Mese 508 näkee usein "tee itse viritelminä" mutta joskus oikein kaunistakin
VIRTA URPO
27.10.2012 19:53
Eikö vain. Tällainen liikui Karhunkainalossa kesällä.
KOISTINEN TOIVO
27.10.2012 20:10
KYLLÄ! Kateeksi käy vähän, kun jollain on taito käsissä, Nuo kauniisti rakennetut, ja entisöidyt kapineet on aina minua viehättäneet. Tuossa on tehty vanhasta uutta.
Eikä asu vesi katolla. Jo vainki. Toivopoika
HAKALA JYRI
27.10.2012 20:21
Kuvassa taitaa olla Mb 2 tai 3 "tonninen " 207, 309 tai ??? mutta erikoinen ja
hieno jokatapauksessa jyrih
VIRTA URPO
27.10.2012 20:28
Eipä noita numeroita näkynyt, mutta olet oikeassa. Nyt kun oikein miettii tuota keulaa niin uudempaa on.
ALAKULJU AULI
27.10.2012 20:36
Hieno on kulkupeli ja näyttää olevan saksalaisissa museokilvissä.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
27.10.2012 23:01
Samanlainen Virossa. Sivuikkunan päällä teksti 208.
HAAPANEN TIMO
28.10.2012 07:50
Kysymyksessä on tehdaspeli, Orion. Teki ensimmäisten joukossa muovipintaisia autoja, sekä Suleica-vaunuja.
http://tinyurl.com/95nxaff
Mersu 208 on mun mielestäni mallia alkaen -90, mulla on sellainen ollut. Malli -89 oli vielä 207. Tässä 208-mallissa on turboton kone, kuitenkin jo sama mitä käytettiin Sprintereissä myöhemmin.
@timppa
MIKKONEN MATTI
28.10.2012 09:10
Tuossa on aika paljon oikeaa yritystä. Lueskelin tutkimusta linja-ja kuorma-autojen aerodynamiikan kehittämiseksi ja siinä yllättäen kaikkein suurimmat säästöt tulisivat perän suipolla muotoilulla. Keulassa tärkeintä on kulmien pyöristäminen ja ilman ohjaus myös kyljille niin, ettei laminaarivirtaus irtoa pyörteiksi, tuulilasin vino asento ja ilman pääsyn estäminen autonalussokkeloihin mahdollisimman hyvin esim. voimakkaalla puskurilla. Pitkittäisten kulmien pyöristäminen pienentää kulkuvastusta osittaisessa sivutuulessa ihan kymmeniä prosentteja. Kuorma-autoissahan tiukasta kuutiosta ei voida tinkiä, mutta jo linja-autoissa, hupiautoista puhumattakaan, tämä olisi mahdollista.
Ennenkin on puhuttu, että lumi- ja vesiongelmat tuollaisella kupukatolla olisivat poissa, eikähän matkailuautoissa yleensä seinänvieressä tarvita täyskorkeutta, kun suorana kuljetaan vain keskikäytävällä. Katon korotuksen pikkuikkunat antavat valoa yläosaan ja ovat kattoluukkuja järkevämpiä ja rakenne pienentää sivutuuliherkkyyttä.
Käyttäjän lisäys viestiin 28.10.2012 klo 09:29:16
En laittanut omiani, ainakaan paljon. Tässä tuo Motivan tutkimus:
http://www.motiva.fi/files/938/Raskaan_kaluston_aerodynamiikan_kehittA_minen.pdf
VÄLIAHDE JUSSI
28.10.2012 09:32
Haapasen Timo
Tuossa Viron autossa sivulasin yläpuolella on numero 208 ,mutta 207 ite veikkaan
HAAPANEN TIMO
28.10.2012 10:05
Urpon kuvan auto on Suleica-Orion klubin etusivulla vasemmalla ylhäällä:
http://suleica-orion-club.de/
@timppa
VÄLIAHDE JUSSI
28.10.2012 14:43
Timo
Hyviä kuvia
Olihan tuossa yksi Hanomakkin.