Fiat Ducato 2.3 JTD ja huohotinputken lämmitys.

LAUKKANEN MAURI 21.12.2012 20:21

Kun tuo Foordi alkaa tunkea vika tilastoissa fiatin ohi niin juttua siitä uudenpien,miks ei vanhempikin huohotin putken lämmitimestä.

Siis täällä on kaksi eri kuppikuntaa koskien sitä lämmitys tapaa; A:se sähköinen lämmitys. B:se vesikieroinen lämmitys.

Haluan tuoda oman mieli piteeni asiaan,kumpi on parempi. Tarkistrin ja asensin eristykset minun .08,2.3 JTD huohotin putkeen ja samalla irroitin sekä tein silmä määräisen tarkistuksen vaatiko putkisto puhdistusta,mutta putket oli kuin uudet,ei tahnaa tai kertymiä seinämillä, autolla ajettu 53 000 km.

Miksi tämä työ ja selvitys;kun olen epäileväinen ja ymmärän jotain autojen tekniikasta ,niin ensimäisenä kiinitti huomioon se lämmitysvastuksen paikka,se on mekein kinni siinä imuilma putkessa,myös räjäytys kuvissa.

Ilman virtaama on minun järjen mukaa sieltä mootorista sinne imuputkeen,siis niiden huohotin kaasujen reitti,mutta miksi se vastus on asenettu sinne imuilman viereen,eikä mootorilta lähtevään putken päähän?.

Aikani asiaa pähkäilyäni se on oikein,eli se jäätyminen tpahtuu juuri siinä imuilman/huohotin putken risteyksessö,koska sinne se ns,kastepiste muodostuu raitiin ilman kosteusudesta riipuen se putki jäätyy.

Siis jos on se vesiletku sen putken ympärillä se ei vältämättä poista ongelmaa koske sitä risteys kohtaa pitää lämmitää eikä putkea,toisaalta jos putkea lämmitää koko matkalta se ilma lämpiää putkessä eikä jäätymistä risteys kohdassa tapahdu,toivottavasti.

Mutta tällaiseen tulokseen tulin ja ja haukkumiset päälle;odotaen m laukkanen.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.12.2012 klo 20:29:37 Niin miksi tuo työ;lähden aamulla Suomen Turkuun hymerillä ja en halua että min ducato jäätyy ksken matkan.

SUOMALAINEN RITVA 21.12.2012 21:28

Terevedys Täällä turkusessa on aika lämintä -8.5 C .en usko että teitin kulku neuvo hyytyy täällä turkusesa ,on muuten a aapuvasaataviaaa (pirkkaa petrelius ketsissä aikoinaan)

KOISTINEN TOIVO 22.12.2012 07:14

Mitähän tapahtuis jos johtaisi sen huohottimen ulos ja alas, niin kuin ennen vanhaan, ja tukkisi sen ilman putsarin reijän..Talveksi Toivopoika

SALONEN MARKKU 22.12.2012 10:17

Näin kuvan korjaamolla huohotinputkesta joka oli tehnyt Ducatoon pahoja tuhoja jäätyessään. Muistaakseni huohottimen alapäässä on metallinen putken kohta joka on vain millejä halkaisijaltaan. En ollut uskoa todeksi putken pienuutta. Oli näitä uudempia ducatoita, ehkä 2.3. Ei mikään ihme jos koneita pamahtaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.12.2012 klo 11:31:42 http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=10366&start=15

Tuossa patentissa jouduttiin laittaa öljytikku nippusiteellä kii. Taisi mennä huonompaan suuntaan kokeilu.

JANHONEN MATTI 22.12.2012 11:00

Koko ongelmahan on tehty lailla määräten piirustuspöydällä. Mitä ilmeisemmin lain laatijoilla sen enempää kun auton autojen valmistajillakaan ei ollut käsitystä siitä millaisissa olosuhteissa autoa Suomessa käytetään.

Toivonpojan konstilla ongelmaa ei ole. Naapurin mies otti huohotinletkun talveksi irti, tulppasi ilmanpuhdistajan reiän ja ohjasi letkulla moottorin tuuletushöyryn konepellin alle laitettuun korkittomaan muovikanisteriin. Vesihöyry haihtuu taivaan tuuliin ja mahdollinen öljy jää kanisterin pohjalle.

Eihän tämä ollut mikään ongelma silloin kun huohotinputki oli johdettu suoraan ulos tai oli johdettu venttiilikopasta suoraan imusarjaan.

KOISTINEN TOIVO 22.12.2012 11:39

Pohjosen markkinat niin pienet, ettei kannata sen kummenmin valmistajien välittää Mitenkähän jatkossa kun eu tiukentaa sääntöjä aina vaan. Pakokaasut kiertää kun pieru nahkahousuissa, ja suoraan sanoen kusta sekaan pistetään. Kohta sairaaloiden happi otetaan autojen pakoputkista. Toivopoika

LAUKKANEN MAURI 22.12.2012 13:56

Ei tämä ole ainostaa Fiatin ongelma,kyllä se vaivaa melkein kaikkia automerkkejä, kyllä pohjoinen markkina alueena ei ole pieni: Ruotsi,Norja,sekä Tanskakin on joskus pakkasen kourissa.

Mutta kun ostin auton Saksasta sieltä asuntoauto tehtaalta,ja mainitsin että onko autossa se huohotinputken lämmitintä niin vastaus oli:ei sitä tarvita jos moottori on kunnossa ja se huolletaan.

Siis näin sanottiin Flairin/Arton tehtailla Saksassa ,taitaa olla puheet tänä päivänä erilaiset.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.12.2012 14:24

Kyllä Saksassakin käytetään Fiatissa huohotinputken lämmitystä, ainakin meidän autossa se oli jo Saksasta tullessaan, vaikka auto oli varustettu Saksan markkinoille. Eli auto oli samoin varustettu kuin Suomeen tuotavakin.

JOKINEN REINO 22.12.2012 16:13

Huohotinlämmitin A. On ihan OK, Kunnes sökähtää kesken taipaleen.

Lämmiti B. Lakkaa toimimasta vasta, kun nesteet lentää koneesta pihalle,ja siinä vaihessa on jo muunkinlaisia murheita!

LAUKKANEN MAURI 23.12.2012 18:11

Taisi olla Fiatilla se vm 08 se raja,kun se lämmitintä tuli vakioasiakkaansa tuontantoon ainakin autoissa jotka meni pohjoihmaihin.

Mutta vielä siitä vedenlämmitimen paremmuudesta: Se kone jäätyy usein käynnistys vaiheessa,jasilloin ei se jäädytysvesi ole lämmintä Ilman lisälämmintintintä; webmaster/eeberi ja silloin on se sähkö jo lämmittänyt jonkin verran huohotinputken putkea vaikka silläkin on aika vakiona,se ei lämpöä hetkessä.

PS.se sähköinen vastus on siinä imuilman putken vieressä siksi,koska siinä on ns,supistua venttiiliä ja mjäätyminen toden nököisemmin tapahtuu juuri siinä.

Eli se vesikiertoinen huohotinputken lämmitys ei poista ongelmaa,vaan se risteyskohta siinä huohotinputken/ raits-ilma putken kohdalla on se ongelma.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.