Kesälöpö

LINDSTRÖM STEFAN 06.10.2012 11:35

Haittaako se jos jättää kesä löpö tankkiin talven yli?

ESKOLA PENTTI 06.10.2012 12:04

Eipäsiitä varsinaisesti mitään haittaa ole, edellyttää tietysti, että et yritä lähteä ajoon kovimmilla pakkasilla. Mutta, miksi jättää kesälöpö tankkiin? Nyt on jo Kokkolan yläpuolella jaossa Nesteen talvilöpöä ja viikon päästä pitäisi olla jaossa Etelä-Suomenkin asemilla!

JANHONEN MATTI 06.10.2012 12:05

Sinällään se ei haittaa mutta jos autoa tarvitsee käynnistää pakkasessa niin silloin mitä todennäköisemmin syntyy ongelmia polttoaineen suodatettavuuden kanssa. Moottori, akku ja muut moottorin apulaitteet tykkää siitä, että moottori käytetään talven aikana ainakin muutaman kerran lämpimäksi saakka. Jos on kesälaatua tankissa niin moottorin käyttö tulee ajoittaa nollakelin aikaan ja mieluusti vasta toisena päivänä kun sää on lämmennyt. Ja suodatin tietenkin vaihdetaan keväällä ajokauden alussa.

HAAPANEN TIMO 06.10.2012 12:54

Onkohan se suodattimen vaihto tarpeellista. Kymmeniä tuhansia niillä nykyisillä huoltoväleillä ajetaan. Oman auton suodattimella on nyt ajettu n.50 000km.

Kumpi lienee parempi antaa olla vaiko käynnistelee? Kylmäkäynnistyshan se talvella on, ja rasittaa kovasti moottoria. Haittaa vaiko hyötyä?

@timppa

JANHONEN MATTI 06.10.2012 13:29

Mitä suodattinmen vaihtamiseen tulee niin niiden jotka ajaa koko talven tulee tehdä vaihto syksyllä - jos katsoo sen tarpelliseksi. Jos talvella ei aja on yksi hailee milloin sen tekee kunhan tekee. Polttoaineet on toki huomattavasti puhtaampia kun aiemmin mutta monelta taitaa olla jäänyt huomamatta, että myös suodattïmien laatuvaatimukset on nouseet common-rain -koneiden myötä. Jopa 1800 baarin korkeapainepumppujen ja pietso ohjattujen suutinten toleranssit on todella pieniä.

Onko nollakelillä tehty käynnistys kylmäkäynnistys vai viileäkäynnistys? Käynnistyksen jälkeenhän itse mottorin sisällä on aina "kesäkeli". On vanha totuus, että auton moottori ja apulaitteet tykkää siitä kun moottori¨käynnistetään ja käytetään lämpimäksi = kuivaksi ja laakeripinnat öljyisiksi silloin tällöin. Esim hapettumat on hyvin pitkälti nimenomaan seisomisesta ei ajamisesta johtuvia.

Jotkut menee vielä pidemmälle ja katsoo, että autoa pitäisi liikutella talven aikana jottein pyöränlaakereihin tule "makuuhaavoja" eikä jarrupalat ruostu kiinni. Vyörenkaisiin tulee pitkästä samassa kohdassa seisomisesta myös painumia mutta ne ei ole pysyviä jos renkaissa on ioikeat ilmanpaineet.

HAAPANEN TIMO 06.10.2012 14:51

Uusissa Ducatoissa taitaa huoltoväli olla 45 000 km. Silloin voi olettaa suodattimen tuon ajan toimivan. (Öljy ei toimi)

Eikös ne laakerit ym. kuivu kuitenkin jos pari kertaa talvessa käynnistää ja silloin näitä "kuivakäynnistyksiä" tulee useita.

Mutta jos käynnistäminen vaikuttaa positiivisesti vaanarin yöuniin, niin mikä ettei:))

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 06.10.2012 15:19

Kyllä talvi Löpö on jo ollut viikkoja myynnissä Eteläsuomessakin. Toissa viikolla tankkasin jo työkoneeseen sitä.

JANHONEN MATTI 06.10.2012 15:26

Timo näköjään haluaa nokkailla. Eikä muuten ole eka kertaa.

Menee vähän ikäväksi tämä kirjoittelu jos koko ajan pitää kytätä, ettei nokkijat hypi nenille.

ESKOLA PENTTI 06.10.2012 15:46

"6.10.2012 klo 15:19:43NYYSSÖNEN KAJKyllä talvi Löpö on jo ollut viikkoja myynnissä Eteläsuomessakin. Toissa viikolla tankkasin jo työkoneeseen sitä"

Ainakaan Nesteellä ei mopotinpuolella ole saanut talvilöpöä vielä tässä vaiheessa!

Nesteen vastaus koskien kysymystä Pro-dieselin saatavuudesta; lainaus alkaa "Tietojemme mukaan, talvilaatuinen tuote tulee myyntiin lokakuun alusta pohjoisessa ja lokakuun toisella viikolla Etelä-Suomessa" lainaus päättyy.

Jotta sillee.

VÄLIAHDE JUSSI 06.10.2012 16:48

Seuraatkaa vaan enenmän jäädytysnesteen pakkaskestävyyttä.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.10.2012 klo 16:50:19 Pertana otsikko väärä sais olla KAIKILLE.

HAAPANEN TIMO 06.10.2012 16:52

Anteeksi Matti! Ei ollut nokkaan otettavaksi tarkoitettu. Huumoria piti olla.

Aika usein täällä kuitenkin tehdään sellaisia asoita joilla ei ole vaikutusta kuin niihin yöuniin. Itsekkin sen tekniikan tuntijana olet varmaan huomannut.

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 06.10.2012 17:12

Niin minä tankkasin tosiaan Lämmitys Polto Öljyä kaivinkoneeseen. Sitä oli jo saatavilla talvilaatuna mutta ei dieseli ollut tavilaatua.

Tuo Löpö on useimiten todellakin lämmityspolttoöljy jonka käyttö on kielletty tieliikenteessä.

PS! eli minä se tässä vähän viisastelin.

HAAPANEN TIMO 06.10.2012 17:21

Mulle tulee TB:lta tiedoite jakelun alkamisesta. Ilmineeraan sitten tilanteen tänne heti.

@timppa

LINDSTRÖM STEFAN 06.10.2012 17:32

Kiitos kaikille täytyy sitten vaan kytätä koska sitä talvi löpö tule tänne Turku-Kaarina tienoille vai onko tiedossa joku paikka missä sitä jo on saatavilla.

Olen kyllä kerran kuukaudessa aina laittanut webasto ja koneen käymään talvi seisontaan ja aina käyttänyt talvi löpö (ajattelin aikaistaa talviseisonta)

Ja eikös se webasto pitää vähän käytä kesällä ka ett ei paikat kuivu?

JANHONEN MATTI 06.10.2012 17:57

Timo noteerasin kirjoituksesi. Asian on ok.

Mutta vielä taustoitusta tuohon talvisäilytykseen. Suomessa on suuri joukko dieselkäyttöisä varavoimalaitoksia joita käynnistetään säännöllisesti kello-ohjauksella. Ei niitä siksi käynnistetä, että nähtäisiin lähteekö ne vielä käyntiin vaan siksi, että ne pysyvät näin kauemmin käyttökunnossa. Suuremmissa on jopa ulkopuolinen öljypumppu joka nostaa öljynpaineen jo ennen moottorin käynnistystä mm. turbon laakereille. Öljytön turbo ja kovat kierrokset on seteliin sattuva yhdistelmä. Lähes yhtä vaarallista kun ajaa turbo punaisena ja kun huomaa huoltisikan niin täysjarrutus, kone sammuksiin ja kahville.

Mutta asiaan: Autojen uusi teknikkka on tuonut omat ongelmansa säilytykseen. Yksi näistä on ilmastointi, joka tykkää siitä kun sitä aika-ajoin käytetään vaikkei sitä tarvitakaan. Tuntematta kompuran ja kennon rakennetta oletan sen liittyvän kompuran voiteluongelmiin ja vallankin jos järjestelmässä on nestevajausta.

Toinen samanlainen on webasto. Webasto tykkää siitä siitä kun sitä aika-ajoin käytetään vaikkei lämpöä tarvitaisikaan. Vuoto on tavallisin seuraus.

Merkittävä ongelma on kuitenkin moottorin tiivisteiden kuivuminen. Stefat, o-renkaat ja kumitiivisteet ei pane pahakseen jos ne on öljyssä. Jopa sellaiset tiivisteen kun venttiilinvarsien kumit kuivuu pikkuhiljaa ja jolloin öljy ei pyyhkiydy varresta vaan osa palaa ja moottori savuttaa (sininen) Tai montakohan kampiakselin stefaa vaihdetaan vuosittain vain sen vuoksi, että stefa on kuivunut, menettänyt kimmoisuutensa ja mitoitus mahdollisesti kuivuessa hieman muuttunut.

Myös vesipumppu sattaa alkaa vuotamaan pitkään seisottuaan tai heti pitkän seisokin jälkeen.

HAAPANEN TIMO 06.10.2012 18:35

Kiitos Matti!
Mikä on sellainen aika jossa se välikäynnistys on enemmän haitallinen kuin hyödyllinen, tätä ajan takaa. Jos öljyt ovat haihtuneet, niin ne ovat. Silloin se kevään ensimmäinen on sama kuin ne välissä olevat. Muuttuuko mikään jos seisokki on kuukauden vai viisi, kylmäsäilytyksessä useimmiten

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 6.10.2012 klo 18:42:42 Noin kilpa-autojakin käynnisteltiin takavuosina.Pensapumppu pois, sytytys pois ja pitkä startti, sitten sytytys päälle.

KOISTINEN TOIVO 06.10.2012 18:42

Minä sain kerran ohjeen, että kerran kuussa vepastoa, ja ilmastointia käyttää. Pakkasella hankalampaa ilmastoinnin käyttö. Samalla konettakin kunnolla lämpimäksi, ja vähän kiemuroita että ei karstotu. Luulee Toivopoika

AHJOS TIMO 06.10.2012 18:45

Se on tainnut edellä jäädä vielä sanomatta, että jarrulevyt ruostuvat, jos niitä ei käytetä. Aikanaan luulin, että sellainen on hyvä ajotapa, missä jarrut eivät kulu. Sittemmin opin kokemuksen kautta, että on taloudellisempaa ajaa niin, että jarrulevyt eivät ruostu. Ne jarrupalat vaihtoineen ovat halvempia kuin jarrulevyt vaihtoineen. Yksi asiantuntija sanoi, että siinä suhteessa rumpujarrut olivat paremmat, kun ne eivät ruostuneet. Vai ovatko nykyiset jarrulevyt jo kenties ruostumattomia?

Aiemmin, kun minulla oli tavanomainen Saab-henkilöauto, olin maksanut kalliin jarrulevyjen vaihdon niiden ruostumisen vuoksi ja ajoin talvella erittäin vähän, kävin aika ajoin Itäkeskuksen kauppakeskuksen katolla olevalla pysäköintialueella ja tulin sieltä alas vähän väliä jarrutellen, ihan vain jarrujen kuluttamiseksi.

HAAPANEN TIMO 10.10.2012 17:08

TB aloittaa talvinaftan jakelun pohjoisesta viikolla 41. Aivan etelässä vaihto menee viikolle 45. Siihen kun odottaa kauppiaan tankin sisällön vaihtuvan pari kertaa on luultavasti viimeistään viikolla 47 oikeaa talvidieseliä saatavilla Teboileilta koko maassa.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 10.10.2012 17:29

Tuolla on lisää juttua aiheesta https://karavaanarit-fi.directo.fi/jasensivut/jasenpalvelut/jasenkeskustelu/?E26564M=34&x26564=89299676

ESKOLA PENTTI 10.10.2012 18:08

Tuossa linkki, johon jokainen voi, tietoa Nesteasemilta halutessaan, näpytellä paikkakunnan tai maakunnan ja kiinnostuksen kohteena olevan tuotteen...

http://neste.fi/paikkakuntahaku.aspx?path=2589%2c2655%2c2710%2c2821%2c2822%2c2823

Tänään klo 18.00 oli tilanne Uudella-maalla tuollainen ..

http://neste.fi/hakulista.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2822,2823,3198

Helppoa, kuin heinäteko!

Käyttäjän lisäys viestiin 10.10.2012 klo 18:11:41 Näpyttelyvirhe, teksti piti laittaa tuohon keskusteluun .. https://karavaanarit-fi.directo.fi/jasensivut/jasenpalvelut/jasenkeskustelu/?E26564M=35&x26564=89299676 .. mutta sopiipahan se tännekin?

TERVO JARI 10.10.2012 20:14

Mitähän nuot teköö tankissa ?

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/dieselin_lisaeaine_parafin_sulatt_150ml-p-13320-1943/

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/lisaeaine_diesel_additive_crc_200ml-p-13579-1943/

Noita "mömmöjä" löytynee muiltakin valmistajilta . . .

KOISTINEN TOIVO 10.10.2012 22:06

Minulla on tapana ajella täällä henkilöautolla rauhassa kesälöpöllä, sitten kun talvilaatua saa tankkailen sitä ja se siittä. Matka auton jätän seisomaan melekeen tyhjällä tankilla, ja laittelen se täyteen sitte talvilaatua. Tosin ei se ollut seisonnassa viime talvena. Lähempänä joulua lähettiin liikkeelle kesä aineilla. Lämmitin vepastolla ja peitin nokan pahvila, oli pakkasta kymmenen raatia. Ajelin tankille talvilaatua laitoin tankin täyteen, ja taas tankkasin kun mahtui. Siitä se lähti. Saa nähä tankki on täynnä kesää, pitänee koittaa käsipumpulla vajuuttaa, että saa talvea sisään, jos tulee ajoja. Laitan sen nyt kumminki seisoon. Tärkeintä että tankki täynnä seisoo. Ei me täällä hermoilla nuitten aineitten kanssa. Ainahan sitä on liikkeelle päästy. Sillon ku pokassa oli yli viiskymmentä kylymää, oli autojen kanssa ongelmaa, ei öljyt meinannu pysyä sisällä. Mullakin piti laittaa muovi roikkuun moottorin ja syylärin väliin henkilöautossa, sillai pääsi ajaan kun oli kylymää yli kolomenkymmenen seittemän pahimmillaan ku ajelin turveta. Kaaniassa meinas paleltua lastausta jonottaissa kun ei lämmöt nousseet tyhjäkäynnillä, piti koittaa hydraulipumppua pitää päällä että olis koneella vähän tekemistä. No se oli sillon ennen niinkun soututoolissa muistelee Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.