Lataako asunto-osaa, jos "sähkökeskus" kytketty pois päältä.
RUOTSALAINEN JUKKA
01.10.2012 19:50
Käyttäjän lisäys viestiin 1.10.2012 klo 19:59:02
Hoh, karkasi niinkuin entiseltä pojalta.
Mutta asiaan. Olen viemässä auto talvi säilytykseen. Olen aikaisemmin talvisäilytyksessä kytkenyt asunto-osan laturista tai toisella nimellä "sähköpääkeskuksesta" virrat pois, koska asunto-osassa kuluu sähköä, vaikka kaikki laitteet ovat pois päältä ja 12 voltin virtakykin ohjauspaneelista on pois päältä. En tiedä minne sitä sähköä menee, mutta menee kuitenkin.
Kysymykseni on seuraava: kun kytken asunto-osan laturista/sähkökeskuksesta virrat pois, niin latautuuko asunto-osan akku, jos kytken auton verkkovirtaan?
TERVO JARI
01.10.2012 20:05
Kertoileppas kenen tekele on kyseessä ja minkä ikäinen . . .
Alusta ?
Korinvalmistaja ?
Malli ?
Alustan/korin vuosimalli ?
Laturin/sähkökeskuksen valmistaja / tyyppi ?
Nuot tiedot kun latelet pöytään niin joku voi tietää kertookkin . . .
RUOTSALAINEN JUKKA
01.10.2012 20:13
Moro Jari, tuttu tekele, ainakin merkki. Hymer 514 sl, vm 2008.
Aikaisemmassa autossani kävi niin, että kun jätin pääkytkimestä virrat katkaisematta, niin akku tyhjeni hiljakseen. Kun seuraavana vuonna katkaisin virrat, niin akku ei tyhjentynyt. Kyselen tätä sen takia, että ajan auton nyt talliin ja tallin omistaja lupasi "latailla" akkua aina silloin tällöin laittamalla pistotulpan sinään muutamien päivien ajaksi.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
01.10.2012 21:26
Instruction Manual Electrobloc EBL 99 G sanoo:
Battery cut-off switch The battery cut-off switch "Batterie Ein/Aus" (battery on/off) disconnects the
following connections from the living area battery:
● All 12 V consumers
● The frost protection valve
● The control and switch panel
This prevents the living area battery from slowly discharging due to closed circuit
current while the vehicle is not in use.
The batteries can still be charged using the Electrobloc, the alternator, an
auxiliary charging unit or the solar charge regulator, even when the battery
cut-off switch is switched off
Eli ainakin tuo versio lataa, mikä versio sinulla on?
Jos on mahdollista mitata akun jännitettä ilman verkkosähköä ja sen kanssa kun kykimellä on virrat katkaistu asia selviää varmasti.
Lataustilassa akun jännite on korkeampi kuin lepotilassa, ero on suurempi jos akkua ei ole ladattu vähään aikaan (muutama tunti riittää)
VÄLIAHDE JUSSI
01.10.2012 23:11
Minä lataan akun kerrallaan kauden alussa täyteen ja sillai olen pärjännyt.
HAAPANEN TIMO
02.10.2012 17:07
Mun käsittääkseni kaikki autot lataavat em. tilanteessa.
Juuri tämän virrankulutuksen vuoksi asensin kuuden vuoden kengän irroittelun jälkeen viime viikolla "oikean" päävirtakatkaisijan hupiakun piuhaan.
@timppa
ESKOLA PENTTI
02.10.2012 19:29
Jos on pelko akkujen tyhjentymisestä, niin kannattaisko investoida hyvään ylläpitolaturiin ... vaikkapa ctek 3600, niin voisi unohtaa asian kevääseen?