Mistähän löytäisi ducaton moottorista kuvia?

KALAJAINEN PASI 11.10.2012 22:44

tervehdys

mistähän löytyis säntin räjäytyskuvia tai kuvia ylipäänsä ducato 2.8 JTD autosta.

yks kaks yllättäen alkoi auto pikkuisen suhista moottoritilan vasemmasta laidasta ajettaessa ja mekaanikko sanoi että vilkaisehan turbon letkut.

no mukavahan se olis tietää mistä sitä turboa alkaa konehuoneesta etsiä ja samalla näkis ne kaikki letkut mitä pitäis tarkistaa.

eli mahtaako kyseiseen ongelmaan löytyä apua?

//pasi

NÄRHI-KOPONEN TIMO 12.10.2012 07:39

Turbo on pakosarjan jatkeena moottorin ja rintapellin välistä todella ahdas paikka,mutta jos saat auton montulle niin alhaalta on parempi näkyvyys letkut kiertää välijäähdyttimen" etumaskin takana" kautta imusarjalle.

KOISTINEN TOIVO 12.10.2012 07:45

Kuvista en tiedä, mutta se turpo löytyy koneen takaa mistä pakoputki lähtee. Sinne pitäisi mennä letku ilman puhdistajasta, turbosta tuleva letku menee keulaan syylärin vieressä sijaitsevaan välijäähdyttäjään, ja sieltä imusarjaan. Turbo siis näkyy vain kun ryömit auton allle, koneen takapuolelle. Ne ovat paksuja letkuja. Paremmin en muista kun en ole kattellut fiiattiin sisälle hetkeen, ja ei niin tullut pantua mieleen aiemmin. Tutki kylmää konetta ettet polta kättä. Toivopoika

KALAJAINEN PASI 12.10.2012 21:16

onko ne turbolle menevät letkut jotain erikoista materiaalia? eli lähinnä tarkoitan jotain paineen kestävää tai lämmön kestävää?

mahtaako letkua saada metritavarana hyvin varustetusta kumi ja muovi liikkeestä jos tarvis uusii jotain?

KOISTINEN TOIVO 12.10.2012 21:43

Kyllä niitä tarvikeliikkeistä saa, mikset osta nimellä saat oikean malliset, ja mittaiset. mutta metritavaranakin saa. Sisäläpimitan kun tiedät, tai ota rikkinäinen malliksi. Luulee Toivopoika

TERVO JARI 12.10.2012 21:59

Todennäköisesti klemmari löysällä, falskaa . . . Ja tuo vuoto voi olla "imu" puolellaki . . .

Onko "vedot" himpan hukassa ?

Jos paikansi vian, miks et samantie korijuuttanu ?

Eikä sinne taira metritavara letku soveltua, taivutukset / vaihtelevat yhdekoot ei onnaa metriletkusta, huomenna en viitti/kerkee asiaa tarkistaan, mut jos sitte . . .

Ja jos on turbo "hukassa", lienee se korjaamo oikea osoite tuohon vaivaan . . . Ei tuu enää lisää "murheita" . . . Niitä tahtoo vaan tulla jos ei tiiä mitä tekee . . .

KALAJAINEN PASI 12.10.2012 23:23

ei siinä oikeastaan oo mitään tehonhävikkiä eikä muutenkaan menossa oo mitään moitittavaa.

huomasin vain tossa kesällä että yön hiljaisina tunteina kun ajelin kiinnitin huomion että kuskinpuolella oletettavasti mootoritilasta tietyllä kierrosalueella kiihdyttäessä semmoinen pieni suhiseva ääni. en edes huolestunut siitä äänestä.

nyt kun kävin raskkoneella ihan muiden asioiden merkeissä paikallinen huoltomestari hyppäsi ratin taakse ja otti autollani koeajon. silläkin pisti merkille sen suhinan ja heti vain totes että taitaa olla joku turbon letku löysällä tai jotain kun pikkuisen suhisee. kysäisin vain että onko vaarallinen asia johon vastas heti että ei ole mutta sanoi että jos letku tippuu kokonaan koneesta häviää tehot ja sen kyllä huomaa heti.

silloin siellä ei ollut huoltoaikaa joten auto ei mennyt halliin. sanoi vain että helppo homma käydä turbon letkut itsekin läpi ja kiristellä jos kiristettävää on.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.10.2012 klo 23:27:54 sanoi myös huoltomestari että vaikka letku särkyisikin autosta se ei riko turboa. tehot vain häviää ja auto vaivalloisesti liikkuu eteenpäin. mahtaneeko pitää paikkaansa.

mutta mun autossa ei siis ole mitään ongelmaa turbon kanssa. menee normisti eteenpäin. ajattelin vain että jos löytäis sen sihinän alkuperän vois tilkitä vuodon.

KOISTINEN TOIVO 13.10.2012 07:19

Ei se letkurikko mitään tee, jos mennisi letku poikki tai irtoaisi kokonaan voisi kuvitella jos ajaisi hiekkatiellä pitkään menisi pölyä koneeseen. Mutta tehot karkaa kun ahtopaineet loppuu, ei sillä viitti ajaa. Harvon rikkoontuu letkut, paremminkin löystyy kiristelehän lemmarit. Itte turpo jos menee, sen huomaa savusta ja tehoista Toivopoika

JANHONEN MATTI 13.10.2012 09:53

Tuon suhinan voi todeta paikallaankin siten, että toinen vaihtelee "kaasulla" moottorin kierroslukua ja toinen kuuntelee. Turbon imu- ja painepuolen letkuihin saadaan käytännössä seisokissa sama tilanne kun ajossa. Vian voi painepuolelta havaita myös kokeilemalla letkuja ja liitoksia kunhan ei kuumaan turboon ja pakosarjaan näppejään työnnä. Aiemmat kirjoittajat ovat jo kertoneen äänen todennäköisen aiheuttajan.

TERVO JARI 13.10.2012 10:19

Yks kuva "paljon nähneen" -04 konehuoneesta jossa coolerin letkujan klemmareita on nuolilla merkattu.

Kuvassa näkyvät klemmarit voi falskata, klemmareita on muutama jotka ei näy kuvassa . . .

Ja että onko autosi samanmoinen mitä kuvan auto on, no sen näät kun kurkkaat autosi konehuoneeseen . . .

Ja kuten näet, tuollasen putken tekeminen "metriletkusta" ei ole välttämäti "helpponakki", "metriletku" tahtoo mennä mutkasta lyttyyn toisin on tuollaisen "asentoonsa" tehdyn laita . . .

Käyttäjän lisäys viestiin 13.10.2012 klo 10:21:29 Matti,

Onko tuo kuvassa oleva konehuone samanmoinen kuin kysyjän autossa ?

NÄRHI-KOPONEN TIMO 13.10.2012 19:55

tarkasta ilmanputsarin kansi että on varmasti kunnolla kiinni ja jos letkut rikki niin laita silikooni letkuja tilalle on vähän kalliimpia mutta pitkäikäisiä ja joustavampia ei välitä tärinästä ja öljystä mikä tulee turbon kautta coolerille.

KALAJAINEN PASI 13.10.2012 21:15

tervon jarille: kiitos kuvasta. hyvin saman moisia letkuja menee konehuoneessa. sulla on uudenpi auto kun mun. mulla 2.8 JTD vm. 2001. mutta nyt idea selvä mitä letkuja alkaa jäljittämään.

pitää tarkistella ne klemmarit ja ilmanputsarit ja muutkin mitä keskustelussa on ilmi tullut.

kiitos jo tässä vaiheessa kaikille.

//pasi

TURUNEN HEIMO 14.10.2012 12:25

Hanki ebaysta Ducaton korusopas cd:llä. Maksaa muutaman euron.

KALAJAINEN PASI 05.08.2013 17:55

Kyllä se suhinan alkuperä sitten löytyi lopulta kesälomamatkalla norjan vuoristossa. Auto alkoi suhista toden teolla ja pykälät alkoi loppua ylämäissä. No parkkipaikalla nopea tarkastelu ja löytyihän siitä alemmasta turbon letkusta peukalon mentävä halkeama. Pieni paniikkipalaveri perheen kanssa ei kun korjaamaan. Onneksi autossa oli rulla ilmastointiteippiä. Rullallisen pyörittelin 20 cm matkalle sentin kerrokseksi ja kädet ristiin. Tolla virityksellä toin auton yli 2000 km kotiin. Nyt on paikalla uus letku jonka tilasin axel augustiinistä. Asialtainen kauppa oli. Osa oli kotona noin kahdessa viikossa. Ei suhise auto enää :) ei muuten suhissu sen teippivirityksenkään jälkeen.

//pasi

JOKINEN ARI 05.08.2013 19:50

Moi Hiirellä kun klikailee auton päällä niin löytää etsimänsä osoitteesta:

http://autogroom.ru/fiat/groups/D06/2J

KORHONEN PAULI 07.08.2013 13:33

Olipas Jarilla ohjaustehostimen nesteet vähissä. pkk

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.