturin kuva,mikä taitaa olla useimissa kulkimissa.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2013 klo 13:59:20 Minä asentaisin mieluumin lisä akun sinne asunto-osaan, ois parempi vaihtoehto,ja puskaparkkikin on sitten pitempi aikainen ilman akkujen latausta.

HAAPANEN TIMO 06.01.2013 14:04

Usko nyt Maukka, kaikki laturit eivät lataa starttiakkua.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2013 klo 14:06:18 Auton alla on hyviä paikkoja lisäakulle, mulla on pienessä harkinnassa asentaa sinne joku pieni vara-akku.

TALHOLA MATTI 06.01.2013 14:57

Ei tullut kalliiksi,n.150e kontaktori käyttökytkimen kanssa ja työ ei maksa itse tehtynä.Tavarat tilasin Raisiosta Mastervolt Finland Powerduo OY:ltä. Tuotenimi on ML Solenoid 7700 12V 1-pol nupilla. Tämä tuote on löytö tähän tarkoitukseen,500A virtakesto,pieni koko eikä kuluta yhtään virtaa päällä ollessaankaan.Näin siksi että merkkivalollisella joustokytkimellä annetaan vain toimintakäsky kelalle ja kontaktori jää mekaanisesti valittuun asentoon.Lisäksi siinä on manuaalikäyttö,jos vaikka akkujännite ei enää riittäisikään kelalle.Kytkentäkaapelina käytin notkeaa 35 neliömillin hitsauskaapelia,pituudet kummallekin akulle alle metri,akkukengät juotettuna ja myös hupiakun maajohto vahvistettuna.Tällä kytkennällä on helppo myös ladata starttiakku nopeasti täyteen, pitämällä akut yhdessä kun auto kytkettynä verkkoon.

TERVO JARI 06.01.2013 15:16

Timo, minä kun luulen että minun/kin kamppeessani vaikkakin se on viimevuosituhannelta, laturi lataa hupiakun ensin ja sitten starttiakun, kaapelointeihin en ole vielä joutunut tutustuun . . .

Mut näin se vain näyttää toimivan, muutoin starttiakku akku oilsi seisonta jaksojen yhteydessä "heikossa hapessa" . . . Talvella toi kampe on vähissä liikkeissä . . .

Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2013 klo 15:28:00 .

Matille: Kiitos tiedoista, niille jotka aikovat rakentaa moisen sydseemin on tarpeeseen komponenttien nimet ja mistä niitä saa.

Sinulla on hyvä kun akut ovat noinkin liki toisiaan, monilla on välimatkaa metritolkulla joka aiheuttaa vähintäänkin harmaita hiuksia . . .

Tosin kaapeliedenn pinta-ala tuntuu pienelle ? Liekkö sitte oon oikeessa, mutta täysteho tarvehan on satunnaista . . .

Liekköperää tiedossa että hitsauskaapelit ei ole hyviä tuollaiseen käyttöön ?

Tieto peräisin "hitsareiden kaffipöydästä", jos joku tietää asiasta enempi kertokoon totuuden . . .

Noita hitsauskaapeleita olen itsekkin käyttänyt inventterin kytkentään n. 30 cm / kaapeli ja sulakkeena muistaakseni 100A 8mm pulteilla kiinnitettävä sulake ja manuaalinen pääkytkin "lussa"kaapelissa . . .

HAAPANEN TIMO 06.01.2013 15:23

Matti onkin tehnyt homman viimisen päälle. Toimii.

Sun lataa,mun ei. Minä en raaski sillä kalliilla laturilla talvella ladata, ja kun starttipuolelta on kenkäkin irti latailen erillislaturilla molempia sen mitä talven aikana tarvitsee.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 06.01.2013 16:19

Ihmisten tekemiähän nuo latausjärjestelmätkin on ja jokainen saa rakentaa sellaisen järjestelmän mistä tykkää,sähköturvallisuutta unohtamatta.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2013 klo 17:49:29 Tuo ML 7700 solenoidi/kykin on hyvä löytö,tuossa yksi linkki;

http://bluesea.com/products/7700

TOIVONEN MARTTI 07.01.2013 08:52

Mulla oli retkiauto Sitikassa manuaalisysteemi: tavallinen avaimellinen 'pääkytkin' kuskin penkin alustan sivussa. Siitä lähti 25mm. kaapeli kahdelle 60ah hupiakulle ja niiden maadotus oli normaalilla punotulla miinuskaapelilla auton runkoon.

Yleensä katkaisijaa käytettiin vain irrottamaan starttiakku pois kulutuksesta leiriytyessä mutta joskus pakkasella oli hyvä laittaa myös hupiakut antamaan käynnistysvirtaa. Manuaalikytkin on paljon halvempi kuin sähköinen ja kummankin ongelma on se muistaako sitä käyttää... mot

SMULOVITZ LEEVI 07.01.2013 12:45

ADRIA STARGO akut alkuperäiset ikä kohta 9v. 5 vuotta sitten lopetti laturi asuntopuolen lataamisen. Laitoin 6 mm kaapelin akkujen välille. lataus toiminut 0,4 erolla. Toiminut hyvin ja loput sähköntarpeet on hoitanut 89 e agrikaatti. Agrikaatti näytti olevan tällähetkellä 59,95 e tarjouksessa verkkokauppa com. Agrikaatti riittää hyvin lohkolämmittimen ja asunto-osan lataamiseen samanaikaisesti.

HAAPANEN TIMO 07.01.2013 17:55

Jos et Leevi ole muita muutoksia tehnyt kun lisännyt johdon akkujen väliin, on sulla mahdollista se, mitä ylempänä kirjoitin: Tilanteessa jossa käynnistysakku on jostain syystä vajaa, virta startatessa lähtee hupiakusta ja 6mm² johto, tai alkuperäinen, pelkkään lataukseen tarkoitettu hupipuolen maajohto kuumenee punaiseksi.

Suosittelen katkaisijan ja sulakkeiden asennusta.

@timppa

TERVO JARI 07.01.2013 19:25

Akunkenkä löysällä/huono kosketus ----> startatessa/muutoin käytetään sähkölaitteita paljon 6mm2 kaapeli tulikuuma ----> mahdollinen tulipalo ;-(((

Kuten Timo kirjoitti sulake johtoon, tuolta löytyy tietoo:

http://www.suomenlahdenpuuveneilijat.fi/PDF/johdatus_sahkoistykseen.pdf

Ja tuossa kaapelilaskuri:

http://www.adita.fi/laskuri.asp

Toistamiseen.

HONKAMÄKI TEUVO 07.01.2013 20:50

Tuota kytkintä vois käyttää sähköisenä pääkytkimenäkin!

http://bluesea.com/products/7700

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.