Ducato kolistaa liikkeellelähdössä

LAURONEN TAPANI 12.10.2012 10:11

Muutama viikko sitten kävin Itä-Suomessa ja silloin rupesi aina liikkeelle lähdössä kolistamaan kun nostaa kytkimen ykkösvaihteella, sen jälkeen ei mitään ääniä ja ajettavuudessa ei mitään poikkeavaa. Yritin katsella vanhoja juttuja moottorin kumityynyistä, mutta ei sattunut silmään, että samanlaisia oireita olisi ollut muilla. Nyt ehdin katselemaan auton alle ja ei suoraan näy pääälle päin tietenkään, pitäisi olla kaveri, joka nytkyttää eteenpäin, jolloin näkisi mikä kolistaa. Itse löysin 3 kiinnitystyynyä moottorille, molemmilla sivuilla ja sitten tuo takapään kahdella nivelellä oleva (se ilmeisesti viallinen?), muita kiinnikkeitä ei vissiin ole?

Käyttäjän lisäys viestiin 12.10.2012 klo 10:13:57 Kyseessä on uudempi Ducato.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.10.2012 klo 10:14:33 Kilometrejä mittarissa 39000

JANHONEN MATTI 12.10.2012 12:04

39000 mittarissa ei oikein viittaa noihin kumeihin. Valokuvan perustella ok. ainakin mitä kumien asentoon tulee. Kumeja voi asennusraudalla vängätä aika kovastikin jolloin mahdolliset murtumat paljastuu helpommin.

Pakoputken kiinnikkeet ja asennon tarkastaisin seuraavaksi.

VÄLIAHDE JUSSI 12.10.2012 15:21

Valokuvista käy ilmi että,massaus ois paikallaan.

LAURONEN TAPANI 12.10.2012 16:21

Sain irroitettua takakiinnikkeen, ja kyllä se näyttäisi olevan hyvässä kunnossa, samoin katsoin pakoputken kiinnikkeet ja nekin näyttää olevan ihan priima kunnossa. Kun takakiinnike oli irti, keinuttelin moottoria edestakaisin (kun se pääsee keinumaan sivukiinnikkeiden varassa), mutta ei kyllä ota mihinkään kiinni. Yksi mahdollisuus on, pääsee ottamaan pohjapanssariin jonka laitoin 1,5 vuotta sitten, täytyy ottaa se huomenna päivänvaloon ja katsoa, onko siinä jälkiä. Olisi kyllä outoa, jos nyt olisi ruvennut ottamaan pohjapanssariin. Kun laitoin takakiinnikkeen paikalleen, kokeilin katoksessa edestakaisin, mutta en nyt saanut kolinaa esille, viime reissulla kyllä jokaisessa liikkeelle lähdössä tuli "konekiväärisarja"

AHJOS TIMO 12.10.2012 18:04

Onpa puhdas auto!

LAURONEN TAPANI 12.10.2012 18:40

Jostain syystä Ducaton konehuone ei kerää likaa niin kuin henkilöautossa, Golfini konetila on melko suttuinen, vaikka on lähes saman ikäinen kuin Ducatoni, vaikka ajelen melko paljon hiekkateitä Ducatolla. en ole pessyt moottoritilaa tai alustaa vedellä koskaan, mutta paineilmalla puhallan rungon sokkelot puhtaaksi hiekasta ja muusta pölystä melkein joka reissun jälkeen.

KOISTINEN TOIVO 12.10.2012 21:53

Kuuluko kolina muutakun liikkeelle lähtiissä, Ei hitaasti ajettaessa mutkitellessa, tai hiljentäessä. Toivopoika

LAURONEN TAPANI 13.10.2012 12:22

Kolina on ainoastaan kun lähtee liikkeelle, juuri kun on nostanut kytkimen, missään muussa tilanteessa ei mitään ääniä eikä ongelmia.

JANHONEN MATTI 13.10.2012 14:08

Entäs kun lähtee pakilla liikkeelle. Fiatin pakki on niin "pitkä" että se korostaa liikkeellelähdössä ilmeneviä ongelmia. Alumiininen lämpösuojapelti voi joskus aiheutta tuon tyyppistä vaivaa ja poistuu heti kun lämpiää. Onko autossasi kaksoismassavauhtipyörä kun on uudempaa mallia? Kysyn vaan siksi kun ääni on kytkimen toimintaan liittyvä.

LAURONEN TAPANI 13.10.2012 16:34

Ei ole kolistanut pakilla, en kyllä tainnut viime reissulla kovinkaan paljon peruutella. Mutta syy taisi löytyä, kun äsken otin pohjalevyn (2-3mm:n teräslevyä) päivänvaloon tarkastelua varten ja siinähän näkyi jälki mistä oli maali lähtenyt ja näkyi pieni kuoppa ja kohta passaa juuri takakiinnikkeen runkokiinnikkeen alaosaan, se ilmeisesti on hakannut pohjalevyyn, eilen kun kokeilin katoksessa ilman pohjalevyä, en saanut kolinaa esiin. Minua vain ihmetyttää miksi nyt yhtä äkkiä alkoi kolistamaan, kun pohjalevy on ollut 1,5 vuotta jo käytössä (n. 12000km ajoa), onko sivukiinnikkeissä tapahtunut jotain väsymistä, niin että moottori on tullut alaspäin. Ilmeisesti alunperinkin on ollut jo hilkulla, vaikka yhtään kertaa ei ole kolissut, täytyy nyt laittaa vaikka 5mm:n tallat pohjalevyn kiinnikkeiden alle.

JANHONEN MATTI 13.10.2012 16:58

Kyllä niin on voinut tapahtua. Pohalevy on kiinni rungossa jolloin sen asento ei muutu mutta kun moottori ikäänkuin riippuu kannattimissaan se on voinut hieman laskehtia ja kolina on valmis

HJELM ARTO-VEIKKO 13.10.2012 17:14

Onko tullut pohjakosketus niin että pohjalevy olisi hieman noussut. t Jelmi

LAURONEN TAPANI 13.10.2012 17:51

En muista, että pohja olisi saanut kosketusta, täytyypä huomenna vielä tarkistaa toinenkin puoli, näkyykö jälkeä, yllättävän yht´ äkkiä kyllä alkoi, talvella olisi suurempikin riski osua johonkin.

KAUPPI ERKKI 14.10.2012 11:59

Kuuluuko tuo sivukiinnike eli vaihteiston puoleinen kumityyny olla niin että siinä yläpuolella on noin suuri väli näyttäisi että se on irronnut liimauksesta tämän voisi tarkistaa siten että nostaa tunkilla moottoria vaihteiston kohdalta ja katsoo onko kumityyny kiinni vai irti siellä pesässä. yleensä kumityyny on liimattu sivuilta.

LAURONEN TAPANI 14.10.2012 14:51

Olen hieman itsekin katsellut tuota väliä, ihmeen suuri se on ja tuolla reunoilla näkyy tummat raidat, niin kuin olisi ollut kumi kiinni ylempänä, kunhan tässä ehdin, niin täytyy vielä tunkkailla moottoria ja katsoa miltä näyttää. Apumiehen puoleinen kiinnike on hieman erilainen, on vain ahtaassa paikassa, ettei hyvin nää, näyttäisi, ettei siinä ole tuollaista väliä. Tuossa kumityyny räjäytyskuvasta ei nää aivan tarkkaan, mutta vaikuttaa että siinäkin on väli vaihteiston puolen kiinnikkeessä. Ehdin jo kysellä tuosta takakiinnikkeestä ja muut nosti kädet pystyyn, vain Delta auto sanoi, että pitää tilata Italiasta ja maksaa 200€.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.10.2012 klo 14:52:57 Oho, olipa se iso tiedosto, en tajunnut katsoa.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.10.2012 klo 14:56:01 Katselin tuota takakiinnikettä kun se oli irti autosta ja tuli mieleen, että peruuttaessa se voisi kolista jonkin verran enemmän, koska siihen suuntaan on kumia melko niukasti, vain muutamia millejä, kun taas eteenpäin vedettäessä on kumia n.20mm välissä.

HAAPANEN TIMO 14.10.2012 19:08

Kyllä se väli siellä sivukannattimessa näyttäisi olevan: http://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-/Fiat-Ducato-Typ-250/1-Sofim-2-3-16-V-JTD-/Motoraufhaengungen-Motorteile/Motoraufhaengung:::3_200001_201715_201730.html

Katso myös hinta, 59€

@timppa

LAURONEN TAPANI 14.10.2012 19:33

No onpa hinnat, tuo takimmainen kiinnike vain 30€, kun Delta-autossa olisi 200€.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.