Ducaton pyörännavan tapit

AARNIO JUKKA 19.10.2012 20:19

Minulla on auton kesäpyörät aluvanteilla ja keväällä niitä alle laittaessani huomasin, että pyörän navassa olevat kaksi kartiotappia eivät aluvanteen kanssa sovi. Kiersin siis ne irti ja pistin talteen talvirenkaita (levypyöriä) varten. Tänään huomasin, että noissa tapeissa on kahta kierrepituutta. Osaako joku sanoa, kummat kuuluvat etu- ja kummat takapyöriin. Kokeilin kyllä pitkiä molemmissa, eikä kierre tunnu ottavan kiinni mihinkään pyöriessään. Vielä kun joku osaisi valistaa tyhmää siitä, miksi nuo tapit ylipäätään ovat olemassa. Kesä meni ainakin hyvin ilman niitä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.10.2012 21:00

Rumpujarruissa ne pitävät rummun paikoillaa, sen lisäksi ne helpottavat vanteen pulyyien kohdistusta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.10.2012 21:01

Hätäillen ei saa kuin .... pulyyien po pulttien

JANHONEN MATTI 19.10.2012 21:12

Mikä vuosimallia? Ilmeisesti kyseessä on pienet jarrulevyn ja jarrurummun kiinnityspultit joiden tehtävä on lähinnä pitää jarrulevy tai rumpu paikallaan, kun vanne on pois paikaltaan. Joissain autoissa ne molemmissa päissä samanmittaiset mutta joissain taas varotoimena takana lyhyemmät (jos rumpujarru) etteivät pultinpäät yllä kiiinni jarrukenkiin ja sylinteriin Samasta syystä alu- ja peltivanteilla omat pultit.

TUOMINEN JANI 19.10.2012 21:22

Ducatoon sopivat ainakin renun vanteet ilman noita sovitetappeja! Kertoivat rengasliikkeesä joskus. Jos rumpujarrut eikös rummussa oma lukitus ruuvi. Käskivät siellä ainakin ottamaan sovite tapit pois ! En tiedä oliko oikea ratkaisu, mutta ainakin toimiva !!

AARNIO JUKKA 19.10.2012 22:34

Malli on 2012 ja kaikissa pyörissä levyjarrut. Tämän vuoksi ihmettelinkin ruuvien eri pituuksia. Silmämääräisesti näytti, että mikään tapeista ei mene kierrereiän loppuun saakka ja lyhyen kierteen tappi menee kierteelle vain pari kierrosta. Nuo tapithan sijaitsevat epäsymmetrisesti eli pyörän saa paikalleen vain samoihin reikiin. Tämän johdosta ihmettelin, onko noilla tapeilla jotain hienompaakin merkitystä?

TURUNEN HEIMO 20.10.2012 09:10

Eri pituus voi johtua siitä että kyseessä on eri mallit, etulevythän ovat isommat. Noiden kanssa rehgas on vain helpompi saada paikalleen, mitään muuta tarkoitusta niillä ei ole.

HAAPANEN TIMO 20.10.2012 09:42

Pitävähän ne levyjä paikoillaan, mutta eivät ole välttämättömät. @timppa

JANHONEN MATTI 20.10.2012 10:32

Kannattaa huomata, että jos kiinnitysruuvi/pultit poistetaan on mahdollista, että renkaanvaihdossa jarrulevy liikkuu suhteessa napaan. Tuppaa olemaan vähän roskia puuhaa se pyörien vaihto joskus. Tällöin syntyy mahdollisuus, että jarrulevystä irtoaa likaa, joka pääsee levyn ja navan väliin ja jarrulevyn/vanteen heitto on valmis.

MIKKONEN MATTI 20.10.2012 15:43

Liitteenä huoltotiedotteen selitys tappien olemassaololle vanhemman mallin osalta. Alumiinivannekymysys onkin sitten pohdinnan paikka.

POHJANTÄHTI JORMA 20.10.2012 15:59

Minulla olisi pari sarjaa noita tappeja jos joku haikailee niiden perään :))

HESSE PAAVO 20.10.2012 19:23

Pyöriä on mahdollista tasapainoittaa myös paikoillaan asennettuina. Tälläisessä tapauksessa tapeilla on tehtävänsä pitää vanne samassa asennossa muuhun pyörivään massaan nähden, joka näin siis tasapainottuu.

Pave

KOISTINEN TOIVO 20.10.2012 19:54

Kyllä jossai tasapainottavat paikoillaan rattaita, täytyy vaan olla varma ettei vanteissa ole likaa joka estää oikean tasapainon. Minä kerran teetin sen homman henkilöautoon kun olin menossa työreissulle etelään. Mutta se ei toiminut. Nykyvanteeet ovat vielä leveämmät joten niihin kertyy helposti tavaraa. Tahtoo joskus talavella kun lumi kertyy ja seistessä tippuu osasta pois joutuu sohiin pois ettei puttoo hampaat. Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.