Kaasupullonlämmittimet - varoitus!

TOIVONEN MARTTI 27.11.2012 16:25

Jotta kukaan ei vaan kokeilisi mitään omia virityksiä kaasupullon lämmitämiseksi: kaasupullokoteloon voi vuotaa hiukan kaasua vaikka kuinka hyvin kiinnittäisi pullon. Jos siellä on joku kipinöivä laite, esim termostaatti joka ei ole kaasutiivis, voi kaasu syttyä ja sitten tapahtuu pahoja.

Kaupan lämmittimet on (toivottavasti) rakenneltu tämä riski huomioiden. mot

UUSITALO MARKO 27.11.2012 18:02

Eikös sama riski ole olemassa myös vaunun sisällä? Tai itse asiassa paljon suurempi riski, sillä onhan vaunun sisällä paljon enemmän kaasulaitteita, kaasuputkia, -letkuja ja niiden liitoksia kuin etukotelossa. Pitäisikö sähkölaitteiden käyttö kieltää myös vaunun sisällä. Avotulen käytöstä puhumattakaan! (Tähän kuuluisi hymiö)

VALTONEN MARTTI 27.11.2012 18:18

Toistaiseksi riittänee kunhan noudatetaan sitä mikä on jo kiellettyä. Sitäpaitsi kaasu pullotilassa on liitos jota auotaan usein koeponnistusten välillä ja joka on hiukan ehkä herkkä tärinässa aukeamaan.

HAAPANEN TIMO 27.11.2012 18:30

Kyllä pullokotelo on riskialtis paikka koska siellä on pullonpaineenalaisia liitoksia. Uusissa autoissa kolme, vanhoissa yksi jos oikein laskin ja ajattelin.

Paine on pullossa n.7kg/cm² +21° lämmössä kun muualla autossa 0,03 kg/cm². Pullonpuolella pienestäkin vuodosta tulee paljon kaasua.

@timppa

UUSITALO MARKO 28.11.2012 09:05

Pullokotelo on myös tuulettuva, jolloin kaasu-ilmaseoksen kehittyminen syttymisrajalle asti on epätodennäköisempää. Pahimmassakin tapauksessa leimahdus possauttaa pullokotelon kannen auki ja jää palamaan pistoliekkinä vuotokohtaan. Paine pääsee suurelta osin purkautumaan kotelon avonaisesta alaosasta.

Vaunun sisällä tilanne on toinen. Toisin kuin pullokotelossa, vaunun sisällä oleskelee yleensä ihmisiä. Se on myös suljettu tila, jossa syttymisväli saavutetaan herkemmin ja räjähtävää kaasu-ilmaseosta pääsee mahdollisessa vuototapauksessa muodostumaan enemmän. Todennäköisiä vuotokohtia on paljon enemmän. Kaasujärjestelmässä saattaa olla kuusi liekinvarmistinta, joista yhdenkin rikkoontuminen voi aiheuttaa vaaran.

Pidän sähköisistä pullonlämmittimestä aiheutuvaa henkilövahinkoriskiä niin pienenä, ettei siitä murehtimiseen kannata paljon paukkuja tuhlata. En tuhlaisi niitä myöskään sähkölaitteiden käyttökieltoon vaunun sisällä, missä riskit ovat mielestäni suuremmat. Puhumattakaan, että kiellettäisiin sähkölaiteet autossa, jossa on bensatankki. 70 litraa bensaa on varmasti vaarallisempaa kuin 10 kg nestekaasua.

Aiheita hysterian lietsomiselle riittää loputtomiin.

VALTONEN MARTTI 28.11.2012 10:44

Laitetaanpa hiukan oikeampaa suhteellisuutta asiaan--10 kg nestekaasuahan tuottaa vapaana 5000 litraa litraa kaasua!

Joten 70 litraa bensaa alkaa tuntua pikkujutulta.

VÄLIAHDE JUSSI 28.11.2012 10:44

Näihin varoituksiin pitää suhtaua mainos kamppanjana kaasu katsusten puolesta. En muuksi tätä käsitä nämä on erään laista lobbaus toimintaa joka, on jodettua. Minäkin eräältä Lobbarilta hyvin erikoisen yksityis viestin, nyt net yrittää saada meidät kaasu katsatuksen taakse ,ihan väen väkisin. Onneksi homma jatkuu entisellään,seuraavissa vaaleissa pitää muistaa tuo jäsenistön ohitus. En ole sitä mitään vastaan että, kaasiusta puhutaan,mutta juuri nyt.Miksi ei viimevuonna tai edellisellä tai toissavuonna. Lobbari hommaa,sadakseen Kyllöseen, vauhtia ne vielä poltaa pari vaunua.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.11.2012 klo 11:13:03 Eli kuutiometristä maakaasua saan.lämpöenergiaa noin10kwh eli saman verran kuin,litrasta polttoöljyä. Se on hajustettu vuodon havatsemiseksi THT:lä samaten nestekaasutkin

UUSITALO MARKO 28.11.2012 11:35

Taisit, Martti, kadottaa suhteellisuudentajun kokonaan, kun vertaat nestekaasua sekoittuneena ilmaan ja bensaa taas pelkkänä nesteenä. Kyllähän bensavuotoja sattuu vähintäänkin siinä, missä kaasuvuotojakin.

Bensan syttymisraja on jonkin verran alhaisempi kuin nestekaasun, mikä tekee bensa-ilmaseoksesta räjähdysherkemmän.

Riskien kannalta olellisinta on, paljonko noista polttoainemääristä vapautuu energiaa kun ne syttyvät. 10 kg nestekaasua sisältää energiaa noin 460 MJ. 70 litraa moottoribensaa sisältää energiaa noin 2300 MJ.

VALTONEN MARTTI 28.11.2012 12:01

Olet oikeassa Marko tuon energiatehokkuuden suhteen mutta se 5000 litraa on 5000 litraa vaikka se 10 kg vapautettaisiin ilmattomassa tilassa.

No, kumpikin aine joka tapauksessa on vaarallista väärään paikkaan joutuneena.

VÄLIAHDE JUSSI 28.11.2012 14:56

Pikkasen korjaa Tuhadusräjähys ei räjähdys

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.