Ducato 2.0 jtd -05 ei kierrä kylmänä.

HESSE PAAVO 14.10.2012 21:48

Tervehdys!

Lähdettäessä liikkeelle kylmänä moottori ottaa vain n.2000 kierrosta. Kun moottori lämpiää normaaliksi kaikki toimii OK. Käyntiin lähtee normaalisti. Löpösuodatin vaihdettu ja ruiskujen sähköliittimet rassattu. Myös moottoritilassa oleva rele/sulakelaatikko käyty läpi. Olen yrittänyt googlettaa vikaa, mutta vastausta ei löydy. Onko kenelläkään samaa vikaa tai hyvää ehdotusta? Mitä seuraavaksi? Missä muuten polttoainepumppu sijaitsee?

KOISTINEN TOIVO 15.10.2012 08:11

Kuin pitkään ei kierrä, minusta on hyvä ettei kierrä heti. Ennen vanhaan kun pantiin koneita tulille, piti antaa käydä aikansa rauhassa ennenkuin rasitetiin, se on kyllä lämmityskäyttö nykyäänkin hyvä. Eiköhän se pumppu lie tankin yhteydessä. Toivopoika

HESSE PAAVO 15.10.2012 18:47

Juu. ei toimi ei. Tuntuu kuin ahdin ei menisi kylmänä päälle. Normaalilämpöisenä kone toimii kuin unelma.

Pave

JANHONEN MATTI 15.10.2012 20:21

Syttyykä mitään häiriövaloa tuossa "hidastetussa" olotilassa. Ilmeisestyi ei kun et siitä mainitse. Vika voi aiheutua monesta paikassa ja nuo tavanomaisimmat olet jo kolunnut. Olisiko kuitenkin parempi ajaa testi ja katsoa onko vikamuistiin jäänyt jotain juorua josta pääsee jäljille. Boch-centereissä ja mm. Raskonella on tarvittavat laitteet ja maksaa vähemmän kun merkkihuollossa. Jo tarkistettujen paikkojen lisäksi tulee mieleen -polttoaineen siirtopumppu -korkeapainepumppu ja sen paineensäätöventiili -kaasupolkusimen anturi -ilmamassamittari (voidaan puhdistaa tarkoituksen tehdyllä cleanerilla) -suutinvika (en tarkoita kosketusvikaa)) -koneen maadotusvika -isot ikäänkuin scart-liittimet joissa voi olla hapettumaa (rintapelti ja kojelaudan alla)

HESSE PAAVO 15.10.2012 20:36

Ei syty mitään valoa. Kävin tänään koeajolla Biltemassa ja ostin dieselin sekaan laitettavaa puhdistusainetta. Ajan huomenna töihin (24km) sillä, ja fundeeraan lisää. Kiitos vastauksista.

Pave

Käyttäjän lisäys viestiin 20.10.2012 klo 19:16:15 Äh, ajeltuani "vessalla" lisää, huomaan ettei paljon ole loogisuutta vian esiintymisessä. Joskus lähdössä ei vikaa ollenkaan, aina vika häviää jossain vaiheessa, eikä samalla reissulla koneen lämmetessä ole ongelmia.

Espoon Bosch-huollossa eivät välttämättä osaa fiiattia auttaa. Kirkkonummelta varasin tiistaiksi ajan pajalle. Katsotaan...

VIRTA URPO 20.10.2012 22:20

-07 ja 2.3 oli EGR venttiili ja sen ohjainventtiili. Todellisuudessa taisi olla se ohjain venttiili, kun EGR vaihdettiin vika vain paheni. Eli kävi tyhjäkäyntiä, mutta ei ottanut kierroksia. Ja jos kaasun oli pohjassa alkoi hiljalleen nostaa ja kovan savutuksen kanssa ( sellaista harmaata palamatonta ). Vartin kahta puolen lämmitys käyttö , sitten pelitti varmasti, joskus jopa heti. Vika vaan ei aina tullut näyttöön ja eikä näkynyt selkeästi testereillä ja Delta ei osannut silloin / halunnut tehdä aluksi mitään, kun testeri ei kertonut suoraan mitä pitäis tehdä. Norjassa ne kyllä osas sen, mutta osia olisi pitänyt odottaa ja ohjeet tuli suomesta silloin, että softa uusiksi niin korjaantuu. Eipä auttanut siellä silloin.

AHJOS TIMO 22.10.2012 18:21

Matti Janhonen kirjoitti: "... Raskonella on tarvittavat laitteet ja maksaa vähemmän kun merkkihuollossa."

Raskone Espoo on kylläkin Fiatin merkkihuolto. Päättelen niin sivulta http://www.fiat.fi/jalleenmyyjat/?id=102

JANHONEN MATTI 22.10.2012 19:01

Korjataan sitten muotoon: Raskoneella on tarvittavat laitteet ja maksaa 15 % vähemmän vaikka toimii Fiatin sopimuspohjaisena merkkikorjaamona.

AHJOS TIMO 22.10.2012 20:12

Sitä on niin paljon kehuttu, että olen päättänyt teettää Ducatoni seuraavan huollon siellä. Aiemmin pidin ongelmana sen sijaintia, joka on meiltä katsoen "Jumalan selän takana", mutta bussireittejä tutkittuani huomasin, että jos jättää auton sinne huoltoon, niin melko läheltä pääsee bussilla Leppävaaran asemalle ja siitähän pääsee sitten minne tahansa.

HESSE PAAVO 23.10.2012 20:50

Ei näkynyt korjaamolla mitään vikakoodia, eikä temppuillut siellä koeajossa. Eikä pariin päivään ole hyytynyt muutenkaan. Kovaa ajoa vain ja palaillaan!

Pave

PELDAN JAN 23.10.2012 21:39

Ei ole välttämätta vika vaan hyvä ominaisuus.... Tietokoneet ne siellä rajoittaa kierroksia ennen kun on turvallista koneelle kierrättää...Näin ainakin isommissa moottoreissa

HESSE PAAVO 29.10.2012 20:50

No nyt löyty ainakin jotain. Jos ottaa letkun pois pöntöstä 1, toimii hyvin. Tästä pöntöstä näyttää tulevan alipainetta, joka sulkee nollalla merkatun venttiilin imu/paineputkessa. Miksiköhän tälläinen läppäventtiili on tuolla? Jos sähköliittimen ottaa pois ykkösestä toimii myös, mutta vikavalo syttyy kojetauluun.

Olen nyt ajellut tuo sinirenkainen letku irti ja hyvin pelaa. Letku on irti myös kuvissa. Mitä mieltä ihmiset?

Kiitoksia mielipiteistä etukäteen t.Pave

HESSE PAAVO 13.11.2012 18:23

Tästä vielä senverran, että olen nyt ajanut sellaset tuhat kilometriä tuo letku irti ja ei ole oirehtinut yhtään ja jos en nyt ihan turhia kuvittele kulkee vähemmällä polttoaineella kuin ennen.

LAURONEN TAPANI 13.11.2012 23:28

Fiiatissakin on sitten liikaa osia, samoin kuin velipojilla 60-luvulla kun Hyry moottorisaha ei toiminut ja sitten purkivat ja kasaamisen jälkeen jäi paljon ylimääräisiä osia, niin tuumasivat, että ilmankos ei toiminut kun oli niin paljon ylimääräisiä osia laittaneet tehtaalla ;))

KOSKINEN JANI 14.11.2012 08:38

Tuossahan on kolme noita solenoidiventtiileitä. Ne päästää alipainetta tarpeen mukaan EGR:lle ja turbon hukkaportille.

Hukkaportin ohjaus voidaan tässä tapauksessa todeta toimivaksi, koska kone ottaa kierroksia on hukkaportti missä tahansa asennossa, ja jos se olisi aina auki koneesta olisi puhti pois ainakin matalilla kierroksilla. Ja jos hukkaportti olisi aina kiinni niin vedättäessä syttyisi vikavalo ja moottorinohjaus menisi suojatilaan, kun ahdot pomppaisi liian korkeiksi.

EGR ohjauksessa on kaksi venttiiliä kun toinen ohjaa sitä varsinaista egr-venttiiliä (löytyy paisuntasäiliön alta ja alipaineletku merkattu punaisella teipillä?) pakosarjan ja imusarjan välissä auki/kiinni. Jos taas tämä olisi käynnistyksessä auki niin moottori ei käynnistyisi (hörähtää kyllä) koska se lykkäisi pakokaasut suoraan imusarjaan. Mutta tämän venttiilin toiminta kannattaa myös tulpata (eli letku irti sieltä egr päästä ja letkun taitto ja nippusiteellä kiinni johonkin) jotta sitä pakokaasua ei suotta ajeta imusarjaan, se kun tukkii koko imusarjan noella ja muulla töhkällä. Ei pitäisi vaikuttaa toimintaan, paitsi kulutus on yleensä laskenut. Joissakin versiossa moottorinohjaus kylläkin tunnistaa tuon tulppaamisen ja sytyttää vikakoodin.

Toinen venttiili ja todennäköisimmin tässä tapauksessa ongelmaa aiheuttava on imusarjan "kaasuläppä", eli siellä imuputkistossa on juuri ennen sitä alumiinista imusarjaa kaasuläppä (suurinpiirtein noiden solenoidien alapuolella) mitä ohjataan kiinni ja auki egr:n toiminnan tehostamiseksi. Nyt tuo ohjaava solenoidiventtiili on varmaankin rikki/likainen ja kääntää sen läpän kiinni ja kone ei saa ilmaa. Tässäkin letku kiinni solenoidiin ja irti toisesta päästä letku tulpaten. Nämä tulppaukset sen alipaineen takia, koska jos sinne jää vuotoa niin alipaine ei välttämättä ole niin suuri kuin pitäisi ja alkaa vaikuttamaan jarrutehostimen toimintaan (todennäköisesti ei mutta ei kannata kokeillakaan).

HESSE PAAVO 14.11.2012 20:47

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta, mutta eikös turbon hukkaportti toimi ihan mekaanisesti pakokaasun paineella?

ISOMÄKI KAI 14.11.2012 22:15

Ahtopaine sitä hukkaporttia ohjaa. Tietenkin pakokaasun painehan se on joka saa ahtopaineen nousemaan... joten kyllä ja ei. 8)

KOSKINEN JANI 15.11.2012 08:21

Tosiaan muistin väärin että tuossa olisi tehokkaampi versio tuosta moottorista, mutta siinä onkin tuo missä ei ole välijäähdytintä ja tehotkin on aika matalat.

Eli noissa matalatehoisissa on tosiaan (ainakin aluksi) ollut perinteinen hukkaportti mikä rajaa ahtopaineella ahtopaineen.

Mutta sitä vaan en oikein meinaa keksiä miksi tuossa on kolme venttiiliä. Jotenkin epäilyttää että tuo säätäisi myös ahtoja, mutta kun tuollanen tulee vastaan niin pitääkin tutkia mihin nuo letkut oikein menee ja mitä tekee.

HESSE PAAVO 15.11.2012 16:46

Ei tuossa ole kuin kaksi venttiiliä, kuvat vähän hämää, vasemmalla on joku releboksi.

KOSKINEN JANI 15.11.2012 17:01

No eipä olekaan kuin kaksi, jotenkin katsoin vaikka kuinka kertaa että siinä oikealla olisi venttiili, mutta sehän onkin tuo alipaineen jakopalikka. Kaippa se että oletin niitä siellä olevan kolme kappaletta niin ei taas nähnyt metäss puilta :D

Eli punaisella merkattu letku menee egr venttiilille ja tuo mistä letku on irti menee "kaasuläpälle".

HESSE PAAVO 20.11.2012 16:41

Nyt on tulpattu kumpikin letku ja hyvin tuntuu toimivan. Näillä mennään ja kiitos. Jos tulee saastearvojen tai muun kanssa ongelmia raportoin tänne.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.