Kaasupullon lämmitimet

UUSIKYLÄ PENTTI 20.11.2012 08:52

Onko tietoa ketä myy kaasupullon lämmittimiä?

ESKOLA PENTTI 20.11.2012 14:53

Kaupathan niitä myy. Jos, Pentti, kirjoitat hakukoneeseen sanat "kaasupullon lämmitin", niin tietoa löytyy!

Tuossa yksi osoite http://www.arcticheat.fi/matkailuauto_kaasupullo.htm

SUOMINEN TAUNO 20.11.2012 15:33

Pannaanpa tähän vielä linkki vanhaan keskusteluun kaasupullojen lämmittämisestä:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/tarvikkeet/?x26558=68510461

SUOMI SEPPO 20.11.2012 19:05

Tuolta löytyisi tuollainen : http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4118 @seppo

HAAPANEN TIMO 20.11.2012 19:49

Pikkuisen huokeampi vielä postikulujen jälkeenkin. http://tinyurl.com/ce74ebf

Wynen antaa kysyttäessä tarkan hinnan postikuluineen ja koko rontti maksetaan firman tilille. Luotettava kauppa.

@timppa

TERVO JARI 20.11.2012 21:12

Tuossa yksi :

http://www.arcticheat.fi/arctickohdelammittimet.htm

Mutta miksi ?

Kopio, tuolta:

http://www.neste.fi/binary.asp?path=2589%2C2655%2C2710%2C2734%2C2705%2C11558%2C11567%2C16588

Infoikkuna teräspullosta Suomessa käytettävät uudet pullot on valmistettu laadultaan moitteettomasta 2,3 mm paksuisesta syvävetoteräksestä. Pullon paineenkesto vesipainekokein tehtävissä testeissä on 95 - 105 bar. Kaasun aiheuttama paine vaihtelee ilman lämpötilan mukaan:

42° C paine 0 bar 32° C paine 12,5 bar Mekaaninen lujuus on kahdeksankertainen. Neste-tehokaasun teräspulloja saa 2 kg:n, 5 kg:n ja 11 kg:n kokoisina.

Harvoin noin kovia pakkasia, onko tarvetta moiselle lämppärille ?

VALTONEN MARTTI 21.11.2012 09:57

Kannattaa lukea Suomisen Taunon linkki vanhempaan keskusteluun. Etenkin Juha Sohlbergin kaksi kommenttia aivan keskustelun lopusta. Eikä noita lämmittimiä pitäisi tarvita kun äärioloissa leiriydyttäessä käy välillä harjaamassa pullon pinnasta sen ERISTÄVÄN huurrekerroksen pois.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.11.2012 klo 09:58:51 Tämä lähinnä vaununäkökulmasta tosin. M-autossa voi olla hankalampaa.

PÄIVINEN UNTO 21.11.2012 14:17

Voit tehdä kyseisen lämmittimen harmaasta routamatosta ,kierrä kierros pari pullon ympäri niin ajaa saman asian .Kaupasta ostettu on samaa tavaraa vain kankaalla päälystettynä. Itselläni on ollut käytössä neljä vuotta ja pullot tyhjenee aivan tyhjäksi . Kokeile se ei maksa kuin kympin saatavana rautakaupasta.Terv UP.

ISOMÄKI KAI 21.11.2012 14:27

Siis... Routamattohan ei toimi lämmittimenä, vaan eristeenä. Jos pullosta käytetään kaasua, sen kaasun ja pullon lämpötila laskee alle ulkolämpötilan. Eristetäänpäs se pullo vielä jollakin, niin ulkoilma (vaikka olisikin pakkasella) ei enää pääse lämmittämään ulkoilmaa kylmempää pulloa... Voiko tämä olla näin vaikeata...??

AHJOS TIMO 21.11.2012 15:31

On se :) Monen on vaikea ymmärtää, että se kylmyys tulee pullon sisältäpäin (kun neste höyrystyy, sen lämpötila laskee).

TERVO JARI 21.11.2012 17:46

;-)))

PALIN MATTI 21.11.2012 20:47

Jälleen kerran sekoitetaan kaasupullon lämmittäminen ja eristäminen keskenään.

Missään vaiheessa ei nestekaasupullo tarvitse minkään laista eristettä. Kovilla pakkasilla pulloa kannattaa mielummin lämmittää ulkoisella energialla.

UUSIKYLÄ PENTTI 23.11.2012 21:16

Mulla on automaattinen pullonvaihtaja, kun pakkanen menee yli kymmenen astetta pullo ei mene tyhjäksi, siis vaihtaa liian aikaisin toiselle pullolle Pullonvaihtaja ei ole hyvä systeemi kovalla pakkasella (lapinkäviä)

UUSIKYLÄ PENTTI 24.11.2012 14:13

Onko kokemusta noista 12v sähkömatoista?

Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2012 klo 14:15:01 Miten se kytketään?

UUSITALO MARKO 24.11.2012 16:59

Eikös se automaattinen pullonvaihtaja auta juuri kovilla pakkasilla?

Kun pullo menee liian kylmäksi, vaihtaa vaihtaja lämpimämmälle pullolle, jolloin kylmemmälle pullolle jää aikaa lämmetä. Kun taas toinen pullo on jäähtynyt liikaa sisältä päin, vaihtaa vaihtaja takaisin lämmenneelle pullolle.

UUSIKYLÄ PENTTI 24.11.2012 20:26

Mistä tiedät koska kaasupullo on tyhjä, jos se automaatti vaihtaa koko ajan pullosta pulloon?

TERVO JARI 24.11.2012 20:58

Yksin kertaista, kaasua ei enää tule, siitä sen tietää . . .

Helekutinmoista saikkaamista tuon asian kanssa, Suomessa tollasia pakkasia jos kerran vuodessa on, jää silloin kotia niin pääsee tuosta ongelmasta . . .

Tai ostaa sitten hyväksytyn lämmittimen jonka saa lähimmästä alan liikkeestä.

"Meidän" omilta sivuilta löytyy tietoa, kun vaan viitsii himpankaan vaivautua etsimään/selaamaan :

http://www.karavaanarit.fi/vaunut-ja-autot/kauppiaat/

Helppoo kuin "heinän teko" . . .

;-))) Naurattaa jo valmiiksi, Ja mitä tästä seuraa . . .

Liekkö olis ollut paree olla kirijottamatta tätä . . .

AHJOS TIMO 24.11.2012 22:34

Onkohan se laillista, jos asennetaan tuollainen Martti Toivosen edellä kuvaama sähköllä toimiva systeemi kaasupullokaappiin?

ISOMÄKI KAI 25.11.2012 11:40

Kyl maar se laillist' on, jos siihen sais vaik' ommelttu hienost' jonku kaasulaitteit' tarkastavan instanssin hyväksymislapun... Kuten jo kysymyksestäsikin voi päätellä, niin tuskinpa on... 8)

VALTONEN MARTTI 25.11.2012 22:20

On se niin ristiriitaista kun toisaalla niin pyhimysmäisesti huolehditaan kaikista vikavirta ja letkurikkoventtiileistä sekä koeponnistuksien pakollisuudesta.

Toisaalla sitten kysellään ja ehdotellaan tälläisten vaarallisten ja laittomien kaasupullolämmittimien rakentelua ja asentelua.

Teillä joilla näyttää asiantuntemusta olevan ( oikeata sellaista) ei ole kuin yksi vaihtoehto: tuomita tuollaiset heti kättelyssä ja varoittaa ketään niihin eksymästä!

Näin on näreet. Kohtahan ei uskalla matkailuauton lähellekään parkkeerata talvella.

LINDBLOM ALF 26.11.2012 08:06

Muistaakseni täällä joku aikanaan esitti väitteen, että pullon lämmittämiseen tarvittava teho ei saada takaisin kaasun tehona. Miksi siis lämmittää pulloa?

PASANEN MIKKO 26.11.2012 10:39

Terve .....vielä kerran pojat.......

"Turvallisuusvinkki Älä lämmitä nestekaasupulloa liekillä

Nestekaasun höyrystymiseen vaikuttavat kaasupaine, lämpötila ja neste-kaasun märkäpinta-ala eli nestekaasumäärä. Kovilla pakkasilla kaasun luovutuskyky laskee. Tämä näkyy esimerkiksi käsi-polttimen liekin lyhenemisenä. Nestekaasun kiehumis-piste on -42°C normaalissa ilmanpaineessa. Paineen noustessa kiehumispiste nousee ja kaasun paine pullossa taas riippuu kaasun ja pullon lämpötilasta. Esimerkiksi -20°C:ssa paine on 1,4 baaria ja +20°C:ssa 7,3 baaria. Kun pullosta otetaan kaasua, nestemäisestä kaasusta höyrystyy tilalle uutta kaasumaista kaasua. Tähän tarvitaan lämpöä, mistä seuraa, että pullo ja pullossa oleva nestemäinen kaasu jäähtyy, kylmenee.

Talvipakkasella saattaa syntyä tilanne, jossa pullo kylmenee niin paljon, että siitä ei enää saada lainkaan kaasua. Kaasupaineen laskiessa saattaa syntyä houkutus lämmittää pullon pintaa polttimen liekillä.

Näin ei pidä kuitenkaan koskaan tehdä. Alumiini- ja komposiittipullot voivat liekin suuretessa lämpötilassa sulaa, jolloin kaasua pääsee vuotamaan pullosta ulos. Tällöin ilman ja neste-kaasun seos toden-näköisesti räjähtää. Kaasupulloa lämmittäessä pullon paine kasvaa ja varoventtiili saattaa päästää räjähtämisen estämiseksi kaasua ulos. Myös tällöin rajayhdys-vaara on suuri. Pullon maalipinnan vaurioituminen lämmittäessä lisää myös materiaalin korroosiota.

Paras tapa lisätä kaasun luovutuskykyä talvi-pakkasilla on kytkeä useampia pulloja rinnakkain. Jos tämä ei ole mahdollista, esimerkiksi hankalissa paikoissa työskenneltäessä, kannattaa pitää yhtä pulloa lämpimässä tilassa ja vaihtaa kylmä pullo lämpimään, kun sen luovutuskyky alkaa heiketä. Markkinoilla on myös pulloja turvallisesti lämmittäviä peitteitä. Suureen kaasutarpeeseen voi hankkia myös suuremman Propaanimaksi P190 -kaasupullon.

Kannattaa muistaa, että nestekaasupullon "näkökulmasta" ulkoilmassa on lämpöä niin kauan, kun pakkasta on vähemmän kuin -42°C. Nestekaasupullon voi laittaa vaikka lumihankeen välillä lämpiämään."

Lähde: Oy AGA Ab:n asiakaslehdestä Magasiini 4 / 2007

SUOMINEN TAUNO 26.11.2012 12:08

Olen huomannut, että omassa autossani kaasupullokotelossa on suhteellisen lämmintä silloin, kun auton lämmitys on päällä. Kotelo on eristetty asuintiloista ilmatiiviisti ja siinä on reikä lattiassa, mutta silti lämpöä tulee ilmeisesti kolmen seinän ja katon läpi.

En ole törmännyt ongelmiin kaasun tulon kanssa, mutta käytänkin vain 4 kw lämmitintä. Kuulin jostakin, että kovalla pakkasella ei tahdo pullosta saada tarpeeksi kaasua 6 kw lämmittimen tarpeisiin, joten se menee vähän hukkaan.

Lämpöisemmällä kelillä saa sitten tietenkin täydet tehot ulos :)

TOIVONEN MARTTI 26.11.2012 22:46

Ohen pahoillani jos annoin vääränlaisia ideoita, en tosissani tarkoittanut että kukaan rupeaisi tuolla tavalla toteuttamaan. Mahdolliset kipinät kaasupullokotelossa ovat aina riski! mot

VALTONEN MARTTI 27.11.2012 08:10

Kaimalle: jokainenhan on itse vastuussa tekemisistään tai tekemättä jättämisistään...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.