Autovero - matkailuauto

JUHELA JUKKA 02.10.2012 10:46

Jos tai kun matkailuautoihin tulee autovero, niin onko oletuksena että EU:n alueelta saisi tuoda verotta auton (+ verottomuuden edellytys 6kk ja 6000 km), joka on ensirekisteröity ennen kuin laki tai asetus astuu voimaan?

JANHONEN MATTI 03.10.2012 20:03

Aiemmissa autoverolain muutoksissa menettely on ollut se, että mikäli autoveroilmoitus on jätetty ennen uuden lain voimaantuloa sisään, verotus tapahtuu vanhan lain mukaan. Ts. kun nykÿisessä autoverolaissa matkaluautot on vapautettu autoverosta autosta maksetaan vain uuden moottorikäyttöisen ajoneuvon alv jos veroilmoitus on sisässä kun uusi laki astuu voimaan.

Kokonaan oma asia on sitten miten matkailuautoja on tarkoitus verottaa jatkossa. Yksi mahdollisuus on käyttää nykyistä pakujen veroprosentin laskentaa sovellettavaa laskennallista päästöarvoa tietyllä alennusprosentilla. Se vain johtaa m-autojen hintojen kohoamiseen kun kun 3493-3501 kg kokonaismassaisen auton laskennallinen päästäarvo on 338 g/kk = kulutus 12.7 ltr/100 km dieseliä. Vrt. auton perusvero ilman CO2 -arvoa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 04.10.2012 13:43

Jos katsoo edellisiä veropäätöksiä, niin asia menenee siten, että käytetyistä autoista on maksettava se veroprosentti joka uusissa autoissa on. Sitten valitetaan EU:hun joka toteaa verotuksen olevan ristiriidassa EU säädösten kanssa ja vaatii Suomea palauttaman maksetun veron. Suomen valtio valittaa jne. loppuratkaisu tulee noin viiden vuoden kuluttua, mutta se sisältö on tällä hetkellä täysi arvoitus. Ratkaisu tulee jos matkailuautot pannaan autoverolle sitten aikanaan, nyt voi vain arvailla.

JANHONEN MATTI 04.10.2012 15:15

Matkailuautoista ei aiempia autoveropäätöksiä ole. Aika näyttää miltä pohjalta ne tehdään - jos tehdään.

Asian tekee kinkkiseksi moni asia ja mm. se, että kun matkailuautoja ei ole pakko tyyppihyväksyttää ei myöskään virallisia CO2 päästötietoja ole. (Näinhän Trafi väittää vaikka VTT voi mitata päästöt tarkemmin kun mitä nyt on h-autoille on tehty. Systeemihän (virallinen totuus) vuotaa kun seula. Autoverolaki - jota ei nyt voi soveltaa m-autoon - tuntee käsitteen laskennallinen CO2-päästöarvo ja sillä pohjalla voi tietysti tehdä myös m-autojen veropäätöksen - joka ei ole oikea, eikä vallankaan uusien 5-sarjan koneilla varustettujen¨m-autojen osalta. Syntyy räikeä ristiriita jos tyyppikatsastettua autoa verotetaan virallisen CO2 arvon perustella, verrattuna autoon joilla virallista CO2 arvoa ei ole ja jonka veropäätös tehdään laskennallisen CO2 päästöön perustuen, vaikka autoissa on sama kone ja sama kulutus. Näin nimenomaan on nyt matkailuautojen perusveron osalta.

Yksi ongelmapaikka odottaa siinä, että mikä on auton verotusarvo ja miten auton lisävarusteet verotetaan, joiden arvo nimenomaan matkailuauton kokonaishinnassa voi olla merkittävä. Ei pidä ennakoida liikaa mutta kannattaa noteerata, että nykyinen autoverolaki sallii uudelleen verotuksen vielä neljän vuoden ajan ensimmäisestä veropäätöksestä.

Suosittelisin, että meidän liitto jo nyt käyttäsi ulkopuolisten autoveroasiantuntijoiden apua määritellessään kantaansa työn alla oleviin veromuutoksiin ja pyrkisi lobbaamaan sitä edes joltain osin järkeväksi. Tässäkään asiassa kun m-ajoneuvojen tuojien (MAT) ja meidän jäsenistön edut ei ole yhteneväiset.

Sen neuvon rohkenen antaa, että jos olette hankkimassa ulkomailta yksitäistuotuna uutta tai käytettyä niin seuratkaa tilannetta ja tehkää se mieluummin aiemmin kun myöhemmin. Verot ei nimittäin laske vaan nousee.

Tanskassa han nämä älyttömät verojen korotukset johti siihen, että tanskalaiset rekisteröi autonsa Saksan rekisteriin ja säilytti ne siellä. Tanska jäi nuolemaan näppejään. Totta kai Tanskan viranomaiset kävi näiden autojen omistajien kimppuun kun tällainen auto tuotiin Tanskaan ja sillä ajettiin Tanskan läpi muihin pohjoismaihin. Apuun tuli kuitenkin EU joka totesi, että viranomaisten toiminta rajoittaa EU:n peruskirjan vastaisesti ihmisten vapaata liikkumista EU:n aluella. Viroko se on tulevaisuudessa Rutujen m-autojen säilytyspaikka vai Saksa?

Jos tässä nyt jotain hyvää on niin se on hyvää, että matkailuautojen autoverollepano tuo yhden uuden haidankaivajan Suomen autoverolaille ja niin on hyvä. Kepeät mullat autoverolle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.