Sunlight matkailuautot

KÄÄRIÄINEN RAIMO 13.10.2012 10:56

Moro! Oisko kokemuksia kyseisistä peleistä; onko niistä talvikäytöön /keväthangille, kesä ja syksy varmaankin menevät ilman ongelmia lämmityksen suhteen. Dethleffs ja hymer ilmeisesti taustalla rakentajina, kevennettyjä/riisuttuja versioita? Itsehän sitä tietenkin voi varustella lattialämmityksillä ym., mutta kuitenkin...Onko ollut ongelmia? Puoliintegroitua tai alkovia mietitty käytettynä.

Kiitollisena tiedosta!

VÄLIAHDE JUSSI 13.10.2012 11:59

Alkovi on minun suosikki miksi? !. kulkeevähemmällä kuin puoli-intekroitu(jotkut muuta väittää)Tietämättään. 2.lämpö nousee ylös peti aina valmiina huom.Peti kuivuu päivän aikana. 3 lattia lämpö "ehdoton" ainakin rinteissä 4 takaveto jos kuljetat esim.Komea- tai kahtakelkkaa etkä, haluu jäädä tientukosi tai laskea persemäen.Koirien vuoksi mulla ei oo varaa tehä sitä. Ei sillä koviin pakkasiin kannata lähteä -10 ja-15 astetta Se on jo noilla talvivaunuillakin hermoja kysyvää hommaa retkeilijälle tämmöiselle rekikoira harastajalle loskakeli-15>on valjakon kannalta.

TERVO JARI 13.10.2012 12:02

Tuossahan noita:

http://www.sunlight-caravaning.de/fi/motorcaravans/index.php

Tuossa jotain tietoo, ote yhtäältä . . .

Kori Seinän vahvuus 34 mm, lattian vahvuus 41 mm Katossa ja sivuseinissä sandwich-rakenne Valkoinen sileä ulkopelti Sähkökäyttöinen askelma, 2-askelmaa (T 64 ja T 67 –mallissa 1 askelma) Takapuskurissa kirkaslasivalot Yksiosainen asunto-osan ovi, jossa hyttysverkko Takatavaratila (A 58: lattian alapuolinen tavaratila) Alaslaskettu takapää vakiona T 57, T 66, T 67, T 69, A 68 ja A 70 -mallissa, tavaratilan luukku jopa 125 cm Korkea alkovi, jossa ikkuna oikealla (alkovimallit) Alkovissa lämmitysilman kierto Säilytystasku alkovissa Putoamissuoja alkovi- ja kerrosvuoteissa (alkovimallit) Avattavat sävytetyt ikkunat, joissa pimennys- ja hyttysverhot (ei pesuhuone) Kattoluukuissa hyttysverkot

Pelkistettyjähän nuo on, mutta se näkyy hinnoissa. Jos on sellainen maku että ei kaipaa "kruusailuja", useasti ne "kruusailut on tarpeetonta ja helposti rikkimenevää värkkiä, mikä ettei . . .

Alusta on palkkialusta. Norjassa harvemmin näkyykään muita kuin "perinteistä" pakun palkkialustalle tehtyä asuntoautoa, maastot/leirintäalueet on sen verran "vaativia" että matala-alustaisilla on vaikeuksia päästä etenemään. ( Tietty, pärjää siellä matala-alustaisellakin ja on niitä siellä, mutta ei vaan joka paikkaan ole niillä asiaa jos kamppeitaan varjelee )

Lämmitin näkyy olevan Truma C 6 kW, piisannee kovillakin pakkasilla, omassani truman 6002, samantehoinen hyvin on tarettu. . . .

VÄLIAHDE JUSSI 13.10.2012 14:31

Noin se on. Kuin Jari tuossa sano nykyiset

"Pelkistettyjähän nuo on, mutta se näkyy hinnoissa. Jos on sellainen maku että ei kaipaa "kruusailuja", useasti ne "kruusailut on tarpeetonta ja helposti rikkimenevää värkkiä, mikä ettei "Varsinkaan pakkasella

Minulla on truma c4kw ja se heti tuntuu myös lämmössä. Tämä riittää minun tarpeisiini hyvästi.

YLINIEMI SEPPO 13.10.2012 16:00

!". kulkeevähemmällä kuin puoli-intekroitu(jotkut muuta väittää)Tietämättään"

Jussi,perusteleppa väittees että alkovi-auto kulukee vähemmällä kuin puoli-intekroitu???

LAUKKANEN MAURI 13.10.2012 16:01

Mikä ettei, ei se ole auto kummempi paitsi se nimi ja kun saa vielä halavalla niin ei kun ostamaan.

Minulla on se truma 6KW +sen veli 2,4KW ja Wepasto että vaikka ois yks ikkuna auki niin tarkenee pakkasellakin!.

VIRTANEN HANNU 13.10.2012 16:10

Väliahde Alkovi on minun suosikki miksi? !. kulkeevähemmällä kuin puoli-intekroitu(jotkut muuta väittää)Tietämättään.

Jos samanlaisella alustalla ja moottorilla varustetaan puoli-integroitu ja alkovimalli niin alkovimalli kuluttaa enemmän koska otsapintaa on enemmän ja ilmanvastuksen voittamiseen tarvitaan polttoainetta, vaikka Jussi muuta väittääkin.

KOISTINEN TOIVO 13.10.2012 17:05

Joo epäilyttää kuinka koppa-auto kuluttaa vähemmän ku puoli intekroitu. Mulla on kokemusta vähemmän koppa-autosta vuokralla vain, mutta kulutuksesta olen erimieltä. Sen mukaan retkiauton pitäisi olla kaikein pahin rosvo. Tosin kyllä sekin kaikki löpön nielee mielellään. Toivopoika

MIKKONEN MATTI 13.10.2012 17:38

Vaan onhan laivoissakin keulabulbbi, jonka ansiosta kulkuvastus pienenee. Miksei sitten Jussin Vokkelossa voisi toimia sama periaate. Onkohan asiasta tehty kunnon tutkimusta.

JANHONEN MATTI 13.10.2012 18:36

Sammo mieltä Jarin kanssa. Taisin tuossa Lahden messujen jälkeen kirjoittaakin, että paras hinta-laatusuhde on uusilla Caradolla ja Sunligtilla. Se on sitten eri asia jos auton pitää näyttää Caribia risteilijän sviitiltä niin säänä em. autot ei pärjää. Uusi ulköväritys ja teippaukset on hävittäneet ulkönäöstö kotikutoisuuden. Mitä tekniikaan tulee niin sehän on käytännössä sama kun kalliimmissa yksipohjaisissa. Kaksi kaksoispohjalla olevaa ollut mutta en minä niitä sen kummemmin noteraa kun en liiku Suomen talvessa. Takatallin niihin saa toki helpommin, mutta siinä se sitten oikestaan onkin.

AHOLA JARI 13.10.2012 18:42

Mutu-tutkimuksia on tehty paljonki...

Mutta, jos (kuvitteelinen esimerkki) alkovi- ja ½-integ.auto ovat molemmat 2.8m korkeaita, mutta omapaino on vain 2.9tn, kun taas ½intikka 3.4tn. Ja ½Intikassa tod. näk. pituuttakin on enempi.. Samalla alustalla pituus tuskin oleellista, eikä alkovikaan ole tuulentiellä enempää, mutta paino vaatii veronsa menovetenä..

Kun katsoo näitä uutukaisia ½intikoita nostettavalla keskivuoteella - ero alkoviin muotoihin otsapinnan osalta aika marginaalinen..

PÄÄKKÖNEN ESA 13.10.2012 20:21

Väliahde tuntuu olevan ainoa asiantuntija näillä sivuilla. Jokaiseen kysymykseen aina valmis kommetti, vaikka ilmeisesti kokemusta ainoastaan takavetovolkkarista. Kukaan ei yleenäsä tunnusta ostaneensa huonoa autoa ja saaneensa huonoa vaimoa. Jokainen hankkii auton omien tarpeidensa mukaan ja on omasta mielestään tehnyt hyvät kaupat. Eli auto tarpeen mukaan ja asialliset kommentit mukaan kehiin, mutta Jussin omakehu haisee vähän liikaa. Esa

VÄLIAHDE JUSSI 13.10.2012 20:30

Mitä mulla on noita matkailuautoja on ollu niin täysinternoitu kulkee suunnilleen samoin kuin,alkovi,mutta puoliintekroitu kuluttaakin enenmän tosin ne oli eristetty, saman lämpimän tilansaamiseksi.Eipä nuo carvan lehden koeajajatkaan sillä, ilmoita noita kulutusia Sivutuulet ottaa takamoottoriseen alkoviautoon eniten sitä, silloin saa ajaa tosi tarkkana. Jos alkovi matkailuauto kuluttaa enenmän niin en ainakaan minä ole sitä todennut. Se on vähänsama kuin, paripyörät toiset väittää että,ei ne auta mitään,mutta minä ne lattaisin jos ne sopisi pyörimään Loppu peleissä.Tämä homma on kuin,moottoripyörät kukin ajaa omanlaisella vehkeellä ja sillä hyvä .

YLINIEMI SEPPO 13.10.2012 20:47

Yli 50 tuhatta ajettu ,takuuaikana vaihettu käyttövesipumppu ja trumassa sähkö ongelmia .Kitisee samalla lailla kuin kalliimmatkin autot.

28 asteen pakkasessa tarrennut rouvan vieressä ,kaasupullo kesti vähän toista vuorokautta.

Minun mielestä hinta ja laatu jokseenkin kohilla.

PITKÄAHO JUKKA 13.10.2012 21:18

Tehhäämpä Jussi semmoinen poikkitieteellinen tutkimus,tuuppa sinne uuteen ja hienoon Lohenpyrstöön ensi viikonloppuna ja seisoppa nenä tuuleenpäin ja minä tuon sitten sateenvarjon ja sinä aukaiset sen tuuleenpäin ja jos kantapäissä et tunne paineen muutosta niin minä tunnustan sinun teoriasi paikkansapitäväksi.

KOISTINEN TOIVO 13.10.2012 22:36

Tuo löpön kulutus mittaus homma meni jo minun tukan yli, siinä jää jo Einsteininkin teoria toiseksi. Mutta sen minä sanon, että huonoa vaimoa ei ole, Kaiki muu on vain miehen totttelemattomuutta. Valtio on meidät joka miehen käyttänyt enemmän tai vähemmän meidän omaa mielipidettä kysymättä sotaväen, jossa meidät on opetettu tottelemaa esimiestä, nyky nuoret miehet jopa esinaista. Ei siis koti tottelevaisuus ole mikään vaikea tehtävä, koska vaimo ei koskaan käskyjä antaesaan komenna mars mars, niin tottelemisen nopeus on on jonkin verran miehen harkinassa kuinka kauan kestää tehtävän aloittamiseen käytetty aika. Elikkä mc2, tai jotenkin näin. Toivopoika

VÄLIAHDE JUSSI 13.10.2012 23:11

Koistis Topi Minä kerroin vain omat kokemukseni ja caravan lehden matkailuatojen koeajajien oletettavan syyn miksi he jättävät ilmottamatta ko.autojen kulutuksen? Olen erittäin pahoillani,mutta sinua minä en puolestani ymmärrä ollenkaan, mitä yhteistä on autonkulutuksella ja tottelemisen nopeudella? Olen ihan hoo.moilasena huuli pyörijänä. Sunlight "Sunlite" on hintaansa näden hyvä kori,alusta on sitten,ihan eriasia.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.10.2012 klo 23:23:31 Esa Kiitos kutsusta kävis ,mutta kutsu tuli liian myöhään.

Luin vasta nuo muut kommentit läpi kehotan teitä jotka väitätte että, minä tällä saitilla vokelia oon kehunut. Kyllä minäkin noin kirjottaisin jos etuveto Fiiatiin olisin rahaa pannu.

KURPPA ESA 14.10.2012 11:54

samaa mieltä yliniemen sepon kanssa hinta ja kohallaan"ps kutsutaan myös saippuarasiaksi"

TURUNEN HEIMO 14.10.2012 12:20

Ilmeisesti caravan-lehdessä ei tiedä miten mitata kulutusta tai eivät viitsi koska lehden menekki ei ole siitä kiinni onko testit päteviä tahi ei. Saksalaisethan on perusteellisia ja varsinkin Reisenvagen-lehdessä on kunnolla mittaustuloksia. Mitä nyt kulutukseen tulee niin siihen vaikuttaa paljolti otsapinta, pituus ei käytännössä lainkaan. Nyt menen jo kauas aiheesta, LeMans kisassa kun Mulsanne suora oli vielä suora niin autot olivat todella pitkiä koriltaan, ei akseliväliltään, se kun oli edulllista vastuksen kannalta. Mitä keulabulbiin tulee niin kaasun ja veden vastus ovat aivan erinlaisia. Kaasua kun voi puristaa kokooon, vedellä se ei onnistu.

VÄLIAHDE JUSSI 14.10.2012 13:07

Heimo Ei taida olla kysymys lehden menekistä vaan auton menekistä,sen takia ne vissiin lahjoo nou testaajat että,jättäs pois kulutuksen ja vetotavankin.

YLINIEMI SEPPO 14.10.2012 13:35

"Saippuarasia" nuin ne laatuautojen omistajat halaveeraa.

VÄLIAHDE JUSSI 14.10.2012 13:49

Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

RIIHELÄ ESA 14.10.2012 18:39

"Jos alkovi matkailuauto kuluttaa enenmän niin en ainakaan minä ole sitä todennut."

Eikä sitä kukaan yhden auton omistaja voi todetakaan, ellei ero ole valtava niiden välillä. Jotta voisi vertailla, pitäisi ajaa sama matka samoissa olosuhteissa samalla ajotyylillä kahdella muuten samanlaisella autolla, paitsi toinen on alkovilla ja toinen ilman. Helppohan sellainen olisi testata, mutta kun sillä ei taida olla mitään merkitystä kenellekään. Alkovi otetaan, jos sellaista tarvitaan. Ei siinä kulutusta mietitä.

Ilmanvastuksessa suurin tekijä on poikkipinta, joka noilla on samaa luokkaa sen peräosan kohdalla. Mutta alkovin kohdalla saattaa olla koholla, jolloin alkovin pitäisi siltä osin lisätä vastusta ja kulutusta. Toinen tekijä on ilman pyörteily, joka myös lisää vastusta. Edullisin muoto on pisaramuoto ja nimenomaan se tylppä pää edellä. Sikäli alkovimuoto ei välttämättä ole epäedullisempi, jos se muuten on suunniteltu hyvin. Eikä kyllä ilmeisesti sen parempikaan, koska raskaiden yhdistelmien nupin päällä olevat ohjaimet yleensä ovat viistoja eivätkä alkovin kaltaisia pullukoita. Kyllä niitäkin on mietitty ja paras valittu.

Mikään näistä kotteroista ei ole mikään tuulitunneli-ihme, joten alkovin osuus kulutukseen taitaa olla melko merkityksetön? Henkilöautoille ilmoitetaan usein ilmanvastuskerroin, mutta matkailuautoille en ole niitä nähnyt.

HAAPANEN TIMO 14.10.2012 18:52

Minä pitäisin alkovissa epäedullista muotoa suurempana kulutusta nostavana tekijänä kuin poikkipinta-alaa. Melkoinen vastatuuleen oleva V on siinä tuulilasin kulmassa vaakasuorassa suunnassa.

Puolikkaita on hyvinkin sujuvan näköisiä nokaltaan.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 14.10.2012 19:20

Tottahan se, mitä edellä sanottiin Jos auton katto ja perä olisi edes vähän pyöristetty, se varmaan vaikuttaisi aika paljon. Kyllä kun ajeli ja kattelee kaappikuorma autoja talvella sinne kertyy aika paljon lunta, siittä tietää että aikamoinen pyörre käy. Eiköhän nämä keskustelut ole enemminkin ajan kulua. Ja on kyllä jokaisen oma asia millä ajaa, vaikka potkurilla , ja mistä tykkää ittehän ne kulut maksaa. Vaimoa pitää meidän kaikkien totteleman, jos se ei nyt niin juttuun sovi, onhan tuota palstatilaa riittämiin. Minäkin luen joka toisen sanan Toivopoika

VÄLIAHDE JUSSI 14.10.2012 21:19

Toivo Ajankuluksi minä ainaskin paan nämä saittien jutut kuten,caravanlehden maitkailuautojen koeajot.

KOISTINEN TOIVO 14.10.2012 22:10

Niinhän se on, ei noita lehden ns: testejä lue mainoksia kannata muuta kun ajan kuluksi lukea. Noiden vehkeiden sisustus ratkaisut ja muut ominaisuudet ovat niin lähellä toisiaan, että on jonkun verran vaikea repiä eroja. Tietysti paarikaapin lasiovet ovat erilaisia eri kapineissa, eikä retkiauton sisustus ratkaisuja voi muuta kun kehua onnistuneiksi ja avariksi. on ne senverta samanlaisia Alustat on kolmen neljän kovan hallussa.Tietysti niistä voi keskustella, etu- vai takaveto, jossain vaiheessa neliveto, niitäkinhän jo kai on. Mutta kuka tekee pyörea kattoisen pyöreäperäisen yksinkertaisen helppokäyttöisen lämpimän auton, tai vaunun, joka on ehdottoman kosteusvapaa kaikissa olosuhteissa, ja kestävä. Siinä olisi lehellekin uutista. Niin ja halpa Toivopoika

HALME MARTTI 14.10.2012 23:18

Ensin pitää pyytää anteeksi aikaisemmilta kirjoittajilta tylsää asiaani. Aion näet vastata alkuperäisen kirjoittajan kysytymykseen. Sen aihe lienee jo ajat sitten unohtunut useammaltakin. Pääasiahan on sanoa jotakin, jotakin, jotakin, jotakin...... Meillä pariskunnalla kokemusta koko viime vuoden syyskuulta Sunlight asuntoautolla matkailusta Saksassa + yksi yö Ranskassa. No kokemus voisi olla lähes millä tahansa muullakin halvemman luokan matkailuautolla matkustamisesta. Vuokrasimme Laiskalassi vuokraamolta 2008 mallin Sunlight T57 auton, jonka pituus näppärät 6m. (kokemus tästä vuokraamosta pelkästään positiivinen) Autossa parivuode takana poikittain ja iso takatalli. Auto oli varsin näppärä pysäköitävä esim. Lidlien ja Aldien pienille parkkipaikoille. Kaksi normaalia polkupyörää mahtui juuri ja juuri takatalliin. Samoin pöytä ja kaksi taittotuolia ym. pientä krääsää, kuten salkkugraemer. Miestenpyörästä piti hieman laskea kahvoja. Auto oli ihan näppärä syksyiseen Keski-Eurooppaan. Yksi kaasupullo riitti mainiosti. Meillä oli mukana myös sähköllä toimiva keraaminen lämmitin ja sillä saatiin melko nopeasti aamuisin sopiva lämpö aikaiseksi. Yllättävänkin viileitä olivat aamut syyskuisessa Saksassa. Yövyimme ensimmäistä yötä lukuunottamatta kämppäreillä. Pienenä miinuksena mainitsisin etu- ja sivuikkunoiden suojaksi laitettavan verhon. Se piti ripustaa kahtena erillisenä kappaleena ikkunoiden eteen. Verho oli varustettu painonastoin ja joku oli hieman muita löysempi. Näinollen verhon ripustus vaati jonkun verran työtä leiriydyttäessä ja verho likaantuu tässä hieman. Ehkä kiintet liukuvat verhot tms. on parempi ratkaisu. Auto oli lyhyt, joten takatallin päällä oleva vuode piti olla poikittain. Ei ole hyvä ratkaisu. Ensinnäkin se oli melko kapea ja meikäläinen määrättiin nukkumaan taakse. Helposti tyhjä pää iski hyllyyn. Samoin takapaikalta joutui ryömimään Lyydian yli, kun piti mennä pissalle. Ihmeellistä, että Keski-Euroopassa pissattaa niin maan perusteellisessti enemmän, kuin kotoSuomessa. Tosin oluet ovat siellä melko maukkaita. WC oli riittävän iso. Suihkua emme käyttäneet, kun yritimme valkata hieman tasokkaammat kämppärit. Takavuoteelle johtavat tikkaat olivat jatkuvasti vessan oven edessä, Eli näitä ongelmia syntyy auton pituudesta, tai paremminkin lyhyydestä. Auton keskikulutus noin 5300 km:n matkalla oli 9,7 l/100km. Siis varsin kohtuullinnen. Niin auto oli puoli-integroitu. Varmaankin saman kokoluokan eri merkkiset autot ovat suunnilleen samanlaisia. Kävimme Bestcaravanin Turun toimipisteen avajaisissa ja siellä oli esillä uusi Sunlight T67. Se vaikutti hyvältä. Oli iso takatalli ja pitkittäiset vuoteet. Tosin mittaa jo 7,43 m, joten 1,43 m pidempi kuin vuokraamamme ajoneuvo. Tässä oli katosta alaslaskettava vuode ja lisänä sähköinen lattialämmitys. Hinta jotain 57 tuhannen euron luokkaa.Iso jenkkikaappikin oli saatu mahtumaan. Tämän mittainen auto on Siljan ja Vikingin laivoilla jo melko kallis kuljetettava, kun menee yli 7 m. Kuukauden asumisen jälkeen voinee todetä 6m auton olevan ehkä liian lyhyt. Ihastuimme samassa esittelyssä 7m Rapido 766 autoon. Siinä oli sitä Janhosen Matin mainitseman luxusristeilijän henkeä Aldella, isolla takatallilla, pitkittäisillä vuoteilla, isolla jää- pakastinkaapilla, kaksoispohjalla ym. herkuilla. Tosin hintaa huomattavasti enemmän, kuin "saippuakupilla". Kaiken kaikkiaan Sunlight vaikutti positiiviselta vaihtoehdolta, jolla pärjännee myös talvella. Suorastaan ehkä järkevä vaihtoehto, jos matkailuauton ostaminen yleensäkään on järkevää!!! Ehkä kysyjän kysymykseen vastaamisen jälkeen pieni kevennys on paikallaan. Todennäköisesti juurikaan kukaan nykyihminen ei jaksa lukea näin pitkää sepustusta, niin tuskin kukaan loukkaantuukaan. Nimittäin meikäläisellä on ollut vaikeuksia ymmärtää joidenkin tähänkin ketjuun kirjoittamien henkilöiden käyttämää kieltä. Mieleeni muistuu vanha vitsi, kun Närpiöläinen nuorten jalkapallojoukkue lähti pelimatkalle Ruotsiin. Illanvietossa Närpiöläisten joukkueenjohtaja piti kiitospuheen isännille tietysti på närpes, kuten oli puhunut koko vierailun ajan. Vastapuheessa ruotsalaisjoukkueen johtaja totesi ettei se suomenkieli niin vaikeata olekaan, mitä hän on luullut. Kertoi ymmärtäneensä tästäkin puheesta muutaman sanan.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.10.2012 klo 23:29:23 Jotain tärkeää tietysti unohtuu. Ford Transisteri luki etupäässä vuokravehkeessämme. On muuten hyvin hyödyllistä vuokrata ensin ja kokeilla eri vaihtoehtoja, ettei tule tehyä hätiköityjä päätöksiä pelkästään ensivaikutelman perusteella. Suosittelen lämpimästi. Nyt tuo mainitsemani uusi Sunlight T67 oli Fiat

KOISTINEN TOIVO 15.10.2012 08:03

Tuossa tuli kyllä asian villakoiran ydin. Minäkin luin siittä joka sanan. Kyllä se niin on, että kun pitää asunto saada alle kolomen ja puolen tonnin painoon, ja kuuden seittemän metrin mittaan, se on kompromissi. Mekin vuokrailtiin aluksi, oli indekroitua koppa, ja puolikasta. Koppa auton sisustus olisi paras koska peti olisi pois tieltä, ja olisi ollut edullisin. Mutta petille kiikkuminen, ja peti oli kylmä, ei oltu eristetty kunnolla. Intekroitu kallis. No nuista sisustukseltaan jotenkin elnakki vaikka alle kuusmetriä jopa parempi tetlesiä viimeistelyltään, ja vaikka tetlesi yli kuus metriä molemmat ilman takatallia pitkitäisellä petillä, minulla aina jalat pois petiltä kun se kapeni jalkapäästä. Tetlesissä alde puhisi ja paukkui sängyn alla ja vei tavara tilaa, eikä lämmittänyt keulaa yhtään oli aina kosteaa keulassa, Elnakin truma oli parempi. Mutta elnakki ei pysynyt kuivana koriltaan. Tästä nykyisestä ei niin tiedä, helppo petata, lämmin, vebasto hiljainen, sivuovi liukusellainen huono käyttää ja raskas se kaikkein suurin moka minulta. peltikuorinen kori vääntöjäykkä, ehkä lujin, miten kosteus, sen aika näyttää. Kyllä se niin on, että täydellistä kotia ei tavallisen tallaaja rahoilla saa se on kompromissi, eihän sitä ole täydellistä omakotitaloakaan, kysykää vaimolta. Toivopoika

SUOMI SEPPO 15.10.2012 11:47

Itseä kiinnostaisi nähdä luonnossa T59 malli koska se olisi alle 6m.. Olisiko hissivuoteesta mihinkään ? Olisiko käytännössä hissipediltä poistulo myös ohjaamon puolelta ? Uusi T57 on esitteen mukaan 23 cm yli sen kuuden metrin. Onko joku nähnyt caravan liikkeessä T59 näytillä ? @seppo

HAAPANEN TIMO 15.10.2012 16:53

Mulla on kalseat mielipiteet siitä hissipetistä. Auto on näpsän kokoinen, mutta eikös samalla sitten kiipeäisi alkoviin ja olisi auton sisätilat täysimääräisesti käytössä. Vankka veikkaus on näiden ilmestymisestä vaihtorivistöön aika nuorina. Tähän asti on pidetty ehdottomana sitä ettei tarvitse mitään rakennella kun maate mennään. Ja missä loikoillaan jos tekisi mieli pikkuisen oikaista. Mutta tämä on vain mun näkemys asiasta.

@timppa

LAURONEN TAPANI 15.10.2012 17:19

Haapasen kanssa olen aikalailla samaa mieltä, vaikka en muuten tunne asiaa, alkovi tuntuu itselleni ainoalta vaihtoehdolta, vaikka polttoainetta enemmän ehkä kuluukin. Sunlightillä on kyllä mukavan näköisiä malleja, yks päivä joku ajeli uuden karhealla Sunlightillä tässä kotinurkillani.

TERVO JARI 15.10.2012 19:49

Tapani, katteleppas integroitua, "silläsilmällä" . . .

Ei tarvi alkovin "otsaa" ja silti siinä on tarvittaessa valmiit pedit neljälle henkilölle ja pikkupetaamisella vielä kahdelle lisää . . .

Tuossa jo iäkkäänpi malli:

http://www.nettikaravaani.com/hymer/654-hymermobil/1369562

Tuossa hieman uudempi:

http://www.nettikaravaani.com/hymer/hymermobil-b654/1361645

Tuossa vain esimerkki"tapaus" . . .

SUOMI SEPPO 15.10.2012 20:31

Me olemme joutuneet yhdessä autossamme nukkumaan siellä lipassa. Kaksi aikuista siellä ja silloin tuli päätös "ei koskaan enää". Sitä päätöstä ollaan nyt toista kymmentä vuotta noudatettu ja taidamme noudattaa edelleenkin. Hakusessa on sellainen "eläkeläismalli" jota mammakin voisi tarvittaessa ajaa( 6m ja automaatti). Vähän pelotta se jos itse vaikka sairastuu tai vaikka murtaa jalan niin millä päästään kotiin. @seppo

Käyttäjän lisäys viestiin 15.10.2012 klo 20:40:28 Integroiduissa en ole löytänyt 6 metristä missä olisi vain pitkittäin nukuttava laskusänky. Etsimme autoa joka olisi tarkiotettuvain 2-hengelle. Kysyttäessä myyjiltä niin vastauksena on ollut että sellaisilla on huono kysyntä käytettynä. Aatelimme kyllä ostaa sen omaan käyttöön eikä myyntiin. Täytyy pärjätä nykyisellä kunnes sellainen löytyy.

LAUKKANEN MAURI 15.10.2012 20:43

Vai alkovi,minullakin oli alkovi ja siihen liityy muistoja;

Lapin reisulla taisi olle helmikuun pakkasia kun olin siellä hiitämässä ja saunan jälkeen vähän punkkua ja olutta jasitten sinne alkoviin nukkumaan.

Ammulla kun heräilin niin Dethleffsin alkovuin nurkka oli umpijäässä ja minun hiukset siinä kiinni!.

Sellainen se alkovi detsku oli!.

LAURONEN TAPANI 15.10.2012 21:15

Joo, kyllä alkovi sopii paremmin tällaisille nuorille (54v)ja notkeille kuin minä, en osaisi kuvitellakkaan, miten tuhdimpi mamma sinne pääsisi ja poistulo vielä hankalampaa, enkä hintelänä miehenä uskaltaisi olla vastaanottamassa alhaalla;)

Käyttäjän lisäys viestiin 15.10.2012 klo 21:25:24 Tervon Jarille, kylläpä oli siistin näköinen peli sisältä, vaikka oli niin vanha, voiko säilyä noin hyvin 20v?

TERVO JARI 15.10.2012 21:42

Tapani, kumpikin esimerkki on haettu tuolta:

http://www.nettikaravaani.com/

Mutta hakuriin laiton tuon mallin koska tiesin kokemuksesta sen omaavan sekä pitkittäis takavuoteen että alaslaskettavan etuvuoteen. Sitten valitsin uutta sekä vanhaa . . . Kumpaistakin yhren . . .

Itselläni on -98 jota edellinen omistaja oli säilyttänyt hallissa aina kun ei ollut käytössä, nyt itselläni auto on katoksessa joutenajat . . .

Hyvänä on pysynyt, ja vahaaminen auttaa pysymään "nuorekkaana" . . .

Eikus taas ilta toimiin ja Korrekkia lärviin ja villasukalla kiiloitus . . . ;-)))

Tuon piti olla kevennys, kuisenkahan kävi ?

HAAPANEN TIMO 15.10.2012 21:43

Meillä on alkovi ollut, eikä siihen enää palata. Nyt on peruspuolikas jossa on parisänky pitkittäin vessan vieressä. Pientä könyämistä siinäkin mulla on kun nukun siellä seinän puolella. Kuitenkin suurelta osin sellainen auto johon ei muutoksia kaivata. Seitsemän vuotta ollut ja tavarat ovat hakeneet paikkansa, sekä mieleiset rakentelut tehty.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.