adria matrix subremen alden lämmönvaihtimen toiminta -
SMULOVITZ LEEVI
10.12.2012 20:26
kuinka hyvin pitää moottorilämmön oikeilla lukemilla kunlämmönvaihdin on toiminnassa ts. onko ali lämpöisyyttä? Autonvaihtoa suunnitteleva
LEHTONEN TIMO
10.12.2012 21:10
Moottorilämpö on normaali vaikka lämmönvaihdin on toiminnassa. Mikäli pumpun käynnistää heti kun lähtee kylmällä koneella kestää jonkinverran kauemmin normmalin lämpötilan saavuttaminen. Meillä on aina toiminnassa viileällä ilmalla, on ihanaa pysähtyä kun auto on keulasta perään mukavan lämmin. SUOSITTELEN !
Terveisin Timo
NOUSIAINEN ASKO
11.12.2012 11:26
Ennen oli pajon naitä lämmönvaihtimia käytössä , nyt ovat aika harvinaisia , johtuen
ehkä kun on tullut ilmalämmitys kaasulla ,on pitemmillä matkoilla kätevä saa auton ,
lämpiämään hukkalämmöllä ja huolehtiihan moottorin termari ettei kone käy alilämpöisenä ja on hyvä kovemmilla pakkasilla kayttää nokalla peittoa.
PÄÄKKÖNEN ESA
11.12.2012 12:09
Itsellä autossa Trumatic, mutta enpä tiedä miten ilmalämmityksellä saa moottorin lämpiämään kovalla pakkasella.
Esa
TOIVONEN MARTTI
11.12.2012 13:25
Uskoisin että Asko tarkoitti että ilmalämmityksen yleistyessä on nuo lämmönvaihtimet jääneet harvinaisemmiksi.
LAUKKANEN MAURI
11.12.2012 15:39
Tuossa on selostus lämmönvaihtimesta;
Lämmönsiirrin eli lämmönvaihdin on energiatekniikan komponentti, jolla lämpöenergiaa siirretään fluidista toiseen.
-eli yleensä sillä tarkoitetaan ns,levylämmönsiirintä,siis siinä on ensiö/toisio puoli,
kuten muuntajassa.
M-autoissa joissa on Alde sillä voidaan siirtää se aldenl ämpö sinne mootoriin,tai
mootorin lämpö vaihtimen kautta as,auton pattereihin.
Mutta on paljon as,autoja joissa on ainostaan lisälämmitys patteri,jossa kiertää
mootorin jäähdytys neste,jolloin se mootorin hukkalämpö hyödynetään eikä mene harakoille,niitä on paljon myös ilmalämmiteisissä autoissa.
Näitä asioita sotketaan keskenään ,minusta se on lisälämmitin jos on se pelkkä lämmityspatteri,vaihtimessa on taas se ensiö/toisio puoli joilla on omat piirinsä.
LAUKKANEN MAURI
11.12.2012 15:49
Tuossa on periaate kuva lämmön siirtimestä:
JOKINIEMI PETRI
11.12.2012 16:05
Joo mauri olet aivan oikeessa. Se laite on niin sanotusti, ajon aikanen lisälämmitin asunto-osaan. Sillä ei ole mitään tekemistä lämmönvaihtimen kanssa. Tosin kätevälaite kumminkin. Itelläni on sellanen ja hyväksi on todettu
HÄMÄLÄINEN MARKKU
11.12.2012 16:36
"Itsellä autossa Trumatic, mutta enpä tiedä miten ilmalämmityksellä saa moottorin lämpiämään kovalla pakkasella."
Aikoinaan pelle pelottomat rakensi lämmönvaihtimia ilmalämmittimeenkin.
Lämpöputkessa oli kenno jossa kiersi auton moottorin vesi lisäpumpun avulla.
Ajon aikana kenno lämpesi moottorin lämmöllä ja kun tarvitsi lämmittää moottoria Trumalla, niiin kiertovesipumppu vain käyntiin.
Joillaikin oli vielä välissä vesilämmön vaihdin jolloin moottorin vesi ei kiertänyt siinä kennossa ja lisänä käytettiin myös 220V:n letkulämmittimiä (silloin oli käytössä vielää 220V)
ESKOLA PENTTI
11.12.2012 18:06
Mauri kirjoitti .. "Tuossa on selostus lämmönvaihtimesta;
Lämmönsiirrin eli lämmönvaihdin on energiatekniikan komponentti, jolla lämpöenergiaa siirretään fluidista toiseen
Mauri, lämmönvaihdin voi olla toki fluidista fluidiin, mutta myös ilmasta ilmaan, ilmasta fluidiin ja fluidista ilmaan? Eikö vain, näin pienenä tarkennuksena.
LAUKKANEN MAURI
11.12.2012 18:21
Mikä ettei tuossa se ilman LTO kone;