maantiesuola & matkailuauto

NÄRHI JUHA 25.11.2012 15:56

Tervehdys konkarit,

Itselläni on jonkinlainen käsitys siitä ettei talvisin maanteille levitettävä suola ole asuntoauton alustan paras ystävä..?

Onko tässä mitään perää eli voiko siitä aiheitua todellisia ongelmia autolle. J

Joo, tunnen normaalit auton ruostumiset jne, mutta nyt ei siis tästä kyse.

Meillä auto on ympärivuotisessa käytössä ja väkisin tästä suolakylvystä saa osansa. Talvella toki vähemmän ajamme reissuja, kertaa kuukauteen suunnilleen.

Jos jollakin parempaa tietoa niin otan sen kiitoolisena vastaan.

t. Juha

KOTILAINEN ISMO 25.11.2012 17:42

Minä en ymmärrä oikeasti noista suola-asioista muuta kun sen, että rauta ruostuu jos se on suolalle ja kosteudelle alttiina. Meillä on ollut vuodesta 98 matkailuautoja. Yhteenkään vehkeeseen en ole tehnyt alustaan mitään toimenpiteitä. Nyt kun nykyinen on kuusivuotias, ajattelin teettää jäteöljykäsittelyn, jotta rautarakenteissa alkanut ruoste hidastaa edistymistään. Pohjan vaneriosat näyttävät virheettömiltä. Autoon tehdään vuosittain kosteustarkastus, joka on osoittanut ainakin toistaiseksi, ettei vaneri ole ottanut siipeensä. Olisin sitä mieltä, että anna mennä vaan urku auki äläkä käytä rahojasi turhaan suojaamiseen. (veikkaanpa, että joku on toista mieltä :)

VÄLIAHDE JUSSI 25.11.2012 17:44

Juha Kyllä varmasti olet oikeassa ei tee kellekkään hyvää liiallinen suolankäyttö. Pohjavesi aluellakin rajoitetaan sen käyttöä,olen ruoste suojaannut autoni alusta ja kotelot joka kevät koska,autoni liikkuu ympäri vuoden.

AHJOS TIMO 25.11.2012 18:27

Tuo kysymys alkoi minuakin nyt vaivata, kun vaihdan huomenna peltikorisen auton suurelta osin puupohjaiseen.

Metallipohjaisen ohjaamon osalta asia on selvä. Sitä kyllä ihmettelen, kun täälläkin usein suositellaan esim. jäteöljyä eikä niitä aineita, joita ruostesuojaliikkeet käyttävät (Finikor, Dinitrol yms).

Puupohjaan suositeltiin hiljattain toisessa keskustelussa mm. pellavaöljyä ja tervaa. Miksei kukaan suositellut niitä puunsuoja-aineita, joilla esim. kesämökkien seinät suojataan (Valtti Color yms?)

HÄMÄLÄINEN MARKKU 25.11.2012 18:36

Tuosta puunsuojasta on ainakin talotohtori Panu Kaila sitä mieltä ettei siitä ole mitään hyötyä.

Panu Kaila: "mikään pintaan siveltävä tuote ei kyllästä, ei siis tunkeudu solukon sisälle, eikä estä puuta lahoamasta.

http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1483/305531/Panu-Kaila-Puunsuoja-on-puunsy%C3%B6j%C3%A4

VÄLIAHDE JUSSI 25.11.2012 19:32

Hämäläisen Markku Ei tuo asia aivan noinkaan oo Painekyllästyksessä kyllästysaine menee puun sislle syiden ikäänkuin, luonnollisesti,muissa suojaksissa se jää vain muutaman millin vahvuudelta puun ulko-osaan,rippuu kokonaan puun kosteudesta, mitä kosteampi puu on sitä,vähemmän se vetää kostetta itseensä,elikkä maali tukkii sen kosteuden pääsemästä puuhun. Käytän termiä maali vaikka se vois olla öljy tai ruostesuoja-aine ymm vastaava.

KOISTINEN TOIVO 25.11.2012 20:39

Minusta tuntuu, että puu on aika kestävä materiaali itsessään vaikka kastuu, jos saa kuivua. En usko että suolavesi puuta lahottaa enemmän kuin yleensä vesi. Mutta jos kosteus pääsee puun sisälle ja eristeeseen, sillon on ongelmia, koska ei se tahdo sieltä päästä pois, ja sen estäminen on kai joskus aika hankalaa. Pitäisi keksiä jonkinlainen tuulettuva systeemi, että kosteus joka eristeeseen joutuu pääsisi pois. Meilläpäin on ollut tosi sateista, vaikka auto on ladossa ja ilma pääsee kietämään sen ympärillä, on ikkunat huurteessa, vaikka on suola vati sisällä. Otin kellarista sähkö kosteus poistajan, ja vein autoon. Ikkunat kuivui, ja ilma on raikas. Silti se on kerännyt viikossa vain noin litran verran vettä säiliöön. Nyt näyttää pakastavan, joten vien sen taas kellariin takasin. Toivopoika

VÄLIAHDE JUSSI 25.11.2012 22:19

Topi Sinä sanoit asian ihan okein se kosteus jää lillumaan siihen eristeeseen puu kyllä luovuttaa,mutta eriste ei niin helpolla ja sen takia se massaus kannattaa Tuuletus on kovasana tässäkin Toivon mainitsemassa tapuksessa. Sitä miten suola vaikuttaa puuhun en minäkään tiedä,mutta happi ja lämpö kosteus vaikuttaa,mutta metallit ei tykkää suolasta.

SALONEN MARKKU 26.11.2012 10:38

Ruiskutin alustan puu-ja levypohjaan melko raakana algae and mould cleaner levän-ja homeenpoistoaineen. 4litraa Bilemassa alle 5 euroa.Voi ruiskuttaa tai sivellä vielä 0 asteessa. Siihen sitten vielä terva, niin ei ainakaan pahemmaksi tee. Tappaahan se suolakin kasvustoa puussa, mutta alustan rauta ei pidä.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.11.2012 klo 20:39:04 http://www.versowood.fi/fi/liiketoiminta/maa-_ja_tierakentamisen_tuotteet/kyllastys

Laitoin tuohon linkin suolakyllästämisestä, kun vähän oli epäilijöitä suolasta puussa.

SUOMINEN TAUNO 26.11.2012 12:21

Ymmärtääkseni matkailuautoissa käytetään nk. filmivaneria, jossa on fenolihartsipinta. Sitä on lähes mahdotonta esimerkiksi maalata, ellei pintaa hiota karheaksi. Hionnalla taas rikotaan vanerin suojaava pinta, mikä ei kuulosta hyvältä.

Kannattaakohan pintaa käsitellä mitenkään? Jos halutaan mekaanista suojaa, lienee metallinen pohjapanssari paikallaan.

SALONEN MARKKU 26.11.2012 15:51

Osassa ainakin Italialaisia autoja seinän sisäpahvi vedetään pohjaan saakka, eikä siihen muutakuin sumutetaan tehtaalla jotakin tummaa ainetta. Se tehtaan aine ei estä kosteuden nousemista sisäpahvia pitkin auton rakenteisiin. Pahvin huomaa puulistan ja pohjalevyn välissä. Jos näyttää, että siinä on sauma ainetta - näky saattaa harhauttaa, todellisuudessa se on homekasvustoa. Se pahvi on ehdottomasti käsiteltävä vaikka massalla, muuten on lahovaurio varma.

JANHONEN MATTI 26.11.2012 16:07

Matkaluautoissa ei käytetä ns. filmivaneria jota toiset maatilavaneriksi kutsuu. Pohjavaneri on aika pehmeää, ilmeisesti jotain lehtikuusta tai vastaavaa jolla on jo itsessään hyvät suojausominaisuudet. Siperian lehtikuusen sisäosasta tehty vaneri olisi ilmeisesti parasta kestävyydeltään alapohjassa.

Kuusen solurakenne on umpinainen ja ihan eri kun vaikkapa koivun joka taas koostuu putkista ja vetää vettä kun pesusieni. Tästä syystä koivuvanerin reunat nykyään suojataan jo tehtaalla.
Muovimatto lattian yläpinnassa ja filmipintainen vaneri alapinnassa on se pahin yhdistelmä lattiassa jos vesi pääsee lattiarakenteeseen, koska silloin rakenne estää kuivumisen.

Käsittelipä alapinnan millä tahansa sen tulee olla ainetta joka mahdollistaa rakenteen hengittävyyden. Vaneri on hengittävä materiaali liimastaan huolimatta. Ei se ole sattumaa tai huolimattomuutta, että autojen vaunujen pohjat uutena on mitä on. Ne on tehty hengittäviksi.

HAAPANEN TIMO 26.11.2012 16:47

Kyllä, hyvin lehtikuusen tapaista se on. Kevyttä ja yllättävän pehmeää sekä huokoisen tuntuista. Pintavärikin on sen näköinen että se hengittää.

@timppa

VALTONEN MARTTI 26.11.2012 18:31

"Tappaahan se suolakin kasvustoa puussa, mutta alustan rauta ei pidä."

Tietämättömänä ihmettelen että eikös suola myös sido kosteutta; sinne puuhun.
KOISTINEN TOIVO 26.11.2012 19:11

Olen joskus ennen kuulut että voimakasta suolavettä olisi käytetty puunkin säilytykseen. Mutta semmoinen konsti, että kuivaa puuta käsitellään niin monta kertaa kun se imee, pellavaöljyllä. Siittä tulee vähän luuta muistuttavaa. Uskoo ken tahtoo. Toivopoika

KASTARINEN HANNU 26.11.2012 19:18

Entisaikaan lehtikuusta käytettiin laivojen rakentamisessa sen hyvän kosteudenkestävyyden ja vähäisemmän lahoamisen vuoksi.

TURUNEN HEIMO 26.11.2012 20:21

Ihme että vielä jokut uskovat jäteöljyn kykyyn suojata. Esson baarin opit taitaa olla geeneissä. Oikeitakin, toimivia aineita saa. Kun auto liikkuu ilmavirta kuivaa rakenteet mutta ulkona paikallaan köllöttävä auto altis home-, sieni-, ja lahovaurioille.

HYTÖNEN RAIMO 26.11.2012 20:37

Edellisen kanssa samaa ja eri mieltä.

Samaa mieltä siitä, että alusta kannattaa (kokonaisuudessaan) suojata tähän tarkoitukseen valmistetuilla aineilla - mieluimmin heti uutena. Rautaosat alustansuoja-aineella, puuosat siihen tarkoitetuilla aineilla (terva, pellava- ja kiinaöljy (Bilteman tuote, jota kehuvat hyväksi - tiedä häntä) jne..).

Eri mieltä siitä, että ei ajoviima aina kuivaa alustaa. Esimerkiksi vesisateella tai vaikkapa juuri nyt on tien päällä sellainen keli, että alustan osat ovat jatkuvan vesisuihkun alaisena, eikä alusta varmasti ainakaan kuivu.

KOISTINEN TOIVO 26.11.2012 21:46

Kyllä siinä puheessa on perää, että ajoviima kuivattaa, tosin ei nyt. Mutta ei se lahoaminen hetkessä tapahdu. Kyllähän kuiviakin aikoja tulee. Paikallaan oleva kampe, jos ilma pääsee kulkemaan alapohjan kautta, kuten rossipohja taloissa. En usko sen lahovan, koska eihän pohjan alle sada. Siis tuuletus parasta kuten satavuotta vanhoissa rossipohja taloissa. Mutta se kosteus joka menee eristeisiin, sen saaminen pois. Kas siinä se pulma. Ei se puu joka on siellä alapohjassa aiheuta mitään ongelmia, mutta puun läpi mennyt kosteus eristeisiisn. Siellä se piru asuu Olen joskus aatellut, jos olisi puu alus pohja, sen päällä lämmitys putket kolattuna välissä jossa putket muutaman sentin rako, ja sisä lattia puuta jälleen. No paino, ja eristeiden puute, kylmä lattia, kyllähän siinä ongelmaa. Toivopoika

JANHONEN MATTI 26.11.2012 22:22

Harvoin se itse pohjavaneri lahoaa. Ongelmallisin kohta on seinän ja lattian rajapinnassa olevat saumat. Näihin saumoihin kohdistuu mekaanista rasitusta korin elämisestä johtuen ja sitäkautta tie kosteuden imeytymiselle rakenteisiin on auki. Tehtaalla nurkkasaimat on suojattu kumimaisella massalla joka vanhemmiten irtoaa paikka-paikoin rakenteesta ja päästää veden suojamassan ja rakenteen väliin jolloin rakenteen kuivuminen estyy ja ongelma on valmis.

Itse olen käyttänyt alustaan suojauksessa homeenestoainella "terästettyä" kylmäpuristettua pellavaöljyä. Sen tunkeutumiskyky puuhun on erinominen ja kuivuessan se hieman laajenee tukkien halkeamat hyvit. Suojaa myös terästä ruostumiselta vaikkei kemikali-alit sitä uskokaan. Vain pellavaöljyllä suojattuja mäntyfiskareita on liikenteessä jopa yli seitenkymppisinä, joten ei se ihan paska aine voi olla.

VALTONEN MARTTI 27.11.2012 19:41

"Ongelmallisin kohta on seinän ja lattian rajapinnassa olevat saumat."

-ja etenkin autoissa joissa on muovinen helma kaartumassa ikäänkuin lattian alle.

Siellä kun kura muhii aikansa niin huva tulee...

VÄLIAHDE JUSSI 27.11.2012 20:17

Martti Just sanot oikein,sen veden sinne muhimaan pääsynestämiksi.Mitä itse.kukin käyttää se on käyttäjän oma-asia Vai käyttääkö mitään?

VALTONEN MARTTI 27.11.2012 20:42

Puhtaus on puoliruokaa tässäkin. Ehkä enemmänkin.

VÄLIAHDE JUSSI 28.11.2012 18:27

Näin on näreet

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.