Mutterin väännin
KOISTINEN TOIVO
20.10.2012 18:58
Vaihtelin tuossa iltapäivällä renkaita tuohon autoon, kävin naapurilta varastamassa
akkukäyttösen pulttikoneen. Se tais olla kakskymmentä nelijä volttinen.
Jopa oli kätevä peli, väänteli niinku miehet. Mietiskelin jotta semmonen autoon mukaan, jos sattuu renkastöitä. Niin ja käyttääkö kukaan asuntovaunun tassujen
nostoon ja laskuun. Emännälle anomus semmosesta koneesta ens tilasssa
Arvelee Toivopoika
KOSKINEN OLLI
20.10.2012 20:14
Sitäpaitsi sitä voi käyttää emäntä vatkaimena reissussa ollessa. ;)
Rakensin auton haitaritunkkiin kiinteän 40cm pituisen jatkovarren ja jatkovarren päässä pyöränmutterikokoinen mutteripää. Jatkovarren avulla tunkki on helppo asettaa asuntoauton akselin alle. Sitten on tukeva akkuporakone jossa pyöränmutterin väännin, sen avulla haitaritunkkia pyörittäen auto nousee nopeasti ja kevyesti ylös. Samalla akkukoneella on myös mukava ruuvata pyäräpultit pois/paikoilleen.
Mutterien kiristykseen käytän kyllä käsiväännintä.
HAAPANEN TIMO
21.10.2012 09:16
Mulla on hakkaava Makita. Eilen viimeksi käytin kun vaihdoin rouvalle talvirenkaat. Pikkuisen joutuu käsin löysäämään alkuun ja tietty loppukiristys myös käsin. Käteviä vehkeitä.
@timppa
TURUNEN HEIMO
21.10.2012 12:59
Onko kellään kokemusta noista verkkovirtakäyttöisistä pulttikoneista. Ohlsonilla ja Biltemassa ainakin on kohtuuedullisia. Painoa ainakin on ja rakenne vaikutta vahvalta. Toimivatko momenttivarren kanssa kuten ilmakoneet?
KÄMÄ JUHA
21.10.2012 14:57
Hankin vasta verkkovirralla toimivan mutterivääntimen Ohllsonilta.....renkaiden vaihto kolmeen autoon sujui tosi näppärästi.
Laadukkaan oloinen laite, takuukin 5 v.. Momentin sopivuuedsta en osaa sanoa. Minusta ilmankin pärjää, vääntimellä on helppo tiukata sopiva kireys, ja "käsivälitteisellä" vielä tarkistus.
...suosittelen
LAURONEN TAPANI
21.10.2012 16:38
Voisiko sitä käyttää muihinkin tiukkoihin ruuveihin?, itse en saanut Ducaton öljyproppua auki ja en uskaltanut vääntää kaikin voimin, kun näytti, että öljypohja menee solmuun.
KOISTINEN TOIVO
21.10.2012 18:22
Fiiatin öljypohjaroppu on tosi kätevä peli, se kun alakaa juonitteleen niin..
Minä tein avaimen erikseen sille, se oli se 1.9 viiatti. En suosittele konetta semmoseen. Vasaralla jos herättelee varovasti vois auttaa, samalla kun vääntää.
Kestääkö se haitaritunkki monta nostoa, ku varottelevat että on harakirivehketä
net.. Noniin vielä paremmat syyt anoa emännältä pulttikonetta. Toivopoika
Käyttäjän lisäys viestiin 21.10.2012 klo 18:26:42
Käsivääntömomentilla minäkin kirin pultit, ennen kolomen kymmenen sentin varsi.nyt kymmenen senttiä vanhan miehen lisää. Samapoika
TURUNEN HEIMO
21.10.2012 19:48
Hankin henkilöautoni vararenkaalla ja nyt kahdessa viimeisessä erimerkkisessä kielletääm haitaritunkilla renkaiden kausivaihto. Minulla aikoinaan läsähti auto maahan kun haitaritunkista lähti kierteet. Hyvin pärjää halvalla hallitunkilla ja turvapukilla.
Öljyproput kokee huolloissa saman kohtalon kun renkaan vaihto liikkessä, aivan liian tiukkaan.
Renkaiden pultit kiristän momenttiavaimella, eipä tule liian tiukkaan ja kiristys on tasainen. Pulttikoneella saisi ne sopivaan alkuun. Kierteeseen ja kartioon sipaus alumiinirasvaa. Teräsvanteille kelpaa kuparirasvakin.
KOISTINEN TOIVO
21.10.2012 22:33
Taas uutta mulle alumiini, ja kuparirasva. Mitä ne on, itte olen käyttänyt sisutervaa
pultteihin aina, mutta aina kannattaa kuulla uutta. Toivopoika
HYTÖNEN RAIMO
21.10.2012 23:46
On. Käytännössä hyvä peli, mutta vaatii verkkovirtaa (tai julmetun invertterin). Vääntöä riittää - jopa liiaksikin - joten tunari voi vääntää jopa pultit poikki. Apu löytyy momenttihylsyistä, joita voi kysellä tarvikeliikkeistä (Motonen, IKH jne,,, Biltemassakin aikaisemmin, mutta puuttuvat uusimmasta luettelosta.
Tietty, akkukäyttöinen olisi tien päällä poikaa, mutta niiden vääntömomentti ei yleensä riitä kaikkien teräsvanteiden (aluvanteiden kyllä pl raskas kalusto) kiristämiseen tiukkaan kiristettyjen pulttien avaamisesta puhumattakaan.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.10.2012 klo 23:50:13
Siis tämä vastauksena Turusen Heimolle.
HALINEN HARRI
22.10.2012 11:28
Olen käyttänyt kuparirasvaa/tahnaa parikymmentä vuotta teräsvanteille. Aina on lähtenyt kauden jälkeen kätevästi auki, ei merkkejä kiinniruostumisesta.
Tietääkö joku käykö sama aluminivanteille (teräspultin kierteeseenhän sitä laitetaan hiukan) vai tapahtuuko jotain sähköistä/tms syöpymistä?
Kuparitahnaa saa esim Biltemasta, tuubi kestää 2-3 autolle 10 vuotta. Hinta muistaakseni alle kympin.
Käyttäjän lisäys viestiin 22.10.2012 klo 11:29:37
Tietenkin kotihommissa käytän sitä kaikkin ruuveihin/pultteihin jotka joutuvat sään tai kostumisvaaraan.
VALTONEN MARTTI
22.10.2012 22:57
Kuparitahnaa minäkin käytän joskus mutta en pyörän pultteihin. Niihin on moottoriöljy mielestäni kätevämpää ja siistimpää. Mutta käytän sitä pulteissa / muttereissa jotka joutuvat kovalle kuumuudelle ja ruostumiselle alttiiksi kuten pako / imusarjojen ja pakoputkiston pultteihin.
Ja siihen tarkoitukseen se käsittääkseni on alun perin tarkoitettukin. Toimii kyllä niissä pyörissäkin em. varauksin.
Käyttäjän lisäys viestiin 22.10.2012 klo 22:58:48
alumiinitahnasta en ennen ole kuullutkaan.
TURUNEN HEIMO
23.10.2012 19:15
Käytän alumiinivanteille alumiinitahnaa. Se tuntuu ainakin turvallisemmalata kuin kuparirasva. On myös saatavna pulttitervaa aerosolina, käyttäneet pitävät pätevänä.
LAHTI ANTTI
23.10.2012 19:23
Tervaa aerosolissa olen vuosia käyttänyt sekä auton että vaunun pyörän pulteissa. Kertaakaan ei ole jumahtaneet kiinni ruostumisen tms. sellaisen takia.
KOISTINEN TOIVO
23.10.2012 20:08
Siis sisutervaa aerosolia sitähän minäkin Toivopoika
TUHKIO MAUNO
24.10.2012 09:26
Se pultti kierretään ainaa samoihin kierteisiin käytti mitä vanteita tahansa.
HYTÖNEN RAIMO
24.10.2012 11:32
Niin tehdään, mutta kiristysmomentti teräs- ja aluvanteille on kokonaan eri juttu.
TUHKIO MAUNO
24.10.2012 15:43
Ei sen momentinkaan pitäis vaikuttaa mitä rasvaa käyttää kierteissä.
HYTÖNEN RAIMO
24.10.2012 19:09
En tarkoittanutkaan sitä mitä rasvaa käytetään (itse olen köyttänyt suihkutettavaa vaseliinia), vaan sitä, että jos aluvanteen pultit kiristetään teräsvanteen momenttiin, siitä tulee äkkiä entinen.
Käytännössähän aluvanteissa käytetään eri pultteja kuin teräsvanteissa.