Ducaton kytki öljysiliö ?

MATTILA JARI 13.12.2012 15:46

Moi Missä on Ducato 2.0 Jtd vm 2003 kytkinneste säiliö ? Alapään sylinteristä pääsi nesteet pihalle.

JANHONEN MATTI 13.12.2012 16:20

Tuo on helppoa kun jäniksen pyynti: Kerää jäljet koriin ja nostaa jäniksen korvista päällimmäiseksi. Kytkimen käyttösylinteriltä lähtee putki pääsylinterille. Sitä seuraamalla löytyy pääsylisteri, jonka yläpuolella nestesäiliö on.

Kytkinpolkimelta on suora mekaaninen yhteys kytkimen pääsylinteriin. Nestesäiliö on joko suoraan kiinni pääsylinterissä tai yhdistetty putkella pääsylinteriin. Yleensä jarrutehostajan vieressä rintapellissä. Molemmissa tapauksissa nestesäiliön on oltava (sylinterin täyttö ja ilman eston varmistaminen) hieman pääsylinterin yläpuolella.

KOSKINEN OLLI 13.12.2012 17:34

Jossakin autossa taitaa olla niin ettei ole kytkinnestesäiliötä ollenkaan. Vaan on jarrunestesäiliöstä liittymä kytkimen nestetarpeeseen. Liittymä kytkin nesteelle on tällöin jarrunestesäiliössä korkeammalla tasolla. Joten jarrulle nestettä riittää vaikka kytkinsysteemi vuotaisi. Olen yrittänyt pitää sellaista viiden metrin turvaväliä dukatoihin, joten en niistä tarkemmin tiedä.

LAURONEN TAPANI 13.12.2012 18:33

Olli, Ducato on kuin nainen, oikuttelee aina välillä, mutta on muuten täydellinen ja ilman ei pärjää.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.12.2012 18:44

Jos työsylinteristä pääsi nesteet pihalle, on ihan turha kysyä missä säiliö on. Kyllä se korjaaja sen löytää, uuden sylinterin vaihdettuaan. Pelkkä nesteen lisääminen tässä vaiheessa on sama kuin kaataisit suoraan maahan, etenkin kun se systeemi pitäisi vielä ilmatakin.

JANHONEN MATTI 13.12.2012 19:20

Ensin pitää kuitenkin tarkistaa onko autossa kytkimen työsylinteriä vai onko vaijerimalli?

MATTILA JARI 14.12.2012 09:53

Moi ! Taitaa tulla jarruneste säilöstä, vaijerimalli ei voi olla kun kun nestettä liruu alapään kytkintyösylinteristä kun osui työkalu putken liittinen lukkoon ja letku irtosi ja nesteen valui pihalle.

KERTTULA PEKKA 14.12.2012 10:19

Hyviä arvauksia näyttää kyllä riittävän mutta ei oikeaa tietoa. Kirjoittaisi sellanen kaveri joka tietää tästä asiasta jotain.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.12.2012 15:20

Tuosta Ducato 2.0 Jtd vm 2003 säiliöstä en ole varma, mutta eiköhän se ole sama ratkaisu kuin 2,3 jtd vm 2005:ssäkin.

Eli erillistä kytkimen nestesäiliötä ei ole vaan kytkimen neste tulee jarrunestesäiliöstä ja menee kykimen pääsylinterille kumiletkulla. kts kuvat.

JANHONEN MATTI 14.12.2012 16:17

Autoista jotain ymmärtävän on vähän vaikea vastata kysymykseen.

KAUPPI ERKKI 14.12.2012 16:41

Siellä kytkimen alapäässä on sokka joka on irronnut homma toimii siten että kun sitä sokkaa vetää vähän ulospäin niin kytkimen voi ilmata eli putkea sentti ulospäin niin ilmausnipasta tulee nestettä senjälkeen paina putki takaisin pohjaan niin se pitäisi lukittua sinne jos sokka on oikeassa asennossa .

Nähtävästi olet onnistunut vahingossa vetämään sokkaa ulospäin jolloin neste on valunut ilmausnipasta ulos nestettä lisätään jarrusäiliöön jonka yläosasta jarruneste menee kytkimelle

KOSKINEN OLLI 14.12.2012 19:45

Nestetoimisen kytkimen voi kyllä rakentaa sitenkin että ei tarvitse ilmata. Perustuu sellaiseen aivan yllättävään asiaan kuin on se, että astiassa jossa on nestettä ja ilmaa, neste valuu alas ja ilma nousee nesteen yläpuolelle. Varmaan on käynyt inssille suunnaton vahinko kun nyt kuitenkjin on johonkin autoon sellainen rakennettu. Pitää vaan olla pystysuuntainen rakenne jossa nestesäiliö ylinnä, pääsylinteri siinä välillä ja työsylinteri alinna ja riittävän halkaisijainen putki, jossa ilma ja neste mahtuu sivuuttamaan toisensa.

VALLIUS MARTTI 14.12.2012 22:22

Tuo Erkkin selitämä kytkimen ilmaus tehdään juuri niin mutta koskee maleja vuodesta -07 alkaen. TV Kulkuri

KAUPPI ERKKI 16.12.2012 12:40

Kyllä tämä sokka lukitus on käytössä jo 2002 mallista eteenpäin eli heti vaijeri kytkimen jälkeen koskee myös transiitteja sitikkoja ja peugotteja varmaan löytyy poikkeuksiakin eri moottorityyppien välillä Hämäläisen Markun alemmassa kuvassa näkyy sokan malli kytkinpolkimen päästä kuvattuna.

VALLIUS MARTTI 16.12.2012 18:45

Jari kyllä puhuu kutkimen alapään sylinteristä elikkä työ sylinteristä jos nesteet kaikki kadoneet kytkin puolelta niin tutkii miksi ja mistä vuotaa n-ulos ja nesteen lisäys ja ilmaus työ sylinteristä ei tarvitse poljin sylinteriä ilmata.TV Kulkuri

KUJANPÄÄ MARKKU 16.12.2012 21:26

Martti. Parikymmentä vuotta sitten pääkaupunkiseudulla lällärillä oli äänessä Kulkuri ja Mirkku. Tunnustatko tuntevasi.

VALLIUS MARTTI 16.12.2012 22:12

En tunnusta tosi asiassa en ole ollut noihin aikoihin pääkaupunki seudulla ja minulta on jäänyt aika vähiin tuo lällärin käyttö.Kiitos ainakin kysymästä.TV Kulkuri

KAUPPI ERKKI 17.12.2012 08:44

Ei siellä yläpään sylinterissä eli pääsylinterissä mitään ilmausta olekkaan vaan ilmaus tehdään alapäästä kuten kirjoitin kuvasta näkee vaan sen millainen sokka lukitus siellä alapään sylinterissä on eli työsylinterissä " mutta antaa olla.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 17.12.2012 14:22

Kuvasin vielä tuon alapään liitoksen, kuten Erkki tuossa edellä kertoo näkyy siellä olevan sokka ja ilmaustulppa. Ducaton ohjekirjasta (e-learn) hätäiseen katsottuna ilmausohjetta: lukitussokkaa löysätään ja vedetään letkua ensimmäseen naksaukseen saakka jolloin ilmausreikä aukeaa.

"Lift up the spring and move the oil pipe back until the first click in order to open the bleed valve incorporated in the actuator"

Jarilla on varmaan käynyt niin, että putki on tullut ulospäin jolloin nestettä on päässyt karkuun.

Tuossa kuva vielä työsylinteristä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.