Ducaton startti sanoi naks pakkasella ??

MATTILA JARI 06.12.2012 20:57

MOI ! Ducato 2.0 JDT vm. 2003 startti sanoi naks, seistyään 2 vuorokautta -23 asteen pakkasessa. Akku OK. Lämmitin autoa n. 3 tuntia moottorin lämmittimellä siitä 2 h konepellin alla sisätilanlämmittimellä starttia. Lähti taas kuin palmupuun alta käyntiin. Kaipaisiko STARTTI jotain huoltoa/puhdistusta, vai jopa uusimista vai oliko liikaa pakkasta ??

JOKINIEMI PETRI 06.12.2012 22:04

Ja minkähän laiset öljyt on moottorissa.

NÄRHINSALO ANTTI 06.12.2012 22:13

Öö, tuota, mitä tekemistä öljyillä on startin kanssa?

JOKINIEMI PETRI 06.12.2012 23:41

Niin luinpa hätäsesti. Ei ollutkaan vika että ei jaksa pyörittää. noo tyypillinen fiiu omitusia vikoja

JANHONEN MATTI 07.12.2012 11:12

Kunnossa oleva startti ei pakkasta pelkää.. Vika joko, akussa, kaapeleissa, releessä tai itse startissa. Jos akussa on virtaa ja kun se lämpimänä starttaa normaalisti, niin mitä todennäköisemmin vika on solenoidissa tai sen huonossa virran/maan saanissa. Ei sille startille muutenkaan pahaa tee jos sen puhdistaa, voitelee laakeripinnat ja vaihtaa samalla uudet hiilet. Ne ei paljon kustanna.

Vaihtostartti kustantaa n. 180 e ja siihen vaihtokulut päälle.

TURUNEN HEIMO 07.12.2012 11:20

Onhan tuolla autolla ikää ja en yhtään ihmettele että noin voisi käydä. Ikääntyminen ei ole merkkikohtaista. Solenoidi on likaantunut ja kaipaa puhdistusta. Samalla vaivalla putsaa koko startin kun se kannattaa muutenkin irroittaa. Solenoidi kannatta vaihtaa ihan noin vain, hapettuneet pinnat menettäneet kuntonsa ja siistiminen auttaa vain vähän aikaa. Solenoidin saa alle 30 ja hiilet paljon halvemmalla. Tässä oletin että akku ja öljyt on todella ok.

NURMI KARI 07.12.2012 12:27

Tarkista akkukenkien kiinnitys. Kenkien alla on muovinen tuki, josta tulee kieleke kengän haarojen väliin estäen kunnollisen kiristyksen. Ducato -02. Sähköt hävisi kesällä, syynä tämä kieleke. Kenkä oli löysällä. Poistin kielekkeen (puukolla) ja vika korjaantui. Akku oli uusittu ja uuden akun navan halkaisija oli ilmeisesti hieman pienempi vaatien enemmän kiristystä. Valitettavasti en saa kuvaa nyt. Ehkä joku muu voi laittaa kuvan.

VÄLIAHDE JUSSI 07.12.2012 12:28

Kyllähän Noin Uusi autopitäs lähteä kuin. kesäkelillä.

SALONEN MARKKU 07.12.2012 16:58

Sinulla varmaankin on säteilylämmitin öljypohjassa. Se ei moottoria ja apulaitteita lämmitä yhtään, vain öljyä vähän. Itse lisäksi laitoin(laitatin) kahteen vastaavaan moottoriin letkulämmittimen peukalonpaksuiseen sykkyrään vesiletkuun. Letku oli moottorin edessä ihan siedettävässä paikassa. Tämän jälkeen moottori ja öljyt oli lämpimiä ja kone lähti kuin kesällä, jopa paremmin. Tämä letkulämmitin olisi toimiva ratkaisu vaivaasi ja säästää konetta.

MATTILA JARI 07.12.2012 20:09

MOI ! Kun tulin kotiin niin otin akun irti, ei tää akku varmaan enään kunnossa ole, se taitaa olla alkuperäinen, Mangeti Marellin 70 Ah pikku akku ikääkin kohta 10 vuotta. Ihmeen hyvin akku on toiminnu mutta ne 23 asteen pakkaset tais olla liikaa. Menen huomenna ja ostan 90- 100 Ah uuden akun. Mutta kun kesä koittaa, startti otetaan irti ja huolletaan niin vain varmuuden vuoksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.12.2012 klo 20:11:46 Säteilylämmitin on ja moottorissa synteettiset öljyt.

LAUKKANEN MAURI 07.12.2012 20:27

Useissa uudemissa autoissa on ne letku/lohko lämmitimet kieletty,koska se auton tietokone menee sekaisin kun se mittaa jäähdytysnesteen lämpöä ja kun se on korkea ja kone ei käy sekä ulkona on pakkasta,niin yhtälö ei todeudu ja kone ei käynnisty vaikka se on lämmin.

Kun asensin Webaston uudempaan VW Cadyyn niin se käyttäyi niin. Eli sen tietokoneen pitää saada tieto että konetta lämmitää jokin laite ja silloin se voi kompensoida käynistyksen sen mukaisesti,vaikka ulkona ois se pakkas keli.

SALONEN MARKKU 07.12.2012 21:13

Mauri

Niinkuin kirjoitin , on minulla kokemusta kahdesta 2.0jtd Ducatosta ja kummassakaan ei ollut letkulämmittimellä mitään haittavaikutusta. Säteilylämmittimet taas sai pohjoisissa minutkin turvautumaan aloittajan kaltaiseen poppakonstiin, kun yön päällä ollut säteilylämmitin oli todella surkea. Säteilylämmitin oli Deltassa asennettu asianmukaisesti. Deltassakin sanoivat letkulämmittimestä, että saattaa tehdä ongelmia. Otin riskin, vaikka autossa oli vielä takuut voimassa.Kun kerroin kokemuksista, niin taisivat itsekkin asentaa letkulämmittimiä. Jos nyt oikeen muistan, niin stiloon alkuperäisesti sopiva oli ducatoon passeli. Juttuja kyllä riitti häiriöistä. Toisaalta tässä uudessa Ducatossa en ole törmännyt minkäänlaisiin ongelmiin Webaston lämmittäessä moottoria, ja onneksi on lisäksi vanha kunnon lohkolämmitin, jota nykyään arvostan paljon.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.