Ducato pakkasella

PAJARI VESA 03.01.2013 20:10

Ducatossa (-08) käynnistysvaikeuksia kovilla pakkasilla. Akku ihan tehoton, lämmitys ja lataus (n.3t) auttoi, hörähti kuin kesähelteellä. Ajattelin laittaa akkulämmittimen, esim. Polaria kattelin. Onko kokemuksia? Tai voisko asuntoakkua käyttää apuna, jos reissussa sattuu, eikä ole verkkovirtaa tarjolla?

KATEISTO EERO 03.01.2013 20:17

Minulla on -08 Citroen. Pakkasella Webasto puoli tuntia päällä ja käynnistettäessä valot pois päältä, niin kyllä hyrähtää käyntiin. Kun autolla ei ajeta vähän aikaan, kytken sähköjohdon auton kylkeen, jolloin sekä hupiakku että moottoriakku lataantuvat.

TERVO JARI 03.01.2013 20:38

Käy testaamassa akku, sen jälkeen laturi, onks kunnossa ?

Moottoriöljyt ? Kesäplaatuu ?

Akkulämmitin verkkovirralla ?

http://www.polarheater.fi/

Mutta jos tuon tilalle:

http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=391

Työautossani on Weba ja tuollainen laturi, hyvin on lähtenyt kovimmillakin pakkasilla . . . Auto aina laturissa jos Weba kellolla aamuksi "viritetty" . . .

Jos oikke tiukkapaikka, apukäynnistyskaapelit ja hupi akku kainalossa konepellin alle, halvin/varmin/turvallisin konsti mutta ei helpoin . . .

PULKKI MARTTI 03.01.2013 21:11

Onko sinun autossa erillinen virtakatkaisin radiolle? Jos ei , niin kannattaa laittaa. Soittimen herätevirta syö akun tyhjiin aikaa myöden.

KOISTINEN TOIVO 03.01.2013 21:26

Henkilö autossa ohjeen mukaan, jos akku on tyhjä, ta josi käyttää akkua pois. Pitää oottaa muutama minuutti kun on virtaa, ennen kuin starttaa. Kuulemma tietokoneet sopii asiat keskenään, sitten saa tartata. Toivopoika

UUTTU JUHA 03.01.2013 23:56

Mulla on webasto ja radio hupiakussa ja ne tyhjentävät sen nopeaan tahtiin jos ei ole ollut latauksessa. Starttiongelmia ei ole ollut missään olosuhteissa.

KORHONEN PAULI 04.01.2013 07:18

Miten jos radiolle laittaa erillisen virtakatkaisijan niin senhän joutuu joka kerta koodaamaan uudestaan? pkk

PAJARI VESA 04.01.2013 11:25

Kiitos vinkeistä. Hupiakun käyttöä apuna aattelin niin, että jos löytys kyllin pitkät piuhat, ettei tarttis akkuja siirrellä, yltäis Dukaton perältä konehuoneeseen, jossa on valmiit paikat kytkennöille. Fiatin edustajan mukaan ei pitäisi olla ongelmia, kun ottaa kengät irti (siis akusta)). Tuon "hupilaturin" toiminta on vähän epäselvä, se pitää kokeilla seuraavaksi. Aikaisemmin minulla oli erillinen laturi käynnistysakussa, mutta eihän se kylmä akku paljon ota. Siksi aattelin sitä lämmitintä. Voi sen kuulema laittaa hupiakkuunkin. Ja öljytki kannatas varmaan vaihtaa. Ja akku testata. On vain tuota talviajoa sen verran vähän, ettei ole saanut aikaiseksi.

HJELM ARTO-VEIKKO 04.01.2013 18:32

Vaihdoin akun,ei helpottanut.Starttimoottorin vaihto auttoi. Autolla on ajettu noin 250000 ja vm 96

t Jelmi

TERVO JARI 04.01.2013 19:28

http://www.adita.fi/laskuri.asp

Kokeileppas tuolla laskea kaapelia hupiakun ja auton starttiakun väliin . . .

Jos hupiakun miinuskaapelin kytkee lähimpään runkopisteeseen niin ei tarvitsisi vetää kuin "lussa" piuha koko matkalle . . .

Asennuksista kannattaa kysyä asiaan perehtyneiltä jotta vältyttäisiin "menetyksiltä" ( noihin voidaan pahimmassa tapauksessa kukea josvaikka mitä . . . )

Starttimoottorin teho W:teina, paljonkohan lienee ?

Heitin tollasen 6 kw, meniköhän sinnepäinkään . . .

Järjestelmän nimellisjännite (V) 12 Kuorman nimellisteho (W) 6000 Käytetty johdinpaksuus (mm2) 90
Etäisyys akusta (m) 7

Jännitehäviö 1.19 V Kuorman todellinen teho 4868 W Johtimien lämpöhäviö 536.39 W Tehohäviö (tavoite max 10%) 18.86 %

Tosta päätellen sen akun kantaminen sinne "konehuoneen" läheisyyteen lienee helpoin/halvin tapa . . .

KINNUNEN AIMO 04.01.2013 20:32

Terve.

Minunkin Ducatossa -07 on vähän samoja ongelmia kun oli aika paljon pakkasta ja webasto oli päällä jotain puoli tuntia, akku on alkuperäinen joten on kyllä vaihdon tarpeessa. Tässä yhellä reissulla tuli ajatus että, miten sitä hupi akkua voisi käyttää apuakkuna. Mulla on autossani 1000 w infertteri ja 7 A c-teck laturi. Laitoin laturin lataamaan startti akkua infertterin kautta olisko ollut jotain parituntia ja webasto päällä puoli tuntia niin lähti kuin palmupuun alta käyntiin. Mulla startti akkuun kytketty c-teckkin oma kiinteä liitin ja pistoke on ohjaamon lattialla johon on helppo kytkeä laturi. Tästähän on ainakin pari hyvää asiaa starttauksessa, laturista riittää virtaa webaston pyörittämiseen ja lataahan se vähän startti akkuakin ja varmaankin herättelee akkua / lämmittää sitä. Edellyttää kyllä että, hupiakuilla on vielä poweria c-teckille että jaksaa ladata. Infertteri pysyy aika hyvin päällä vaikka hupiakkujen jännite putoaa taitaa infertteri sammua kun akun jännite putoaa alle 10.5 V.

Tv: Ami

HYPPÄNEN KARI 06.01.2013 11:39

Minulla meni 2010 mallisesta Fiatista starttiakku viime keväänä sököksi vaikka latasinkin talven aikana n. 1 kerta/kk. Oli purkautunut ilmeisesti kuitenkin liikaa. Sama ongelma jatkui nyt syksyllä eli purkautui muutaman päivän seisokin aikana sen verran, että käynnistys alkoi olla hieman huonoa. Ainakin radion herätevirta ja varmaan joku muukin söi akkua. Ehkä kameran näytössäkin on hieman virtahäviötä kun siinä palaa jonkinla inen valmius ledvalo. Radiossa oli kyllä erillinenkin virtakatkaisin, jolla sai virran päälle vaikka autossa ei ollutkaan virtavaimesta virrat päällä. Lisäksi herätevirta vielä erikseen kytkettynä, jotta asemat pysyis paikoillaan. Auto on talven seisonnassa ulkona.

Asennutin sitten autoon pääkatkaisijan ja sen jälkeen on virrat pysyneet akussa hyvin. Ainoa harmi on, että joutuu hakemaan radiokanavat uudelleen. No ei tuo nyt niin iso vaiva ole siihen nähden, mitä tyhjä- / vajaa akku aiheuttaa.

Onko peruutuskamerassa muuten joku valmiustila päällä, joka kuluttaa virtaa auton seisoessa? Voiko radion herätevirran kytkeä väärään paikkaan vai riittääkö sille, että virtaa tulee, jolloin asemat pysyy muistissa.

KariH

PAJARI VESA 06.01.2013 11:51

Tutkin hupilaturin toimintaa ja näyttäs lataavan myös starttiakun verkkovirralla. Ainakin molemmat akut virkistyivät ja auto kaynnistyi. Oli vain vähän hankala löytää sopivia piuhoja, kun samalla oli lämmitys päällä. Jos sattuu metsätiellä, niin varmin keino taitaa tosiaan olla ottaa hupiakku kainaloon ja pellin alle...

HAAPANEN TIMO 06.01.2013 12:30

Karille. Ainakin joissain peruutuskameroissa on lämmitysvastus.

@timppa

HYPPÄNEN KARI 06.01.2013 16:46

Kiitos Timo tiedosta. Täytynee tutkia merkki ja etsiä tietoja jos vaikka yksi syy olis tuossa.

KariH

HELLSTRÖM TESMA 07.01.2013 19:59
Jenkkiläiset ovat ratkaisset tämän asian jo ajat sitten. Autossa on jo valmiina ohjaamossa painonappi hätäkäynnistystä varten, ainakin Fordeissa. Mutkaton juttu, painat vain yhtä nappia. Tekniikoista tai autosähköstä ei tarvii tietää yhtään mitään.
KOSKINEN MARKKU 10.01.2013 18:02

Tervehdys.Kyllä se on niin että lohkolämmitintä tarvii pitää päällä vähintään 2 tuntia ennenkuin starttaa kunnolla.Se lämmitin on muuten saman tehoinen kuin henkilöautissa (550W) niin ei sillä saa kyllä äkkiä lämmitettyä niin isoo moottoria. T.Markku

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.