Dethlefsin akun kesto

ÖGÅRD PÄRRE 09.11.2012 10:17

Mulla on Dethlefs Advantaga A 5881 v 09 Hupiakku ei kestä lämmitys sammuu jo n. 4-5 h päästä jos ei ole verkkovirrassa. Onko se normaalia vai onko akku loppu. Pidän sen aina verkkovirtaan kytkettynä kotona. Onko sillä väliä onko se 12 v kytkin päällä vai pois kun auto seisoo pitempään.

HAKALA JYRI 09.11.2012 11:05

Jos autossa n 80 ah akku niin sen pitäis riittää kaikkine kulutuksineen yli vrk ( oletus autossa ei isoja inventtereitä käytetä), tuo viittais että akku viallinen tai lataus ei toimi (ei lataa täyteen).Jos ajon jälkeen virtaa riittää vois vika olla verkkovirta laturissa tai ?. "Pääkytkimen" (12v pois) ohittaa truman ja kulkuvalot. tervjyrih

Käyttäjän lisäys viestiin 9.11.2012 klo 11:11:59 Lisäys:12v pois kytkettynä varmistuu ettei turhia kulutuksia ole päällä esim peräkopinvalo, jääkaappi ym lisäasennukset sat antenni tv/box jyrih

UUTTU JUHA 09.11.2012 11:33

Mulla oli uudessa autossa samankaltainen ongelma. Auto oli ilmeisesti seissyt akku tyhjänä liikkeen pihalla puoli talvea ja jäätynyt. Täyteen ladattuna ei purkautunut itsestään, mutta ei kestänyt kuin muutaman tunnin käytössä ilman latausta. Akku uusittiin ja ongelma poistui. Nyt 3 vuotta vanha ja pari yötä voi viettää ilman apusähköjä pienellä pakkasella.

VÄLIAHDE JUSSI 09.11.2012 13:06

Tämä on kopioni tuosta toisesta saitista. Hyvät herrat Kyllä ne akut kuluu ijän myötä ja on nuo nykyautossa hankala paikallistaa, tarkastutin avainsirut,ym vika löytyi lopulta, vanhasta akusta se kun, vaihdettiin niin viat hävisi. Lisään vielä mitä isonmpi akku sitä kestävämpi.

KOISTINEN TOIVO 09.11.2012 16:13

Minä ostin taannoin semmosen yleis mittarin, aattelin mittailla akkujen kapasiteetteja. Mutta en oikeen ole selvillä miten ne ampperit mitataan. Eikös ne ole ne jotka määrää sen akun tehon kuinka paljon siinä sitä virtaa riittää. Toivopoika

LAUKKANEN MAURI 09.11.2012 17:15

Jos autossa on ampeeri-mittari siinä valvontakeskusessa niin se akun testaus on helppo homma;

Jos se hupiakun teho on vaikka se 80A ja sen ladattu täyteen siis sen pitäisi näkyä siitä taulusta;AKUN VARAUS 80A/100%.

Sitten laitetaan kuormaa akkuun ,helpointa on laskea jas saa sinne vaikka 10A kuorman.

Ja sillä 10A kuormalla sen pitäisi teoriassa kestää se 10h ,mutta testaus ajaksi ritää hyvin lyhyempi aika.

Siis 5h kuormitusta ja akun pitäisi olle 50% latauksessa. Siinäkin pätee se OHMIN Laki;P=UI.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.11.2012 klo 17:18:12 Testasin Hymerin akut 2x100A ja ovat 100% kunnossa,siis tavallisia vapaa-ajan akkuja ; lyijjy-akkuja=HYVIÄ JA HALPOJA!.

HAAPANEN TIMO 09.11.2012 18:05

Voi olla ettei auton laturi ole tarpeeksi viisaasti akkua ladannut pitkässä latauksessa. Kolme vuotta riittää jos on latautunut väärällä tavalla. Onko akku lyijyakku? @timppa

TERVO JARI 09.11.2012 21:06

Oletko tarkistanut akun nestepinnan ? Niin jos on kyseessä on perinteinen lyijyakku . . .

Onko laturi sovelias käyttämällesi akkutyypille ?

Kerro akun tyyppi ja laturikin siinä samassa . . .

Tuo jatkuva lataus ei liene tarpeellista/järkevää ? Muutaman päivän ajan lataa n. reilun kuukauden välein . . .

Se 12V kytkin kannattaa pitää pois asennossa kun auto ei ole käytössä, sitä vartenhan se on . . . Se kytkee sellaisia "virtapiirejä" pois päältä joiden EI tarvitse olla päällä/käytettävissä kun auto on "jouten", jotkut noista "virtapiireistä" kuluttaa valmiustissaan sähköä . . .

UUTTU JUHA 10.11.2012 00:10

Tuosta soveliaasta laturista akulle tuli mieleen, että niissä on usein valinta laturin sisällä, mille akulle sitä käytetään (geeli / normaali lyijy akku). Se vaikuttaa oleellisesti akun käyttöikään.

HYTÖNEN RAIMO 10.11.2012 19:13

Mikähän mahtaa olla akun ikä? Valmistusaika pitäisi olla stanssattu sen runkoon johonkin kohti.

Akku ei välttämättä ole samaa vuosimallia kuin auto, etenkään asuntupuolella, vaan voi olla vanhaa varastoa. Periaatteessa tuon ikäisen akun pitäisi olla vielä täydessä iskussa, mutta voi olla olemattakin.

Akkua rasittavat eirtyisesti syväpurkaukset, mutta myös liiallinen lataus. Kyllä tuon kokoisen akun pitäisi kestää peruskäytössä 1 - 2 vuorokautta kevyesti (itsellä kestää 110 Ah:n akku noin kolme vuorokautta), ellei sitä kuormiteta erityisen raskaasti (tuntikausien television katselu, havinkeitin jne...).

Jos edellämainitut tapaukset ovat sattuneet useamman kerran, noinkin nuori akku alkaa olla finaalissa. Siihen viittaa myös sen nopea hyytyminen.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.11.2012 klo 19:14:51 kirjoitin havinkeitin joka tarkoittaa kahvinkeitintä;-))

ÖGÅRD PÄRRE 12.11.2012 18:54

Mittasin tänään rasitusmittarilla, toista kymmenta rasitus päällä 3 -4 sek. Akku kesti hyvin jo voltit jäi 13 v akku 95 ah 850 A Täytyy testata viellä kerran ja pohtia sitten. Kiitos

NISKANEN JOUNI 10.07.2013 15:38

Kuinkas tuo akun vaihtaminen käytännössä tapahtuu? Akku taitaa löytyä kuskin penkin alta. Millainen operaatio penkin irroitus on? Ja minkälainen operaatio akun irroitus on? Mitähän mahtavat maksaa ja löytyykö ihan normi akkuliikkeistä?

Ihan vaan sillä kyselen, ettei tule tehtyä turhaa työtä. Minulla ei enää -07 Dethleffsissä pysyy latingissa vaikkei olisi kuormitustakaan.

EEROLA TEEMU 10.07.2013 17:50

Tässä ketjussa taitaa olla esitettynä jo kaikki mahdolliset syyt, miksi akku ei anna virtaskaa kuten pitäisi. Jos akku on sijoitettu etuistuimen alle, niin penkki lähtee pois neljä mutteria avaamalla ( Olen itse sijoittanut sinne kuskin penkin alle bassokaiuttimen koteloineen, suwooferiksikin kutsuvat) ja homma ei ollut kummoinenkaan. Lieneekö uudemmissa malleissa samanlaiset kiinnitykset?

Akulle voi teettää oikeassa akkuliikkeessä/korjaamossa rasituskokeen paikallaan ollessa , niin ei tule turhaa työtä tehtyä. Akkujen kestäminen on osittain myös tuurin peliä. En malta olla tässä kehumatta että niin Ducaton starttiakku kuin alkuperäinen Knausin Sonnensachein geeliakkukin 135 Ah ovat vielä yli 10 v käytön jälkeen timmissä. Tämä hupiakku temppuili jossain 6 v ikäisenä, mutta oltuaan vuoden verran tallin nurkassa häpeämässä, ryhtyi taas ottamaan virtaa ja on sen jälkeen toiminut vuosia "kuin uutena"! Olen aiemmin pitänyt juttuina tuollaisia kestoaikoja.

Niinkuin todettu, ei ole akulle hyväksi pitää sitä aina latauksessa, ellei laturi ole vartavasten siihen tarkoitukseen tehty. Luulisin, että Detskun oma laturi, mitä olet käyttänyt? on niin suunniteltu, että soveltuu myös pitempään ylläpitolataukseen ts. sinä on "oikeanlainen latauskäyrä". Herkkähän akku on, jos esim. purkautuu aivan tyhjäksi, niin voi samalla menettää lopullisesti parhaan teränsä. Nestettäkin pitäisi lyijyakussa olla sopivasti.

Itse olen ladannut akkuja mahdollisimman vähän muulloin kuin ajossa. Keskitalvellakin ne on aina olleet autossa ja jätetty 24 h latauksen jälkeen paikalleen seisonta- ajaksi parinkin kk ajaksi. Latausta on annettu sitten kun autoa on muutenkin valmisteltu matkakuntoon.

HALINEN HARRI 10.07.2013 19:29

Kun ei ollut mainintaa millainen akku eikä laturistakaan mainintaa on syytä tarkistaa onko akku vaihdettu jossain vaiheessa. Jos akku on vaihdettu onko akkulaturin säätö, jos se sijaitsee samassa paketissa missä asumispuolen sulakkeet mutettu tarvittaessa jos akkutyyppi muuttunut. Eli paremmat ja purkamista paremmin kestävät akut (esim AGM jne) vaativat toisen asetuksen kuin halvat vapaa-ajan akut. Siinä laturi/sulake"laatikossa" on pikku vipu joka tulee olla akkutyyppiä vastaavassa asennossa. Jos kauppias on vaihtanut akun ja kehunut vielä että on asumisakku uusittu juuri on mahdollista että hän uusi akun halvaksi lyijyakuksi ja vipu jäi alkuperäisakun (esim. AGM?) asentoon. Lataaminen tapahtuu eri akkutyypeillä eri tavalla. Huomioitava myös pidempiaikaisessa säilytyksessä että nykyaikaisessa autossa on kaikenlaista pientä kulutusta vaikkei mikään laite ole päällä. Usein saattaa unehtua vesikeskuslämmityksen pumpun pakkosyöttö koko ajan päälle ja sehän tyhjentää akun aika nopeasti vaikkei lämmitys olekaan päällä. Pumpun ääni vaatii tarkat korvat jotta sen päälläolon kuulee. Itse mokasin viime talvena kun sulake paloi pihapistokkeesta ja akun varaus laski 8 ampeeriin. Pidin akkua menetettynä mutta laitoin lataukseen ja hyvin on pelittänyt, vaikkei akku enää lataudukaan aivan täyteen kuten viime kesänä. Menetin noin 6 amp.

NISKANEN JOUNI 10.07.2013 21:32

Joo, viidellä kuusiokulmamutterilla näyttävät penkkien alustat olevan kiinni rungossa. Mutterit ovat vaan niin tiukasti kiinni, etteivät liikahda milliäkään edes putkipihdeillä kuusiokoloavaimesta puhumattakaan.

Täytyy sanoa, ettei niin yksinkertaista hommaa, etteikö ...

KOSKINEN OLLI 11.07.2013 01:25

Tuollainen autotarvikeliikkeissä myytävä muutaman kympin hintainen akun rasituskoemittari ei minun kokemuksen mukaan kaikissa tapauksissa ihan kaikkea kerro. Se mittaa noin 100 A virralla, vastus rupeaa hehkumaan ja mittari kertoo että ok.

Näin joskus tein, ja seuraavana pakkasaamuna ei auto kuitenkaan käynnistynyt.

Hieman enemmän viallisen akun ko. Mittari kyllä hylkäsi. ;)

KOISTINEN TOIVO 11.07.2013 07:03

Kun irrottaa juuttuneita pultteja, kannattaa kopistella ne, jos mahtuu, hereille ennenkun vääntää, ne kun tahotaan liimata. Semmonen konstri kuuskolopultille. Kun katkase avaimen, ja pistää pätkän koloon, ennenkun lyö, niin ei mene kolo tukkoon, mutta varoo ettei niittaa avainta koloon kiinni Jos on kääntöpenkki, niin irrottaa keskiöstä toolin pois eestä. En ole koko letkaa lukenut, joten saaatan neuvoa neuvottua. Toivopoika

HIETAVUORI JUHA 11.07.2013 09:44

Meillä hupiakku on sohvaryhmän alla . Kuskin penkin alla on vain käynnistysakut 2 kpl .

HYPPÄNEN KARI 14.07.2013 19:36

Menee ehkä ohi hieman aiheesta, mutta taistelin auton akun virtojen kansa ja ihmettelin kun virrat katosi parin kolmen viikon päästä. Syyksi todennäköisesti paljastui peruutuskamera kylmemmillä keleillä. Siellä on jonkinlainen vastus joka pitää sen sulana kylmillä keleillä. Asennutin autoon päävortakatkaisijan jolloin ongelma poistui, mutta ostattihan se uuden akun 2010 malliseen autoon. Meni talvisäilytyksessä pilalle eli tais syväpurkautua. Latailin kyllä kuukauden välein mutta se ei riittänyt. Sitten jouduin myös uusimaan hupiakun mutta en päässyt selville miksi se oli mennyt pilalle talven aikana. Kuitenkin vasta n. 3 vuotta vanha. T. KAH

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.