Urakkanuppi

AHONEN KAI 03.10.2012 01:23

12 vuotta kelpasi katsastuksissa eri autoissa, nyt katsastusinsinööriheebo laittoi siihen korjauslappuunsa että ei kelpaa, Rekisteriotteeseen ei mainintaa, eikä myöskään toimenpiteitä itselle. Inhimillistä toimintaa 60€ kokonaishintaan ;)

Käyttäjän lisäys viestiin 3.10.2012 klo 01:24:29 Kahvi ei ollut juotavaa automaatista ;(

HYVÖNEN MATTI 03.10.2012 06:43

Elokuun alkupuolella käytin a-auton katsastuksessa, eikä urakkanupista katsuri puhunu mitään. Taitaa tuokin olla asemakohtaista toimintaa.

ps. kahvi oli melko hyvää automaatista.:-)

PITKÄAHO JUKKA 03.10.2012 08:17

eikös sen urakkanupin käyttöaika ole jo vanhentunut.

NYYSSÖNEN KAJ 03.10.2012 08:53

On tainut olla kielletty ajoneuvoissa jo vuosikymmeniä. Työkoneissa edelleen sallittu.

Ei muuta rekisteröimään matkailuauto työkoneeksi.

VÄLIAHDE JUSSI 03.10.2012 14:18

Jukka Ainaskin se on hyvä,olkoonkin vaikka vanhentunut mulla se on aina ollut ja tulee olemaan.

PITKÄAHO JUKKA 03.10.2012 15:02

Jussille,on minullakin pyöräkuormaajassa muihin vehkeisiin en sitä huoliskaan.

TAPANINEN JORMA 03.10.2012 15:56

Minulla päältäajettavassa ruohonleikkurissa,siinä helevetin kätevä.Maantie kamppeisiin ei missään tapauksessa. Jorma..

VÄLIAHDE JUSSI 03.10.2012 16:22

Jorma kyllä niitä työkoneitakin ainakin meekä on joutunut maanriellä ajamaan monesti eikä, ne olelleet ihan kevenmästä päästä,rekassa se on myöskin hyvä niin miksei sitten, alle viidentonnin painoisessa autossa? Mulla sitä ei oo leikkurissa,mutta autossa on pysyy,se on hyvä.

HALMEENMÄKI JUHANI 03.10.2012 17:12

Kuten Kaj jo kirjoitti, on moinen verme ollut kielletty tieliikenteessä jo vuosia. Ne muut inssit ei vaan ole "huomanneet".

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.10.2012 17:21

Jussi, vaihda Fiattiin niin et tarvitse urakkanuppia.

Fiat kääntyy vähemmillä ratin kierroksilla, sen rattia ei tarvii veivata kuin tahkoa :). Urakkanuppi on Fiatissa tarpeeton.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.10.2012 klo 17:24:22 Täytyhän tuota Jussia vähän huudattaa.

NYYSSÖNEN KAJ 03.10.2012 20:10

Korkea aika paljastaa miten matkailuautista saa työkoneen?

Tehdään siittä suvunjatkamiskone. Sellaisen kyytiin ei saa otaa ensimmäistäkään matkustajaa mutta saapi kuljettaa työssä tarvittavia.

Suomen lapsiluku nousuun! Yes! PS! elkää muutosrekisteröinnissä kertoko ikäänne voi olla että gtyssäis. PS2! työkoneella saa ajaa löpöllä

VÄLIAHDE JUSSI 03.10.2012 20:33

Markku ja Kaitsu Markku En Fiiattiin koska se vaatisi kaksiurakka nuppia että, olis hyvä ajaa kuin, tämäVolkkari.

Kaitsuhan on ajaa varsinaisella työkoneella,siitä johtuu että hän puhuu mieluumin lastenteosta kun matkailuautosta. Vai olisiko se peräti tuo suvunjatkaiskone jonka, kartaania väliillä joutuu tasapainotamaan lemmarilla että,suojat pysys paikoillaan Työkoneellakaan ei saa mitään vetää yleisellätiellä löpöllä Suvunjatkamiskoneesta Suomen laki ei sano mitään,saako vai eikö? Tämä on varmaan Kaitsulle tutu kysymys monessa mielessä.

HALME MARTTI 03.10.2012 22:41

Mikä on urakka? Olen ikäni työskennellyt Valtiolla, enkä ole moisesta sanasta ikänä kuullutkaan. Sen olen kuullut, että Valtion virkamiehen hiki on niitä maailman kalleimpia aineita... Valitettavasti en ole siihenkään koskaan törmännyt.

KOISTINEN TOIVO 04.10.2012 07:43

Ennen vanhaan kun oli tvh. oli lääkärit vaarassa joutua työttömäksi, kun tutkimuksessa todettiin, että tvh miehen hiki parantaisi kaikki taudit flunssasta reumatismiin. Mutta saatavuus oli niin heikko, ja keinotekoinen valmistaminen ei ole nyky tiedonkaan mukaan mahdollista aineen monimutkaisen koostumuksen takia. Mutta elämä voittaa Toivopoika

AHONEN KAI 07.10.2012 00:39

postissa tuli sitten lisää rekisteriotteita, jossa oli liitteenä myöskin maininta urakkanupista, lähivalojen säädön toimimattomuudesta, ym., kävin tarkistuttamassa valot ja säädöt ok.

Pidän sen leimatun otteen mukana ja ensi vuonna onkin jo uusi peli urakkanuppeineen, ja paluu aiempaan katsastuskonttoriin, jossa kahvitkin paremmat ;))

HAAPANEN TIMO 07.10.2012 08:56

Huomenta! Jos käyt konttorilla ilman nuppia saat puhtaan otteen, ja nuppi takaisin.

@timppa

TERVO JARI 07.10.2012 10:17

Ei naurata sen jälkeen kun ratti on iskenyt peukalosi luonnottomaan asentoon renkaan iskeydyttyä tiessä olevaan "esteeseen" . . .

Ja siinä on kiire keksiä hätävalhe vakuutusyhtiöllle matkalla lasareettiin ennenkuin lääkäri/hoitsu kysyy että missä ja miten. Tuolloin on jo esitettävä vedenpitävä lausunto jotta tuo lääkärinlausunto "pelittää" tarvittaessa raastuvassa . . .

Jollei jaksa rattia kääntää ilman nuppia, paree jäädä jo vanhainkotiin . . .

Tuota "urakkanuppia" ei saa käyttää kuin sellaisissa ohjausjärjestelmissä joissa ei ole kuin hydraulinen yhteys akselistoon/renkaisiin, niissä ei este tahi maanmuodostuma pääse suoraan "iskemään" ratille. Näin olen asian yrmältänyt, liekkö se sitte oikke . . . Elikkä nuot on pääosin työkoneita . . .

VÄLIAHDE JUSSI 07.10.2012 12:18

Jari Noita autoja kun on aikansa kammesta (veivistä)kynnistänyt ja urakka nupilla ajanut jo muutaman vuosikymmenen,ei siitä ilman voi ajaa,vaaranlisenpana minä pidän noita ympärille käärittäviä pehmusteita. Belarus tökkäs kerran männyn kantoon kyllä se nuppi oli silloinkin hyvä Vahainkotiin pitäisi päästä kaikki ne jotka eivät osaa ajaa ilman ABS,hätäjarru tehostusta ja ne myös jotka eivät osaa ajaa ilman ajonvakautus tehostusta, Ilmastoitia ja luistonestoa.

TERVO JARI 07.10.2012 13:40

Jussi, sä oot poikkeus sinä osaat pitää nupista niin että jos ratti "lähtee lapasesta" ei se sinulta peukkua vie, lienet sitä ikäluokkaa . . .

Kaikki opittu, jos ei muuten niin kantapään kautta . . .

Ja lukkovanteetkaan ei ole tuntematon käsite, nuoret tuskin kuulleet/nähneetkään sellaisia . . .

HIETAVUORI JUHA 07.10.2012 14:10

Täällä toinen Jussi. Lukkovanteista on paljon kokemuksia . Renkaan räjähdettyä niitä sai etsiä tien varren pusikoista useasti. Voi sitä rättirenkaiden aikaa. Samoin kun Ukko Mersulla opettelin ajamaan niin ei ollut urakkanuppia mutta ratti oli niin iso että maantietä katseltiin kehän sisältä. Eikä mitään tehostimia ohjauksessa.

JANHONEN MATTI 07.10.2012 15:52

Jussi aina noista vanhoista ja joskus jopa ihan asiaan osuen. Suurissa pyöräkuomaajissa oli lukkovanteelliset renkaat ja sisäkumina o-rengas eli renkaat tubeless-renkaat.

Vaan kerroppa Jussi miten yksi mies irroittaa läpimitaltaan lähes parimetrisen pyöräkuormaajan tubeless-renkaan vanteelta ja vaihtaa vanteelle uuden ja miten tubeless-renkaan saa nousemaan lukkovannetta vasten niin, että lukkovanteen alle jäävä o-rengas alkaa pitämään ja rengas täyttyy. Itsesuojeluvaisto sanoo, että ihan lähellä ei kannata olla rengasta täytettäessa. Nimimerkillä: Kokemusta on.

VÄLIAHDE JUSSI 07.10.2012 16:41

Matti Sitä tuolla Ryssän työmailla mekin, varoetäisyyden päässä seurattiin huulipyörijänä ,mutta siellä siinä häärikin 3miestä.Meidän Komatsu ja heidä Kamaz sekä stalinizi . sai uudet renkaat.Lekojen ja rauta kankien kanssa siellä hieluttiiin Iltapäivästä me päästiin sillä lastaamaan Ryssät omillaan vähän ennen kuin, työpäivä loppu klo16.00 kyllä siellä osataan sitä ei voi kukaan kiistää,mutta,mutta tuo votka.

TERVO JARI 07.10.2012 17:11

Matti, sen verran olen kerinnyt elämässäni kaikkee tehdä että pyörökoneenrenkaaitakin on tullut asenneltua.

Tosin silloin jo nykyaikaisesti rengaskoneella:

http://www.kolumbus.fi/motron/tuotteet/giuliano/rengashuolto/rengashuolto.htm

Ei tuonmerkkisillä mutta kuitenkin . . .

Tuota kysymääsi asiaa varten on konstit, tuota alla olevaa en ole koskaan päässyt testaamaan, on sen verran uutta "teknolokiaa" :

http://www.finntest.fi/catalog/94/product/1265/TXBAZOOKAXL

Tai sitten käytetään "perinteistä" kiristettävää "pantaa" vannetta "jatkamaan" jolloin ilmampaine painaa renkaan vanteeelle. Tämä jälkimmäinen oli silloin käytössä, silloin "ennen". . .

Lukkovanteen lukkorenkaat naputellaan kohdilleen sitämukaan kun ilma renkaaseen menee, istuskellen renkaan päällä se hoituu parhaiten. Ja vielä ollaan hengissä ja satoja on kerkesin asentaa . . .

Trukeissa on pienimmät vastaan tulleet lukkovanteelliset renkaat ja suurimmat noissa maansiirto vermeissä. Aikoinaan Tojotan maastureissakin oli vanteet lukkovanteelliset , niin se oli ennen nyt on leveet tubeles "läskit" . . .

Käyttäjän lisäys viestiin 7.10.2012 klo 17:15:39 . . . Sen verran lisään että jo edesmennyt työparini kertoi ajasta jolloin lekan ja koivukiilojen kanssa renkaita vanteelta pois otettiin kun kyseessä oli raskaankaluston renkaat.Se on ollut raskaampaa hommaa se . . .

NYYSSÖNEN KAJ 07.10.2012 17:33

Niin tänään Suomen työturvallisuus säännöstön takia monet rengasliikkeet eivät enään edes koske lukkovanteisiin. Kokemusta on Kylähullut kulkurit karavaanareilla.

PITKÄAHO JUKKA 07.10.2012 17:43

kyllä se vennään pojilla nousee tubeleskin vanteelle kun lorauttaa kaffekupillisen bensaa renkaan sisälle ja tulta perään.

SUOMI SEPPO 07.10.2012 19:34

Meiltähän tämä käy: http://www.youtube.com/watch?v=SpYWkchNyqk&feature=fvwberel @seppo PS. Sarjassa "Älä tee tätä kotona"

LAHTINEN ERKKI 07.10.2012 19:50

Peruuttaessa tuota nuppia varsinaisesti tarvitsee kun voi paremmin yhdellä kädellä rattia kiertää. Traktoreissa ja kuormaajissa tietysti on työtä kokoajan sille toiselle kädelle lukuisten hallintalaitteiden kanssa. Tuntuu että aina ei kaksikaan kättä riittäisi.

VÄLIAHDE JUSSI 07.10.2012 20:25

Lahtinen Erkki Puhut täyttä asiaa. Jatkansin sinun asijaasi vielä,eikä tilaakaan ole pyörittää rattia kadella kädellä ja varsinkaan työrukkaset kädessä.(tosin kyllä nykyvehkeitä tarkenee ajaa ilman rukkasia. Yhessä koneessa oli skopolifin kakstoiminen 2.5tn kuormaaja päällä ja käsikaasu heti ratintakana 10cm päässä sitä siinä oppikäyttämään urakkanuppia kun kaasun sormet koski. En aja pätkään ilman U-nuppia.

JANHONEN MATTI 08.10.2012 00:15

Mihis te suurissa pyöräkoneissa sen urakkanupin laitatte kun koneissa ei ole enää rattiakaan. Ohjaaminen tapahtuu kaivinkoneiden tapaan sähköhydraulisesti joko kahdella ohjaissauvalla tai sauvojen päissä olevilla painonapeilla. Kaasupolkusin ja jarru vielä on mutta nekin on oppivaisia järjestelmiä.

TURUNEN HEIMO 08.10.2012 13:08

Mitä tuolla nupilla on tekemistä matkailuauton kanssa? Kumma jos ei osata ajaa autoa ilman sitä. Joillakin taitaa olla se ikuinen turhan krääsän tarve.

JANHONEN MATTI 08.10.2012 13:21

Mitäkö urakkanupilla tekee?: Sehän vetää niin siististi kylkiluut kasaan ja suolet syliin jos tömäystilanteessa sattuu olemaan turvavyö auki. Pyöristetyt reunat ja kaikki.

KOISTINEN TOIVO 08.10.2012 18:00

Kuorma-autoja ja nostureita mitä olen ajanut, ei niissä nuppia ole ollut, enkä ole häntä kaivannut. Pyöräkoneessa missa ratti, ja tumpperissa on ollut ja hyvä niin. Varsinki pyöräkoneeessa, jouti oikea käsi hämmentään kapustaa, vasemmalla nuppia, ja suunnan vaihtajaa. No autossa, lienekkö vähän maku asia. Kaippa sen kerkiää ilmanki käänteleen. Kerkesihän sitä jotenki takaperinkin vaikka oli kärrykin perässä. Mutta jos lain kanssa pärjää niin mikä että, omahan se auto jokaisella. Arvelee Toivopoika

VÄLIAHDE JUSSI 08.10.2012 21:02

Heimo En hän minä jykällä Fiiatilla yritäkään peruuttaa saatikka eteenpäin ajaa. Mersu ja Vokkeli kun,perustuu tuohon vanhaan kunon tekniikaan ne suurentaa ratinohjauspyörän kehää kun,kilpailijat pistää ohjaus tehostimia ja sitten,nekin sippaa alta aikayksikön.Moottori kun ei pyöri niin ratti jää käteen esim.Nissan Etuveto paska P-autoissa ja Matkailuautoissa.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.10.2012 klo 22:35:56 Kielltihän ne aikanaan huomiovalot ja lisäjarruvalot. Urakka nuppi menee samaan sarjaan

NYYSSÖNEN KAJ 09.10.2012 11:03

Hydreman 8 tonnin kauhakuormaajassa tarpeellinen mutta nuppi ei pysy paikoillaan kun tuon ratin profiili on epäsymerinen. Aina se kaatuu kohti ratin keskiötä. Laite on niin kevyt ohjata että kämmenpohjalla rattia vasten sitä myös pyörittää kunhan on koneessa kieroksia. Kämmenpohjan kuluman estona on hyvä käyttää nahkapintaista työkäsinettä. Koneen vuosimalli on 1980

HÄMÄLÄINEN MARKKU 09.10.2012 11:29

"Mersu ja Vokkeli kun,perustuu tuohon vanhaan kunon tekniikaan ne suurentaa ratinohjauspyörän kehää kun,kilpailijat pistää ohjaus tehostimia"

Jussi se taas kirjoittaa historic-luokan ajoneuvoista, ei kaikissa Fiateissakaan ollut ohjaustehostinta viime vuosituhannella. :)

Eipä taida enää olla 2000 luvulla rakennettua paku- tai kuorma-autoalustaa jossa ei olisi ohjaustehostinta, vetää se edestä tai työntää takaa.

Tehostamattomassa ohjauksessa pitää olla niin tiuha välitys, ettei sitä ehdi ilman urakkanuppia pyörittääkään :)

NYYSSÖNEN KAJ 09.10.2012 12:03

Taidamme Jussin kanssa edustaa sitä "hyvää vanhaa aikaa" ennen kuin nuo keksivät laittaa noita hienouksia noihin liikkuviin laitteisiin ja joita hyö kutsuu edistykseksi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 09.10.2012 12:32

Olihan se vanhaa aikaa kun Nalle Sisulla kävimme Jugoslaviassa, konekopan päällä roikkui pyyhe johon sai kuivata kätensä, että ote piti ratissa, kun oli sen verran hikiset paikat.

Nykyään voi pistää ilmastoinnin päälle kun tulee kuuma ja rattia voi pyörittää kevyellä otteella ilman urakkanuppiakin :)

Hyvää se aika on nykyäänkin, sanovat elämän olevan ihmisen parasta aikaa, tulevasta ei ole tietoa.

KOISTINEN TOIVO 11.10.2012 15:42

meillä on kolomekymmentä yks vuotias rattori. Tuumailin tuossa kun ajelin emännän kärryyn keräämiä kukkapenkin roskia mettään. Mitähän se leekolantti tuumaisi, jos vääntelisi ohjaus rattaaseen urakkanupin, saiko tuo syän halavauksen.. No ainakin ne emännän kans tuumaisivat, että nyt tuo ukko menetti sen vähänki järkiriepunsa. Miten lie. Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.