kaasulaitteiden pakolliset tarkastukset

MALMI RISTO 26.11.2012 10:27

Nyt on meidän oma etujärjestö ruvennu puuhaamaan uutta rahastusta karavaanareille.Pakolliset kaasulaitteiden tarkastukset! Tähän listaan voitais lisätä sähkölaitteet,ilmamvaihto(ettei kukaan oo omilla" virityksillä" tukkinu ilmanvaihtoa)ja kaasupullon vaihdon jälkeen tarkastus ettei jääny paineenalennin löysään. Kaikki vaan pakollisen katsastuksen piiriin ja rahat pois.Kyllä karavaanareissa pitäisi olla sen verran järkevää porukkaa etei näitä asioita pidä rahastuksella ja pakolla alkaa hoitammaan.Virityksien tekijöitä riittää aina vaikka valvonta olis kuinka tiukkaa.HOITAISIVAT ENSIKSI VAIKKA EPÄOIKEUDENMUKAISEN PÄÄSTÖ VERON KUNTOON.

SALONEN MARKKU 26.11.2012 16:07

Kyllä liitto nyt on väärillä jäljillä. Tuohan kaasulaitteiden tarkastus on tuotapikaa koskemassa yksityisten kesämökkejä, pihagrillejä, sisäkaasulämmittimiä jne. Ei todellakaan mitään järkeä kohdistaa sitä karavaanareihin ja sen jälkeen, tai samalla kaikkiin muihin edellämainittuihin. Kyllä viralliset kaasulaitteiden tarkastustarrat pitää riittää, ja katsastusmies kyllä puuttuu epäkohtiin niitä huomatessaan. Onko mennyt puurot ja vellit sekaisin ?

KOISTINEN TOIVO 26.11.2012 17:00

Ninpä. Tuossa aiemmin tästä asiasta oli jossain keskustelu letkassa kyse samasta asiasta, en vain muista missä. Mutta niinkuin aiemmin, kyllä olen edelleen sitä mieltä, että jokainen myös kausipaikkalaiset vapaehtoisesti hoitavat asian, esim. kosteus mittauksen, sammuttimen tarkastuksen yhteydessä. Jo oman turvallisuuden takia. Veneissä kesämökeissä, ja urakoitsijoiden tauko vaunuissa on käytetty kaasulaitteita maailman sivu. Suhteesa onnettomuuksia on aika vähän, vaikka yksikin on tietysti liikaa. Mutta tuntuu kummalta että pakkotarkastukset asetetaan koskemaan vain asunto autoja, ja vaunuja. Meillä on kyllä pakkotarkastukset jo arkipäivää rouva puolison avustuksella, tosin kyllä minäkin tuossa asiassa olen samaa mieltä. Maksaahan tuo kortteeri sen verta ettei sitä kannata ilmaan ampua. Toivopoika

VIRTANEN JUKKA 30.11.2012 18:31

Onkohan tuosta tarkastuksesta oikeasti mitään hyötyä? Minä vein lokakuun alussa auton takuutarkastukseen ja samalla pyysin kaasulaitteiden testauksen. Firma oli sama, josta auton olin ostanut uutena. Kun kävin auton hakemassa pois, sain laskun, joka sisälsi kaasulaitetarkastuksen, koeponnistuksen, sekä jääkaapin puhdistuksen (jota en ollut pyytänyt). Laitoin ennen lähtöä jääkaapin kaasulla päälle. Kohta nousi karmea savu jääkaapin tuuletusritilöistä. Jääkaapin sähköjohdot paloivat ilmiliekillä, kaasupolttimen vieressä. Hain henkilökunnan paikalle, ja saimme palon vaahtosammuttimella kuriin, Jääkaappi meni piloille, mutta onneksi ei muuta vahinkoa sattunut. Kiitin onneani, etten ollut lähtenyt tien päälle. Olisinko silloin huomannut palon ennen kuin se olisi levinnyt muualle? Auto on integroitu, eikä siinä ole kuin yksi ovi, puolen metrin päässä jääkaapista.

Sitten vielä uusi jääkaappi piti tilata jostain kaukaa, erikoismalli kuulemma. Odotus kesti yli kuukauden ja tietenkin uusi kaappi oli väärän mallinen. Piti tilata joku uusi paneeli, jota taas odotettiin. Vein auton tarkastukseen 10.päivä lokakuuta ja sain auton ulos tänään. Nyt on uusi, hieno jääkaappi, joka ainakin äsken toimi myös kaasulla.

Autossa on Truman ilmalämmitys. Kaasupannu on sängyn alla. Sama kaveri, joka teki em. tarkastuksen, on korjannut kaksi kertaa Trumaa. Palovaroitin kyllä toimii...

RIIHELÄ ESA 30.11.2012 18:50

"Onkohan tuosta tarkastuksesta oikeasti mitään hyötyä?"

Vaikeaa sanoa. Mutta aina, kun auton sähköjohdot palavat ilmiliekillä kyllä toivoo, ettei kaasulaitteissa ole isompia vuotoja.

Pelkkä kaasutarkastus ei näköjään riitä. Kaasutarkastuksen jälkeen pitää saada pakollinen sähkötarkastus, jossa havaitaan kaasumiesten mahdollisesti rikkomat sähköjohdot. Varmuuden vuoksi kannattaisi ehkä vielä sen jälkeen itse tarkistaa, ettei sähkömies rikkonut kaasulaitteita.

VÄLIAHDE JUSSI 30.11.2012 19:20

Kommentini löytyy jäsenkeskustelu saitilta.On tätä käsitelty jo tarpeeksi.

PARTANEN PEKKA 02.12.2012 00:35

näin maksavana asiakkaana toivoisin kyllä noilta sfc.n.aloitteentekijöiltä (piilonen--rousku).kaasutarkastuksiin.seuraavaan...tai viimeistään seuraavaan lehteen...selvitystä.mistä.ja mistä syystä.aloite on tehty.kysyttiinkö jäseniltä,onko kannatusta .asiaan.kaasutarkastukseen.vai onko aivan omaa ideaa..asia ei todellakaan ole loppuunkäsitelty.ja mitenkä kävikkään noin että tuokin asia jotenkin huitastiin ministerin suuntaan.josta bumerangina jopa tuli ONNEKSI. takas.

MÄENPÄÄ JUHANI 02.12.2012 01:09

Ehkä tässä halutaan lisää "näkyvyyttä"

AHONEN KAI 02.12.2012 01:21

"sfc.n.aloitteentekijöiltä (piilonen"

Jos yht äkkiä kahvikassan pitäjä ajatteli olla itse aloitteellinen, muut herätykset ja oivallukset on tulleet vähän jälkijunassa, nettipoliisin toimen ohessa huomannut kirjoitusten joukosta vaikkapa tämän verojutun, juna tosin oli jo mennyt ;))

Tuollaiset toiminnanjohtajan toimet pitäisi olla määräaikaisia.

PARTANEN PEKKA 02.12.2012 02:05

jos ns.näkyvyyttä haluttiin...osuivat.niin jotta huomaan...(maksavana asiakkaana)maksanko/vai en enään maksa.--jos tuollaisia esitetään (ns.ilman jäsenien mielipidettä kuulematta)eikä tule (esittäjiltä hyvää perustelua.)mitenkä esitykseen on päädytty.(kuinkas kaukana se tukesin paikka nyt on esim.nuorgamista.jne,jossa taitaa nykyhinnat polttoaineelle liki 2e.l.olla.)kyllähän tällaisissa asioissa ihminen on se itse joka osaa katsoa käveleekö kuumille hiilille jne.minulle on kyllä täysin selvä asia jos jokin kaasu/ongelmaa autossani on /vaunussani.niin pakkohanse omatoimisesti on kuntoon saatava.ja heti.eikä sitten kun se pakollinen tarkastus tulee.

VÄLIAHDE JUSSI 02.12.2012 08:56

Katson että, olen jo tuonut esiin Paheksuntani P.Rouskun J.Hämäläisen ja T.Piilosen toiminnata riittävän selvästi

KOSKINEN OLLI 02.12.2012 10:11

Rousku valmisti aikoinaan PARO merkkisiä matkailuvaunuja. Ne taisi olla siinämielessä hyviä ettei niissä kaasulaitteet päässeet kovin korkeaan ikään.

HÄKLI HANNU 02.12.2012 12:18

Vielä yksi pikku pointti. Nyt kun tarkastus on vapaaehtoista niin se hintapolitiikka olkoon tällä hetkellä vaikka 20€ niin kun tulee pakolliseksi niin eiköhän tuo hinta pumpsahda esim. 35€, sillä kyllähän "kustannukset" ainakin senverran työn osalta nousee. Tosin hintaa en tiedä sillä tuolta 70 luvulta saakka olen saippualiuos systeemillä ja kaasuvaroittimella pärjännyt.

VÄLIAHDE JUSSI 02.12.2012 12:21

Olli Just niin,minä vasta jollakin saitilla jollekin henkilölle kun hän tuskaili turman sa kanssa,miten se on hankalassa paikassa,valmistajatkaa eivät, ole tämmöiseen hommaan mitenkään valmistautuneet,kehitellessään uusia tämän vuoden malleja. Toissa vuonnna tai aikaisemmin. Tässä tilanteessa valtio ottaa rahaa sieltä mistä suinkin saa.Herrat anto hyvän vinkin Urpilaiselle.Huom.Paasion ja Ahosen puolue kaveri ja kaveria ei jätetä,tämä kolmikko vissiin samaa aatesuuntaa?

RIIHELÄ ESA 02.12.2012 16:27

"70 luvulta saakka olen saippualiuos systeemillä ja kaasuvaroittimella pärjännyt."

70-luvulla saippua olikin halvempaa kuin nyt.

Pakollisuuden vaikutuksia hintaan voi kyllä vähän arvioida menneisyydestä. Kun palovaroittimet ja mopokypärät tulivat pakollisiksi, monikokertaiseksi niiden hinnat pumpsahtivat?

Taisivat niiden hinnat lähinnä laskea, kun lisääntyneen kysynnän vuoksi myyntipisteiden määrä kasvoi ja hintakilpailu hoiti loput.

Tarkastustyön hinta ei kysynnän vuoksi laske, koska palkat eivät työmäärän lisääntyessä laske. Mutta vapailla markkinoilla eivät merkittävästi pääse nousemaankaan yli normaalin kustannuskasvun.

VALTONEN MARTTI 02.12.2012 16:53

Peilaan tuota hintakehitysarviota paljolti siihen miten esim. kilpailu ja katsastukseen tulleet päästömittaukset nostivat hintoja. Siinähän näyttää vallitsevan eri asemien välollä kilpailu siitä kuka eniten osaa rosvota.

Entäpä korjausrakentamisen sertifiointi taloyhtiöissä. Silkkaa rahastusta.

Polkupyörän kypäriin vertaaminen vähän ontuu, jos niiden hinnat olisi nousseet merkittävästi niin eihän niitä sitten ostettaisikaan Sen lainsäätäjäkin ymmärtää. Pakollisuudesta huolimatta. Eikä pyöräilijän ja jalankulkijankaan tartte noudattaa mitään sääntöjä, kuka niitä valvoo?

Käyttäjän lisäys viestiin 2.12.2012 klo 16:55:17 Mopokypäriä siis tarkoitin, polkupyöräilijäähän koskee vain suositus. Mutta sama pätee siihenkin.

KLEMETTI SEPPO 06.12.2012 09:54

Jos kaasuntarkastuksesta puuhataan laki, sehän tietää sitä, että ei niitä joka nyrkkipajalla tehdä saati ole laitteitakaan koeponnistukseen. Lain myötä niitä ei varmaan saa tehdäkään kuka tahansa vaan siihen toki joutuu hakemaan oikeudet ja sertifioinnin. No tässähän on rahastuksen paikka kun siitä tehdään pakollinen ( jos vielä vuosittainen kuten sammuttimen kohdalla, ja uskon, että hinta hyppää moninkertaiseksi tämänpäiväiseen verrattuna. Viimeisin hinta oli 30 €. Toki laitteiden turvallisuudesta tulee jokaisen huolehtia. Itse olisin sitä mieltä, että kun auton tai vaunun ostaa vaikkapa käytettynäkin, myyjällä tulee olla ajantasalla oleva tarkastustodistus. Olipa myyjä sitten liike tai yksityinen.

ILVONEN HANNU 06.12.2012 21:05

Tässä alla on pitkähkö kirjoitus/kannanotto ko. asiaan. Yritän hyvin lyhennettynä tuoda esille muutamia esimerkkejä ko. asian suhteen.

Olen tavannut yli 40- vuotisen palotarkastaja/palomestari urani aikana lukuisia läheltä piti tilanteita nestekaasu laitteissa. Ne kaikki painottuvat kuitenkin paineensäätimiin. Näissä missään tapauksessa koeponnistuksella ei olisi saavutettu mitään vastaavaa hyötyä, kun ongelma on ollut vääränlaisessa paineensäätimessä. Tosin tämä saattaisi paljastua tarkastuksessa, mutta tarkastuksella ei kuitentaan tavoiteta läheskään kaikkia niitä vaunuja jotka ovat esim. kesämökeillä vetokelvottomina ilman pyöriä.

Tässä tuli aika pitkä kirjoitus, mutta yrittäkää kärsivällisesti lukea loppuun asti. minulla on varaa antaa näistä mielipiteistä periksi, jos ne riittävästi perustellaan.

Aikaisemmin matkailuvaunuissa oli kaasuvuodon ilmaisimet. Sillä pystyi itse tarkastamaan suhteellisen luottettavasti onko kaasujärjestelmä tiivis. Laite oli hyvin yksinkertainen. Ulkona kaasupullokotelossa oli lasikuppi, jossa oli jäätymätön neste. Kääntämällä lasikupu vaaka-asentoon joutui kaasu menemään nesteen läpi. Kun kaikki kulutuslaitteet oli suljettu pystyi lasikuppia tarkkailemalla havaitsemaan tapahtuiko nesteessä kuplimista. Vähäinenkin vuoto näkyi heti kaasukuplina lasikupissa. Kun tämän lisäksi vaunu/auto varustetaan kaasuhälyttimellä niin tuskin on mitään suurempaa vaaraa kaasun vuotamisen suhteen.

En ole tutkinut nykyisiä matkailuvaunuja, mutta nykyisissä matkailuautioissa en ole tavannut näitä yksinkertaisia ja varmatoimisia kaasuvuodon ilmaisimia.

Käsittääkseni suurin riski liittyy kuitenkin nestekaasu jääkaappiin. Tämä vaara on sama riippumatta siitä missä nestekaasulla toimiva jääkaappi on, kesämökki/vaunu/auto. Jos paineensäädin on viallinen eli se läpäisee liian suurella paineella kaasua niin silloin muodostuu jääkaapin polttimessa häkää, koska liekki ei pala puhtaasti (ei saa tarpeeksi happea) liian suuren kaasun viratuksen/paineen vuoksi. Paineensäätimet tulisi uusia 10 vuoden välein. Paineensäätimen kalvo kuoleentuu vähitellen ja saattaa ruveta antamaan liian suurta painetta. Tästä asiasta on ollut hyvin vähän julkisuudessa puhetta?

Esim. -70 luvulla sattui matkailuvaunuissa useampia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, kun matkailuvaunuun oli laitettu tietämättömyyttään ns. korkeapaine paineensäädin. Silloin myyntiin luovuttettavissa uusissa vaunuissa ei ollut paineensäädintä ollenkaan, vaan se oli ostajan hankittava ja tällöin oli tietämättömyydessä laitettu kaasujärjestelmään korkeapaine paineensäädin eli kansan kielellä nestekaasu töhölle tarkoitettu paineensäädin. Olen melko varma siitä, että läheskään kaikki eivät eroita näitä korkeapaine ja matalapaine (kotitalous) paineensäätimiä toisistaan. Yksinkertaisesti ne eroittaa toisistaan siitä, että korkeapaine paineensäätimessä pystytään vaikuttamaan/säätämään ulos tulevan kaasun painetta. Letkuistukka näissä on 6 mm. joten sen pystyy helposti asentamaan kotitalous käyttöön tarkoitettuun (sallittuun) 10 mm. kaasuletkuun kiertämällä esim. eristysnauhaa letkuistukan päälle! Kotitalous paineensäätimen letkuistukka on siis 10 mm ja kaasuletkun max. pituus on rajoitettu 120 cm. Korkeapaineella vastaavaa rajoitusta ei ole. Toisin päin letkuja /säätimiä on vaikeampi yhdistää ja siinä ei kaiketi mitään vaaraa olisikaan. Olen ollut mukana mm. selvittämässä -80 luvun puolivälissä tapahtuneen haaverin syitä, jossa onnellisten yhteensattumien vuoksi pystyttiin pelastamaan juuri tälläisen edellä olevan "korkeapaine paineensäädin haaverin" seurauksena tiedottomana kohteesta löydetyt isä ja kaksi lasta! Ellei apu olisi tullut viime hetkellä olisi tapauksesta tullut kolme vainajaa!

Olisi varmaan paljon hedelmällisempää panostaa tiedoittamiseen em. asioissa kuin vaatia jotain järjetöntä pakkoa kaasutarkastuksiin. Tälläinen pakko ei kuitenkaan tavoittaisi niitä lukuisia matkailuvaunuja, jotka on poistettu rekisteristä ja toimivat esim. metsäkämppinä sekä vastaavissa tilapäisissä majoitus paikoissa kuten kesämökeillä. Näissä kohteissa on käsittääkseni huomattavasti suurempi onnettomuusriski kuin säännöllisessä käytössä olevissa vaunuissa/autoissa. Tilapäiskäytössä olevien kohteiden käyttäjillä ei useinkaan ole mitään tietoa kaasujärjestelmistä.

Nestekaasun paineensäätimissä ei ole mitään merkintöjä edellä esitetystä vaarasta. Olen ollut yhteydessä tästä TUKEsin suuntaan, mutta mitään kongreettista ei näytä asian suhteen tapahtuvan.

Tämä kaasulaitteiden pakollinen tarkastus ei käsittääkseni tavoittaisi näitä varsinaisia riskikohteita ja tästä tulisi kaiken lisäksi melkoinen rahastus bisnes. Toivoisin vähän maalaisjärjen käyttöä näiden asioiden suhteen!

HAAPANEN TIMO 06.12.2012 21:46

Tässä kesken linnan juhlien on pakko kommentoida. Mitään kotitaloussäädintä tms. ei vaunuissa/autoissa saa olla. Juuri tälläisen asian tarkastus sulkee heti pois. Säätimissä pitää olla ajoneuvokäyttöön tarkoitettu merkintä EN12864 tai uudemmissa kuin -07 EN12864 D.

Pitäisi olla aivan perusasia kaasuasentajille, tosin ei ollut vielä kolme- neljä vuotta sitten kun letkurikkoventtiilit tulivat kuin puun takaa TUKES:n täydellisen avuttomuuden takia.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.