Uusmallisten Ducatojen sadevesiongelma

AHJOS TIMO 30.09.2012 13:09

Täällä on monta kertaa keskustelu siitä, että "hölppähuulimallisissa" Ducatoissa sadevesi valuu tuulilasilta sylinterikannen, sähköjohtojen, Webaston yms. päälle.

Minulla ei ole siitä omakohtaista kokemusta, koska autoni on vuosimallia 2005, mutta tänään minulla oli tilaisuus vilkaista Fiat Ducato -pakettiautoa, joka on vuodelta 2007 ja jonka kyljessä lukee "160 Multijet". Siinä ei ole tuota ongelmaa. Vesikourun keskivaiheilta lähtee paksu musta putki, joka johtaa sadeveden konehuoneen läpi takaviistoon maahan. Putken pituus on jotakin puolen metrin ja metrin väliltä.

Mitä tähän sanotaan? Onko etuosan rakenne erilainen eri Ducatoissa, esim. moottorin koosta riippuen?

UUTTU JUHA 30.09.2012 13:21

Omani on 160 multijet. Just eilen tiivistelin sen sadevesikaukalon kyseisen ongelman vuoksi. Kaukalo on kaksiosainen ja on siinäkin viemäriputki. Jospa nyt pysyisi tuo egr kunnossa kun ei pääse kastumaan enään. Tiivistys onnistui kun moottori oli kuiva tänä aamuna ja vettä oli satanut reippaamman puoleisesti.

AHJOS TIMO 30.09.2012 14:36

Tyhjentääkö se viemäriputki vain kaukalon toisen puolen vai miksi vesi ei sitten valu sitä putkea pitkin? Tänään jututtamani autonkuljettaja ei ollut havainnut muuta ongelmaa, kuin että se putki voi joskus tukkeutua.

KATEISTO EERO 30.09.2012 16:31

Citikan ratkaisu vesiongekmaan

UUTTU JUHA 01.10.2012 00:47

Viemäri tyhjentää molemmat puolet, keskellä on sauma jossa on iso rako ja vesi valuu siitä konehuoneeseen. Tuon raon tilkitsin mustalla silikoonilla ja samalla tiivistin kaukalon tuulilasin reunan tiivisteen kun siinä oli rakoja. kaukalon molemmissa päädyissä on syvennykset, joista vesi ei pääse pois. Valmistaja on näppärästi tehnyt reiät syvennyksiin jotta vesi ei jää lillumaan niihin. Vesi valuu niistä suoraan konehuoneeseen ja kuskin puolella se uittaa releiden ja webaston päälle, niihin olen tehnyt viemärit 10 mm muoviputkesta, jotka tulevat etulokareiden sisäpuolelta ulos, ne ovat helppo aukaista vaikka paineilmalla vastakarvaan jos menevät tukkoon. Nyt tuo moottori pysyy suht kuivana.

UUTTU JUHA 01.10.2012 00:50

Näyttää tuossa citikan mallissa olevan muutakin peittoa koneen päällä. Ducatossa tuosta kuvakulmasta näkyy suuttimet ja kansi. Paljon parempi ratkaisu citikassa

WILHELMSSON LEIF 01.10.2012 11:46

Tän näköinen konehuone on meidän 2009 enkä ole nähnyt vettä suuremmin näitten yli 80000 km aikana. Otin kuvan juuri ja yöllä on satanut.

UUTTU JUHA 01.10.2012 14:36

No eipä näytä märältä. Moottorinpäällä nättää olevan vielä tuo suojakin jota mun pirssissä ei ole ollenkaan. Oma Ducato on 2009 mutta taitaa kumminkin olla oikeasti 2008 vuosimalli. Tuo metallinvärinen läppä on mun autossa jo aivan ruosteessa.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.10.2012 klo 14:38:21 Taitaa olla yksilöllistä, että miten tuo muovikaukalo tuulilasin alla on asettunut paikoilleen.

UUTTU JUHA 01.10.2012 15:58

Kyselin tuohon omaani suojalevyä koneen päälle mutta 160 multijet malliin ei sitä saa, noihin pienempiin sen saa ja fordin koneisiin, johon korjasin että fiatin ducatosta oli kyse, johon myyjä sanoi: "niin siitäpä juuri mutta tarkoitin noita fiiateissa olevia foordin malleja".

Taitaa todellakin olla aivan rekisterinumerokohtaisia eroja kun ei nokkamerkistä voi päätellä edes moottorin merkkiä. No kaikkee sitä oppii...

HAAPANEN TIMO 01.10.2012 16:32

Vähän mielikuvitusta ja virkkaat siihen suojan. Iso muovikanisteri leikattuna? Suora muovilevy? Kittiä ja muovinpalasia?

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 1.10.2012 klo 16:38:03 Citikan sydeemin tekee hetkessä vanhasta neljän litran muovikanisterista ja Etran läpivientiholkista letkunpätkällä lisättynä.

WILHELMSSON LEIF 01.10.2012 17:07

Hei Juha mun on just tuo 160 multijet kyllä pitäis saaada, tässä meidän oli myös ala suoja alkuperäinen, Voi olla että johtuu siitä automaati laatikosta. Edellinen oli 2008 joka joutui kolarriin ja saatiin uuden tiilalle ja siinä oli samat suojat kun tässä, automaati sekin.

NIVA MIKAEL 01.10.2012 19:37

Niissä syvennyksissä olevissä reiissä kuuluu olla niitä reikiä peittävät tulpat. Jos on pudonnut pois tai jostakin syystä niitä ei ole ollut niin niitä alkuperäisiä peittotulppia saa Ducato liikkeestä. Löytyvät varaosakuvastakin. Itselläni puuttui sellainen tulppa toiselta puolelta ja muutamalla eurolla sain alkuperäiset tulpat reikien sulkemiseen. Tällöin vain kaukalon keskelle jää se vettä alas johtava viemäri muut reiät ovat tukossa. Moottoritila pysyy suhteellisen kuivana. Näin siis vm. 2010 Fiat alustaisessa Bürstnerissä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.