Uuden Ducaton ihmeitä

AHJOS TIMO 12.12.2012 18:36

Olen nyt 2 viikon ajan tutustunut vuoden 2012 malliseen Ducatoon ja tietysti kiinnittänyt erityisesti huomiota ominaisuuksiin, jotka poikkeavat vanhemmista vuosimalleista. Tässä tähänastisia havaintoja:

Ohjaamon ovissa ei ole enää niitä ritilöitä, jotka piti teipata tukkoon. Ohjaamon ovissa ei ole myöskään painonappeja oven lukitsemista varten vaan sitä varten on sähkökytkin kojetaulussa keskellä radion alapuolella. Matkustajan puoleisessa ohjaamon ovessa ei ole lainkaan avaimella avattavaa lukkoa. Vara-avain toimii vain mekaanisesti kiertämällä. Siinä ei ole mitään painonappeja. Suuntavilkulla ei voi vilkauttaa viikseä kevyesti painamalla esim. 1-2 kertaa vaan se vilkauttaa silloin aina tasan 5 kertaa. Ennen kuin luin sen ohjekirjasta, minulla oli vaikeuksia saada vilkkua sammumaan. Varmaankin turkulaiset ihmettelivät, miksi vilkutin vuorotellen oikealle ja vasemmalle! :) Ohjaamon sisävaloissa on jokin ihmeellinen automatiikka, jota en vielä ymmärrä. Kun olen yrittänyt sytyttää sisävalon katkaisijoista, en ole saanut sitä syttymään. Sitten se taas syttyy ja sammuu itsekseen jonkin oman logiikkansa mukaan. Esim. kun virta-avaimen vetää pois virtalukosta, valo syttyy joksikin aikaa. Täällä paljon keskusteltu konepellin alla oleva sadevesikaukalo on erilainen kuin mitä jotkut ovat täällä kuvailleet. Sen päissä ei ole mitään tyhjennysreikiä eikä tulppia. Kaukalon päissä sen pohja nousee ylöspäin. Kuljettajan tuoli mahtuu kääntymään ruokapöytään päin vain silloin, kun käsijarru EI ole päällä. Mielestäni hurjan vaarallinen ominaisuus!

Tutkin apukuljettajan tuolin alla olevaa säilytystilaa ja löysin sieltä työkalulaatikon, jossa on tunkki, ruuvimeisseli ja vetokoukku. Tuolin sisään näyttää menevän sähköjohtoja. Ilmeisesti autossa on siis istuinlämmitys, mutta onko sitä varten jossakin katkaisija vai kytkeytyykö se päälle automaattisesti lämpötilan mukaan???

JANHONEN MATTI 12.12.2012 19:38

Niin se kehitys kehittyy.

NÄRHINSALO ANTTI 12.12.2012 19:52

Vilkkujen toiminnan voi valita haluamakseen. Joko niin että viiksen "hipaisu" tuottaa 5 vilkuntaa tai sitten tavallisen toiminnan. Ainakin itselläni näin. Muutoin olen tehnyt samat huomiot.

Penkin alla olevat Johdot lienevät turvavyön kiristimen patruunaan menevät piuhat eikä istuinlämmittimen. Myyjä kuvitteli samoin niitten olevan istuinlämmittimiä varten :) ei ne kyllä mihinkään lämpiä ja aikani kontattua löysin nuo patruunat molempien jakkaroiden alta, piuhoineen.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.12.2012 klo 19:54:08 Niin ja omassani myös lukkojen toiminnan voi säätää niin että automaattilukitus napsahtaa päälle 10 km/h vauhdissa tai sitten vain manuaalisesti.

KAAKKOLAHTI TOIVO 12.12.2012 19:58

Istuin lämmitys nappi on kait siinä istuimen vieressä ainakin meitin autossa..jos on istuin lämmitys

KOISTINEN TOIVO 12.12.2012 20:18

Samaa huitomista se oli ooppelin kanssa alussa, ennen kuin älysin. Ja kuka piru noita oppaita joutaa lukeen. Ihmettelin kun se ei suostunut kulkeen yli kuutta kymppiä. Siinä on ylinopeus vahti samassa katkasiassa nopeus säätimen kanssa. Meni vahingossa päälle. Muistin sitte, että kyllä se kauppias siittä taisi puhua. Käsijarrun vipu painuu aina alas niin saa penkin kääntyyn. Mitenkähän ne toimii nuo hienoudet vanhana sitten. Kallita korjata se on selvä. Toivopoika

AHJOS TIMO 12.12.2012 20:43

Katselin tänään taloyhtiön P-paikalla yhtä arviolta noin 4 vuotta vanhaa Ducato-pakettiautoa. Sen kuljettaja valitteli minulle sitä, että istuinlämmittimen katkaisija on penkin sivussa sellaisessa paikassa, johon ei ajaessa käsi yltä tai mahdu. Siitä tuli mieleeni tutkia, onko minunkin autossa sellainen katkaisija, mutta ei ole ainakaan siinä paikassa.

Luen kyllä mielelläni käyttöohjeita, mutta ongelmana on se, että sama käyttöohje kattaa monta erilaista autoa ja on toisinaan vaikea tietää, onko omassa autossa jokin tietty ominaisuus vai ei. Esimerkki: Ducatossa voi olla mäkilähtöavustin. Mistä tiedän onko minulla sellainen vai ei?

JOKINIEMI PETRI 12.12.2012 20:57

Timo. huomaat kyllä varmasti jos autossasi on mäkilähtö avusti. kun olet mäessä vaihdepäällä kytkin pohjassa, jarrupohjassa. Siittä kun lähdet, päästät jarrun autopysyy paikallaan nuutaman sekunnin eikä lähde valuun alaspain, Siitä vaan normist kytkin ylös ja menoksi. Mulla on sellanen hienous transporterissa se on ihan metka varuste kun sen hokasee miten se toimii

KOSKI SEPPO 12.12.2012 21:47

Tervehdys Timo Tässä yksilössä ei ole istuinlämmitystä, vaan johdot liittyvät turvavyön kiristyspatruunaan ja kojetauluun ilmestyvään varoitusvaloon, mikäli kaikki ei ole kunnossa. Niissä Bürstner autoissa, joissa on talvipaketti istuinlämmittimet ovat molemmissa etupenkeissä ja katkaisimet penkin sivussa. Mäkilähtöavustinta ei myöskään ole tässä autossa, se on yhdistetty uuteen automaattivaihteistoon eri tilauksesta. Istuin voi juuri ja juuri mahtua kääntymään, vaikka käsijarrun vipu olisikin yläasennossa, riippuu penkin etäisyys-säädöstä.

Hyviä kilometrejä uudella autolla!

KUJANPÄÄ MARKKU 12.12.2012 22:17

Samat toivotukset täältä.

KOISTINEN TOIVO 13.12.2012 07:02

Unohtu aiemmasta. Myös täältä keveitä kilometrejä. niinkuin mainoksessa, Mukavaa kun kilometrimittarissa on pelkkiä nollia. Toivopoika

AHJOS TIMO 13.12.2012 11:34

Paljon kiitoksia näistä tiedoista ja toivotuksista!

AHJOS TIMO 13.12.2012 19:04

Seppo on oikeassa, testasin sen äsken: Kuljettajan istuin mahtuu kääntymään ruokapöytään päin, vaikka käsijarru olisi päällä, kunhan se on vedetty aivan eteen pyörityksen ajaksi. Sen jälkeen sen voi taas säätää mille etäisyydelle tahansa. Noin siis autossa olevasta ulkomaankielisestä ohjetarrasta huolimatta - tai ehkä en ymmärtänyt sitä ohjetta oikein.

AHJOS TIMO 13.12.2012 22:49

Yritin ladata otsikossa mainitun sovelluksen Android-puhelimeeni, mutta prosessi päättyi ilmoitukseen, että sovellusta ei voi ladata siinä maassa, missä puhelimeni on (=Suomessa). En ollut yllättynyt, koska sen sovelluskuvauksessakin se jo sanottiin: "It is available in Italian, English, French, Spanish and German for Italy, Austria, Belgium, Luxembourg, France, Germany, Greece, the Netherlands, Poland, Portugal, Spain, Switzerland, Sweden and the United Kingdom."

KÄNSÄLÄ JUHA 18.03.2013 16:24

Tuohon sovellutukseen minä en sotkeutuisi - tietoturvariski liian suuri ainakin tämän sivun perusteella : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fga.ccmcamperandroid&hl=fi

AHJOS TIMO 04.04.2013 18:24

Tutkin tänään pesupaikalla, minne vesi valuu tuulilasista. Konepellin alla oleva sadevesikaukalo koostuu kahdesta osasta, joiden välisen sauman päällä on listanpätkä. Auton edestä katsoen oikeanpuoleisessa osassa on poistovesiputki. Sille puolelle tuleva vesi valuu poistoputkea pitkin maahan. Mutta edestä katsoen vasemman puoleiseen kaukalon osaan tuleva vesi ei menekään sauman päällä olevan listan ylitse vaan tippuu sen alta kaukalon osien välisestä saumasta sylinterikannen päälle. Tilanne on siis vuosimallia 2012 olevassa Ducatossani siltä osin edelleen sama kuin se on ollut vanhemmissakin.

PS: KTK on nostanut itsepalvelupesuhallin hintaa. Aiemmin se maksoi 25 euroa/tunti, mutta täbääb 30,00 euroa/tunti.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.4.2013 klo 18:25:41 "täbääb" piti olla "tänään"

SILJAMÄKI ANTTI 04.04.2013 19:00

Ps. Kommenttiisi vielä lisäys, että aukioloajat lyhentyneet:17.30 hallista pois viimeistään ja lauantaisinkin nyt kiinni :(

WIGREN BJÖRN 06.04.2013 14:21

Konepellin alla oleva sadevesikaukalo koostuu kahdesta osasta, on siellä vielä kumassakin päässä non 3 mm reijät. Reikien alla letku mikä johtaa veden alemmaksi. Olen nyt ajellut tätä 2012 mallia vuoden - CasaCar. Tuo hansikaslokeron sulkumekanismi lopetti toiminnan. Hansikaslokero liimattu ja prässätty yhteen - eli koko lokero uusiksi h. n. 170 € . Onneksi taku vielä.

AHJOS TIMO 06.04.2013 17:10

En kyllä löydä omastani mitään reikiä kaukalon päistä.

AARNIO JUKKA 09.04.2013 00:08

Ne reiät on aika hyvin piilossa pyyhkijöiden alla. Pysäytä pyyhkijät pystyasentoon, niin näet alla n 10-15 mm:n harmaan kumilaipan ja sen keskeltä lähtee ehkä 6 mm:n letku. Ongelma on vaan siinä, että letku tukkeentuu helposti esim männyn roskista ja sen jälkeen kaukalo on täynnä vettä. Ainkin minulla pyyhkijän akseli on pari kertaa ollut pysyvästi upoksissa veteen. Saas nähdä kuinka kauan pyyhkijät toimii. Letkun toinen pää on lokarin sisällä ja sen saa kyllä yläkautta rassattua auki vaikka pikällä nippusiteellä.

AHJOS TIMO 07.06.2013 16:19

Autoni sadevesikaukalon keskisauma tiivistettiin tänään silikonilla takuukorjauksena. Mutta sen lisäksi sadevesikaukalon yläreuna kitattiin kiinni kuljettajan puolella noin puolen metrin matkalta. Sadevesi olisi päässyt siitä valumaan sadevesikaukalon alitse konetilaan.

Vasta työjohtajan kanssa tänään käydyn keskustelun jälkeen löysin ne Jukka Aarnion edellä kuvaamat sadevesikaukalon päissä olevat reiät, joista joillakin muilla valuu vettä konetilaan. Minulla niistä lähtee poistoletkut. Reiät olivat neulasten peitossa ja tulivat näkyviin vasta neulasten poistamisen jälkeen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.