Ruotsin raskaan kaluston rengasmääräyksiin jälleen muutos

JANHONEN MATTI 28.11.2012 22:16

Ohessa linkki Tuulilasin suvuille josta asia selviää tarkemmin. Muutos koskee myös kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin matkailuautoja.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/raskaan-kaluston-talvirengaspakko-ruotsiin-vuodenvaihteessa-1

Olisi varmaan tarpeellista Suomessakin miettiä raskaan liikenteen turvallisuutta parantavia ratkaisuja, etenkin talviaikaan. Ruotsissahan palattiin Ruotsin Korkeimman oikeuden päätöksellä jo aiemmin.pienempiin kokonaispainoihin. Suomessa taas on luotu myyttiä siitä, että täällä rekkakuskit on supereita, jotka hallitsee tilanteen kun tilanteen. Tilastot kertoo kuitenkin ihan muuta ja erityisesti nuoria kuljettajia koskien.

VALTONEN MARTTI 28.11.2012 22:45

Helvata kun ei aukee toi linkki. Vika ei ole linkissä varmaan koska kone yrittää ladata muttei vaan saa valmista aikaan.

Niin olen hyvin tyytyväinen jos sitten Suomikin seuraa perässä. Olen aina sanonut että raskaalle liikenteelle talvirengaspakko ja suolauksen radikaali vähentäminen.

Suolaustahan yleensä perustellaan juuri raskaan liikenteen tarpeisiin.

VALLIUS MARTTI 29.11.2012 04:48

Täydenetään Matin kertomusta vähän painoista tosiaan niitä alenetiin tuntuvasti tässä hiljatain, mutta palautetiin entisiin painoihin Norjalaisten painostuksestta,norskit olis muuten tehneet poikotin Ruotsalais rekoja vastaan ja ei päästänyt yhtään raskasta yhdistelmää norjan puolelle,siinä se sitten painon alennus päätyi,nyt jatkavat entisillä painoilla. TV Kulkuri

JANHONEN MATTI 29.11.2012 09:51

Näin on koskien kansainvälistä liikennettä. Rengasmääräyksiin tällä ei ole vaikutusta.

Ruotsi, Norja Ja Suomi on valinnut nämä suuremmat kokonaispainot, mikä tietää sitä, että sitä nopeammin em. maiden pienet rekkafirmat on verkottuneiden suurten europpalaisten rekkafirmojen perC:ssä. Suojautumalla kilpailulta avoimilla markkinoilla omia kulujaan korottamalla johtaa siihen, että joutuu alihankkijaksi, oston kohteeksi tai konkurssiin. Näin se vaan menee vaikkei itse aiheeseen liitykään.

LINDBLOM ALF 30.11.2012 20:28

Raskasta kalustoa tuntematta tarkemmin kysyisin: Kun talvirengaspakko koskee vain vetäviä pyöriä, miten se vähentää ulosajon riskiä?

VALTONEN MARTTI 30.11.2012 20:38

Rekkakuskien mielestä liikkeellepääsy ja mäkiennousukyky on tärkeämpää kuin tiellä pysyminen, siinä kun auttaa jo se kun on "hyvä kuski"

Tämä Alf'ille siis.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.