Auto roikassa koko talven?

PIIRAINEN SEPPO 05.11.2012 19:06

Osaisikohan joku kertoa onko matkailuauton pitämisessä 220 V verkossa ja siis latauksessa koko talven muuta haittaa kuin sähkön kulutus?

VÄLIAHDE JUSSI 05.11.2012 19:37

Seppo Ei siitä muuta haittaa ole jos sen on katoksen alla jos,ei niin pidä huolta vaan ilman kierrosta,varo luukkuja ym kamaa katolla,minä käytin yö sähkö mahdollisuutta kun,oli semmoinen sähkösopimus/tietokonekello jolla voi sen ajastaa vaivattomasti. Minusta tuntuu että, sähkö maksaa kw/h niin paljon että, kannattaa tehä samoin. Tunkkasin joskus ylöskin ja käänsin pyöriä erikohtaan ja ilmat samalla. En tiijä oliko tuosta hyötyä?Mutta kesällä aina hyvin pelasi 1977malliksi eikä home haissut.

HAAPANEN TIMO 05.11.2012 20:07

Ajastinta en käyttäisi auton oman kalliin laturin kyseessä ollen. Monet huurut joutuu laturi kuivattamaan, eikä varmasti tee hyvää sille.

Oman halpisautoni laturiin ( sen älyyn )en luottaisi lainkaan pitkissä latauksissa, vaan laittaisin erillisen älylaturin sinne tälläiseen pitkään lataukseen.

@timppa

TERVO JARI 05.11.2012 20:16

Minkä ikäinen verme ?

Mikä laturi ?

Mikä akku ?

Tuossa tietäjille pointteja joiden perusteella voinevat antaa vastausta kymysykseesi . . .

Itse pidän reilun kuukauden välein laturissa muutaman päivän jos auto seisoo pidempään . . . Ei jatkuvasti laturissa . . .

Akku: MONBAT MEGALITE 100AH AMG akku

Laturi: EBL 104-3 7A 10AGFF

PIIRAINEN SEPPO 06.11.2012 17:58

Auto 08 Dethleffs i6501. Akut uusittu viime kesänä 3 kpl n. 90 Ah:n AMG akkua, merkkiä en muista. Akut purkaantuvat, vaikka autosta on katkaistu kaikki virrat, myös pääkytkimestä. Lienee jotakin hämminkiä, koska varaukset olivat pudonneeet hälyytysrajalle 4 viikossa. Siksi kyselen neuvoa, voisiko auto olla talven latauksessa roikassa ja keväällä paneuduttaisiin varsinaiseen vikaaan.

KAAKKOLAHTI TOIVO 06.11.2012 18:17

Mulla oli kans auto aikoinani koko talven johdon päässä. Ei ainkaan mulla tullut mitään ongelmia.

TERVO JARI 06.11.2012 18:31

Onkohan pääkytkin kuitenkaan "pääkytkin" ?

Lienee otettu toimintoja ennen pääkytkintä ?

Astin, lämmmitin ( Truma/Alde ), kellot, ehkä peruutuskamera, "eteisen"valo, ulkovalo ym. ym. ym. on voitu ottaa ennen pääkytkintä ja voi olla että moottorin pyörittämän laturin virtajohtimiakin voi päästä virtaa poes akulta, hyvin epätodennäköistä mutta jos joku rele juntturassa niin sekin reitti on mahrollinen . . .

Selvin on irroittaa akunkengät irti niin se on sitte selevää "pässinlihaa" sitten . . .

Lataa erillisellä laturilla sitten kuukauven parin välein . . .

Kevväällä vois tarkastuttaa/tarkastaa noita sähvövermeitä tuon "vaivan" takia jottei tule suurempia murhehia, ( oikosulku/tulipalo viallisen kytkennän/releen takia) Tää on vain se pahin mitä voi sattua, liekkö sitten mahdollista ? ? ?

HAAPANEN TIMO 06.11.2012 18:36

Ei siellä mitään vikaa ole. Johonkin sieltä aina menee, normijuttu.
Itsellä on miinuskengät irti, silloin ei virtaa mene, mutta siitä huolimatta lataan noin kerran kuukaudessa.

@timppa

TERVO JARI 06.11.2012 18:46

Timo, laita mullekki postis tollanen kristallipallo josta näkee "kaiken" ;-)))

Yleensä se menee kuin kerroitkin, mutta kaikki on mahrollista . . .

VÄLIAHDE JUSSI 06.11.2012 19:14

Kyllä se on tehty roikan nokassa kestämään,kaikin puolin.

HAAPANEN TIMO 06.11.2012 19:44

Kaikilla muillakin akut tyhjenee, eikä vikaa ole:))

Vaikka kestämään on tehtykkin, niin mun käsityksen mukaan kaikki laitteet kuluvat ja niiden on mahdollista rikkoutua silloin kun ne ovat ns. työssä. Koskee laturia ja akkua myös.

@timppa

KOTILAINEN ISMO 06.11.2012 22:25

Minulla on 15 vuotta matkailuautot seisseet roikan perässä ympäri vuoden omassa pihassa. Niin no ajellaankin niillä ympäri vuoden.....Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia akkujen kanssa eikä minkään muunkaan. Sähkön kulutusta en ole laskenut varsinkaan nyt, kun nykyisessä autossa on peruslämpönä koko ajan 5 astetta. On sillä vaan niin mukava lähteä reissuun, kun paikat on kuivat ja valmiiksi plussan puolella.

AHOLA ESA 06.11.2012 22:30

Ei akut lataamalla pilalle mene. Paitsi jos ladataan "väärin".

Latautuuhan ne akut ajaessakin :)

UUTTU JUHA 06.11.2012 23:07

Akku menee pilalle jollain aikavälillä käytti sitä tai ei. Käyttöikä on pidempi jos se pidetään mahdollisimman täys ja akku säilyy parhaiten pakkasessa, pitää vaan olla täyteen ladattu. Laturissakin on osia, jotka kuluvat loppuun vaikka et olisi ikinä käyttänyt sitä, esim kondensaattorit. Jos on hyvä laturi niin se kestää käytön lähes samanlailla kuin se olisi varaston hyllyllä. Seisonnassa olevassa loorassa ei juuri virrankulutusta ole. Pyörivien osien, kuten puhaltimien ja pumppujen käyttöikä lyhenee oleellisesti, jos ovat jatkuvasti päällä. Tulee niin sanotusti tunnit täyteen hyvinkin nopeasti, varsinkin uusissa autoissa tai vaunuissa. Nykyään tuo laatu kun on mitä sattuu, eikä 20v kestävää sähkömoottoria enään edes valmisteta.

HAKALA JYRI 06.11.2012 23:12

Olen samaa mieltä vähintään kerran kk pitää ladata liikenteestä poiston aikana ellei irroita akkukaapeleita: Asunto-osankin akusta / ista kuluuttaa em lisäksi esim kaasu ym hälyttimet, iventterit jos "toiminnassa" . Auton akkua kuluttaa: moottori-,keskuslukon-..,hälyttimien- ym "boxit", radiot / kellot tai nykyään olla pieniä kuluttajia.

terv jyrih

VÄLIAHDE JUSSI 08.11.2012 15:15

Hyvät herrat Kyllä ne akut kuluu ijän myötä ja on nuo nykyautossa hankala paikallistaa, tarkastutin avainsirut,ym vika löytyi lopulta, vanhasta akusta se kun, vaihdettiin niin viat hävisi.

TIILIKAINEN RISTO 10.11.2012 19:06

Lataus silloin tällöin on ihan suositeltava toimenpide, jolla kompensoidaan akkujen itsepurkautumista Pysyy akun hapot ja lyijykennojen pinta kunnossa.

Mutta entäs se joidenkin suosima peruslämmön ylläpitäminen !

Lämpöeristeet ovat kuitenkin niin ohuet, että katon lumi takuuvarmasti sulaa karkaavasta lämmöstä ja valumavedet jäätyvät jäävanoiksi pystyseiniin.

Valumavesi jäätyy listojen ynnä muiden pintaan kiinnitettyjen osien alle . Jään tilavuus on suurempi kuin veden, eli koetteleehan se laajeneva jää niitä listoja, lamppuja, luukkuja ja muovisia helmoja.

Murphyn lain tekniikan pykälissä on momentti: Vesitiiviit tiivisteet vuotavat aina

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.